Anotācija (ex-ante)

21-TA-415: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
    [1] Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. pants.
    [2] Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma31.1 pirmā un otrā daļa un 31.2 pants.
    [3] Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.
    [4] Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu Ministru kabineta 2021. gada 26. janvāra sēdes protokola Nr. 9 4.§ 3.punktā dotā uzdevumu izpildi:
“3. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem":
3.1. piemaksu izmaksai – līdz katra nākamā mēneša 20.datumam par iepriekšējo mēnesi.”

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Piešķirt Iekšlietu ministrijai finansējumu 1 690 868 euro apmērā izdevumu segšanai Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu (Valsts policija, Valsts policijas koledža, Valsts robežsardze un Valsts robežsardzes koledža) amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm piemaksām par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos laikposmā no 2021. gada 1. augusta līdz 31. augustam, kā arī samaksu par virsstundu darbu ārkārtas uzdevumu veikšanai laikposmā no 2021. gada 1. maija līdz 31. augustam saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un seku novēršanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā arī beidzoties ārkārtējai situācijai tiek veikti drošības pasākumi COVID-19 izplatīšanās ierobežošanā. 
Lai nodrošinātu COVID-19 izplatīšanās ierobežošanu, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu: Valsts policijas, Valsts policijas koledžas, Valsts robežsardzes un Valsts robežsardzes koledžas  amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm (turpmāk – amatpersonas):
1) veica dienesta pienākumus paaugstināta riska un slodzes apstākļos sabiedrības veselības apdraudējumā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un seku novēršanu laika periodā no 2021. gada 1. augusta līdz 2021. gada 31. augustam;
2) tika iesaistītas dienesta pienākumu izpildē virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika (turpmāk – virsstundu darbs) periodā no 2021. gada 1. maija līdz 2021. gada 31. augustam. 
Valsts policijas amatpersonas nodrošināja:
1. kontroles pasākumus (tiešā saskarē) par komersantu pienākumu izpildīšanu objektos, sabiedrībai publiski pieejamās telpās, svētku, piemiņas, izklaides, kultūras, sporta un atpūtas pasākumos (tai skaitā naktsklubos, diskotēkās), vietās, kur notiek sapulces, gājieni un piketi (atbilstoši likumā “Par sapulcēm, gājieniem un piketiem” minētajām definīcijām), reliģiskas darbības, kas veicamas pulcējoties;
2.  sabiedriskās kārtības un drošības pasākumu nodrošināšanu analīžu pieņemšanas, vakcinācijas punktos, objektos, kuros izmitinātas ar Covid-19 inficētās personas, vai noteikta karantīna, vai to tiešā tuvumā (tiešās klātbūtnes laikā);
3. reaģēšanu uz izsaukumiem par karantīnas vai pašizolācijas pārkāpumiem (tiešās saskarsmes laikā);
4. pašizolācijas kontroles pasākumu ievērošanu klātienē (tiešā saskarē);
5. personu, kurām ir noteiktā Covid-19 infekcijas slimība, kontroli klātienē (tiešā saskarē);
6. atbalsta pasākumus veselības aizsardzības iestādēm – karantīnas pasākumu veikšanā, ka arī NMPD, ārstniecības iestādēm, ārstniecības personām, SPKC epidemiologiem un valsts sanitārajiem inspektoriem - to personu atvešanā, apsardzē, nogādāšanā ārstniecības iestādē vai kontrolē (tiešā saskarē), kuras inficētas vai iespējami inficētas ar Covid-19, vai riska grupas pacientiem, kuriem nav apstiprināta slimība, bet ir jāievēro karantīna vai pašizolācija;
7.  procesuālās darbības, pakalpojuma sniegšanu vai pārrunu vedēja pienākumus tiešā vai ilgstošā kontaktā ar pakalpojuma saņēmējiem vai procesa dalībniekiem (ilgāk par 10 minūtēm);
8. personu aizturēšanu, nogādāšanu vai konvojēšanu (tiešās saskares laikā);
9.  personu apsargāšanu īslaicīgās aizturēšanas vietās, policijas struktūrvienībā vai apsardzi ārstniecības iestādēs maiņas (norīkojuma) laikā;
10. no ārvalstīm ieradušos personu kontroles pasākumus, kontaktējoties ar šīm personām, lai nodrošinātu šo personu apliecinājumu kontroli (QR koda pārbaude);
11. notiesāto un apcietināto personu, nodošanu un pārņemšanu turpmākai brīvības atņemšanas soda vai apcietinājuma izpildīšanai;
12. meklēšanas pasākumu realizāciju attiecībā pret Covid-19 inficētām personām, kontaktpersonām vai personām, kurām jāievēro pašizolācija (tiešās saskares laikā);
13. noteikto iedzīvotāju pārvietošanās ierobežojumu ievērošanas uzraudzību, noteiktajos datumos un laikposmos. 
Valsts robežsardzes amatpersonas veica šādus pasākumus:
1. robežpārbaudi personu grupām, kurām atļauta ārējās robežas šķērsošana;
2. apliecinājumu (QR koda) esamības pārbaudi robežšķērsošanas vietās visām ieceļojošajām personām;
3. apliecinājumu (QR koda) esamības pārbaudi pie iekšējām robežām imigrācijas kontroles ietvaros izvēles kārtībā;
4. administratīvā pārkāpuma procesa nodrošināšanu attiecībā uz personām, kuras nav veikušas reģistrēšanos IECIS;
5. atbalsta sniegšanu personām robežšķērsošanas vietās un pie iekšējām robežām apliecinājumu iesniegšanai IECIS, ja persona to nav izdarījusi pirms ieceļošanas Latvijā;
6. individuālo pieprasījumu/iesniegumu ārējās robežas šķērsošanai izskatīšanu;
7. informācijas apkopošanu no IECIS un nosūtīšanu Lietuvas un Igaunijas kompetentajām iestādēm Baltijas valstu ārlietu ministru memoranda izpildes ietvaros;
8. sabiedrības konsultēšanu par Latvijas valsts robežas šķērsošanu un ieceļošanas nosacījumiem ārkārtējās situācijas laikā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Par dienesta pienākumu veikšanu COVID-19 izplatīšanās ierobežošanā amatpersonām tika veikti aprēķini par faktiski nepieciešamo finansējumu, lai nodrošinātu:
1) piemaksu par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos (turpmāk – riska piemaksa) par laika periodu no 2021. gada 1. augusta līdz 2021. gada 31. augustam.  Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 31.2 pants nosaka piemaksas apmēru - 75 procentu apmērā no stundas algas likmes, kā arī to, ka ar piemaksām saistītos izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram. Atbilstoši likumam piemaksas noteikšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību nosaka iekšlietu ministrs. Iekšlietu ministrijas 2021. gada 15. aprīļa rīkojums Nr.1-12/329 “Par riska piemaksu un samaksu par virsstundu darbu Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanas pasākumos iesaistītajām amatpersonām” nosaka šādus kritērijus riska piemaksas piešķiršanai un arī samaksas par virsstundu darbu noteikšanai: 
a) amatpersona ir tiešā un uzskaitāmi pierādāmā saskarē ar Covid-19 inficētām vai iespējami inficētām personām vai ir iesaistīta testēšanas procesā; 
b) amatpersona ir tiešā un uzskaitāmi pierādāmā saskarē ar Covid-19 riska grupas pacientiem, kuriem nav apstiprināta slimība, bet ir jāievēro karantīna vai pašizolācija; 
c) amatpersona piedalās pasākumos, kas saistīti ar sabiedriskās kārtības nodrošināšanu un noteikto ierobežojumu kontroli. 
Būtiski norādīt, ka riska piemaksai nav pastāvīgs raksturs, un tā izmaksājama tikai saistībā ar Covid-19 izraisīto situāciju; 
2) samaksu par virsstundu darbu ārkārtas uzdevumu veikšanai Covid-19 izplatības ierobežošanai atbilstoši faktiskajam virsstundu apjomam, kas izveidojies laika periodā no 2021. gada 1. maija līdz 2021. gada 31. augustam. Līdzekļu pieprasīšanu samaksai par virsstundu darbu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi izdevumiem neparedzētiem gadījumiem" nosaka Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 31.1 panta otrā daļa. 
Saskaņā ar veiktajiem aprēķiniem iestādēm papildu nepieciešamā finansējuma riska piemaksām  kopsumma  ir  749 540 euro, samaksai par virsstundu darbu – 941 328 euro.
