Anotācija (ex-ante)

23-TA-1520: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Baznīcas ielā 30, Priekulē, Dienvidkurzemes novadā, atsavināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta pirmā un otrā daļa, 5. panta pirmā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atļaut SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” pārdot izsolē valsts nekustamo īpašumu Baznīcas ielā 30, Priekulē, Dienvidkurzemes novadā, kadastra Nr. 64150060055.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2001.gada 30.martā Priekules pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000003673 ierakstīts ēku (būvju) nekustamais īpašums Baznīcas ielā 30, Priekulē, Dienvidkurzemes novadā, kadastra Nr.64155060055, kas sastāv no sešām minerālmēslu noliktavu ēkām ar kadastra apzīmējumiem 64150060055001, 64150060055002, 64150060055003, 64150060055004, 64150060055005 un 64150060055006 (turpmāk kopā – Būves). Īpašuma tiesības uz Būvēm, kas sākotnēji bija privatizētā valsts uzņēmuma “Liepājas agroķīmija” mantas sastāvā, tika nostiprinātas akciju sabiedrībai “Jumītis”, reģistrācijas Nr.40003132418 (turpmāk – Sabiedrība Jumītis).

2001.gada 23.augustā SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor) saņemts Sabiedrības Jumītis ierosinājums par zemes, kas saistīta ar Būvēm, privatizāciju.
Zemesgabals Baznīcas ielā 30, Priekulē, Dienvidkurzemes novadā, kadastra Nr.64150060055, kadastra apzīmējums 64150060055, 4,7175 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība), 2002.gada 8.novembrī ierakstīts Priekules pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000083691 uz Latvijas valsts vārda Possessor personā atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldības zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta piektās daļas redakcijai, kas bija spēkā līdz 2002.gada 11.novembrim.

Saskaņā ar zemes robežu plānu uz Zemes vienības atrodas ne vien Būves, bet arī trīs dzelzceļa pievedceļi. Atbilstoši 1996.gada 27.marta Līgumam Nr.9 par dzelzceļa pievedceļu apkalpošanu, kas noslēgts starp Sabiedrību Jumītis un Liepājas ceļu distanci, kā arī 2003.gada 4.februārī izdotajai Dzelzceļa infrastruktūras (sliežu ceļu) reģistrācijas apliecībai Nr.723 tie ir Priekules stacijas dzelzceļa pievedceļi Nr.12, 13 un 14 (turpmāk kopā – Pievedceļi), kas pieder valsts akciju sabiedrībai “Latvijas dzelzceļš”, reģistrācijas Nr.40003032065 (turpmāk – Latvijas dzelzceļš).

Ar 2006.gada 2.augusta pirkuma līgumu Sabiedrība Jumītis Būves pārdeva sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “NPK Terminālis”, reģistrācijas Nr.40003834311 (turpmāk – Sabiedrība NPK Terminālis).
2011.gada 11.novembrī Possessor saņemts Sabiedrības NPK Terminālis iesniegums par Zemes vienības privatizācijas turpināšanu.
2012.gada 9.februāra vēstulē Nr.DN-7.2.1./699-2012 Latvijas dzelzceļš lūdza atlikt Zemes vienības privatizāciju līdz Pievedceļu demontāžai.

2017.gada 9.februārī tika pasludināts Sabiedrības NPK Terminālis maksātnespējas process, tā likvidēta 2021.gada 6.aprīlī.
Saskaņā ar Latvijas dzelzceļa 2023.gada 4.aprīļa vēstulē Nr.SCP-6.4.1/240-2023 norādīto Latvijas dzelzceļš demontēs ilgstoši neizmantotos Pievedceļus.

Ar Rīgas pilsētas tiesas 2023.gada 8.marta spriedumu civillietā Nr.C30565822, kas stājies likumīgā spēkā 2023.gada 29.martā, ir konstatēts juridisks fakts, ka Būves ir bezīpašnieka manta, kas piekrīt Latvijas valstij.
Ar Kurzemes rajona tiesas tiesneša 2023.gada 5.jūnija lēmumu Būves pievienotas Priekules pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000083691 ierakstītajai Zemes vienībai, bet Priekules pilsētas zemesgrāmatas nodalījums Nr.100000003673 slēgts.
Priekules pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000083691 ir ierakstīts vienots nekustams īpašums Baznīcas ielā 30, Priekulē, Dienvidkurzemes novadā, kadastra Nr.64150060055 (turpmāk – Valsts nekustamais īpašums), kas sastāv no Zemes vienības un Būvēm, un īpašuma tiesības uz to nostiprinātas Latvijas valstij Possessor personā.
Valsts nekustamais īpašums nav iznomāts.
2023.gada 11.maijā Possessor saņemts fiziskas personas iesniegums par Zemes vienības un Būvju atsavināšanu, ko pārsūtījusi valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”.

Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) Zemes vienībai reģistrēts lietošanas mērķis visā platībā – rūpnieciskās ražošanas uzņēmumu apbūve (kods 1001), un apgrūtinājums – aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās – 0,0163 ha platībā.
Atbilstoši NĪVKIS datiem Valsts nekustamā īpašuma novērtējums kadastrā ir 168 292 euro, tajā skaitā Zemes vienības kadastrālā vērtība 2023.gada 1.janvārī – 26 126 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 5.panta 3.2 daļā noteikts, ka Ministru kabineta atļauja nav nepieciešama tāda nekustamā īpašuma pārdošanai, kurš atzīts par bezmantinieku vai bezīpašnieku mantu un attiecībā uz kuru nav pieteiktas kreditoru pretenzijas, kā arī nav saņemts publiskas personas institūcijas pieteikums par nepieciešamību saglabāt to publiskas personas īpašumā, tomēr Valsts nekustamā īpašuma atsavināšanai saskaņā ar Atsavināšanas likuma 5.panta pirmo daļu nepieciešama Ministru kabineta atļauja, jo tā sastāvā ir iekļauta Zemes vienība.
Risinājuma apraksts
Tā kā Būves ir atzītas par bezīpašnieka mantu un kopā ar Zemes vienību veido nedalāmu lietu kopību, un ir saņemts Valsts nekustamā īpašuma atsavināšanas ierosinājums no fiziskas personas, Possessor saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta otro daļu un 9.panta 1.3 daļu ierosina un organizē Valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu, un ir sagatavojusi šo Ministru kabineta rīkojuma projektu.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 3.panta otro daļu, 8.panta 1.3 daļu un sesto daļu Valsts nekustamais īpašums tiks atsavināts, pārdodot to izsolē, pirms tam tā novērtēšanai pieaicinot sertificētu vērtētāju.

Nekustamā īpašuma ieguvējam, izmantojot nekustamo īpašumu, būs saistoša normatīvajos aktos noteiktā kārtība rīcībai ar nekustamo īpašumu atbilstoši noteiktajam apgrūtinājumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 “Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 12.punktam pienākums noskaidrot, vai atsavināmais Valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, tiks izpildīts, rīkojuma projektu ievietojot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz fiziskām vai juridiskām personām, kuras izsoles rezultātā iegūs tiesības nopirkt rīkojuma projektā minēto Valsts nekustamo īpašumu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz fiziskām vai juridiskām personām, kuras izsoles rezultātā iegūs tiesības nopirkt rīkojuma projektā minēto Valsts nekustamo īpašumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta pielikumā pievienotie papildus dokumenti ir ierobežotas pieejamības un pievienoti tikai tiesiski korekta lēmuma pieņemšanai, bez publicēšanas iespējam. Citādi projekts šo jomu neskar un jauna tiesību prakse ieviesta netiek

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi