Anotācija

25-TA-455: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Antimikrobiālās rezistences ierobežošanas komisijas nolikums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija rīkojums Nr. 414 "Antimikrobiālās rezistences
ierobežošanas un piesardzīgas antibiotiku lietošanas plāns "Viena veselība" 2023. - 2027. gadam". Plāna 5. rīcības virziena 5.3. pasākums un rezultatīvais rādītājs.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir izveidot Antimikrobiālās rezistences ierobežošanas komisiju, noteikt tās funkcijas un uzdevumus un nodrošināt tās darbību, lai īstenotu koordinētu starpdisciplināru pieeju antimikrobiālās rezistences ierobežošanas jomā saskaņā ar principu “Viena veselība", ietverot cilvēku veselības, dzīvnieku veselības, pārtikas nekaitīguma un vides jautājumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Antimikrobiālā rezistence (turpmāk - AMR) ir viens no lielākajiem globālajiem sabiedrības veselības draudiem. Antimikrobiālo līdzekļu nepareiza un pārmērīga lietošana cilvēkiem, dzīvniekiem un augiem ir galvenais iemesls pret antimikrobiāliem līdzekļiem rezistentu mikroorganismu attīstībai. Tā padara infekcijas slimības grūtāk ārstējamas, savukārt citas medicīniskās procedūras un ārstēšanu daudz riskantāku. Parādoties jauniem baktēriju celmiem, kas ir rezistenti vienlaicīgi pret vairākām antibiotikām (multirezistentas baktērijas), situācija pasliktinās vēl vairāk. 
Uzraudzības dati liecina, ka AMR ir pieaugoša sabiedrības veselības problēma Eiropas slimnīcās un sabiedrībā un tā kļūst arvien nopietnāka.

Šobrīd Latvijā nav izveidota starpdisciplināra komisija, kas strādā ar vienotu pieeju AMR ierobežošanas pasākumu īstenošanā, tomēr ir vairākas Eiropas Savienības iniciatīvas, Eiropas komisijas, Eiropas Slimību profilakses un kontroles centra un Pasaules veselības organizācijas rekomendācijas, kas uzliek par pienākumu katrā valstī izveidot starpsektoru sadarbības mehānismu, lai stiprinātu un nodrošinātu koordinētu iesaistīto iestāžu un organizāciju darbību antimikrobiālās rezistences izplatības ierobežošanā.

Eiropas Parlamenta 2018. gada 13. septembra rezolūcijā par Eiropas “Viena veselība” rīcības plānu pret antimikrobiālajiem līdzekļiem izveidojušās rezistences apkarošanai (2017/2254 (INI)) uzsvērts, ka jānovērš gan cilvēku, gan dzīvnieku slimības, vienlaikus īpaši ņemot vērā arī pārtikas apriti un vidi, kas var būt vēl viens rezistentu mikroorganismu avots. Līdz ar to Eiropas Parlaments aicina institūcijas un dalībvalstis, kā arī cilvēku un dzīvnieku veselības, lauksaimniecības un vides nozares uz aktīvu un saskaņotu rīcību antimikrobiālās rezistences ierobežošanā.

Eiropas Parlamenta 2023. gada 1. jūnija rezolūcijā par Eiropas Savienības rīcību cīņai pret rezistenci pret antimikrobiāliem līdzekļiem (2023/2703(RSP)) uzsver, ka dalībvalstīm jāizstrādā starpnozaru koordinācijas mehānisms ar skaidrām pilnvarām, darbības struktūru un sastāvu, kas ietver cilvēku veselības, dzīvnieku veselības un vides nozares ekspertus un speciālistus un aicina pastiprināt sadarbību AMR jomā starp iesaistītajām nozarēm.

2023. gada 22.jūnija Padomes ieteikumos, kā pastiprināt ES rīcību cīņai pret rezistenci pret antimikrobiāliem līdzekļiem, ievērojot pieeju “Viena veselība” (2023/C 220/01) iesaka izveidot  starpnozaru koordinācijas, īstenošanas un pārraudzības  mehānismus, kas nodrošina AMR plānu efektīvu pārvaldību.

Eiropas Slimību un profilakses kontroles centrs un Pasaules Veselības organizācija AMR ierobežošanu ir pasludinājušas par vienu no globālās veselības prioritātēm. Jau šobrīd Eiropā no multirezistentu baktēriju izraisītām infekcijām mirst 34 tūkstoši cilvēku gadā. Pasaulē šis skaits sasniedz 700 tūkstošus gadā. Tiek prognozēts, ka, neieviešot papildus aktivitātes AMR ierobežošanā, 2050.g. šis būs galvenais nāves cēlonis pasaulē, skarot 10 miljonu cilvēku gadā.

Arī Latvijā ir izstrādāti vairāki plānošanas dokumenti, kas aktualizē AMR ierobežošanas būtiskumu.

Ministru kabineta 2022. gada 26.maija rīkojums Nr. 359 "Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.-2027. gadam" (turpmāk – pamatnostādnes) AMR izplatības risku mazināšana ir kā viena no prioritātēm, kas definēta apakšmērķa "Mazināt infekcijas slimību izplatīšanās riskus un to ietekmi uz sabiedrības veselību" sasniegšanai. Pamatnostādnēs iekļauts uzdevums "2.4. Mazināt antimikrobiālās rezistences izplatības riskus", kas ietver vairākus apakšuzdevumus, tostarp, izstrādāt un īstenot cilvēka veselības, dzīvnieku veselības un vides sektoram vienotu attīstības plānošanas dokumentu 2023.-2027. gadam AMR izplatības ierobežošanai, lai nodrošinātu uzsāktās politikas ieviešanu un ilgtspējību, veicinātu principa "Viena veselība" ieviešanu AMR ierobežošanā.

Antimikrobiālās rezistences ierobežošanas un piesardzīgas antibiotiku lietošanas plāns "Viena veselība" 2023.-2027. gadam" (turpmāk – plāns) ir izstrādāts saskaņā ar Eiropas Komisijas izstrādāto Eiropas "Vienas veselības" pasākumu plānu antimikrobiālās rezistences ierobežošanai un ietver visas starptautiski rekomendētās pamatnostādnes: veidot izpratni par AMR, izglītojot un apmācot, veicināt uzraudzību un pētniecību, samazināt infekciju slimību incidenci, nodrošinot efektīvus higiēnas un infekciju uzraudzības pasākumus, optimizēt antimikrobiālo līdzekļu lietošanu cilvēkiem un veterinārmedicīnā.
Viens no plānā noteiktajiem mērķiem ir veicināt mērķtiecīgu un efektīvu AMR attīstības un izplatības ierobežošanu un apkarošanu, nodrošināt koordinētas iesaistīto iestāžu un organizāciju darbības, tādējādi mainot antimikrobiālo līdzekļu lietošanas paradumus, panākot atbildīgu un piesardzīgu antimikrobiālo līdzekļu lietošanu sabiedrībā, veselības aprūpē un dzīvnieku veselībā.

Plānā ir iekļauts 5. rīcības virziens "Institūciju sadarbības stiprināšana antimikrobiālās rezistences jomā", kura 5.3. punkts paredz - "Stiprināt antimikrobiālās rezistences ierobežošanas komisijas lomu antimikrobiālās rezistences politikas izpildes/ieviešanas pilnveidošanā un īstenošanas izvērtēšanā" ar plānoto rezultatīvo rādītāju "Izstrādāts jauns antimikrobiālās rezistences ierobežošanas komisijas nolikums un papildināts sastāvs".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka šobrīd Latvijā nav izveidota starpnozaru komisija, kas strādā ar vienotu pieeju AMR ierobežošanas pasākumu īstenošanā, nepieciešams Ministru kabineta līmenī noteikt komisijas sastāvu, darbības principus, funkcijas un tiesības, lai skaidri reglamentētu visu iesaistīto iestāžu atbildību AMR ierobežošanas pasākumu aktualizēšanā, ieviešanā un izpildē.

Nepieciešams skaidri noteikt dažādu nozaru (cilvēku veselības, dzīvnieku veselības, pārtikas nekaitīguma un vides) institūciju pārstāvjus, kas tiks iekļauti komisijas sastāvā, to pienākumus un tiesības. Katra nozares iesaistītā institūcija deleģēs pārstāvjus ar mērķi līdzdarboties AMR ierobežošanā, kā arī aktualizēt pārstāvētai iestādei būtiskos pasākumus un jautājumus AMR ierobežošanas jomā, tādējādi nodrošinot vienlīdzīgas tiesības un pienākumus AMR ierobežošanas pasākumu aktualizēšanā un virzībā visās iesaistītajās nozarēs un institūcijās. 

Nepieciešams skaidri noteikt komisijas darba uzdevumus un iesaistīto institūciju sadarbības mehānismu. Ņemot vērā, ka tiek skarti un risināti dažādu nozaru jautājumi, nepieciešams noteikt līdzvērtīgu atbildību visām iesaistītajām pusēm. Lai nepārslogotu tikai vienu sektoru,  nepieciešams noteikt komisijas vadības modeli pēc rotācijas principa, vienlīdzīgi atbildību un pienākumus sadalot starp cilvēku veselības un dzīvnieku veselības sektoriem. 
Risinājuma apraksts
Nepieciešams pieņemt Ministru kabineta noteikumus, kuros noteikts starpnozaru komisijas sastāvs, ietverot cilvēku veselības, dzīvnieku veselības, pārtikas nekaitīguma un vides jomas pārstāvjus. Paredzēts, ka komisijas sastāvu apstiprina Ministru kabinets.
Skaidri jānosaka starpsektoru atbildības sadalījums, kā arī komisijas priekšsēdētāja un priekšsēdētāja vietnieka maiņa pēc rotācijas principa starp Zemkopības ministriju un Veselības ministriju.

Noteikumos paredzēts noteikt komisijas darba organizāciju, iekļaujot regulāru komisijas sanāksmju organizēšanu, lai efektivizētu komisijas darbu un nodrošinātu iesaistīto sektoru aktīvu iesaisti dažādu jautājumu risināšanā un iespēju katras nozares pārstāvjiem regulāri aktualizēt un iepazīstināt komisiju ar savas nozares aktuālajiem jautājumiem.

Komisijas priekšsēdētājam vai tā vietniekam paredzētas tiesības pieaicināt nepieciešamos ekspertus, ja lēmuma pieņemšanai ir nepieciešams plašāks ekspertu atzinums, tādējādi nodrošinot pilnvērtīgi izvērtētu un pamatotu lēmumu pieņemšanu.

Lai aktualizētu būtiskos jautājumus attiecībā uz AMR ierobežošanu valstī, plānots, ka papildus kārtējām un ārkārtas sanāksmēm komisija ne retāk kā vienu reizi gadā organizē informācijas apmaiņas pasākumu, kurā uzaicina pārstāvjus no citām saistīto nozaru iestādēm un institūcijām.

Noteikumu projekts nosaka, ka komisijas sekretariāta funkciju pilda VSIA "Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas" klīniski metodiskās vadības kompetences centrs AMR jomā sadarbībā ar Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātnisko institūtu “BIOR” tiem pieejamā budžeta ietvaros. 

