Anotācija

25-TA-593: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 24. maija noteikumos Nr. 323 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 24. maija noteikumos Nr. 323 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi” īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir papildināt papildinošas saimnieciskās darbības (turpmāk – PSD) uzraudzības nosacījumus ar pašdeklarācijas principu, lai samazinātu administratīvo slogu projektu ieviešanas uzraudzībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi” (turpmāk – 8.1.2. SAM) investīciju mērķis ir vispārējās izglītības iestāžu mācību vides attīstība, lai sekmētu kompetenču pieejā balstītā vispārējās izglītības satura pakāpenisku ieviešanu, tādējādi skolēniem gūstot dzīvei mūsdienās nepieciešamās zināšanas un prasmes. 8.1.2 SAM ietvaros kopumā tika apstiprināti 46 projekti; 45 šo projektu īstenošana ir pabeigta. Savukārt viena projekta īstenošana šobrīd tiek pabeigta bez Eiropas Savienības fondu atbalsta (“nefunkcionējošs projekts”).

Ministru kabineta 2016. gada 24. maija noteikumos Nr. 323 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 323) ir noteikts, ka sadarbības iestāde projekta dzīves ciklā – tā īstenošanas laikā un projektā attīstītās infrastruktūras amortizācijas periodā (turpmāk - projekta dzīves cikls), nodrošina uzraudzību par projektā veikto investīciju atbilstību MK noteikumu Nr. 323 47.1 punktā noteiktajiem PSD uzraudzības nosacījumiem. Uzraudzība tiek veikta saskaņā ar atbildīgās iestādes izstrādātu PSD uzraudzības metodiku.  

Valdības rīcības plāna[1] deklarācijas uzdevumā “Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku, vairāk uzticēsimies uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dosim iespēju veidot standartizāciju nozarēs” ir iekļauts pasākums Nr.35.4. “Lai mazinātu administratīvu birokrātiju un pilnveidotu risku pārvaldību ESIF projektu ieviešanā, izvērtēta efektīva un vienlaikus no drošas finanšu vadības viedokļa līdzsvarota pašdeklarācijas principa ieviešana ESIF projektu pārvaldībā”.

Izglītības un zinātnes ministrija atbilstoši iepriekš minētajam rosina pašdeklarācijas principu ieviešanu tās pārziņā esošo Eiropas Savienības līdzfinansēto investīciju programmu infrastruktūras projektu uzraudzībā. Minētās izmaiņas ne tikai mazinās administratīvo slogu projektu uzraudzībā to dzīves ciklā, kas 8.1.2. SAM projektos ir 15 gadi, bet arī demonstrēs uzticēšanās pieaugumu finansējuma saņēmēju saimniecisko darbību aktivitātēm.

[1] https://likumi.lv/ta/id/349266-par-valdibas-ricibas-planu-deklaracijas-par-evikas-silinas-vadita-ministru-kabineta-iecereto-darbibu-istenosanai
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta noteikumos Nr. 323 nav iekļauts pašdeklarācijas princips PSD uzraudzībai atbilstoši Valdības rīcības plānā noteiktajam par administratīvā sloga mazināšanu Eiropas Savienības struktūrfondu projektos.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu administratīvo slogu 8.1.2. SAM projektu PSD uzraudzībā to dzīves ciklā, ar noteikumu projektu tiek ieviests PSD pašdeklarācijas princips. Tas paredz, ka finansējuma saņēmējs visā projekta dzīves ciklā katru gadu sagatavo pārskatu par PSD apjomu un nodrošina pārskata un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību PSD uzraudzībai. Ja finansējuma saņēmējs konstatē, ka ir pārsniegts MK noteikumos Nr. 323 noteiktais PSD 20 procentu ierobežojums no infrastruktūras kopējās gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē vai ka veiktās investīcijas tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas nav uzskatāma par PSD, tas iesniedz sadarbības iestādē ziņojumu par konstatēto. Noteikumu projekts paredz, ka sadarbības iestādei ir tiesības finansējuma saņēmējam pieprasīt PSD pārskatus projekta dzīves cikla laikā, tajā skaitā gadījumos, kad saņemta informācija par PSD pārkāpumu no finansējuma saņēmēja, kompetentajām iestādēm vai no trešajām personām.

Ņemot vērā, ka visos 8.1.2. SAM projektos to dzīves cikls ir sācies, tad finansējuma saņēmēji ir jau sniegušas sākotnējās atskaites, un sadarbības iestāde ir tās izskatījusi, tādējādi nodrošinot pirmreizējās kontroles 8.1.2. SAM projektos.

Pēc noteikumu projekta, kā arī grozījumu Ministru kabineta noteikumos par Eiropas Savienība fondu 8.1.1. [1], 8.1.3. [2], un 8.1.4. [3] specifisko atbalsta mērķu ievešanu, apstiprināšanas Ministru kabinetā, tiks precizēta MK noteikumu Nr. 323 47.2 punktā  minētā PSD uzraudzības metodika. Cita starpā PSD uzraudzības metodikā tiks noteikts sadarbības iestādei obligāti veicamo PSD pārskatu, pārbaužu skaitu un biežums, iepriekš to saskaņojot ar sadarbības iestādi.

Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās un atbilstošiem grozījumiem PSD uzraudzības metodikā, sadarbības iestāde informēs finansējuma saņēmējus un veiks grozījumus ar finansējuma saņēmējiem noslēgtajās vienošanās par SAM 8.1.2. projektu īstenošanu 1. pielikumā “Vienošanās vispārējie noteikumi”, ietverot nosacījumus atbilstoši izmaiņām MK noteikumos Nr.323.

[1] Ministru kabineta 2016. gada 16. augusta noteikumi Nr. 561 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju programmu skaitu" īstenošanas noteikumi" (pieejami: https://likumi.lv/ta/id/284471-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-8-1-1-specifiska-atbalsta-merka-palielinat-modernizeto-stem-taja-skaita);

[2] Ministru kabineta 2016. gada 19. aprīļa noteikumi Nr. 249 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto profesionālās izglītības iestāžu skaitu" īstenošanas noteikumi" (pieejami: https://likumi.lv/ta/id/281827-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-8-1-3-specifiska-atbalsta-merka-palielinat-modernizeto-profesionalas-izglitibas);

[3] Ministru kabineta 2016. gada 9. augusta noteikumi Nr. 533 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju mācību vidi koledžās" īstenošanas noteikumi" (pieejami: https://likumi.lv/ta/id/284430-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-814-specifiska-atbalsta-merka-uzlabot-pirma-limena-profesionalas-augstakas-izglitibas-stem-taja-skaita-medicinas-un-radosas-industrijas-studiju-macibu-vidi-koledzas-istenosanas-noteikumi).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Pašvaldības
Ietekmes apraksts
Tiek ieviesta pašdeklarācijas kārtība ES fondu projektu PSD uzraudzībā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi