Anotācija

25-TA-2151: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 421) 6.2. apakšnodaļa par īpašiem līdzekļu pieprasīšanas nosacījumiem pašvaldībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Jelgavas valstspilsētas pašvaldībai nepieciešami finanšu līdzekļi 838 145 euro apmērā no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", lai kompensētu izdevumus, kas saistīti ar 2024. gada 28. un 29. jūlijā vētras un spēcīgu lietavu laikā pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem radīto postījumu novēršanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Naktī uz 2024. gada 28. jūliju reģionā virs Vācijas un Polijas robežas sāka veidoties ciklons, kas ļoti strauji pieņēmās spēkā un virzījās uz ziemeļaustrumiem, šķērsojot Poliju un Lietuvu, un 29. jūlijā no rīta ciklona centrs atradās virs Latvijas dienvidaustrumu rajoniem (Sēlijas un Latgales). Latvijā šis ciklons atnesa ļoti stipras ziemeļu, ziemeļrietumu vēja brāzmas, kā arī ekstremāli stipras lietavas. Visintensīvākās lietusgāzes 28. un 29. jūlijā novērotas Latvijas centrālajos rajonos. Kalnciema novērojumu stacijā šajās divās dienās kopumā nokrišņu daudzums sasniedza 199,6 mm, kas ir vislielākā novērotā divu diennakšu nokrišņu summa novērojumu vēsturē un pārsniedz stacijas jūlija normu par vairāk nekā divām reizēm. Ekstremālas lietusgāzes, kuru kopējais divu dienu nokrišņu daudzums pārsniedza stacijas jūlija normu, novērotas arī citviet Latvijas vidienē – Rīgā, Jelgavā un Dobelē, kur šīs bija divas mitrākās dienas staciju novērojumu vēsturē. Atsevišķās stacijās Kurzemē un Vidzemē (Mērsragā, Saldū, Rūjienā un Skultē) divu diennakšu nokrišņu daudzums arī pārsniedza stacijas jūlija normu, taču tās nebija mitrākās divas dienas staciju novērojumu vēsturē.
Vienlaikus, izvērtējot datus kopš 1966. gada, Latvijas meteoroloģisko novērojumu vēsturē nav atrodami gadījumi, kad vasaras mēnešos tik plašā teritorijā būtu novērotas vētras spēka vēja brāzmas, kuras izraisa aktīvs ciklons, nevis pērkona negaisa mākoņi. Līdz ar to var apgalvot, ka 28. un 29. jūlija ciklona izraisītā vētra ir bijusi spēcīgākā Latvijā vasaras sezonā. Vētras stipruma (vismaz 20,8 m/s)[1] vēja brāzmas 28. vai 29. jūlijā novērotas Mērsragā, Rīgā, Daugavgrīvā, Bauskā, Jelgavā, Dobelē, Ventspilī un Liepājas piekrastē. Visstiprākās ziemeļu, ziemeļrietumu vēja brāzmas novērotas Rīgā (27,4 m/s), taču visilgāk vētras stipruma brāzmas tika novērotas Daugavgrīvā – kopā 13 stundas pēc kārtas laikā no 28. jūlija plkst.: 23:00 līdz 29. jūlija plkst.: 12:00, kas ir tas pats laika posms, kad arī pārējās stacijās vismaz divas stundas brāzmas sasniegušas vismaz 20,8 m/s. Līdz ar to šī noteikti ir viena no stiprākajām ciklonu nestajām vētrām Latvijā vasaras mēnešos.[2]

Ministru kabineta 2024. gada 29. oktobra rīkojums Nr. 901 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" noteica piešķirt finanšu līdzekļus no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2 259 297 euro apmērā Jelgavas valstspilsētas pašvaldības infrastruktūras objektu atjaunošanai, tai skaitā lietus ūdens kanalizācijas sistēmu un meliorācijas sistēmu atjaunošanai.

Ņemot vērā, ka 2024. gadā Jelgavas valstspilsētas pašvaldības lietus ūdens kanalizācijas sistēmu un meliorācijas sistēmu atjaunošana nebija iespējama (ierobežota laika dēļ, jo saskaņā ar MK noteikumu Nr. 421 51. punktu, atbalstītais finansējums no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” pašvaldībai jāapgūst līdz tekošā gada beigām, proti 2024. gada beigām), Ministru kabineta 2024. gada 10. decembra sēdē tika pieņemts protokollēmums “Rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""” (prot. Nr. 52 63. §), kura 4. punkts noteic, ka Jelgavas valstspilsētas pašvaldība izdevumus par 2024. gadā sniegto atbalstu iedzīvotājiem mājokļu atjaunošanai saistībā ar 2024. gada 28. un 29. jūlijā vētras un spēcīgu lietavu laikā radīto postījumu novēršanu sedz no Ministru kabineta 2024. gada 29. oktobra rīkojumā Nr. 901 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" atbalstītā pašvaldības infrastruktūras objektu atjaunošanai neapgūtā finansējuma, nodrošinot  līdzfinansējumu 10 procentu apmērā.

Atbilstoši Jelgavas valstspilsētas pašvaldības 2025. gada 1. oktobrī sniegtajai informācijai (vēstules Nr. 2.1-12/25/812, skat. papildu dokumentos), laika periodā no 2021. gada līdz 2023. gadam tika veikti dažāda veida pilsētas meliorācijas sistēmu, lietus ūdens kanalizācijas, pretplūdu un sūknētavu sistēmu uzturēšanas darbi.
Kopumā trīs gadu laikā Jelgavas valstspilsētas meliorācijas un lietus ūdens kanalizācijas sistēmu uzturēšanā ieguldīti aptuveni 1 612 883  euro. Veiktie darbi nodrošināja visaptverošu vaļējo un segto sistēmu uzturēšanu, sūkņu un kolektoru remontus, gūliju un aku apkopi, cauruļvadu remontus un nomaiņu, pretplūdu pasākumus un iekšpagalmu kanalizācijas sistēmu uzturēšanu, tādējādi uzlabojot ūdens novadi, samazinot applūšanas riskus un nodrošinot infrastruktūras darbību pilsētas teritorijā.


[1] Boforta skala – vēja stiprums. Pieejams: https://videscentrs.lvgmc.lv/lapas/boforta-skala

[2] Naktī uz 29. jūliju Latvijā piedzīvojām meteoroloģisko novērojumu vēsturē intensīvākās lietavas un stiprāko vētru vasaras mēnešos, LVĢMC mājaslapa. Pieejams: https://videscentrs.lvgmc.lv/jaunumi/292065023
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2025. gada 25. augustā Jelgavas valstspilsētas pašvaldība iesniedza VARAM pieteikumu finanšu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2024. gada 28. un 29. jūlijā vētras un spēcīgu lietavu laikā pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem radīto postījumu novēršanas izdevumu kompensāciju.
Pamatojoties uz Jelgavas valstspilsētas pašvaldības:
1) 2024. gada 19. augusta apsekošanas aktu, pēc 2024. gada 29. jūlija lietavām konstatēta Skolas ielas posma un Raiņa ielas līdz Pavasara ielai applūšana, līdz ar to nebija iespējams veikt kolektora skalošanu un izpēti, ķeramikas cauruļvada posms bija izskalots un bojāts. Līdz ar to bija nepieciešams nodrošināt lietus ūdens noteci/pārplūdi uz Raiņa ielas lietus kanalizācijas sistēmu, jārekonstruē cauruļvada posms no Raiņa ielas līdz Pavasara ielai, tādējādi samazinot ilgstošo pārmitrinājumu Pavasara, Dārza un Jēkaba ielu rajonā.
2) 2024. gada 19. augusta apsekošanas aktu, pēc 29. jūlija lietavām bija konstatēta strauja ūdens līmeņa pacelšanās visā lietus ūdens kanalizācijas tīklā. Straumes dēļ izveidojās iegruvums pie mājas Savienības ielā 1a Jelgavā. Bojāts kolektors Dzelzceļnieku ielas posmā līdz Savienības ielai. Līdz ar to bija nepieciešams veikt kolektora maiņu, organizēt kolektora iegruvušo posmu nomaiņu Dzelzceļnielu ielas posmā līdz Savienības ielai.
3) 2024. gada 19. augusta apsekošanas aktu, pēc 29. jūlija lietavām pārmitrinātas grunts noslīdējumu un lietus ūdens straumes izskalojumu ietekmē izveidojās nosprostojumi caurteku galos, kas traucē lietus ūdens sistēmas darbību. Sanesumi un caurteku iegruvumi bija konstatēti vairāku Jelgavas valstspilsētas ielu posmos, tai skaitā Rīgas ielā.
4) 2024. gada 26. septembra apsekošanas aktu, pēc 29. jūlija lietavām bija fiksēti papildu meliorācijas sistēmu bojājumi, kuru specifikas un apjoma dēļ nevarēja konstatēt uzreiz. Veicot papildu izpētes darbus, konstatēti meliorācijas sistēmu bojājumi Platones ielas posmā no Nr. 19 līdz Mednieku ielai, Rožu ielā, Bērzu ceļa posmā no Robežu ielas līdz Pērnavas ielai, Biešu ielā pie Pārmiju ielas, Kalnciema ceļa posmā pie Svētbirzes un Pārmiju ielā pie Biešu ielas. Līdz ar to bija nepieciešams nodrošināt meliorācijas sistēmu bojājumu novēršanu, lai atjaunotu tās funkcijas pilnā apmērā.

Visās minētajās apsekošanās piedalījās sertificēts speciālists un veikta fotofiksācija. Konstatēts, ka visi cietušie infrastruktūras objekti ir pašvaldības valdījumā (iesniegtas pamatlīdzekļu uzskaites kartītes).

Ņemot vērā iepriekš minēto, pēc 2024. gada 28. un 29. jūlija vētras un spēcīgām lietavām bija nepieciešams veikt lietus ūdens sistēmu noteces atjaunošanu, lietus ūdens savākšanas kolektoru tīrīšanu, to skalošanu, darbības atjaunošanu un meliorācijas sistēmu bojājumu likvidēšanu. Jelgavas valstspilsētas pašvaldība 2025. gadā ir pabeigusi 2024. gada 28. un 29. jūlija vētras un lietavu radīto seku novēršanu un iesniedz līgumus (vienošanās), aktus par izpildītajiem darbiem, rēķinus un maksājumus apliecinošos dokumentus.
Iesniegta 2025. gada 11. marta līgumsaistību izpildes garantiju apdrošināšanas polise Nr. 888678204, ar kuru SIA “KULK” aprošina Jelgavas valstspilsētas inženierbūvju ikdienas uzturēšanas darbus.
Atbilstoši Jelgavas valstspilsētas pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai segtu izdevumus par 2024. gada 28. un 29. jūlijā vētras un spēcīgu lietavu laikā cietušās lietus ūdens sistēmu noteces atjaunošanu, lietus ūdens savākšanas kolektoru tīrīšanu, to skalošanu un meliorācijas sistēmu bojājumu likvidēšanu bija nepieciešami finanšu līdzekļi 1 197 350 euro apmērā.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 421 47. punktu, pašvaldība pieprasījumā minētajam objektam nodrošina līdzfinansējumu radīto zaudējumu novēršanai, proti infrastruktūras objektam, kas nebija apdrošināts ne mazāk kā 30 procentu apmērā. Tādējādi Jelgavas valstspilsētas pašvaldībai būtu jānodrošina līdzfinansējumu 359 205 euro apmērā, kas arī ir apstiprināts ar Jelgavas valstspilsētas pašvaldības  domes 2025. gada 18. februāra lēmumu Nr.2/5  (pieejams: https://www.jelgava.lv/dokumenti/budzets/) un iekļauts saistošajos noteikumos Nr.25-3 “Jelgavas valstspilsētas pašvaldības budžets 2025.gadam”.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Jelgavas valstspilsētas pašvaldībai, lai kompensētu izdevumus par 2024. gada 28. un 29. jūlijā vētras un spēcīgu lietavu laikā pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem radīto postījumu novēršanu, no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” nepieciešami finanšu līdzekļi 838 145 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Jelgavas valstspilsētas pašvaldības iesniegto pieteikumu finanšu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", VARAM sagatavoja Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk - Rīkojuma projekts), kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt VARAM finansējumu 838 145 euro apmērā pārskaitīšanai Jelgavas valstspilsētas pašvaldībai, lai kompensētu izdevumus par 2024. gada 28. un 29. jūlijā vētras un spēcīgu lietavu laikā pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem radīto postījumu novēršanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Jelgavas valstspilsētas pašvaldības iedzīvotāji un tās apmeklētāji.
Ietekmes apraksts
Dabas stihijas laikā tika bojāti Jelgavas valstspilsētas pašvaldības infrastruktūras objekti, kas būtiski ietekmēja pašvaldību iedzīvotāju ikdienu, nodrošinot pamatvajadzības.
Juridiskās personas
  • Jelgavas valstspilsētas pašvaldība.
Ietekmes apraksts
Jelgavas valstspilsētas pašvaldībai bija jāatjauno dabas stihijas laikā cietušie infrastruktūras objekti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
838 145
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
838 145
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-838 145
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-838 145
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
838 145
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.

Jelgavas vapstspilsētas pašvaldības pieprasītā finansējuma apkopojums pieejams papildu dokumentos.

Jelgavas vapstspilsētas pašvaldības iesniegtie finansiālā pamatojuma dokumenti iesniegti Finanšu ministrijai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projekts paredz finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka Rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. 
Vienlaikus norādāms, ka minētais Rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Jelgavas valstspilsētas pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
2024. gada 28. un 29. jūlijā vētras un spēcīgu lietavu laikā radītie postījumi novērsti, lai nodrošinātu drošu pārvietošanos pašvaldību teritorijā.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi