Anotācija

25-TA-2028: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ludzas novada pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu daļu pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta otrā daļa, 43. pants, likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa un Ludzas novada pašvaldības domes 2025. gada 24. jūlija lēmumu Nr. 266 (protokols Nr.9, 6.&) “Par zemes vienību ar kadastra apzīmējumiem 6801 007 0220 un 6801 007 0225 nodošanu bez atlīdzības īpašumā valstij Satiksmes ministrijas  personā” (turpmāk – Ludzas novada pašvaldības domes lēmums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai pārņemtu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Ludzas novada pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu daļas, kas nepieciešamas būvprojekta “Valsts galvenā autoceļa A12 “Jēkabpils – Rēzekne – Ludza – Krievijas robeža (Terehova)” posma no 125,60 līdz 129,300 km pārbūve” īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, ņemot vērā Ludzas novada pašvaldības domes lēmumu.
Rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Ludzas novada pašvaldības domei piederošo:
- nekustamā īpašuma “Maskavas apvedceļš 22” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6801 007 0102) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6801 007 0225) 0,0321 ha platībā – Ludzā, Ludzas novadā;
- nekustamā īpašuma “Maskavas apvedceļš 30” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6801 007 0200) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6801 007 0220) 0,034 ha platībā – Ludzā, Ludzas novadā.
Nekustamais īpašums “Maskavas apvedceļš 22” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6801 007 0102) ir ierakstīts Latgales rajona tiesas Ludzas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000874376.
Nekustamā īpašuma “Maskavas apvedceļš 22” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6801 007 0102) sastāvā esošajai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6801 007 0225 ir noteikti šādi apgrūtinājumi (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKS) datiem):
- pierobeža – 0,0321 ha platībā;
- vides un dabas resursu ķīmiskās aizsargjoslas teritorija ap pazemes ūdens ņemšanas vietu – 0,0321 ha platībā.
Nekustamais īpašums “Maskavas apvedceļš 30” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6801 007 0200) ir ierakstīts ir ierakstīts Latgales rajona tiesas Ludzas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000559795.
Nekustamā īpašuma “Maskavas apvedceļš 30” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6801 007 0200) sastāvā esošajai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6801 007 0220 ir noteikti šādi apgrūtinājumi (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKS) datiem):
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju – 0,0002 ha platībā;
- Lauku zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam – 0,0045 ha platībā;
- pierobeža – 0,0340 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu 110 kilovolti – 0,0045 ha platībā.
Noteiktie apgrūtinājumi neietekmē turpmāko nekustamo īpašumu uzturēšanu. Nākamajam nekustamo īpašumu valdītājam, rīkojoties ar nekustamajiem īpašumiem, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība, atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem nekustamo īpašumu lietošanas mērķis ir zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā.
Iestājoties apstākļiem, kad nekustamie īpašumi vairs nebūs nepieciešami Satiksmes ministrijai autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai, saskaņā ar rīkojuma projekta 2.2.apakšpunktu tie bez atlīdzības tiks nodoti atpakaļ Ludzas novada pašvaldībai.
Būvprojekta “Valsts galvenā autoceļa A12 “Jēkabpils – Rēzekne – Ludza – Krievijas robeža (Terehova)” posma no 125,60 līdz 129,300 km pārbūve” īstenošanas laikā izbūvētie objekti būs atzīstami par zemes vienību neatņemamu sastāvdaļu, kas kopīgi veidos lietu kopību un nebūs atdalāmi, un kopā tiks nodoti Ludzas novada pašvaldības īpašumā.
Saskaņā ar likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmo daļu nekustamie īpašumi tiks nodoti valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Latvijas Valsts ceļi” pārziņā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Būvprojekta “Valsts galvenā autoceļa A12 “Jēkabpils – Rēzekne – Ludza – Krievijas robeža (Terehova)” posma no 125,60 līdz 129,300 km pārbūve” īstenošana nav iespējama bez rīkojuma projektā minēto Ludzas novada pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu pārņemšanas valsts īpašumā.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz bez atlīdzības pārņemt valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Ludzas novada pašvaldībai piederošos nekustamos īpašumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Autoceļa lietotāji. Nekustamie īpašumi ir nepieciešami infrastruktūras attīstībai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu ierakstīšanu zemesgrāmatā, tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
Nekustamo īpašumu uzturēšanas izdevumi tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Ludzas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ietekmē transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi