Anotācija (ex-ante)

22-TA-1934: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 1. jūlija rīkojumā Nr. 347 "Par biedrībai un nodibinājumam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 1.panta otrās daļas 18.punkts.
Ministru kabineta 2014.gada 16.decembra noteikumu Nr.760 “Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā biedrībai un nodibinājumam piederošās ēkas un inženierbūves netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli” 6.punkts.
Saņemtie biedrību un nodibinājumu iesniegumi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 1.panta otrās daļas 18.punkts paredz, ka ar nekustamā īpašuma nodokli neapliek biedrībām un nodibinājumiem piederošas ēkas un inženierbūves saskaņā ar Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem un apstiprināto sarakstu.
Projekts paredz papildināt sarakstu ar divām jaunām biedrībām (tām piederošajiem trīs nekustamajiem īpašumiem), svītrot informāciju par trim biedrībām uzrādītajiem astoņiem nekustamajiem īpašumiem (šie nekustamie īpašumi vairs nepieder biedrībām) un svītrot visu iekļauto informāciju par divām biedrībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 1.panta otrās daļas 18.punktam ar nekustamā īpašuma nodokli neapliek biedrībām un nodibinājumiem piederošas ēkas un inženierbūves saskaņā ar Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem un apstiprināto sarakstu.
2014.gada 16.decembra Ministru kabineta noteikumi Nr.760 “Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā biedrībai un nodibinājumam piederošās ēkas un inženierbūves netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli” (turpmāk – MK noteikumi Nr.760) nosaka kritērijus un kārtību, kādā biedrībai un nodibinājumam piederošās ēkas un inženierbūves netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli.
Biedrībai un nodibinājumam piederošo ēku vai inženierbūvju, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli, saraksts ir apstiprināts ar Ministru kabineta 2015.gada 1.jūlija rīkojumu Nr.347 “Par biedrībai un nodibinājumam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli”” (turpmāk – Rīkojums).
Pašreiz Rīkojumā ir iekļautas tās biedrībām un nodibinājumiem piederošās ēkas un inženierbūves, kuras atbilst MK noteikumu Nr.760 2.punktā noteiktajiem kritērijiem, par kurām nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma saņemšanai biedrības un nodibinājumi ir snieguši iesniegumu saskaņā ar MK noteikumu Nr.760 4.punktu.
Rīkojumā iekļautajām biedrībām vai nodibinājumiem piederošajām ēkām un inženierbūvēm nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojums tiek piešķirts uz nenoteiktu laiku – līdz biedrība vai nodibinājums zaudē tiesības uz atbrīvojumu no nekustamā īpašuma nodokļa par tai vai tam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm (tiek mainīts ēku un inženierbūvju izmantošanas veids vai arī šīs ēkas un inženierbūves tiek atsavinātas).
Līdz ar to pēc pirmreizējas biedrībai vai nodibinājumam piederošas ēkas vai inženierbūves iekļaušanas Rīkojumā, turpmāk biedrībai vai nodibinājumam informācija Finanšu ministrijā ir jāsniedz tikai tad, ja notiek izmaiņas biedrībai vai nodibinājumam piederošo ēku un inženierbūvju izmantošanas veidā vai īpašuma tiesību sastāvā.
Finanšu ministrija katru gadu veic biedrību un nodibinājumu iesniegto iesniegumu un Rīkojumā iekļautās informācijas atbilstības izvērtējumu, salīdzinot to ar no Tiesu administrācijas saņemto informāciju, Valsts zemes dienesta pārraudzībā esošās sistēmas “Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēma” teksta datiem un Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļa vietnē publicēto Sabiedriskā labuma organizāciju reģistru.
Šobrīd Rīkojumā ir iekļautas 27 biedrībām, četrām personu ar invaliditāti biedrībām un sešiem nodibinājumiem piederošās ēkas un inženierbūves, norādot konkrētu telpu grupu un būvju kadastra apzīmējumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Finanšu ministrijā 2021.gada 5.oktobrī tika saņemts biedrības “Latvijas Samariešu apvienība” 2021.gada 4.oktobra iesniegums Nr.1-6/491 par divu nekustamo īpašumu iekļaušanu Rīkojumā (biedrība “Latvijas Samariešu apvienība” minēto iesnieguma precizēja un 2022.gada 3.janvārī iesniedza precizētu iesniegumu (2022.gada 3.janvāra iesniegums Nr.1-6/3)).
Finanšu ministrijā 2022.gada 30.martā tika saņemts biedrības “Latvijas Laikmetīgās keramikas centrs” iesniegums par viena nekustamā īpašuma iekļaušanu Rīkojumā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2015.gada 1.jūlija rīkojumā Nr.347 “Par biedrībai un nodibinājumam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli”” (turpmāk – Projekts) paredz papildināt Rīkojuma 1.pielikumu ar diviem jauniem punktiem, iekļaujot tajos informāciju par biedrību “Latvijas Samariešu apvienība” (tās diviem nekustamajiem īpašumiem) un biedrību “Latvijas Laikmetīgās keramikas centrs” (tās vienu nekustamo īpašumu).
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 7.panta pirmā daļa paredz, ka vispārīgā gadījumā nekustamā īpašuma nodokli sāk maksāt ar nākamo taksācijas gadu pēc īpašuma tiesību vai valdījuma tiesību rašanās, izņemot atsevišķus izņēmuma gadījumus. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.760 7.punktu Rīkojumā iekļautajām ēkām un inženierbūvēm nodokļa atbrīvojumu piemēro ar nākamā taksācijas gada 1.janvāri un piešķir uz nenoteiktu laiku – līdz biedrība zaudē tiesības uz atbrīvojumu no nodokļa par attiecīgajām biedrībai piederošajām ēkām vai inženierbūvēm. Tādējādi biedrībām “Latvijas Samariešu apvienība” un “Latvijas Laikmetīgās keramikas centrs” piederošie nekustamie īpašumi Rīkojumā tiek iekļauti ar šo Projektu, bet nodokļa atbrīvojumu biedrībām piemēros ar 2023.gada 1.janvāri.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļa vietnē publicēto Sabiedriskā labuma organizāciju reģistru, no Rīkojumā iekļautajām biedrībām, personu ar invaliditāti biedrībām un nodibinājumiem, vienai biedrībai un vienam nodibinājumam ir atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss.
Biedrībai “Mārupes BMX klubs” sabiedriskā labuma organizācijas statuss atņemts 2022.gada 12.maijā (lēmums Nr.32.6/8.71/13701).
Nodibinājumam “Raunas evaņģēliski luteriskās draudzes diakonijas centrs” sabiedriskā labuma organizācijas statuss atņemts 2021.gada 4.novembrī (lēmums Nr.32.6/8.71/32884)
Risinājuma apraksts
Projekts paredz svītrot divus punktus - Rīkojuma 1.pielikumā un 3.pielikumā.
Paredz svītrot Rīkojuma 1.pielikuma 27.punktā minēto informāciju par biedrību “Mārupes BMX klubs” un tai piederošo nekustamo īpašumu, jo, atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta mājaslapā publicētajam Sabiedriskā labuma organizāciju reģistram, biedrībai, pamatojoties uz Valsts ieņēmumu dienesta 2022.gada 12.maija lēmumu Nr.32.6/8.71/13701, ar 2022.gada 12.maiju ir atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss.
Paredz svītrot Rīkojuma 3.pielikuma 4.punktā minēto informāciju par nodibinājumu “Raunas evaņģēliski luteriskās draudzes diakonijas centrs”, jo, atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta mājaslapā publicētajam Sabiedriskā labuma organizāciju reģistram, nodibinājumam, pamatojoties uz Valsts ieņēmumu dienesta 2021.gada 4.novembra lēmumu Nr. 32.6/8.71/32884, ar 2021.gada 4.novembri ir atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss.

Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 7.panta trešā daļa paredz, ka vispārīgā gadījumā nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas pienākums izbeidzas ar nākamo taksācijas gadu pēc īpašuma tiesību vai valdījuma tiesību izbeigšanās, izņemot atsevišķus izņēmuma gadījumus. MK noteikumu Nr.760 8.1.apakšpunkts paredz, ka nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta ar nākamo taksācijas gadu pēc tam, kad beigušās tiesības uz biedrībai piederošo ēku vai inženierbūvi. Savukārt MK noteikumu Nr.760 8.2.apakšpunkts nosaka, ka nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta ar nākamo mēnesi pēc tam, kad beigušās tiesības uz atbrīvojumu no nodokļa, – ja netiek izpildīti šo noteikumu 2.2. un 2.3. apakšpunktā minētie kritēriji (biedrībai vai nodibinājumam atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss vai Rīkojumā minētā ēka vai inženierbūve netiek izmantota sabiedriskā labuma darbībai).
Līdz ar to nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta biedrībai “Mārupes BMX klubs” ar 2022.gada jūniju un nodibinājumam “Raunas evaņģēliski luteriskās draudzes diakonijas centrs” ar 2021.gada decembri.
Problēmas apraksts
Pēc Tiesu administrācijas saņemtās informācijas, no Rīkojumā iekļautajām biedrībām, personu ar invaliditāti biedrībām un nodibinājumiem, vienai biedrībai vairs nepieder viens nekustamais īpašums un divām personu ar invaliditāti biedrībām vairs nepieder seši nekustamie īpašumi.
Personu ar invaliditāti biedrībai “Latvijas Nedzirdīgo savienība” vairs nepieder divi nekustamie īpašumi Graudu ielā 43-58, Liepājā.
Personu ar invaliditāti biedrībai “Latvijas Neredzīgo biedrība” vairs nepieder četri nekustamie īpašumi (Raiņa ielā 21, Cēsīs Cēsu novadā, Raiņa ielā 21A, Cēsīs, Cēsu novadā, Raiņa ielā 23, Cēsīs, Cēsu novadā un Raiņa ielā 25, Cēsīs, Cēsu novadā).
Biedrībai “Zvannieku mājas” vairs nepieder nekustamais īpašums Krišjāņa Valdemāra ielā 15, Cēsīs Cēsu novadā
Papildus Finanšu ministrija 2022.gada 13.jūnijā saņēma informāciju no biedrības “Zvannieku mājas”, ka šai biedrībai vairs nepieder nekustamais īpašums “Ērgļi”, Gaujienā, Smiltenes novadā.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz svītrot informāciju 1.pielikuma 28.punktā un 2.pielikuma 2. un 3.punktā.
1.pielikuma 28.punktā tiks svītrota informācija par biedrībai “Zvannieku mājas” vairs nepiederošajiem nekustamajiem īpašumiem (Krišjāņa Valdemāra ielā 15, Cēsīs Cēsu novadā un “Ērgļi”, Gaujienā, Smiltenes novadā).
2.pielikuma 2.punktā tiks svītrota informācija par personu ar invaliditāti biedrībai “Latvijas Nedzirdīgo savienība” vairs nepiederošajiem diviem nekustamajiem īpašumiem (Graudu ielā 43-58, Liepājā).
2.pielikuma 3.punktā tika svītrota informācija par personu ar invaliditāti biedrībai “Latvijas Neredzīgo biedrība” vairs nepiederošajiem četriem nekustamajiem īpašumiem (Raiņa ielā 21, Cēsīs Cēsu novadā, Raiņa ielā 21A, Cēsīs, Cēsu novadā, Raiņa ielā 23, Cēsīs, Cēsu novadā un Raiņa ielā 25, Cēsīs, Cēsu novadā).
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 7.panta trešā daļa paredz, ka vispārīgā gadījumā nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas pienākums izbeidzas ar nākamo taksācijas gadu pēc īpašuma tiesību vai valdījuma tiesību izbeigšanās, izņemot atsevišķus izņēmuma gadījumus. MK noteikumu Nr.760 8.1.apakšpunkts paredz, ka nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta ar nākamo taksācijas gadu pēc tam, kad beigušās tiesības uz biedrībai piederošo ēku vai inženierbūvi. Savukārt MK noteikumu Nr.760 8.2.apakšpunkts nosaka, ka nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta ar nākamo mēnesi pēc tam, kad beigušās tiesības uz atbrīvojumu no nodokļa, – ja netiek izpildīti šo noteikumu 2.2. un 2.3. apakšpunktā minētie kritēriji (biedrībai vai nodibinājumam atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss vai Rīkojumā minētā ēka vai inženierbūve netiek izmantota sabiedriskā labuma darbībai).
Līdz ar to biedrībai “Zvannieku mājas”, personu ar invaliditāti biedrībai “Latvijas Nedzirdīgo savienība” un personu ar invaliditāti biedrībai “Latvijas Neredzīgo biedrība” nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas pienākums un arī tiesības uz nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu par iepriekš minētajiem nekustamajiem īpašumiem izbeidzas nākamajā taksācijas gadā pēc tam, kad šīm organizācijām beigušās tiesības uz piederošo nekustamo īpašumu.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar 2021.gadā notikušo Administratīvi teritoriālo reformu un atbilstoši Valsts zemes dienesta pārraudzībā esošās sistēmā “Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēma” norādītajai informācijai ir jāaktualizē Rīkojumā iekļautajām biedrībām, personu ar invaliditāti biedrībām un nodibinājumiem piederošo nekustamo īpašumu adreses.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz aktualizēt nekustamo īpašumu adreses 1.pielikuma 1., 1.1, 4., 5.3, 7., 13., 15., 17., 18., un 19.punktā.

Projekts paredz aktualizēt nekustamo īpašumu adreses 2.pielikuma 2., 3. un 4.punktā.

Projekts paredz aktualizēt nekustamo īpašumu adreses 3.pielikuma 1.1, 2. un 5.punktā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Biedrības un nodibinājumi, kuriem piederošās ēkas un inženierbūves tiek iekļautas ar Rīkojumu apstiprinātajā sarakstā un biedrības un nodibinājumi, kuriem piederošās ēkas un inženierbūves tiek izslēgtas no ar Rīkojumu apstiprinātā saraksta.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiks organizēta sabiedrības līdzdalība Tiesību aktu portālā.

6.4. Cita informācija

Ir notikusi telefoniska un elektroniska komunikācija ar biedrībām un nodibinājumiem, kuri interesējās un pārliecinājās par biedrībai vai nodibinājumam veicamajām darbībām saistībā ar MK noteikumos Nr.760 un Rīkojumā noteikto.
Jebkurai biedrībai vai nodibinājumam, kas atbilst MK noteikumu Nr.760 2.punktā minētajiem kritērijiem, bija tiesības iesniegt šo noteikumu 4.punktā minēto iesniegumu, un biedrībai vai nodibinājumam, kas vairs neatbilst MK noteikumu Nr.760 2.punktā minētajiem kritērijiem, bija pienākums iesniegt šo noteikumu 10.punktā minēto informāciju.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Projektu piemēros nekustamā īpašuma nodokļa administrācija – pilsētu un novadu pašvaldības.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi