Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
21-TA-1332: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar 2021.gada 9.novembra sēdes protokola Nr.74 34.§ Informatīvais ziņojums “Par prognozēto līdzekļu neapguvi un ekonomiju valsts budžeta pamatfunkciju programmās/ apakšprogrammās 2021.gadā” 4.punktā noteikto Finanšu ministrijai, pamatojoties uz Ministru kabineta pieņemto lēmumu par apropriācijas samazinājumam pakļautajiem pasākumiem un resoru iesniegto precizēto informāciju, jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu “Par apropriācijas pārdali”, paredzot apropriācijas pārdali no resoru budžetiem uz budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmu 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, lai nepieciešamības gadījumā būtu iespējams operatīvi piešķirt līdzekļus neparedzētiem gadījumiem, tai skaitā Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas pasākumiem.
 
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta piecpadsmitā daļa, kas paredz finanšu ministram tiesības veikt apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā funkciju pārdales vai strukturālo reformu gadījumos, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Saeima ar atsevišķu lēmumu piekritusi šādai pārdalei.  
 
Likuma “Par valsts budžetu 2021. gadam” 42. pants paredz, ka finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2019. gadam, 2020.—2022. gadam un 2021.—2023. gadam piešķirtā finansējuma, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par apropriācijas pārdali” (turpmāk – projekts) mērķis ir efektīva valsts budžeta līdzekļu izlietošana, paredzot apropriācijas pārdali no ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžetiem uz budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmu 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, lai nepieciešamības gadījumā būtu iespējams operatīvi  piešķirt līdzekļus neparedzētiem gadījumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar ministriju un citu centrālo valsts iestāžu (turpmāk – ministrija) sniegto precizēto informāciju atsevišķās valsts pamatbudžeta programmās un apakšprogrammās izveidojusies līdzekļu ekonomija 19 361 129 euro apmērā, tajā skaitā:
 
10. Aizsardzības ministrija - 540 558 euro;
11. Ārlietu ministrija - 1 008 180 euro;
12. Ekonomikas ministrija - 3 733 500 euro;
13. Finanšu ministrija - 5 096 533 euro;
15. Izglītības un zinātnes ministrija - 684 074 euro;
16. Zemkopības ministrija - 2 368 euro;
18. Labklājības ministrija - 818 746 euro;
19. Tieslietu ministrija - 358 279 euro;
21. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija - 153 279 euro;
22. Kultūras ministrija - 6 965 612 euro;
 
Ministrijas kā iespējamo ekonomiju norādījušas izdevumu samazinājumu saistībā ar atceltiem komandējumiem un darba braucieniem (ārvalstu un iekšzemes), Covid-19 karantīnas atceltiem klātienes pakalpojumiem, faktiski mazāku dotācijas nepieciešamību energoietilpīgo apstrādes rūpniecības uzņēmējiem, Nacionālās koncertzāles projekta īstenošanu, ekonomiju  līdzfinansējuma nodrošināšanai 1., 2., 3. un 4.klašu izglītojamo ēdināšanai, izdevumu samazinājumu starptautisko operāciju uzturēšanai,  izdevumu samazinājumu vairākiem prioritārajiem pasākumiem un dažādiem projektiem, atlīdzības izdevumu ietaupījumu sakarā ar vakantajām amata vietām, pielāgošanos jaunam tiesiskam regulējumam pārejas periodā,  u.c.
Minētos līdzekļus paredzēts pārdalīt uz budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmu 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, lai no tās nepieciešamības gadījumā varētu piešķirt līdzekļus neparedzētiem gadījumiem saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumiem Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likumā “Par valsts budžetu 2021.gadam” valsts budžeta programmā 02.00.00 ”Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” apstiprināta apropriācija 26 729 748 euro apmērā.
 
Lai nodrošinātu finansējumu Covid-19 seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem, atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2021.gadam” 55.pantā noteiktajam, Ministru kabineta 2021.gada 6.janvāra rīkojumam Nr.3 (prot. Nr.1, 2.§), Ministru kabineta 2021.gada 17.februāra rīkojumam Nr.97 (prot. Nr.17, 8.§),  Ministru kabineta 2021.gada 24.marta rīkojumam Nr.187 (prot. Nr.29, 49.§), Ministru kabineta 2021.gada 15.jūnija rīkojumam Nr.416 (prot. Nr.48, 34.§), Ministru kabineta 2021.gada 6.oktobra rīkojumam Nr.706 (prot. Nr.66, 35.§) ar Finanšu ministrijas 2021.gada 8.janvāra rīkojumu Nr.8, Finanšu ministrijas 26.februāra rīkojumu Nr.107, Finanšu ministrijas 31.marta rīkojumu Nr.186 un Finanšu ministrijas 18.jūnija rīkojumu Nr.365, Finanšu ministrijas 18.oktobra rīkojumu Nr.617 tika palielināta apropriācija budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” kopā  1 900 000 000 euro apmērā.
 
Bez tam, ar Ministru kabineta rīkojumiem apropriācija budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ir palielināta apropriācijas pārdales rezultātā no ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžetiem – līdz 2021.gada 17.novembrim vēl par 32 356 236  euro.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to, ņemot vērā visus atbalstītos apropriācijas palielinājumus, budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” kopumā apropriācija sasniegusi 1 959 085 984 euro.
Ņemot vērā līdz 2021.gada 17.novembrim no tās pārdalīto finansējumu ar Finanšu ministrijas rīkojumiem, programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” pieejamais līdzekļu atlikums vēl ir 218 337 501  euro.
 
Tomēr jāņem vērā, ka Finanšu ministrijā tiek saņemti jauni pieprasījumi no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem (atrodas dažādās saskaņošanas stadijās), kā arī ir sagaidāmi papildu pieprasījumi no nozaru ministrijām saskaņā ar pieņemtajiem Ministru kabineta lēmumiem.
Finanšu ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, paredzot pārdalīt ministriju ieekonomētos līdzekļus uz budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmu 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, lai no tās nepieciešamības gadījumā varētu piešķirt līdzekļus neparedzētiem gadījumiem saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumiem Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”. Minētais finansējums tiks piešķirts atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
9 585 268 895
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
6 688 071 829
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
2 897 197 066
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
10 764 811 284
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
7 592 226 895
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
3 172 584 389
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-1 179 542 389
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-904 155 066
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
-275 387 323
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ar rīkojuma projektu paredzēts līdzekļus 19 361 129 euro apmērā pārdalīt no ministrijām uz budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmu 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
 
Anotācijai pielikumā pievienots 2021.gada 9.novembra Ministru kabineta sēdē izskatītā informatīvā ziņojuma "Par prognozēto līdzekļu neapguvi un ekonomiju valsts budžeta pamatfunkciju programmās/apakšprogrammās 2021. gadā" pielikums “Prognozētā valsts pamatbudžeta līdzekļu ekonomija izdevumiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem, kuru iespējams pārdalīt uz budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmu 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, kurā veikti precizējumi atbilstoši sēdes protokola Nr.74 34.§ 5.punktā noteiktajam.

 Izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam ir nulle, jo līdzekļu pārdales starp resoriem rezultāts ir nulle.  
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins

 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Ārlietu ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Zemkopības ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Kultūras ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Prognozētā valsts pamatbudžeta līdzekļu ekonomija izdevumiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem, kuru iespējams pārdalīt uz budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmu 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”