Noteikumos tiks noteiktas komisijas funkcijas, uzdevumi un tiesības, akcentējot starpsektoru sadarbību, savstarpēju un arī ārēju komunikāciju, regulāru AMR situācijas analīzi, prioritāšu noteikšanu un to koordinēšanu, pētniecības nozīmību un nepieciešamību aktīvi piedalīties dažādos ar AMR ierobežošanu saistītos pasākumos gan nacionāli, gan starptautiski.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvie risinājumi tika izvērtēti Eiropas Komisijas Strukturālo reformu atbalsta dienesta (SRSS) apstiprinātā projekta “Atbalsts antimikrobiālās rezistences ierobežošanas rīcības plāna “Viena veselība” ieviešanai Latvijā (LATOHOP)” ietvarā, kas Latvijā tika īstenots no 2019.gada novembra līdz 2022.gada jūnijam un Ziemeļu ministru padomes organizācijas NordForsk finansētā Ziemeļu un Baltijas valstu sadarbības projekta antimikrobiālās rezistences ierobežošanas jomā, lai sekmētu nacionālo Vienas veselības rīcības plānu ieviešanu dalībvalstīs (BALTOHOP)(https://jordbruksverket.se/languages/english/swedish-board-of-agriculture/animals/animal-health/antibiotic-resistance/baltohop) ietvarā, kas tiek īstenots no 2023. marta līdz 2025.gada oktobrim.

Projektu gaitā tika izvērtēti dažādi starpnozaru koordinācijas mehānismi un tika secināts, ka mērķa sasniegšanai vispiemērotākais risinājums ir starpnozaru komisijas izveide.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ieguvumu izmaksas ir samērīgas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • veselības aprūpes iestādes
  • veterinārārstu biedrība
  • ārstu biedrības
  • references un oficiālās laboratorijas
  • kompetentās iestādes
  • lauksaimnieku biedrības
Ietekmes apraksts
Komisija apvienos institūciju viedokļus, nodrošinās iespēju piedalīties politikas veidošanā AMR ierobežošanas jomā, bet netiks noteikti konkrēti uzdevumi un informācijas sagatavošana un sniegšana.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Klimata un enerģētikas ministrija, Latvijas Zinātnes padome, Lauku atbalsta dienests, Nacionālais veselības dienests, Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior", Pārtikas un veterinārais dienests, SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs", Slimību profilakses un kontroles centrs, Valsts augu aizsardzības dienests, Valsts izglītības attīstības aģentūra, Veselības inspekcija, Veselības ministrija, Zāļu valsts aģentūra, Nacionālās mikrobioloģijas references laboratorija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Veterinārārstu biedrība, biedrība "Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācija", biedrība "Latvijas Ģimenes ārstu asociācija", biedrība "Latvijas Medicīnas Mikrobiologu asociācija"
Cits
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes Veterinārmedicīnas fakultāte, VSIA "Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīca", VSIA "Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas" klīniski metodiskās vadības kompetences centrs antimikrobiālās rezistences jomā, Pasaules Veselības organizācijas reģionālais birojs, SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca"

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Zemkopības ministrija
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
  • Nacionālais veselības dienests
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs"
  • Slimību profilakses un kontroles centrs
  • Valsts augu aizsardzības dienests
  • Valsts izglītības attīstības aģentūra
  • Veselības inspekcija
  • Zāļu valsts aģentūra
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • Latvijas Zinātnes padome
  • Lauku atbalsta dienests
  • Latvijas Veterinārārstu biedrība
  • Biedrība Zemnieku saeima
  • Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome"
  • VSIA "Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas" klīniski metodiskās vadības kompetences centrs antimikrobiālās rezistences jomā
  • Nacionālās mikrobioloģijas references laboratorija
  • biedrība "Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācija"
  • biedrība "Latvijas Ģimenes ārstu asociācija"
  • biedrība "Latvijas Medicīnas Mikrobiologu asociācija"
  • Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes Veterinārmedicīnas fakultāte
  • VSIA "Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīca"
  • Pasaules Veselības organizācijas reģionālais birojs
  • SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca"
  • VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiks paplašinātas Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "Bior" un VSIA "Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas" klīniski metodiskās vadības kompetences centra antimikrobiālās rezistences jomā funkcijas un uzdevumi attiecībā uz antimikrobiālās rezistences ierobežošanas pasākumu ieviešanu esošā budžeta ietvaros.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodrošināts augsts sabiedrības veselības un dzīvnieku veselības, kā arī vides aizsardzības līmenis AMR jomā saskaņā ar principu "Viena veselība", koordinējot iestāžu un institūciju sadarbību un rīcību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi