24-TA-2370: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 12. marta noteikumos Nr. 116 "Prasības personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanu, snieguma pārbaudi un pārraudzību, mākslīgo apsēklošanu, olšūnu un embriju transplantāciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 12. marta noteikumos Nr. 116 "Prasības personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanu, snieguma pārbaudi un pārraudzību, mākslīgo apsēklošanu, olšūnu un embriju transplantāciju"" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots, ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" 4.2. apakšpunktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt Lauku atbalsta dienestam īstenojamās darbības, lai no 2025. gada 1. janvāra nodrošinātu Lauksaimniecības datu centra pildīto funkciju un uzdevumu pārņemšanu un tā sniegto pakalpojumu izpildes nepārtrauktību.
Spēkā stāšanās termiņš
-
Pamatojums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojumu Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju", no 2025. gada 1. janvāra tiek likvidēta Zemkopības ministrijas padotībā esošā valsts pārvaldes iestāde – Lauksaimniecības datu centrs, tādēļ noteikumu projekts jāpiemēro no 2025. gada 1. janvāra, lai nodrošinātu to personu apmācību un sertifikācijas nepārtrauktību, kuras nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanu, snieguma pārbaudi, pārraudzību, mākslīgo apsēklošanu, olšūnu un embriju transplantāciju.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2019. gada 12. marta noteikumi Nr. 116 "Prasības personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanu, snieguma pārbaudi un pārraudzību, mākslīgo apsēklošanu, olšūnu un embriju transplantāciju" (turpmāk – noteikumi Nr. 116).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
No 2025. gada 1. janvāra tiek likvidēta Zemkopības ministrijas padotībā esošā valsts pārvaldes iestāde – Lauksaimniecības datu centrs un, ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" 1. punktu, Lauksaimniecības datu centra pārvaldes uzdevumus pārņem Lauku atbalsta dienests.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir jāparedz, ka no 2025. gada 1. janvāra Lauku atbalsta dienests pildīs noteikumos Nr. 116 paredzētās Lauksaimniecības datu centra funkcijas un uzdevumus attiecībā uz to personu apmācību un sertifikāciju, kuras nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanu, snieguma pārbaudi, pārraudzību, mākslīgo apsēklošanu, olšūnu un embriju transplantāciju, nemainot noteikumos Nr. 116 noteiktās prasības.
Noteikumu projekta 1.5. apakšpunktā paredzēts noteikumu Nr. 116 2. punktā lietotos vārdus "Lauksaimniecības datu centrs (turpmāk – datu centrs)" aizstāt ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests (turpmāk – dienests)".
Noteikumu projekta 1.6.–1.9., 1.12.–1.18. un 1.20.–1.36. apakšpunktā paredzēts noteikumu Nr. 116 3.1. apakšpunktā, 4.–6., 9., 10., 12.–14., 18., 20., 22.–26., 28., 32., 33. un 37.– 41. punktā lietotos vārdus "datu centrs" aizstāt ar vārdu "dienests" attiecīgā locījumā.
Ar noteikumu projekta 1.17. apakšpunktu gramatiski precizēti arī noteikumu Nr. 116 20. punkta apakšpunkti.
Ar noteikumu projekta 1.2. apakšpunktu veikti tehniski precizējumi atsaucē uz noteikumu izdošanas tiesisko pamatu, kas neietekmē tiesiskā pamatojuma jēgu un pilnvarojuma būtību.
Noteikumu projekta 1.5. apakšpunktā paredzēts noteikumu Nr. 116 2. punktā lietotos vārdus "Lauksaimniecības datu centrs (turpmāk – datu centrs)" aizstāt ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests (turpmāk – dienests)".
Noteikumu projekta 1.6.–1.9., 1.12.–1.18. un 1.20.–1.36. apakšpunktā paredzēts noteikumu Nr. 116 3.1. apakšpunktā, 4.–6., 9., 10., 12.–14., 18., 20., 22.–26., 28., 32., 33. un 37.– 41. punktā lietotos vārdus "datu centrs" aizstāt ar vārdu "dienests" attiecīgā locījumā.
Ar noteikumu projekta 1.17. apakšpunktu gramatiski precizēti arī noteikumu Nr. 116 20. punkta apakšpunkti.
Ar noteikumu projekta 1.2. apakšpunktu veikti tehniski precizējumi atsaucē uz noteikumu izdošanas tiesisko pamatu, kas neietekmē tiesiskā pamatojuma jēgu un pilnvarojuma būtību.
Problēmas apraksts
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes Veterinārmedicīnas fakultātes pētnieki ir snieguši informāciju par to, ka pasaulē, tostarp Eiropas Savienībā, kā arī zinātniskajā literatūrā un publikācijās jau vairākus gadus termins "transplantācija" netiek lietots attiecībā uz darbībām ar dzīvnieku olšūnām un embrijiem. Termins "transplantācija" tiek attiecināts tikai uz cilvēku vai dzīvnieku orgānu vai audu pārstādīšanu ķirurģiskā ceļā, tādēļ tas ir jāaizstāj ar atbilstošu terminu, kas ir nepārprotams personām, kuras strādā lauksaimniecības dzīvnieku reprodukcijas jomā.
2024. gada 4. decembrī Saeimā pieņemts Likumprojekts “Grozījumi Dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba likumā”, grozījumi stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī. Likuma 14. pantā vārdi "olšūnu un embriju transplantāciju” ir aizstāti ar vārdiem “fertilizāciju in vitro un embriju pārnešanu”, tā kā noteikumos Nr. 116 tiek lietota atsauce uz normatīvajiem aktiem šajā jomā, tad ir jāveic attiecīgs terminoloģijas precizējums.
2024. gada 4. decembrī Saeimā pieņemts Likumprojekts “Grozījumi Dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba likumā”, grozījumi stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī. Likuma 14. pantā vārdi "olšūnu un embriju transplantāciju” ir aizstāti ar vārdiem “fertilizāciju in vitro un embriju pārnešanu”, tā kā noteikumos Nr. 116 tiek lietota atsauce uz normatīvajiem aktiem šajā jomā, tad ir jāveic attiecīgs terminoloģijas precizējums.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 1.1. apakšpunktu noteikumu Nr. 116 nosaukumā lietotie vārdi "olšūnu un embriju transplantāciju" tiek aizstāti ar vārdiem "fertilizāciju in vitro un embriju pārnešanu" attiecīgā locījumā.
Ar noteikumu projekta 1.3., 1.4., 1.11., 1.13. un 1.19. apakšpunktu noteikumu Nr. 116 1.1., 1.3., 7.4. un 7.4.2. apakšpunktā, kā arī 10. un 21. punktā lietotie vārdi "olšūnu un embriju transplantācija" tiek aizstāti ar vārdiem "fertilizācija in vitro un embriju pārnešana" attiecīgā locījumā.
Ar noteikumu projekta 1.3., 1.4., 1.11., 1.13. un 1.19. apakšpunktu noteikumu Nr. 116 1.1., 1.3., 7.4. un 7.4.2. apakšpunktā, kā arī 10. un 21. punktā lietotie vārdi "olšūnu un embriju transplantācija" tiek aizstāti ar vārdiem "fertilizācija in vitro un embriju pārnešana" attiecīgā locījumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- pakalpojumu sniedzēji ciltsdarba jomā – fiziskas personas, kas ir saņēmušas sertifikātu lauksaimniecības dzīvnieku pārraudzībā, vērtēšanā, mākslīgajā apsēklošanā, olšūnu un embriju transplantācijā, un fiziskas personas, kas ir saņēmušas apliecību lauksaimniecības dzīvnieku pārraudzībā un mākslīgajā apsēklošanā
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums sabiedrības mērķgrupām nemaina ne tiesības, ne pienākumus.
Juridiskās personas
- šķirnes lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju biedrības un organizācijas, kas nodarbojas ar noteiktas lauksaimniecības dzīvnieku sugas un šķirnes izkopšanu. Dzīvnieku mākslīgās apsēklošanas komersanti, kas nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku mākslīgās apsēklošanas pakalpojumu sniegšanu, kā arī piedāvā pakalpojumus, apmācību un kvalifikācijas paaugstināšanas kursus ciltsdarba jomā
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums sabiedrības mērķgrupām nemaina ne tiesības, ne pienākumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tā kā noteikumu projekts attiecas uz valsts pārvaldes iekšējo reorganizāciju, tad atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam noteikumu projekta izstrādē netiek piemērota sabiedrības līdzdalība.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi