Anotācija

25-TA-1292: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Imigrācijas likuma 4.4 pants, kas stāsies spēkā 2025. gada 1. septembrī.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir noteikt ziņu iekļaušanas kārtību valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā, ziņu glabāšanas termiņu un institūcijas, kurām ir piešķirama piekļuve minētajā sistēmā iekļautajām ziņām.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2025.
Pamatojums
Imigrācijas likuma 4.4 pants, kas stāsies spēkā 2025. gada 1. septembrī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Republikas Saeima 2025. gada 3. aprīlī pieņēma grozījumus Imigrācijas likumā, kas stāsies spēkā 2025. gada 1. septembrī, paredzot ārzemniekam - jebkuras valsts, izņemot Eiropas Savienības, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts, Šveices Konfederācijas vai Brazīlijas Federatīvās Republikas, pilsonim -, kuram nav Latvijas Republikas izsniegtas vīzas vai uzturēšanās atļaujas (turpmāk - kontrolējamais ārzemnieks), pienākumu 48 stundas pirms ieceļošanas Latvijas Republikā iesniegt valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā šādas ziņas:
1) ceļojuma (ieceļošanas) mērķi;
2) plānoto uzturēšanās laiku un vietu;
3) ceļošanas maršrutu;
4) kontaktinformāciju;
5) tā vai tā tuvinieka ieņemtiem vēlētiem amatiem;
6) kandidēšanu vēlēšanās;
7) esošu vai bijušu valsts vai pašvaldības amatpersonas statusu;
8) dienestu bruņotajos spēkos, specdienestā, robežsardzē, muitā vai iekšlietu, tieslietu vai ārlietu (arī diplomātiskajā) dienestā.
No Imigrācijas likuma izriet, ka valsts informācijas sistēmas izveides nepieciešamība ir pamatota ar valsts drošības apdraudējuma novēršanas, tostarp riska izvērtēšanas, nodrošināšanu, kā arī ar nepieciešamās informācijas apriti starp kompetentajām iestādēm to darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildei.
Saskaņā ar Imigrācijas likuma 4.4 panta trešo daļu likumdevējs ir noteicis Ministru kabinetam pilnvarojumu noteikt kārtību, kādā ziņas tiek iekļautas valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā, un to glabāšanas termiņu, kā arī institūcijas, kurām piešķirama piekļuve šīm ziņām.
Līdz ar to Ministru kabinetam ir izdodami attiecīgi Ministru kabineta noteikumi, kuriem ir jāstājas spēkā vienlaikus ar Imigrācijas likuma 4.4 pantu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Latvijas Republikas migrācijas kontroles pasākumā iesaistīto institūciju iespējas identificēt potenciālas riska personas pirms to ieceļošanas Latvijas Republikā, Imigrācijas likuma 4.4 pants paredz kontrolējamam ārzemniekam pienākumu 48 stundas pirms ieceļošanas Latvijas Republikā iesniegt valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā attiecīgās ziņas.
Norādāms, ka Latvijas Republikā pēdējo triju gadu laikā (2023., 2024. un 2025. gadā) ir ieceļojuši 436 898 trešo valstu valstspiederīgie, kuriem nav Latvijas Republikā izsniegta vīza vai uzturēšanās atļauja (neskaitot tos trešo valstu valstpiederīgos, ar kuru valstīm ir bezvīzu režīms).
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Imigrācijas likuma 4.4 panta trešajā daļā ietvertajam pilnvarojumam Ministru kabineta noteikumu projekts paredz ziņu iekļaušanas kārtību valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā, ziņu glabāšanas termiņu un institūcijas, kurām ir piešķirama piekļuve minētajā sistēmā iekļautajām ziņām. Saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likumu valsts informācijas sistēmai ir jābūt pārzinim, kurš organizē un vada attiecīgās sistēmas darbību, kā arī minētais likums nosaka pārziņa funkcijas. Proti, no Valsts informācijas sistēmu likuma izriet, ka valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmai ir nosakāms pārzinis.
Valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēma ir valsts informācijas sistēma, kura nodrošina valsts uzdevuma saistībā ar valsts drošības apdraudējuma novēršanu un sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu izpildei nepieciešamās informācijas apriti. Minētās valsts informācijas sistēmas pārziņa un turētāja funkcijas īstenos Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs. Lai Ministru kabineta noteikumos precīzi noteiktu Valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmas pārzini un sasaistītu tā funkcijas ar Valsts informācijas sistēmu likumā noteikto, Ministru kabineta noteikumu projekta izdošanas pilnvarojums papildus Imigrācijas likuma 4.4 panta trešajā daļā ietvertajam pilnvarojumam Ministru kabinetam izdot noteikumus ir papildināms arī ar Valsts informācijas sistēmu likuma 5.panta 1.2 daļā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt valsts informācijas sistēmas pārzini.
Lai nodrošinātu ērtu un efektīvu kontrolējamam ārzemniekam Imigrācijas likuma 4.4 panta pirmajā daļā noteiktā pienākuma izpildi, tiks izstrādāts atbilstošs tehniskais risinājums, nodrošinot valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā ziņu iesniegšanu elektroniski tīmekļa vietnē eta.gov.lv. Lai nodrošinātu valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā iekļauto ziņu sasaisti ar konkrētu personu, kontrolējamajam ārzemniekam ir iesniedzamas arī personas identificējošas ziņas, proti, vārds (vārdi), uzvārds, dzimšanas datums, valstspiederība, ziņas par personas apliecinošo dokumentu (pasi) - izdevējvalsti, numuru, izdošanas datumu, derīguma termiņu. Minēto ziņu iesniegšana ir priekšnoteikums pienākuma izpildes nodrošināšanai un pilnīgas informācijas aprites nodrošināšanai, kā arī izriet no Imigrācijas likuma grozījumu būtības un tā anotācijas. Proti, likumprojekts paredz ārzemnieka pienākumu sniegt noteikta satura/kategorijas datus, reizē paredzot atbildību par pienākuma neizpildi vai neizpildi pienācīgā kvalitātē, kas attiecināma uz konkrētu personu. Tāpat Imigrācijas likuma grozījumu anotācija aprakstot gan pastāvošo problēmsituāciju un izaicinājumus, kā arī nepieciešamo risinājumu un sasniedzamo mērķi, vairākkārt atklāj nepieciešamību identificēt konkrētas riska personas, veikt personu izvērtējumu un nepieciešamības gadījumā lemt par institūcijām pieejamo līdzekļu un rīku, tostarp ierobežojot personu ieceļošanu un uzturēšanos, pielietošanai apdraudējuma novēršanai. Sistēmā ietveramās personu identificējošās ziņas – vārds (vārdi), uzvārds, dzimšanas datums, valstspiederība un personas apliecinoša dokumenta informācija – ir atbilstošs un piemērots datu apjoms, kas nodrošina Imigrācijas likuma grozījumu mērķa sasniegšanu. Tomēr, lai precīzi noteiktu no Imigrācijas likuma izrietošo attiecīgo ārzemnieku identificēšanas iespējas, attiecīgā ārzemnieka identificējošās ziņas un pases datu ziņas būtu nosakāmas tieši Ministru kabineta noteikumos. Attiecīgi Ministru kabineta noteikumu projekta izdošanas pilnvarojums papildus Imigrācijas likuma 4.4 panta trešajā daļā ietvertajam pilnvarojumam Ministru kabinetam izdot noteikumus ir papildināms arī ar Valsts informācijas sistēmu likuma 5.panta 1.2 daļā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt Valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā iekļaujamo attiecīgā ārzemnieka identificējošo ziņu un pases ziņu apjomu.
Imigrācijas likuma 4.4 panta pirmajā daļā atvērto terminu veidā ir uzskaitītas informācijas sistēmā apstrādājamās datu kategorijas, bez noteiktas detalizācijas pakāpes, tādējādi nodrošinot zināmu rīcības brīvību attiecībā uz informācijas sistēmā iesniedzamo ziņu saturu, lai sasniegtu tiesību normā noteikto mērķi – novērst iespējamu valsts apdraudējumu. Lai pilnvērtīgi sasniegtu šo mērķi, kā arī veicinātu vienotu izpratni un pēc iespējas nodrošinātu tiesību normas konsekventu piemērošanu, anotācijā neizsmeļošā veidā tiek skaidrots atsevišķu datu kategoriju saturs. Sistēmā ir paredzēts veidot tādu tehnisko risinājumu, kas ietver brīvu atvērtu lauku aizpildīšanu, tai skaitā sniedzot norādes par aizpildāmo lauku saturu.
Sniedzot informāciju par ceļošanas maršrutu, personai (kontrolējamajam ārzemniekam) būs jānorāda veids kā tā ieceļo vai izceļo no Latvijas Republikas (sauszeme, lidosta, osta, dzelzceļš, cits), ieceļošanas un izceļošanas vieta, kā arī, piemēram ziņas par aviolidojuma reisa numuru, ja tāds personai ir pieejams, vai norādes par privāta transporta izmantošanu. Vienlaikus sistēmā būs iespējams norādīt uzturēšanās vietu (vai vietas) Latvijas Republikā.
Lai nodrošinātu iespēju nosūtīt informāciju par deklarācijas iesniegšanu un apstiprināšanu, kā arī nepieciešamības gadījumā sazināties ar personu, sistēmā tiks ievāktas ziņas par personas tālruņa numuru, elektroniskā pasta adresi, kā arī nodrošināta iespēja personai norādīt citu, viņai ērtu saziņas veidu brīvā formā.
Attiecībā uz personas vai tās tuvinieku (kontrolējamā ārzemnieka vecvecāki, vecāki, brāļi un māsas, laulātais un/vai faktiskais dzīvesbiedrs, pilngadīgie bērni, kā arī esošā vai bijušā laulātā vai dzīvesbiedra vecvecāki, vecāki, brāļi un māsas, pilngadīgie bērni, citi attālāki radinieki, ar kuriem tuvas attiecības) ieņemtiem vēlētiem amatiem (valsts un pašvaldību vai citu reģionālo vai teritoriāli administratīvo pārstāvniecību parlamentos, domēs u.tml.), kandidēšanu vēlēšanās, esošu vai bijušu valsts vai pašvaldības amatpersonas statusu, dienestu bruņotajos spēkos, specdienestā, robežsardzē, muitā vai iekšlietu, tieslietu vai ārlietu (arī diplomātiskajā) dienestā, ja kāds no šiem kritērijiem personas ieskatā izpildās, tai būs iespēja brīva teksta formā sniegt skaidrojumu par to kur un kā šis kritērijs ir izpildījies, kā arī citas ziņas, kuras par būtiskām uzskata kontrolējamais ārzemnieks.
Tāpat, lai nodrošinātu uzraudzību par to, vai kontrolējamais ārzemnieks ievēro Imigrācijas likuma 4.⁴ panta pirmajā daļā noteikto 48 stundu termiņu, tiks izstrādāts tehnisks risinājums, kas nodrošinās sistēmai automātiski nosūtīt elektronisku apstiprinājumu tieši pēc 48 stundām no brīža, kad ziņas ir iesniegtas valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā. Šāds mehānisms kalpos kā kontroles instruments, kas nodrošinās ziņu iesniegšanas termiņa ievērošanu.
Saskaņā ar Imigrācijas likuma 68.3 pantu, kas stāsies spēkā 2025. gada 1. septembrī, par personai noteiktā pienākuma iesniegt valsts apdraudējuma novēršanai nepieciešamās ziņas nepildīšanu vai nepilnīgu vai nepatiesu ziņu sniegšanu ir paredzēta administratīvā atbildība. Par kompetentajām institūcijām šā pienākuma kontrolei ir noteikta Valsts policija un Valsts robežsardze. Līdz ar to Ministru kabineta noteikumu projektā ir paredzēts, ka piekļuvi minētajā sistēmā iekļautajām ziņām kontrolējamam ārzemniekam noteiktā pienākuma izpildes kontroles nodrošināšanai piešķir Valsts policijai un Valsts robežsardzei tiešsaistes datu režīmā. Vienlaikus Ministru kabineta noteikumu projektā ir paredzēts, ka piekļuve valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā iekļautajām ziņām Valsts robežsardzei tiks nodrošināta arī ar Valsts robežsardzes elektroniskās informācijas sistēmas starpniecību, savukārt Valsts policijai - ar Otrās paaudzes Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas tehnoloģisko risinājumu "Tiešsaistes meklētājs" starpniecību. Šāds papildus piekļuves mehānisms izvēlēts nolūkā nodrošināt efektīvu un lietotājam tehniski ērtu informācijas pieejamību noteiktā pienākuma kontrolei.
Piekļuves tiesību piešķiršana valsts drošības iestādēm minētajā sistēmā iekļautajām ziņām pamatojama ar nepieciešamību nodrošināt šo iestāžu spēju efektīvi un savlaicīgi veikt normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
Ņemot vērā valsts intereses nodrošināt efektīvu kontroli par ārzemnieku ieceļošanu un uzturēšanos Latvijas Republikā, kā arī valsts uzdevumu novērst valsts drošības apdraudējumu un garantēt sabiedrisko kārtību un drošību, ir nepieciešams noteikt samērīgu ziņu glabāšanas termiņu. Proti, noziedzīgie nodarījumi, īpaši valsts drošības jomā, ir kļuvuši arvien komplicētāki un to atklāšana prasa ievērojamu laiku, līdz ar to ir nosakāms, ka valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā iekļautās ziņas tiek glabātas divus gadus no attiecīgā ceļojuma uzturēšanās laika Latvijas Republikā beigu brīža. Pēc minētā termiņa beigām ziņas automātiski tiks dzēstas. Šāds glabāšanas termiņš ir samērīgs un nepieciešams, lai nodrošinātu efektīvu informācijas pieejamību kompetentajām valsts institūcijām savu funkciju realizēšanai.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Imigrācijas likuma 4. panta četri prim pirmajā daļā noteiktais ārzemnieks
Ietekmes apraksts


Imigrācijas likuma 4. panta četri prim pirmajā daļā noteiktajam ārzemniekam ir pienākums 48 stundas pirms ieceļošanas Latvijas Republikā iesniegt valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā nepieciešamās ziņas.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
207 636
0
116 142
0
116 142
116 142
2.1. valsts pamatbudžets
0
207 636
0
116 142
0
116 142
116 142
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-207 636
0
-116 142
0
-116 142
-116 142
3.1. valsts pamatbudžets
0
-207 636
0
-116 142
0
-116 142
-116 142
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
207 636
0
116 142
0
116 142
116 142
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Iekšlietu ministrijai (Iekšlietu ministrijas Informācijas centram) budžeta apakšprogrammā 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība" Valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmas izveidei un tālākai tās uzturēšanai nepieciešams finansējums:

2025. gadā 207 636 euro, tai skaitā:

Kapitālie izdevumi 207 636 euro:
Valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmas izveide un Otrās paaudzes Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas tehnoloģiskā risinājuma "Tiešsaistes meklētājs" papildināšana ar funkcionalitāti "Valsts apdraudējuma informācijas sistēmas datu pārbaude":
1. Valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmas izveide atbilstoši noslēgtajam līgumam
3600 cilvēkstundas x 27 euro = 97 200 euro x 0,21 (PVN) = 117 612 euro (EKK 5140 Nemateriālo ieguldījumu izveidošana);
2. Otrās paaudzes Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas tehnoloģiskā risinājuma "Tiešsaistes meklētājs" papildināšana
12001 cilvēkstundas x 622 euro = 74 400 euro x 0,21 (PVN) = 90 024 euro (EKK 5140 Nemateriālo ieguldījumu izveidošana);

2026. gadā un turpmāk ik gadu 116 142 euro, tai skaitā:

Atlīdzība 84 996 euro
Cilvēkresursu nodrošinājumam nepieciešamā finansējuma aprēķins anotācijas pielikumā (IeManotp_amata_vietas.xlsx)

Preces un pakalpojumi 31 146 euro:
Informācijas sistēmas uzturēšanas izdevumi (tehnisko problēmu un kļūdu (beidzies garantijas laiks) novēršana, nekapitalizējamie sistēmas funkcionalitātes uzlabojumi, konsultācijas un tehniskais atbalsts)
3901 cilvēkstundas x 662 euro = 25 740 euro x 0,21 (PVN) = 31 145,40 euro (EKK 2250 Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi)

1Cilvēkstundu skaits aprēķināts, pamatojoties uz veicamo darbu analīzi un līdzīgu darbu veikšanai patērēto laiku citās Informācijas centra uzturētajās sistēmās.
2 Vienas cilvēkstundas izmaksas noteiktas saskaņā ar līdzvērtīgu informācijas sistēmu pilnveidošanas  pakalpojumu saņemšanu un var mainīties atbilstoši  tirgus cenām iepirkuma veikšanas brīdī.
 
Iekšlietu ministrija indikatīvi papildu nepieciešamo finansējumu budžeta apakšprogrammā 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība" (2025. gadā 207 636 euro, 2026. gadā un turpmāk ik gadu 116 142 euro) nodrošinās Iekšlietu ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, kā arī, ja nepieciešams, tiks veikta apropriācijas pārdale starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām (apakšprogrammām), citiem pasākumiem un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Līdz ar jaunas informācijas sistēmas izveidi ir nepieciešams izveidot divas amata vietas un nodrošināt ar nepieciešamo personālu, kas pēc sistēmas nodošanas ekspluatācijā sniegs tehnisko un administratīvo atbalstu sistēmas darbības nodrošināšanai, kā arī atbalstu sistēmas lietotājiem.
Cilvēkresursu nodrošinājumam nepieciešams finansējums anotācijas pielikumā (IeManotp_amata_vietas.xlsx) noteiktajā apmērā, lai nodrošinātu 1 (viena) informācijas sistēmu administratora (amata saime un līmenis - 21.5 V, mēnešalgu grupa - 12) un 1 biznesa procesu analītiķa (amata saime un līmenis - 21.4 IV, mēnešalgu grupa - 12) amata vietu.
Nepieciešamās divas amata vietas tiks nodrošinātas Iekšlietu ministrijas Informācijas centram noteiktā amata vietu skaita ietvaros, pārveidojot divus ilgstoši esošos vakantos amatus.
Cita informācija
Nav
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Imigrācijas likuma 4.4 pants stāsies spēkā 2025. gada 1. septembrī.
Lai ārzemnieks - jebkuras valsts, izņemot Eiropas Savienības, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts, Šveices Konfederācijas vai Brazīlijas Federatīvās Republikas, pilsonis -, kuram nav Latvijas Republikas izsniegtas vīzas vai uzturēšanās atļaujas, spētu izpildīt noteikto pienākumu 48 stundas pirms ieceļošanas Latvijas Republikā iesniegt sistēmā attiecīgās ziņas, ir svarīgi, ka noteikumi stājas spēkā vienlaicīgi ar Imigrācijas likuma 4.4 pantu.

 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Valsts drošības iestādes
  • Valsts policija
  • Valsts robežsardze

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Latvijas Republikas Saeima 2025. gada 3. aprīlī pieņēma grozījumus Imigrācijas likumā, kas stāsies spēkā 2025. gada 1. septembrī, paredzot ārzemniekam - jebkuras valsts, izņemot Eiropas Savienības, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts, Šveices Konfederācijas vai Brazīlijas Federatīvās Republikas, pilsonim -, kuram nav Latvijas Republikas izsniegtas vīzas vai uzturēšanās atļaujas (turpmāk - kontrolējamais ārzemnieks), pienākumu 48 stundas pirms ieceļošanas Latvijas Republikā iesniegt valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā šādas ziņas:
1) ceļojuma (ieceļošanas) mērķi;
2) plānoto uzturēšanās laiku un vietu;
3) ceļošanas maršrutu;
4) kontaktinformāciju;
5) tā vai tā tuvinieka ieņemtiem vēlētiem amatiem;
6) kandidēšanu vēlēšanās;
7) esošu vai bijušu valsts vai pašvaldības amatpersonas statusu;
8) dienestu bruņotajos spēkos, specdienestā, robežsardzē, muitā vai iekšlietu, tieslietu vai ārlietu (arī diplomātiskajā) dienestā.
Saskaņā ar Imigrācijas likuma 4.4 panta trešo daļu likumdevējs ir noteicis Ministru kabinetam pilnvarojumu noteikt kārtību, kādā ziņas tiek iekļautas valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā, un to glabāšanas termiņu, kā arī institūcijas, kurām piešķirama piekļuve šīm ziņām.
Datu apstrādes nolūks ir nodrošināt efektīvu migrācijas kontroli un valsts drošības apdraudējuma novēršanu, ievērojot Imigrācijas likuma 4.4 panta prasības. Personas datu apstrāde ir nepieciešama, lai identificētu kontrolējamās personas pirms ieceļošanas Latvijas Republikā, novērstu potenciālus valsts drošības apdraudējumus un nodrošinātu sabiedrisko kārtību un drošību. Šo nolūku nav iespējams sasniegt bez attiecīgu personas datu vākšanas un apstrādes, jo tā ir priekšnoteikums attiecīgo risku izvērtēšanai.
Datu apstrādes tiesiskais pamats ir Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6. panta 1. punkta e) apakšpunkts – apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu uzdevumu, kas veikts sabiedrības interesēs vai, īstenojot oficiālas pilnvaras.
Pienākums izriet no Imigrācijas likuma 4.panta.
Datu apjoms ir noteikts Imigrācijas likuma 4.4 panta pirmajā daļā, attiecīgā ārzemnieka identificējošie dati, kas nodrošina minēto datu sasaisti ar konkrēto personu ir noteikti Ministru kabineta noteikumu projektā.
Dati tiks glabāti valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā divus gadus no attiecīgā ceļojuma uzturēšanās laika Latvijas Republikā beigu brīža. Šis termiņš ir nepieciešams, lai nodrošinātu efektīvu informācijas pieejamību kompetentajām valsts institūcijām. Noziedzīgie nodarījumi, īpaši valsts drošības jomā, ir kļuvuši arvien komplicētāki un to atklāšana prasa ievērojamu laiku, līdz ar to ir nosakāms, ka apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmā iekļautās ziņas tiek glabātas divus gadus no attiecīgā ceļojuma uzturēšanās laika Latvijas Republikā beigu brīža. Līdz ar to no šāda skata punkta raugoties, veicot riska izvērtējumu, ir nepieciešams pilnīgs ziņu apjoms, jo tikai pilnīga informācija ļauj kvalitatīvi veikt iespējamo valsts drošības un sabiedriskās kārtības un drošības apdraudējumu analīzi. Tostarp divu gadu datu glabāšanas termiņš nodrošina kompetento institūciju darbībai nepieciešamo laika ietvaru, ņemot vērā gan padziļinātas informācijas analīzes vajadzības, gan arī efektīvas sadarbības nodrošināšanu starp attiecīgajām kompetentajām iestādēm. Līdz ar to vienots divu gadu datu glabāšanas termiņš visām Imigrācijas likuma 4.⁴ panta pirmajā daļā norādītajām datu kategorijām un visiem datu subjektiem ir pamatots un samērīgs, kas nodrošina datu apstrādes atbilstību tās paredzētajiem nolūkiem. Pēc termiņa beigām dati tiks automātiski dzēsti.
Piekļuve personas datiem tiks nodrošināta valsts drošības iestādēm, Valsts policijai un Valsts robežsardzei to darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteikto funkciju izpildei.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Iekšlietu ministrijas Informācijas centram papildus nepieciešamais finansējums informācijas un tehnoloģiju resursu nodrošinājumam un atbalstam Valsts apdraudējuma novēršanas informācijas sistēmas darbināšanai (uzturēšana, administrēšana, darbināšana un attīstība)