Anotācija (ex-ante)

22-TA-536: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25.pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
-
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumu Nr. 662 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” (turpmāk – Noteikumi) 161. punkts paredzēja, ja persona ieceļo Latvijas Republikā, šķērsojot ārējo sauszemes robežu robežšķērsošanas vietā "Grebņeva", "Terehova", "Pāternieki" vai "Silene", un nevar uzrādīt vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu, tai tika noteikti šādi  ieceļošanas nosacījumi: 
1. persona nekavējoties par saviem līdzekļiem veica RNS vai antigēna testu minētajā robežšķērsošanas vietā. Ja testa rezultāts bija pozitīvs, SARS CoV-2 inficēšanās gadījums tika apstiprināts laboratorijā par valsts budžeta līdzekļiem; 
2. ja Covid-19 testa rezultāts bija negatīvs, persona atstāja robežšķērsošanas teritoriju tikai pēc Valsts robežsardzes pārstāvja atļaujas;
3. ja Covid-19 testa rezultāts bija pozitīvs, persona un tās kontaktpersonas ievēroja šādus nosacījumus: 
- personas, kas nebija minētas Noteikumu 161.3.2. apakšpunktā, un viņu klātesošos ģimenes locekļus Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests obligātās izolācijas ievērošanai četru stundu laikā pēc Valsts robežsardzes telefoniska pieteikuma saņemšanas nogādāja kādā no tuvākajām tūrisma mītnēm vai ārstniecības iestādē;
- Latvijas Republikas pilsoni, nepilsoni vai ārvalstnieku, kurām Latvijas Republikā bija izsniegta pastāvīgā uzturēšanās atļauja, un viņa klātesošos ģimenes locekļus Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests obligātās izolācijas ievērošanai četru stundu laikā pēc Valsts robežsardzes telefoniska pieteikuma saņemšanas nogādāja dzīvesvietā, uzturēšanās vietā, kādā no tuvākajām tūrisma mītnēm vai ārstniecības iestādē, ja personai nebija iespējas izolāciju nodrošināt dzīvesvietā vai uzturēšanās vietā, nepakļaujot inficēšanās riskam citas personas;
- personas, ieceļojot Latvijas Republikā ar personīgo transportlīdzekli, devās uz dzīvesvietu vai uzturēšanās vietu, vai savu mītnes zemi obligātās izolācijas ievērošanai, lietojot medicīnisko sejas masku, neveidojot tiešus kontaktus ar citiem cilvēkiem, neapmeklējot sabiedriskas vietas, kur uzturas daudz cilvēku, tai skaitā neizmanto sabiedrisko transportu.  

Lai nodrošinātu minēto tiesību normu īstenošanu un attiecīgo personu nogādāšanai pašizolācijas  veikšanai, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests iesaistīja 2 transportlīdzekļus ar 8 transportlīdzekļa vadītājus, kas nodrošinātu nepārtrauktu diennakts dežūru 24/7 stundu režīmā.

Vienlaikus, ņemot vērā kā personas robežu šķērso jebkurā diennakts laikā, bija paredzēts, ka transportlīdzekļu vadītājiem būs diennakts dežūras, tādējādi nodrošinot operatīvu personu nogādāšanu un mazinot infekcijas izplatīšanās iespējamību, īpaši ņemot vērā vīrusa delta varianta izplatīšanos Krievijā. Tāpat būtiski norādīt, ka atbilstoši spēkā esošam normatīvajam regulējumam, veicamie personu transportēšanas attālumi varēja būt ļoti atšķirīgi, ņemot vērā iespējamo dzīvesvietu vai uzturēšanās vietu attālumus no iepriekš minētajām robežšķērsošanas vietām.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams bija nodrošināt atbilstošu finansējumu normatīvā regulējuma īstenošanai un personu nogādāšanai obligātās izolācijas ievērošanas vietās, tādējādi mazinot Covid-19 infekcijas izplatīšanās iespējamību Latvijas teritorijā.

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests nogādāja 4 ar Covid-19 inficētus cilvēkus uz Daugavpils Reģionālo slimnīcu, kopumā nobraucot 669 km, laika periodā no 2021. gada 1. decembra līdz 2022. gada 12. janvārim.

Ar  2022. gada 11. janvāra Ministru kabineta noteikumiem Nr.34 "Grozījumi Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai"" tika svītrots 161. punkts, kas ietvēra apakšpunktu par to, ka  Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests obligātās izolācijas ievērošanai četru stundu laikā pēc Valsts robežsardzes telefoniska pieteikuma saņemšanas nogādā personu kādā no tuvākajām tūrisma mītnēm vai ārstniecības iestādē.

Attiecīgi rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai (Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam) finansējumu 10 446 euro apmērā, lai nodrošinātu personu ar pozitīviem Covid-19 testiem nogādāšanu uz dzīvesvietu vai uzturēšanās vietu vai Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras administrētajā tūristu mītņu sarakstā minētu tūristu mītni atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumu Nr. 662 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” 161. punktam par laika periodu no 2021. gada 1. decembra līdz 2022. gada 12. janvārim.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1.punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1.punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.    
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
10 446
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
10 446
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-10 446
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-10 446
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
10 446
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu personu ar pozitīviem Covid-19 testiem nogādāšanu uz dzīvesvietu vai uzturēšanās vietu vai Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras administrētajā tūristu mītņu sarakstā minētu tūristu mītni atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumu Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 161. punktam, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam nepieciešams papildus finansējums par laika periodu no 2021. gada 1.decembra līdz 2022. gada 12. janvārim.

Detalizētu informāciju ar aprēķiniem par papildus nepieciešamo finansējumu 2022.gadam skatīt anotācijas pielikumos Nr.1 un Nr.2.

Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai  finansējumu 10 446 euro apmērā, lai nodrošinātu personu ar pozitīviem Covid-19 testiem nogādāšanu uz dzīvesvietu vai uzturēšanās vietu vai Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras administrētajā tūristu mītņu sarakstā minētu tūristu mītni atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumu Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 161. punktam par laika periodu no 2021. gada 1.decembra līdz 2022. gada 12. janvārim
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1.punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1.punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.    
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Rīkojuma projekta “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Ar Ministru kabineta 2021. gada 14. jūlija rīkojumu Nr. 512 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas"Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"” no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" tika piešķirts Veselības ministrijai (Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam) finansējumu, kas nepārsniedz 206 004 euro, lai atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 360 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 38.63 punktam nodrošinātu to personu, kurām ir pozitīvs Covid-19 tests, nogādāšanu uz dzīvesvietu vai uzturēšanās vietu, vai Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras administrētajā tūristu mītņu sarakstā minētu tūristu mītni.

2021. gadā Veselības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavota un iesniedza Finanšu ministrijā pieprasījumus par iepriekš minētā rīkojumā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram par 2021. gada jūliju – septembri 36 246 euro apmērā un par 2021. gada oktobri – novembri 27 606 euro apmērā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
papildus nepieciešamā finansējuma aprēķins