Risinājuma apraksts
Iekšlietu ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu, kas paredz:
1. Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Iekšlietu ministrijai finansējumu 1 690 868 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm piemaksām par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un seku novēršanu laikposmā no 2021. gada 1. augusta līdz 2021. gada 31. augustam, kā arī samaksu par virsstundu darbu (samaksa par dienesta pienākumu izpildi virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika) ārkārtas uzdevumu veikšanai Covid-19 izplatības ierobežošanai atbilstoši faktiskajam virsstundu apjomam, kas izveidojies laika periodā no 2021. gada 1. maija līdz 2021. gada 31. augustam, tai skaitā:
1.1. Valsts policijai – 1 175 859 euro;
1.2. Valsts policijas koledžai – 5 917 euro;
1.3. Valsts robežsardzei – 509 020 euro;
1.4. Valsts robežsardzes koledžai – 72 euro.
2. Uzdevumu Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
3. Uzdevumu Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu: Valsts policijas, Valsts policijas koledžas, Valsts robežsardzes un Valsts robežsardzes koledžas amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta taisnīga darba samaksa par dienesta pienākumu izpildi paaugstināta riska un slodzes apstākļos un par  virsstundu darbu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 690 868
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 690 868
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 690 868
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 690 868
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 690 868
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nepieciešamais finansējums (kopā ar DD VSAOI) riska piemaksām par periodu no 2021.gada 1. augusta līdz 31. augustam un samaksai par virsstundu darbu laika periodā no 2021. gada 1. maija līdz 2021. gada 31. augustam Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm  ir 1 690 868 euro
Aprēķina kopsavilkumu un detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas nav.
Cita informācija
Izdevumi tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. 
Valsts policija un Valsts robežsardze ir atbildīgas par sniegtās informācijas patiesumu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts policija, Valsts policijas koledža, Valsts robežsardze, Valsts robežsardzes koledža
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Valsts policija
  • Valsts policijas koledža
  • Valsts robežsardze
  • Valsts robežsardzes koledža

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Kopsavilkums par Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm nepieciešamo finansējumu riska piemaksām un samaksai par virsstundu darbu (kopā ar DD VSAOI), euro
2. pielikums
Nosaukums
Valsts policija_Piemaksa par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos ārkārtas sabiedrības veselības apdraudējumā saistībā ar “Covid-19” uzliesmojumu un seku novēršanu par periodu no 2021.gada 1.augusta līdz 31.augustam
3. pielikums
Nosaukums
Valsts policija_Piemaksa par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos ārkārtas sabiedrības veselības apdraudējumā saistībā ar “Covid-19” uzliesmojumu un seku novēršanu par periodu no 2021.gada 1.jūlija līdz 31.jūlijam
4. pielikums
Nosaukums
Valsts policija_Piemaksa par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos ārkārtas sabiedrības veselības apdraudējumā saistībā ar “Covid-19” uzliesmojumu un seku novēršanu par periodu nono 2021.gada 1.jūnija līdz 30.jūnijam
5. pielikums
Nosaukums
Valsts policija_Samaksa par virsstundu darbu amapersonām, kuras laika periodā no 2021.gada 1.maija līdz 31.augustam tika iesaistītas pasākumos COVID-19 izplatīšanās ierobežošanai
6. pielikums
Nosaukums
Valsts policijas koledža_Piemaksa par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos ārkārtas sabiedrības veselības apdraudējumā saistībā ar “Covid-19” uzliesmojumu un seku novēršanu par periodu no 2021.gada 1.augusta līdz 31.augustam
7. pielikums
Nosaukums
Valsts robežsardze_Piemaksa par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos ārkārtas sabiedrības veselības apdraudējumā saistībā ar “Covid-19” uzliesmojumu un seku novēršanu par periodu no 2021.gada 1.augusta līdz 31.augustam
8. pielikums
Nosaukums
Valsts robežsardze_Piemaksa par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos ārkārtas sabiedrības veselības apdraudējumā saistībā ar “Covid-19” uzliesmojumu un seku novēršanu par periodu no 2021.gada 1.jūlija līdz 31.jūlijam
9. pielikums
Nosaukums
Valsts robežsardze_Piemaksa par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos ārkārtas sabiedrības veselības apdraudējumā saistībā ar “Covid-19” uzliesmojumu un seku novēršanu par periodu no 2021.gada 1.jūnija līdz 30.jūnijam
10. pielikums
Nosaukums
Valsts robežsardze_Samaksa par virsstundu darbu amapersonām, kuras laika periodā no 2021.gada 1.maija līdz 30.jūnijam tika iesaistītas pasākumos COVID-19 izplatīšanās ierobežošanai
11. pielikums
Nosaukums
Valsts robežsardzes koledža_Piemaksa par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos ārkārtas sabiedrības veselības apdraudējumā saistībā ar “Covid-19” uzliesmojumu un seku novēršanu par periodu no 2021.gada 1.augusta līdz 31.augustam