25-TA-782: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai" (turpmāk - MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai pilnveidotu portfeļgarantiju programmas nosacījumus un tādējādi nodrošinātu lielāku finanšu pieejamību saimnieciskās darbības veicējiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību saimnieciskās darbības veicējiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumi Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai" (turpmāk - MK Noteikumi Nr. 537) nosaka garantiju atbalsta piešķiršanas nosacījumus, finansēšanas kārtību un valsts atbalsta nosacījumus sīkajiem (mikro), mazajiem, vidējiem, mazajiem vidējās kapitalizācijas un vidējās kapitalizācijas saimnieciskās darbības veicējiem – juridiskām personām (turpmāk – saimnieciskās darbības veicēji) – ierobežotas portfeļgarantijas veidā, kā arī Covid-19 izraisītās krīzes portfeļgarantijas nosacījumus un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.4. pasākuma "Garantijas, portfeļgarantijas pilna cikla uzņēmējdarbībai" (turpmāk – 1.2.3.4. pasākums) portfeļgarantiju nosacījumus tiešo finanšu instrumentu veidā.
Šobrīd saskaņā ar akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība “Altum) ir noslēgti sadarbības līgumi ar šādām kredītiestādēm: AS "SEB banka", AS "Industra Bank", AS "Luminor Bank", AS "Swedbank", AS "Citadele banka", kā arī alternatīvo finansētāju SIA "Capitalia Fund Management AIFP". Atlases kārtas ietvaros ietvaros līdz šim sniegts atbalsts 39 komersantiem par kopējo darījumu apjomu 394 434 euro.
Šobrīd saskaņā ar akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība “Altum) ir noslēgti sadarbības līgumi ar šādām kredītiestādēm: AS "SEB banka", AS "Industra Bank", AS "Luminor Bank", AS "Swedbank", AS "Citadele banka", kā arī alternatīvo finansētāju SIA "Capitalia Fund Management AIFP". Atlases kārtas ietvaros ietvaros līdz šim sniegts atbalsts 39 komersantiem par kopējo darījumu apjomu 394 434 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK Noteikumi Nr. 537 nosaka portfeļgarantiju piešķiršanas nosacījumus tiešo finanšu instrumentu veidā 1.2.3.4. pasākuma ietvaros. Latvijas tautsaimniecībā dominē sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēji (turpmāk - MVU), kas veido vairāk nekā 99% no visiem uzņēmumiem. Lielākā daļa šo uzņēmumu darbojas nozarēs, kur nepieciešamas ievērojamas sākotnējās investīcijas un apgrozāmie līdzekļi, piemēram, rūpniecībā, lauksaimniecībā un tehnoloģiju sektorā. Pieaugošās uzņēmējdarbības izmaksas un ekonomiskā nenoteiktība prasa valsts atbalsta instrumentu pielāgošanu realitātei.
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas tikšanās rezultātus ar nozares uzņēmumus pārstāvošajām organizācijām un kredītiestādēm par praktisko piemērošanu garantiju programmā nepieciešamajiem papildus risinājumiem finansējuma pieejamības veicināšanai.
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas tikšanās rezultātus ar nozares uzņēmumus pārstāvošajām organizācijām un kredītiestādēm par praktisko piemērošanu garantiju programmā nepieciešamajiem papildus risinājumiem finansējuma pieejamības veicināšanai.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz šādus grozījumus:
1) nodrošināt atbalstu lauksaimniecības nozarei
MK Noteikumu projekts paredz integrēt attiecīgajos MK Noteikumu Nr. 537 punktos atsauci uz Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013).
2) precizēt finanšu pakalpojumu klāstu
MK Noteikumi Nr. 537 4.2. apakšpunkts nosaka, ka garantijas sniedz tādiem finanšu pakalpojumiem kā finanšu pakalpojums – finansētāja izsniegti aizdevumi investīciju veikšanai un apgrozāmo līdzekļu finansēšanai, finanšu līzings. Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēts, ka MK noteikumu Nr. 573 4.2. punkts tiek papildināts ar banku garantijām kā piemērojamu finanšu pakalpojuma veidu, tādējādi paplašinot atbalstāmo instrumentu spektru, kas programmas atbalstāmo finanšu pakalpojumu ietvaros tika iekļauti līdz ar MK 18.06.2024 grozījumiem (noteikumi Nr. 362).
3) Palielināt garantēto finanšu pakalpojumu maksimālo summu
Šobrīd MK Noteikumi Nr. 537 paredz, ka vienam saimnieciskās darbības veicējam garantēto finanšu pakalpojumu summa nepārsniedz 500 000 euro. Ar mērķi veicināt saimnieciskās darbības veicēju spēju īstenot ambiciozākus projektus, MK Noteikumu projekts paredz palielināt MK Noteikumu Nr. 537 10.4. punktā garantēto finanšu pakalpojumu maksimālā summu līdz 2 000 000 euro.
Pilnveidoti MK Noteikumu Nr. 537 atbalsta programmas nosacījumi, tādējādi paplašinot portfeļgarantiju pieejamību un veicinot uzņēmējdarbības kreditēšanu.
Paaugstinot garantijas summu, MVU varēs veikt apjomīgākas investīcijas, attīstīt jaunas tehnoloģijas, palielināt produktivitāti un stiprināt konkurētspēju gan vietējā, gan starptautiskajā tirgū. Tas veicinās nodarbinātību, inovācijas un kopējo tautsaimniecības izaugsmi.
Salīdzinājumam, Lietuvā portfeļgarantiju rīku piedāvā attīstības institūcija ILTE un maksimālā garantētā finansēto pakalpojumu summa ir 2 812 500 euro, savukārt primārās lauksaimniecības nozares komersantiem 234 375 euro1.
Igaunijā portfeļgarantiju instrumentu piedāvā attīstības institūcija EiS, kur maksimālais garantētais finanšu pakalpojums ir līdz 200 000 euro2.
1https://ilte.lt/en/services/114/portfolio-guarantees-3-121
2https://kredex.ee/en/node/2421
Šāds garantijas apmēra palielinājums radīs lielāku interesi par garantiju saņemšanu Latvijā, konkurējot ar pārējām Baltijas un ES valstīm.
4) precizēt termiņus finanšu pakalpojumiem;
Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēti aizdevumu apgrozāmo līdzekļu finansēšanai un banku garantiju termiņi, veicot grozījumus MK Noteikumos Nr. 537 10.4 – 10.7. punktos, kas nosaka konkrētu maksimālo termiņu šiem finanšu pakalpojumiem, salāgojot programmas nosacījumus ar individuālo garantiju programmu, kas noteikta atbilstoši 2020. gada 16. jūnija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 383 “Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai”.
Salīdzinājumam, attīstības institūcija ILTE portfeļgarantiju termiņi: investīciju aizdevumiem un finanšu līzingam (līzings) – līdz 10 gadiem; apgrozāmajiem līdzekļiem aizdevumiem – līdz 5 gadiem; finansējums kredītlīnijas veidā – līdz 3 gadiem. . Savukārt attīstības institūcijas KredEx portfeļgarantiju termiņi ir šādi: investīciju aizdevumiem līdz 10 gadiem; apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem līdz 5 gadiem.
5) noteikt, ka garantiju prēmijas turpmāk tiks noteiktas ar sabiedrības "Altum" cenrādi;
Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēts MK Noteikumu Nr. 537 12. punkts, nosakot, ka par garantijas izsniegšanu tiek piemērota vienreizēja garantijas prēmija no garantijas segtās finanšu pakalpojumu summas saskaņā ar sabiedrības "Altum" cenrādi.
Līdzīgi nosacījumi tiek piemēroti arī citās “Altum” īstenotajās garantiju programmās un ļauj elastīgi reaģēt uz izmaiņām, piemēram, procentu likmju kāpuma periodos. Cenrādis ir publiski pieejams dokuments, kas publicēts Sabiedrības "Altum" tīmekļvietnē.
Piemēram: https://www.altum.lv/wp-content/uploads/2024/10/Cenradis_komersantu_lauksaimnieku_-garantijam_v12_241024-1.pdf.
Papildus MK Noteikumu projekts papildina MK Noteikumu Nr. 537 13.1. punktu, kurā noteikts regulējums ar nosacījumu par papildu garantiju piemērošanu, paredzot, ka garantiju izsniegšanai un sabiedrības "Altum" pārvaldības izmaksu segšanai var izmantot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2007.–2013. gada plānošanas perioda atmaksāto finansējumu. Izņēmuma kārtā atļauts izmantot šo finansējumu arī sabiedrības "Altum" aizdevumu refinansēšanai, ievērojot visas piemērojamās komercdarbības atbalsta regulējuma normas. Analoga norma jau šobrīd ir iekļauta arī sabiedrības “Altum” īstenotajā individuālo garantiju programmā.
6) precizēt nozaru klasifikāciju atbilstoši NACE 2.1 redakcijai
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, kas 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tika atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām, kā rezultātā spēkā stājās NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10 oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju. MK Noteikumu projekts paredz grozījumus MK Noteikumu Nr. 537 13.7. apakšpunktā, papildinot un precizējot neatbalstāmās nozares saskaņā ar NACE 2.1 redakciju, tādējādi nodrošinot regulējuma atbilstību faktiskajai uzņēmējdarbības klasifikācijai un atbalsta piešķiršanas nosacījumiem.
MK Noteikumu projektā veikti grozījumi MK Noteikumu Nr. 537 13.8. punktā, papildinot un precizējot neatbalstāmās nozares saskaņā ar NACE 2. redakciju, tādējādi nodrošinot regulējuma atbilstību faktiskajai uzņēmējdarbības klasifikācijai un atbalsta piešķiršanas nosacījumiem.
7) precizēt finansētāju atlases nosacījumus
MK Noteikumu projekts, paredz, ka sabiedrība "Altum" informē finansētājus par atlases izsludināšanu, publicējot attiecīgo informāciju un atlases nosacījumus savā tīmekļvietnē: www.altum.lv. Tādējādi MK noteikumu projekts stiprina informācijas pieejamību un caurskatāmību.
Tāpat MK Noteikumu projekts paredz, ka, ja atlases ietvaros sākotnēji nav rezervēts viss pieejamais finansējums, sabiedrība "Altum" ir tiesīga slēgt sadarbības līgumus arī ar citiem finansētājiem, kas kvalificējušies atlasē atbilstoši atlases nosacījumiem.
Papildus MK Noteikumu projekts turpmāk paredz, ka līdzīgi kā iepriekšējās atlases kārtās finansētāju atlases nosacījumi tiks definēti Atlases noteikumos un neierobežos finansētāju atlasei izvēlēties arī jaunus sadarbības partnerus, tā kā līdzšinējā redakcijā 25.1 – 25.3. punkti ierobežoja piešķiramā finansējuma apmēru atlasītajiem finansētājiem, kā arī noteica labvēlīgākus nosacījumus arī balstoties uz iepriekšējiem sadarbības rezultātiem. Plānots, ka turpmākajās atlases kārtās maksimālā piešķiramā finansējuma apmērs tiks noteikts vienāds visiem finansētājiem, kas atbilst atlases kritērijiem, bet nepārsniegs pieprasītā finansējuma apmēru, kas atbilstoši pamatots finansētāja pieteikumā. Tādā veidā tiks nodrošināti vienlīdzīgi nosacījumi visiem finansētājiem, kā arī tiks veicināta kreditēšana, izmantojot ALTUM portfeļgarantiju. (izmaiņas MK Noteikumu Nr. 537 25. punkts).
Līdz ar MK Noteikumu projekta apstiprināšanu MK, tiek paredzēts veicināt MK Noteikumu Nr.537 noteiktos rādītāju sasniegšanu – atbalstīt 50 komersantus un piesaistīt investīcijas – 9 869 476 euro.
1) nodrošināt atbalstu lauksaimniecības nozarei
MK Noteikumu projekts paredz integrēt attiecīgajos MK Noteikumu Nr. 537 punktos atsauci uz Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013).
2) precizēt finanšu pakalpojumu klāstu
MK Noteikumi Nr. 537 4.2. apakšpunkts nosaka, ka garantijas sniedz tādiem finanšu pakalpojumiem kā finanšu pakalpojums – finansētāja izsniegti aizdevumi investīciju veikšanai un apgrozāmo līdzekļu finansēšanai, finanšu līzings. Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēts, ka MK noteikumu Nr. 573 4.2. punkts tiek papildināts ar banku garantijām kā piemērojamu finanšu pakalpojuma veidu, tādējādi paplašinot atbalstāmo instrumentu spektru, kas programmas atbalstāmo finanšu pakalpojumu ietvaros tika iekļauti līdz ar MK 18.06.2024 grozījumiem (noteikumi Nr. 362).
3) Palielināt garantēto finanšu pakalpojumu maksimālo summu
Šobrīd MK Noteikumi Nr. 537 paredz, ka vienam saimnieciskās darbības veicējam garantēto finanšu pakalpojumu summa nepārsniedz 500 000 euro. Ar mērķi veicināt saimnieciskās darbības veicēju spēju īstenot ambiciozākus projektus, MK Noteikumu projekts paredz palielināt MK Noteikumu Nr. 537 10.4. punktā garantēto finanšu pakalpojumu maksimālā summu līdz 2 000 000 euro.
Pilnveidoti MK Noteikumu Nr. 537 atbalsta programmas nosacījumi, tādējādi paplašinot portfeļgarantiju pieejamību un veicinot uzņēmējdarbības kreditēšanu.
Paaugstinot garantijas summu, MVU varēs veikt apjomīgākas investīcijas, attīstīt jaunas tehnoloģijas, palielināt produktivitāti un stiprināt konkurētspēju gan vietējā, gan starptautiskajā tirgū. Tas veicinās nodarbinātību, inovācijas un kopējo tautsaimniecības izaugsmi.
Salīdzinājumam, Lietuvā portfeļgarantiju rīku piedāvā attīstības institūcija ILTE un maksimālā garantētā finansēto pakalpojumu summa ir 2 812 500 euro, savukārt primārās lauksaimniecības nozares komersantiem 234 375 euro1.
Igaunijā portfeļgarantiju instrumentu piedāvā attīstības institūcija EiS, kur maksimālais garantētais finanšu pakalpojums ir līdz 200 000 euro2.
1https://ilte.lt/en/services/114/portfolio-guarantees-3-121
2https://kredex.ee/en/node/2421
Šāds garantijas apmēra palielinājums radīs lielāku interesi par garantiju saņemšanu Latvijā, konkurējot ar pārējām Baltijas un ES valstīm.
4) precizēt termiņus finanšu pakalpojumiem;
Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēti aizdevumu apgrozāmo līdzekļu finansēšanai un banku garantiju termiņi, veicot grozījumus MK Noteikumos Nr. 537 10.4 – 10.7. punktos, kas nosaka konkrētu maksimālo termiņu šiem finanšu pakalpojumiem, salāgojot programmas nosacījumus ar individuālo garantiju programmu, kas noteikta atbilstoši 2020. gada 16. jūnija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 383 “Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai”.
Salīdzinājumam, attīstības institūcija ILTE portfeļgarantiju termiņi: investīciju aizdevumiem un finanšu līzingam (līzings) – līdz 10 gadiem; apgrozāmajiem līdzekļiem aizdevumiem – līdz 5 gadiem; finansējums kredītlīnijas veidā – līdz 3 gadiem. . Savukārt attīstības institūcijas KredEx portfeļgarantiju termiņi ir šādi: investīciju aizdevumiem līdz 10 gadiem; apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem līdz 5 gadiem.
5) noteikt, ka garantiju prēmijas turpmāk tiks noteiktas ar sabiedrības "Altum" cenrādi;
Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēts MK Noteikumu Nr. 537 12. punkts, nosakot, ka par garantijas izsniegšanu tiek piemērota vienreizēja garantijas prēmija no garantijas segtās finanšu pakalpojumu summas saskaņā ar sabiedrības "Altum" cenrādi.
Līdzīgi nosacījumi tiek piemēroti arī citās “Altum” īstenotajās garantiju programmās un ļauj elastīgi reaģēt uz izmaiņām, piemēram, procentu likmju kāpuma periodos. Cenrādis ir publiski pieejams dokuments, kas publicēts Sabiedrības "Altum" tīmekļvietnē.
Piemēram: https://www.altum.lv/wp-content/uploads/2024/10/Cenradis_komersantu_lauksaimnieku_-garantijam_v12_241024-1.pdf.
Papildus MK Noteikumu projekts papildina MK Noteikumu Nr. 537 13.1. punktu, kurā noteikts regulējums ar nosacījumu par papildu garantiju piemērošanu, paredzot, ka garantiju izsniegšanai un sabiedrības "Altum" pārvaldības izmaksu segšanai var izmantot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2007.–2013. gada plānošanas perioda atmaksāto finansējumu. Izņēmuma kārtā atļauts izmantot šo finansējumu arī sabiedrības "Altum" aizdevumu refinansēšanai, ievērojot visas piemērojamās komercdarbības atbalsta regulējuma normas. Analoga norma jau šobrīd ir iekļauta arī sabiedrības “Altum” īstenotajā individuālo garantiju programmā.
6) precizēt nozaru klasifikāciju atbilstoši NACE 2.1 redakcijai
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, kas 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tika atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām, kā rezultātā spēkā stājās NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10 oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju. MK Noteikumu projekts paredz grozījumus MK Noteikumu Nr. 537 13.7. apakšpunktā, papildinot un precizējot neatbalstāmās nozares saskaņā ar NACE 2.1 redakciju, tādējādi nodrošinot regulējuma atbilstību faktiskajai uzņēmējdarbības klasifikācijai un atbalsta piešķiršanas nosacījumiem.
MK Noteikumu projektā veikti grozījumi MK Noteikumu Nr. 537 13.8. punktā, papildinot un precizējot neatbalstāmās nozares saskaņā ar NACE 2. redakciju, tādējādi nodrošinot regulējuma atbilstību faktiskajai uzņēmējdarbības klasifikācijai un atbalsta piešķiršanas nosacījumiem.
7) precizēt finansētāju atlases nosacījumus
MK Noteikumu projekts, paredz, ka sabiedrība "Altum" informē finansētājus par atlases izsludināšanu, publicējot attiecīgo informāciju un atlases nosacījumus savā tīmekļvietnē: www.altum.lv. Tādējādi MK noteikumu projekts stiprina informācijas pieejamību un caurskatāmību.
Tāpat MK Noteikumu projekts paredz, ka, ja atlases ietvaros sākotnēji nav rezervēts viss pieejamais finansējums, sabiedrība "Altum" ir tiesīga slēgt sadarbības līgumus arī ar citiem finansētājiem, kas kvalificējušies atlasē atbilstoši atlases nosacījumiem.
Papildus MK Noteikumu projekts turpmāk paredz, ka līdzīgi kā iepriekšējās atlases kārtās finansētāju atlases nosacījumi tiks definēti Atlases noteikumos un neierobežos finansētāju atlasei izvēlēties arī jaunus sadarbības partnerus, tā kā līdzšinējā redakcijā 25.1 – 25.3. punkti ierobežoja piešķiramā finansējuma apmēru atlasītajiem finansētājiem, kā arī noteica labvēlīgākus nosacījumus arī balstoties uz iepriekšējiem sadarbības rezultātiem. Plānots, ka turpmākajās atlases kārtās maksimālā piešķiramā finansējuma apmērs tiks noteikts vienāds visiem finansētājiem, kas atbilst atlases kritērijiem, bet nepārsniegs pieprasītā finansējuma apmēru, kas atbilstoši pamatots finansētāja pieteikumā. Tādā veidā tiks nodrošināti vienlīdzīgi nosacījumi visiem finansētājiem, kā arī tiks veicināta kreditēšana, izmantojot ALTUM portfeļgarantiju. (izmaiņas MK Noteikumu Nr. 537 25. punkts).
Līdz ar MK Noteikumu projekta apstiprināšanu MK, tiek paredzēts veicināt MK Noteikumu Nr.537 noteiktos rādītāju sasniegšanu – atbalstīt 50 komersantus un piesaistīt investīcijas – 9 869 476 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- mazie uzņēmumi
- vidējie uzņēmumi
- mikrouzņēmumi
Ietekmes apraksts
Atbalsta piešķiršanas nosacījumus, finansēšanas kārtību un valsts atbalsta nosacījumus sīkajiem (mikro), mazajiem, vidējiem, mazajiem vidējās kapitalizācijas un vidējās kapitalizācijas saimnieciskās darbības veicējiem. MK noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi, jo veicinās finanšu rīku pieejamību plašākam uzņēmēju lokam, kas palīdzēs palielināt uzņēmējdarbības kapitāla pieejamības iespējas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka tiek paplašināts to saimnieciskās darbības veicēju loks, kuriem būs pieejams šis finanšu instruments, kā arī būtiski palielināts atbalsta apjoms, tiek prognozēta pozitīva ietekme uz valsts makroekonomisko vidi, veicinot investīcijas, uzņēmējdarbības attīstību un kopējo ekonomikas izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Tirgus apstākļi tiek nodrošināti vienlīdzīgi plašākam spektram tirgus dalībnieku, ņemot vērā, ka atbalsts tiek sniegts arī lauksaimniecības nozares speciālistiem. Tas veicinās pozitīvas uzņēmējdarbības vides attīstību un konkurētspējas pieaugumu plašākam saimnieciskās darbības veicēju lokam, kā arī stiprinās valsts atbalsta instrumentu efektīvu izmantošanu. Konkurētspējas veicināšanu gan Latvijas, gan starptautiskajos tirgos.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Grozījumi veicina vienlīdzīgus konkurences apstākļus plašākam tirgus dalībnieku lokam, jo paredzēts atbalsts arī lauksaimniecības nozares saimnieciskās darbības veicējiem. Šī pieeja nodrošina atbalsta instrumentu pieejamību, tādējādi sekmējot labvēlīgas uzņēmējdarbības vides veidošanos.
Paredzētie uzlabojumi veicina plašākas uzņēmēju grupas konkurētspēju, stiprinot viņu spēju izmantot valsts atbalsta mehānismus savu attīstības mērķu sasniegšanai. Atbalsta pasākumi īpaši vērsti uz mazo un vidējo uzņēmumu segmentu, sekmējot to ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspējas stiprināšanu un jaunu darba vietu radīšanu gan Latvijas, gan ārvalstu tirgos.
Paredzētie uzlabojumi veicina plašākas uzņēmēju grupas konkurētspēju, stiprinot viņu spēju izmantot valsts atbalsta mehānismus savu attīstības mērķu sasniegšanai. Atbalsta pasākumi īpaši vērsti uz mazo un vidējo uzņēmumu segmentu, sekmējot to ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspējas stiprināšanu un jaunu darba vietu radīšanu gan Latvijas, gan ārvalstu tirgos.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Šis atbalsts ir tieši tendēts uz MVU iespējām veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Šis atbalsts ir tieši tendēts uz MVU iespējām veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Šis atbalsts ir tieši tendēts uz MVU iespējām veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1408
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula 2013.gada 18.decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula 2013.gada 18.decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr. 1408/2013 (vispārīgi)
Noteikumu projekta 8. punkts; 32.1. apakšpunkts; 33. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013 2. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 27. punkts; 32. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1408/2013 4. panta 6. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 30. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013 5. pants
Noteikumu projekta 32. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 27. punkts; 32. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS, Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija, Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Rezultāti tiks publicēti pēc sabiedrības līdzdalības noslēgšanās. Sabiedrības līdzdalība norisinās no 2025.gada 10.aprīļa līdz 25.aprīlim
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts kase
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
- Zemkopības ministrija
- Ekonomikas ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ņemot vērā, ka finanšu rīks palīdz atbalstīt Uzņēmējdarbību, tad iespējama tieša korelācija ar darba vietu radīšanu, kas tiešā veidā var pozitīvi ietekmēt iedzivotāju sociālo situāciju.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ņemot vērā, ka finanšu rīks palīdz atbalstīt Uzņēmējdarbību, tad iespējama tieša korelācija ar darba vietu radīšanu, kas tiešā veidā var pozitīvi ietekmēt personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ņemot vērā, ka finanšu rīks palīdz atbalstīt Uzņēmējdarbību, tad iespējama tieša korelācija ar darba vietu radīšanu, kas tiešā veidā var pozitīvi ietekmēt dzimumu līdztiesību.
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
