Anotācija

24-TA-3060: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Lēpes" Meža Mierā, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, nekustamā īpašuma "Ceļtekas" Meža Mierā, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, nekustamā īpašuma "Magones" Meža Mierā, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, un nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" Meža Mierā, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai atsavināt nekustamo īpašumu "Lēpes" (kadastra Nr. 8064 008 0145) Meža Miers, Inčukalna pag., Siguldas nov., "Ceļtekas" (kadastra Nr. 8064 008 0086) Meža Miers, Inčukalna pag., Siguldas nov., "Magones" (kadastra Nr. 8064 008 0041) Meža Miers, Inčukalna pag., Siguldas nov. un "Kliņģerītes" (kadastra Nr. 8064 008 0008) Mež Miers, Inčukalna pag., Siguldas nov.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederošo: 1) nekustamo īpašumu "Lēpes" Meža Miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 008 0145), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0145) 0,1754 ha platībā (turpmāk – Nekustamais īpašums "Lēpes");
2) nekustamo īpašumu "Ceļtekas" Meža Miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 008 0086), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0086) 0,1899 ha platībā (turpmāk – Nekustamais īpašums "Ceļtekas");
3) nekustamo īpašumu "Magones" Meža Miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 008 0041), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0041) 0,1219 ha platībā (turpmāk – Nekustamais īpašums "Magones");
4) nekustamo īpašumu "Kliņģerītes" Meža Miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 008 0008), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0008) 0,1219 ha platībā (turpmāk – Nekustamais īpašums "Kliņģerītes"). 
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss. 
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamo īpašumu "Lēpes", Nekustamo īpašumu "Ceļtekas", Nekustamo īpašumu "Magones" un Nekustamo īpašumu "Kliņģerītes".
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt:
1)    Nekustamo īpašumu "Lēpes", kas ir nepieciešams Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
2)    Nekustamo īpašumu "Ceļtekas":
-    zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0086 daļu 0,18 ha platībā, kas ir nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
-    zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0086 daļu 0,0099 ha platībā, kas ir nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
3)    Nekustamo īpašumu "Magones", kas ir nepieciešams Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
4)    Nekustamo īpašumu "Kliņģerītes":
-    zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0008 daļu 0,1099 ha platībā, kas ir nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
-    zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0008 daļu 0,009 ha platībā, kas ir nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
-    zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0008 daļu 0,003 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem.
Nekustamais īpašums "Lēpes", Nekustamais īpašums "Ceļtekas", Nekustamais īpašums "Magones", Nekustamais īpašums "Kliņģerītes" tiek atsavināts publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (skatīt Informatīvo ziņojumu "Par jauniem ceļiem Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā" (Projekta ID 22-TA-2881)), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums "Lēpes"
Nekustamais īpašums "Lēpes" reģistrēts Rīgas rajona tiesas Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000879356. 
Nekustamais īpašums "Lēpes" sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8064 008 0145 0,1754 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība "Lēpes").
Nekustamā īpašuma "Lēpes" zemesgrāmatā nav reģistrētas ķīlas tiesības un hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības, kā arī lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamo īpašumu. 
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) Zemes vienībai "Lēpes" ir reģistrēti sekojoši apgrūtinājumi: 1) ierīkotas ūdensnotekas aizsargjoslas teritorija – 0,0328 ha; 2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0005 ha. Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) – 0,1754 ha. Zemes vienības platība ir 0,1754 ha un tās sadalījums pa lietošanas veidiem – 1) lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,1694 ha; 2) ūdens objektu zeme – 0,0042 ha; 3) zemes zem ceļiem platība – 0,0018 ha. Mērniecības metode – instrumentālā uzmērīšana, iesaistoties valsts ģeodēziskajā tīklā (2008. gada 13. augusts).

Nekustamais īpašums "Ceļtekas"
Nekustamais īpašums "Ceļtekas" reģistrēts Rīgas rajona tiesas Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000879456. 
Nekustamais īpašums "Ceļtekas" sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8064 008 0086 0,1899 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība "Ceļtekas").
Nekustamā īpašuma "Ceļtekas" zemesgrāmatā nav reģistrētas ķīlas tiesības un hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības, kā arī lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamo īpašumu. 
Kadastra informācijas sistēmā Zemes vienībai "Ceļtekas" ir reģistrēti sekojoši apgrūtinājumi: 1) ierīkotas ūdensnotekas aizsargjoslas teritorija – 0,0324 ha; 2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0107 ha. Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) – 0,1899 ha. Zemes vienības platība ir 0,1899 ha un tās sadalījums pa lietošanas veidiem – 1) lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,1769 ha; 2) ūdens objektu zeme – 0,0042 ha; 3) zemes zem ceļiem platība – 0,0088 ha. Mērniecības metode – instrumentālā uzmērīšana, iesaistoties valsts ģeodēziskajā tīklā (2008. gada 13. augusts).

Nekustamais īpašums "Magones"
Nekustamais īpašums "Magones" reģistrēts Rīgas rajona tiesas Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000879416. 
Nekustamais īpašums "Magones" sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8064 008 0041 0,1219 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība "Magones').
Nekustamā īpašuma "Magones" zemesgrāmatā nav reģistrētas ķīlas tiesības un hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības, kā arī lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamo īpašumu. 
Kadastra informācijas sistēmā Zemes vienībai "Magones" nav reģistrēti apgrūtinājumi. Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) – 0,1219 ha. Zemes vienības platība ir 0,1219 ha un tās sadalījums pa lietošanas veidiem – 1) lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,1201 ha; 2) zemes zem ceļiem platība – 0,0018 ha. Mērniecības metode – instrumentālā uzmērīšana, iesaistoties valsts ģeodēziskajā tīklā (2008. gada 13. augusts).

Nekustamais īpašums "Kliņģerītes"
Nekustamais īpašums "Kliņģerītes" reģistrēts Rīgas rajona tiesas Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000879536. 
Nekustamais īpašums "Kliņģerītes" sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8064 008 0008 0,1219 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība "Kliņģerītes").
Nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" zemesgrāmatā nav reģistrētas ķīlas tiesības un hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības, kā arī lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamo īpašumu. 
Kadastra informācijas sistēmā Zemes vienībai "Kliņģerītes" nav reģistrēti apgrūtinājumi. Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) – 0,1219 ha. Zemes vienības platība ir 0,1219 ha un tās sadalījums pa lietošanas veidiem – 1) lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,113 ha; 2) zemes zem ceļiem platība – 0,0089 ha. Mērniecības metode – instrumentālā uzmērīšana, iesaistoties valsts ģeodēziskajā tīklā (2008. gada 13. augusts).
No Zemes vienības "Kliņģerītes" nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) zemes vienības daļu 0,1189 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienības daļa 0,003 ha platībā. Saskaņā ar Inčukalna novada domes 2013. gada 22. maija saistošo noteikumu Nr. 10/2013 "Par Inčukalna novada teritorijas plānojuma 2013. - 2024. gadam Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem un Grafisko daļu" (turpmāk – Teritorijas plānojums) grafiskās daļas funkcionālā zonējuma karti Zemes vienība "Kliņģerītes" atrodas ciema Meža Miers teritorijā,  funkcionālajā zonā Savrupmāju apbūves teritorija (DzS), saskaņā ar Teritorijas plānojuma Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu 235.1. apakšpunktu, Savrupmāju apbūves teritorijā (DzS) minimālās jaunveidojamās zemes vienības platība ir 1200 m2. No minētā izriet, ka paliekošā Zemes vienības "Kliņģerītes" daļa 0,003 ha platībā nav veidojama kā atsevišķa zemes vienība un izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības Teritorijas plānojumam.
Nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" īpašnieks 2023. gada 15. augusta iesniegumā norāda, ka nevēlas savā īpašumā saglabāt Zemes vienības "Kliņģerītes" daļu 0,003 ha platībā. Līdz ar to, ņemot vērā Likuma 6. panta pirmajā daļā noteikto, atsavināma Zemes vienība "Kliņģerītes" visā tās 0,1219 ha platībā.

Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.

Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu "Lēpes", Nekustamo īpašumu "Ceļtekas", Nekustamo īpašumu "Magones", Nekustamo īpašumu "Kliņģerītes" nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Īpašnieks norādījis uz sekojošiem prasījumiem un jautājumiem par:
-    veikto samaksu par ceļu, kas izbūvēts, lai nodrošinātu piekļuves iespējas nekustamam īpašumam "Lēpes", nekustamam īpašumam "Ceļtekas", nekustamam īpašumam "Magones", nekustamam īpašumam "Kliņģerītes" 546,70 EUR apmērā;
-    materiālajiem zaudējumiem, izstrādājot zemes ierīcības projektus, sadalot zemes vienību "Upesloki";
-    augļu krūmiem, kas atrodas uz Nekustamā īpašuma "Lēpes" un Nekustamā īpašuma "Ceļtekas" atsavināmās zemes daļas;
-    atsevišķi augošiem kokiem uz Nekustamā īpašuma "Lēpes" un Nekustamā īpašuma "Ceļtekas" robežas;
-    nākotnē plānoto nekustamā īpašuma apbūvi;
-    iedzīvotāju ienākuma nodokļa samaksas pienākumu;
-    ikgadējā atbalsta saņemšanu no Lauku atbalsta dienesta par maksājumiem mazajam lauksaimniekam.
     Papildus Īpašnieks 2023. gada 5. februāra vēstulē sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELCEĻA LĪNIJAS" ir norādījis par saimniecības ieņēmumu no izaudzētās lauksaimniecības produkcijas samazināšanos nekustamo īpašumu atsavināšanas gadījumā un noslēgto Medību līgumu ar mednieku organizāciju. Īpašniekam mutiski tika lūgts iesniegt dokumentus, kas būtu nepieciešami, lai minēto informāciju izvērtētu taisnīgas atlīdzības apmēra noteikšanā, tomēr no Īpašnieka tie netika saņemti. Vienlaikus sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELCEĻA LĪNIJAS" sazinājās ar Valsts meža dienestu, kas reģistrē un uzskaita medību līgumus, lai noskaidrotu, vai par konkrētajiem nekustamajiem īpašumiem ir noslēgti medību līgumi, un tika saņemta atbilde, ka par konkrētiem nekustamiem īpašumiem medību līgumi nav reģistrēti.

      2024. gada 21. oktobrī Institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELCEĻA LĪNIJAS") vēstulē Nr. 2.3.N/2024-5409 informēja Īpašnieku par prasījumu un jautājumu izskatīšanu:
- par augļu krūmiem, kas atrodas uz Nekustamā īpašuma "Lēpes" un Nekustamā īpašuma "Ceļtekas" atsavināmās zemes daļas – atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja sagatavotajam Nekustamā īpašuma "Lēpes" un Nekustamā īpašuma "Ceļtekas" vērtējumam, jebkurš uz atsavināmās Zemes vienības "Lēpes" un Zemes vienības "Ceļtekas" daļas esošs elements, kas ir nesaraujami saistīts ar zemi, tiek vērtēts kā attiecīgās zemes labiekārtojuma elements, kurš arī ietekmē attiecīgā zemesgabala tirgus vērtības pieaugumu. Līdz ar to sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs uz atsavināmās Zemes vienības "Lēpes" un Zemes vienības "Ceļtekas" daļas esošo un ar to nesaraujami saistīto apaugumu, tai skaitā upeņu krūmus un plūmi, kas ir uzskatāmi par zemes piederumu un, secīgi, tā labiekārtojumu, ir ievērtējis, nosakot Nekustamā īpašuma "Lēpes" un Nekustamā īpašuma "Ceļtekas" tirgus vērtību. Līdz ar to papildus tirgus vērtībai izdevumi par augļu krūmiem nav kompensējami;
- par atsevišķiem augošiem kokiem uz Nekustamā īpašuma "Lēpes" un Nekustamā īpašuma "Ceļtekas" robežas – sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs noteicis uz Nekustamā īpašuma "Lēpes" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0145 0,1754 ha platībā un uz Nekustamā īpašuma "Ceļtekas" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0086 0,1899 ha platībā atsevišķi augošo koku tirgus vērtību;
- noraidīts prasījumus par veikto samaksu par ceļu, kas izbūvēts, lai nodrošinātu piekļuves iespējasnekustamam īpašumam "Lēpes", nekustamam īpašumam "Ceļtekas", nekustamam īpašumam "Magones", nekustamam īpašumam "Kliņģrītes", 546,70 EUR apmērā – informācija par māju ceļu ir izvērtēta, novērtējot Nekustamā īpašuma "Lēpes", Nekustamā īpašuma "Ceļtekas", Nekustamā īpašuma "Magones", Nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" tirgus vērtību, ievērojot noteikto regulējumu par māju ceļa izbūves kārtību. Nekustamo īpašumu apsekošanas laikā Īpašnieks ir iesniedzis dokumentu, kurā ir norādīts, ka fiziska persona ir saņēmusi samaksu par ceļu. Būvniecības likuma 1. panta pirmās daļas 2. un 3. punktā noteikts, kas ir būvdarbi un būve: 1) Būvdarbi — būvniecības procesa sastāvdaļa, darbi, kurus veic būvlaukumā vai būvē, lai radītu būvi, novietotu iepriekš izgatavotu būvi vai tās daļu, pārbūvētu, atjaunotu, restaurētu, iekonservētu, nojauktu būvi vai ierīkotu inženiertīklu; 2) Būve — būvdarbu rezultātā radusies ar zemi vai gultni saistīta ķermeniska lieta (ēka vai inženierbūve), kurai ir nosakāms būves lietošanas veids. Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumi Nr. 326 "Būvju klasifikācijas noteikumi" (turpmāk – BKN) nosaka būvju klasifikāciju pēc lietošanas veida (būvei būvniecības procesā paredzētā un būvniecības dokumentos noteiktā būves dominējošā izmantošana). No minētā regulējuma izriet, ka māju ceļa izbūve pēc lietošanas veida ir klasificējama kā inženierbūve (inženierbūves ir visas būves, kurām nav ēku pazīmju, BKN pielikuma 126. punkts), kurai atbilstoši BKN pielikumam tiek piešķirts kods 21120102, nosaukums "Ielas, ceļi un laukumi ar mīksto segumu" un tās skaidrojums – "ielas, ceļi un laukumi ar grants, smilts, šķembu, izdedžu, gumijas, tenisita vai citu līdzīgu materiālu mīksto segumu". Ar Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumu Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi" (turpmāk – VBN) 1. pielikumu tiek noteikts būvju un inženierbūvju iedalījums grupās atkarībā no būvniecības sarežģītības pakāpes un iespējamās ietekmes uz cilvēku dzīvību, veselību un vidi. Līdz ar to "māju ceļš, kā arī pieslēgums esošajam ielu tīklam (piebrauktuve vai iebrauktuve), izņemot valsts autoceļu" klasificējams kā 1. grupas inženierbūve un būvniecības procesam nepieciešamos dokumentus un to saturu nosaka Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumu Nr. 633 "Autoceļu un ielu būvnoteikumi" 71. – 72. punkts: ierosinot pirmās grupas jauna māju ceļa būvniecību, kā arī esoša māju ceļa pārbūvi vai nojaukšanu, būvniecības ierosinātājs institūcijā, kura pilda būvvaldes funkcijas, iesniedz aizpildītu paskaidrojuma raksta I daļu ar: 1) skaidrojošu aprakstu, kurā norādīta informācija par plānoto būvniecību, tai skaitā par būvdarbu veikšanas paņēmieniem un tehnoloģijām, izmantotajiem materiāliem, sadalījumu būves kārtās, norādot objekta posmu robežas un secību, kā arī tajā ietveramo apjomu (ja paredz būvdarbus vai objekta nodošanu ekspluatācijā pa būves kārtām), un pasākumiem ceļu satiksmes drošības nodrošināšanai, ja tādi nepieciešami; 2) grafisko dokumentu ar māju ceļu, velosipēdu ceļu, gājēju ceļu, komersantu ceļu, pievienojuma, satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu (izņemot ceļa zīmes, aizsargbarjeras, signālstabiņus un horizontālos un vertikālos apzīmējumus) tehnisko risinājumu (izņemot nojaukšanu); 3) situācijas plānu atbilstošā mērogā (M 1:250; M 1:500; M 1:1000), kurā norādīts objekta novietojums un tā izmēri; 4) dokumentus saskaņā ar tehniskajiem noteikumiem. Tādējādi secināms, ka saskaņā ar būvniecības tiesisko regulējumu, lai veiktu māju ceļa izbūvi, personai bija nepieciešams izstrādāt un būvvaldē saskaņot Paskaidrojuma raksta I daļu. Minētais ir attiecināms arī uz objektiem, kuru būvdarbi ir likumīgi uzsākti līdz minēto noteikumu spēkā stāšanās dienai un kuru projekta risinājumi atbilst attiecīgā laikposmā piemēroto normatīvo aktu prasībām, būvdarbi ir pabeidzami, iesniedzot būvvaldē speciālajos būvnoteikumos noteiktos dokumentus. Dokuments par naudas samaksu personai nav atzīstams par pierādījumu māju ceļa likumiskai izbūvei, jo nepierāda tiesiskās kārtības ievērošanu būvniecības jomā;
- par nākotnē plānoto nekustamā īpašuma apbūvi – Nekustamā īpašuma "Lēpes", Nekustamā īpašuma "Ceļtekas", Nekustamā īpašuma "Magones", Nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" tirgus vērtības noteikšanai sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs ir piemērojis salīdzināmo darījumu metodi un tās ietvarā vērtēti un salīdzināti darījumi ar nekustamajiem īpašumiem, kas atrodas apbūves teritorijās. Līdz ar to Nekustamā īpašuma "Lēpes", Nekustamā īpašuma "Ceļtekas", Nekustamā īpašuma "Magones", Nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" tirgus vērtība ir noteikta atbilstoši tirgus situācijai ar apbūves zemesgabaliem konkrētajā apvidū; 
- par iedzīvotāju ienākuma nodokļa samaksas pienākums – iedzīvotāju ienākuma nodoklis ir aprēķināms un maksājams likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteiktajā apmērā un kārtībā. Ar nodokli neapliekamo ienākumi veidi, ja nekustamais īpašums tiek atsavināts sabiedrības vajadzībām, ir norādīti šā likuma 9. panta pirmās daļas 34.1 punktā, kas noteic, ka ar nodokli nav apliekams "ienākums no Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā atsavināta nekustamā īpašuma, ja minētais īpašums ir maksātāja īpašumā ilgāk par 60 mēnešiem (no dienas, kad attiecīgais nekustamais īpašums ir reģistrēts zemesgrāmatā) vai ja šis ienākums no jauna tiek ieguldīts funkcionāli līdzīgā nekustamajā īpašumā 12 mēnešu laikā pēc sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas. Ja nekustamo īpašumu Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā kompensē ar citu nekustamo īpašumu, atsavinot šādas kompensācijas veidā iegūto nekustamo īpašumu, par tā iegādes dienu uzskata dienu, kad zemesgrāmatā tika reģistrēts saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumu atsavinātais nekustamais īpašums". Jautājumā par nodokļa maksāšanas pienākumu konkrētajā situācijā ir ierosināts vērsties Valsts ieņēmumu dienestā;
- par ikgadējā atbalsta saņemšanu no Lauku atbalsta dienesta par maksājumiem mazajam lauksaimniekam – saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta 2024. gada 13. augusta vēstulē Nr.10.6.4.15/24/2951-e sniegto informāciju, ka Nekustamā īpašuma "Lēpes", Nekustamā īpašuma "Ceļtekas", Nekustamā īpašuma "Magones" un Nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" sastāvā esošo zemes vienību platības ir pieteiktas Maksājumam mazajam lauksaimniekam (turpmāk – MLS), kas paredz ikgadēju atbalstu 500 EUR apmērā ar nosacījumu, ka jāsaglabā deklarētā platība. MLS piešķir, ja kārtējā gadā šim maksājumam pieteiktā platība ir vismaz 1 ha un tā apsaimniekota saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem" ietvertajām prasībām. Lauku atbalsta dienests norāda, ka atšķirībā no MLS saņemšanas nosacījumiem iepriekšējā plānošanas periodā (no 2015. gada līdz 2022. gadam) kopš 2023. gada gan tiesības pretendēt uz MLS, gan maksājuma apmērs saglabājās arī saimniecības platības samazināšanas gadījuma, ja vien MLS pieteiktā platība ir vismaz 1 ha apmērā.
   2024. gada 30. oktobrī  Institūcija elektroniskā pasta sūtījumā nosūtīja Īpašniekam sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja informāciju par atsevišķu koku novērtēšanu, kurā norādīts, ka, uzmērot katru koku vizuāli, tiek noteikta koka kvalitāte, vai tas ir malkas koks vai lietkoks. Tiek uzmērīts katra koka diametrs 4 cm pakāpē, tiek uzmērīts paraugkoku augstums. Novērtējot mežaudzi, procentuāli tiek novērtēta lietaskoku un malkas koku iznākums. Koksnes apjomi tiek noteikti ar LLU MF 2015.g algoritmu. Koksnes apjomi un vērtība tiek aprēķināti ar programmu "Mežvērte". Lai noteiktu koksnes cenas pa sortimentiem, tiek izmantoti MEKA (SIA "Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūts") apkopotie dati pa reģioniem. Tie tiek ievākti katru mēnesi, aptaujājot lielākos koksnes iepircējus.

   Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 5. novembra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par sabiedrības vajadzībām – projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai – atsavināmo:
1. nekustamo īpašumu "Lēpes" Meža Miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, kadastra Nr. 8064 008 0145, kas sastāv no zemes vienības ar kadastra 8064 008 0145 0,1754 ha platībā, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 14 665,71 EUR (četrpadsmit tūkstoši seši simti sešdesmit pieci euro un septiņdesmit viens centi), ko veido:
1.1 zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0145 0,1754 ha platībā, tirgus vērtība – 14 558,20 EUR;
1.2. uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0145 0,1754 ha platībā atsevišķi augošo koku tirgus vērtība – 107,51 EUR;
2. nekustamo īpašumu "Ceļtekas" Meža Miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, kadastra Nr. 8064 008 0086, kas sastāv no zemes vienības ar kadastra 8064 008 0086 0,1899 ha platībā, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 15 930,88 EUR (piecpadsmit tūkstoši deviņi simti trīsdesmit euro un astoņdesmit astoņi centi), ko veido:
2.1.    zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0086 0,1899 ha platībā, tirgus vērtība – 15 913,62 EUR;
2.2.    uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0086 0,1899 ha platībā atsevišķi augošo koku tirgus vērtība – 17,26 EUR;
3. nekustamo īpašumu "Magones" Meža Miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, kadastra Nr. 8064 008 0041, kas sastāv no zemes vienības ar kadastra 8064 008 0041 0,1219 ha platībā, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 10 239,60 EUR (desmit tūkstoši divi simti trīsdesmit deviņi euro un sešdesmit centi);
4. nekustamo īpašumu "Kliņģerītes" Meža Miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, kadastra Nr. 8064 008 0008, kas sastāv no zemes vienības ar kadastra 8064 008 0008 0,1219 ha platībā, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 10 239,60 EUR (desmit tūkstoši divi simti trīsdesmit deviņi euro un sešdesmit centi).

Komisija noraidīja Īpašnieka prasījumu par veikto samaksu par ceļu, kas izbūvēts, lai nodrošinātu piekļuves iespējas īpašumam, 546,70 EUR apmērā – pamatojoties uz to, ka Īpašnieka iesniegtais dokuments par naudas samaksu personai nav atzīstams par pierādījumu māju ceļa likumiskai izbūvei, jo nepierāda tiesiskās kārtības ievērošanu būvniecības jomā. Informācija par Īpašnieka izbūvēto piekļuves ceļu – māju ceļu - ir izvērtēta, nosakot Nekustamā īpašuma tirgus vērtību. Institūcijas 2024. gada 21. oktobra vēstulē Nr. 2.3.N/2024-5409 sniegts detalizēts skaidrojums par prasījuma noraidījuma apstākļiem.
Komisija noraidīja prasījumu par materiālajiem zaudējumiem, izstrādājot zemes ierīcības projektus, sadalot zemes vienību "Upesloki" – Likuma 20. pants noteic, ka atlīdzību par atsavināmo nekustamo īpašumu institūcija nosaka, ņemot vērā sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja vērtējumu un nekustamā īpašuma īpašniekam nodarītos zaudējumus. Atbilstoši Likuma 22. pantam atlīdzību veido nekustamā īpašuma tirgus vērtība un atlīdzība par zaudējumiem, kas nekustamā īpašuma īpašniekam nodarīti saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu un, ja tiek atsavināta nekustamā īpašuma daļa, — ar atsavinātā nekustamā īpašuma izmantošanu. Savukārt saskaņā ar Likuma 23. panta otro daļu nekustamais īpašums ir novērtējams, ņemot vērā tā: 1) sastāvu, komunikācijas, labiekārtojumu, tehnisko stāvokli un nolietojuma pakāpi; 2) atrašanās vietu un atbilstoši normatīvo aktu prasībām uzsākto nekustamā īpašuma izmantošanu; 3) apgrūtinājumus un nastas, kas tiks saglabātas saskaņā ar šā likuma 16.pantu; 4) ienesīgumu; 5) apbūves un saimnieciskās izmantošanas iespējas, ja nekustamā īpašuma īpašnieks ir veicis darbības šo iespēju izmantošanai. Attiecīgi, novērtējot Nekustamo īpašumu "Lēpes", Nekustamo īpašumu "Ceļtekas", Nekustamo īpašumu "Magones", Nekustamo īpašumu "Kliņģerītes", sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs izvērtē atsavināmā Nekustamā īpašuma "Lēpes", Nekustamā īpašuma "Ceļtekas", Nekustamā īpašuma "Magones", Nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" daļas atbilstoši normatīvo aktu prasībām uzsākto nekustamā īpašuma izmantošanu, apbūves un saimnieciskās izmantošanas iespējas un ievērtē to Nekustamā īpašuma "Lēpes", Nekustamā īpašuma "Ceļtekas", Nekustamā īpašuma "Magones", Nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" atsavināmās daļas tirgus vērtības novērtējumā. Sertificētā nekustamā īpašuma vērtētāja vērtējumā ir norādīts, ka par zemes vienību "Upesloki" zaudējumiem, izstrādājot zemes ierīcības projektu un sadalot īpašumu, var konstatēt pēc pieredzes, ka mazākas platības zemes gabalu vērtības ir augstākas, un šī starpība vienmēr ir lielāka par veiktajiem ieguldījumiem. Ievērojot minēto, konstatējams, ka sertificētā nekustamā īpašuma vērtētājs minētos apstākļus ir ņēmis vērā un tas ir ievērtēts Nekustamā īpašuma "Lēpes", Nekustamā īpašuma "Ceļtekas", Nekustamā īpašuma "Magones", Nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" vērtējumā, līdz ar to materiālie zaudējumi, izstrādājot zemes ierīcības projektus, sadalot zemes vienību "Upesloki", netiek atlīdzināti.

      No Īpašnieka gan rakstiski, gan mutiski ir saņemta informācija, ka piekrīt Komisijas apstiprinātajam atlīdzības apmēram par Nekustamā īpašuma "Lēpes", Nekustamā īpašuma "Ceļtekas", Nekustamā īpašuma "Magones" un Nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" atsavināšanu.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 28. novembra lēmumu Nr.03.1-14/3976 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par: 
       Nekustamo īpašumu "Lēpes" 14 665,71 EUR, 
       Nekustamo īpašumu "Ceļtekas" 15 930,88 EUR, 
       Nekustamo īpašumu "Magones" 10 239,60 EUR, 
       Nekustamo īpašumu "Kliņģerītes" 10 239,60 EUR.

Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma "Lēpes", Nekustamā īpašuma "Ceļtekas", Nekustamā īpašuma "Magones", Nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma "Lēpes", Nekustamā īpašuma "Ceļtekas", Nekustamā īpašuma "Magones", Nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma "Lēpes", Nekustamā īpašuma "Ceļtekas", Nekustamā īpašuma "Magones", Nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz šiem Nekustamiem īpašumiem zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamo īpašumu "Lēpes", Nekustamo īpašumu "Ceļtekas", Nekustamo īpašumu "Magones", Nekustamo īpašumu "Kliņģerītes" nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt:
-    nekustamo īpašumu "Lēpes" Meža Miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 008 0145), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0145) 0,1754 ha platībā;
-    nekustamo īpašumu "Ceļtekas" Meža Miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 008 0086), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0086) 0,1899 ha platībā;
-    nekustamo īpašumu "Magones" Meža Miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 008 0041), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0041) 0,1219 ha platībā;
-    nekustamo īpašumu "Kliņģerītes" Meža Miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 008 0008), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0008) 0,1219 ha platībā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamais īpašums "Lēpes", Nekustamais īpašums "Ceļtekas", Nekustamais īpašums "Magones", Nekustamais īpašums "Kliņģerītes" tiek atsavināts transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā (skatīt Informatīvo ziņojumu "Par jauniem ceļiem Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā" (Projekta ID 22-TA-2881)).
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamo īpašumu "Lēpes", Nekustamo īpašumu "Ceļtekas", Nekustamo īpašumu "Magones", Nekustamo īpašumu "Kliņģerītes" aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma "Lēpes", Nekustamā īpašuma "Ceļtekas", Nekustamā īpašuma "Magones", Nekustamā īpašuma "Kliņģerītes" nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums "Lēpes", Nekustamais īpašums "Ceļtekas", Nekustamais īpašums "Magones", Nekustamais īpašums "Kliņģerītes" ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošais Nekustamais īpašums "Lēpes", Nekustamais īpašums "Ceļtekas", Nekustamais īpašums "Magones", Nekustamais īpašums "Kliņģerītes" atsavināms sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums "Lēpes", Nekustamais īpašums "Ceļtekas", Nekustamais īpašums "Magones", Nekustamais īpašums "Kliņģerītes" ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums "Lēpes", Nekustamais īpašums "Ceļtekas", Nekustamais īpašums "Magones", Nekustamais īpašums "Kliņģerītes" ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums "Lēpes", Nekustamais īpašums "Ceļtekas", Nekustamais īpašums "Magones", Nekustamais īpašums "Kliņģerītes" ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. 
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam  Ja projekta izstrādes procesā sabiedrības līdzdalības iespējas netiek nodrošinātas, institūcija lēmumu neiesaistīt sabiedrības pārstāvjus pamato, sniedzot skaidrojumu attīstības plānošanas dokumentā, tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) vai paskaidrojuma rakstā.  
Sabiedrības līdzdalības mērķis ir sekmēt jēgpilnu, efektīvu, atklātu, ietverošu, savlaicīgu un atbildīgu sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas procesā, tādējādi paaugstinot minētā procesa kvalitāti un rezultātu atbilstību sabiedrības vajadzībām un interesēm.
Tiesību akta projekts (rīkojuma projekts) neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas un  neatbilst kritērijiem par attīstības plānošanas procesu un tā mērķiem.
Tādējādi sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. 
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
 

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk