Anotācija

25-TA-2155: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 57. pants:
Finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2023.—2025. gadam, 2024.—2026. gadam un 2025.—2027. gadam piešķirtā finansējuma, ja tam nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci, ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
2. Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta trīspadsmitās daļas 13. punkts:
Finanšu ministram ir tiesības Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, informējot par to Saeimu, veikt apropriāciju pārdali
- ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
3. Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 06.01.00 “Juridisko personu reģistrācija” ietvaros no 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma pārdalīt finansējumu 77 747 euro apmērā, lai pilnveidotu juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistru, nodrošinot tajā noteiktajos gadījumos ziņu reģistrāciju un to publisku pieejamību par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros vai citā Eiropas Savienības dalībvalsts reģistrā nereģistrētu tiesību subjektu patiesajiem labuma guvējiem.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. marta rīkojumu Nr. 162 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 10.00.00 “Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana”” (turpmāk – MK rīkojums Nr. 162) Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram 2025. gadā tika piešķirts finansējums 10 350 euro apmērā juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra pilnveidošanas darbiem. 2025. gadā tika pilnveidots 2024. gadā izstrādātais juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra risinājums, ieviešot funkcionalitāti notāru lēmumu ģenerēšanai, lēmumu automatizētai izsūtīšanai pieteicējam, kā arī lai minētajā reģistrā iekļautu datus par nekustamā īpašuma īpašnieku – ārvalstu juridisko personu vai juridisko veidojumu patiesajiem labuma guvējiem atbilstoši grozījumiem Zemesgrāmatu likumā (pieņemti 2024. gada 7. novembrī) un grozījumiem likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” (pieņemti 2025. gada 8. maijā). Tāpat tika pilnveidota juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra informācijas publiskā pieejamība informācijas izsniegšanas tīmekļvietnē un datu izplatīšanas servisos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram 2025. gadā, lai pilnveidotu juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistru, saskaņā ar MK  rīkojumu Nr. 162, piešķirtais finansējums 10 350 euro apmērā ir nepietiekams un ir nepieciešams papildu finansējums 2025. gadā 77 747 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Izvērtējot budžeta apakšprogrammā 06.01.00 “Juridisko personu reģistrācija” 2023. gada prioritārajam pasākumam “Informācijas sistēmu pielāgojumi normatīvā regulējuma par diskvalificētajiem vadītājiem un pārrobežu reorganizāciju ieviešanai” paredzēto finansējumu, ir secināts, ka piešķirtie līdzekļi netiks izlietoti plānotā apmērā un tos ir iespējams novirzīt, lai nodrošinātu juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra pilnveidošanu.

Rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 06.01.00 “Juridisko personu reģistrācija” ietvaros 2025. gadā 77 747 euro apmērā, samazinot izdevumus no 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma “Informācijas sistēmu pielāgojumi normatīvā regulējuma par diskvalificētajiem vadītājiem un pārrobežu reorganizāciju ieviešanai” precēm un pakalpojumiem 36 771 euro apmērā un pamatkapitāla veidošanai 40 976 euro apmērā un attiecīgi palielinot izdevumus pamatkapitāla veidošanai 77 747 euro apmērā, lai pilnveidotu juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistru, nodrošinot tajā normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos ziņu reģistrāciju un to publisku pieejamību par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros vai citā Eiropas Savienības dalībvalsts reģistrā nereģistrētu tiesību subjektu patiesajiem labuma guvējiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
77 747
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
77 747
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-77 747
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-77 747
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
77 747
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts nerada ietekmi uz kopējiem valsts budžeta izdevumiem.
Ar rīkojuma projektu paredzēts budžeta apakšprogrammas 06.01.00 “Juridisko personu reģistrācija"  ietvaros veikt pārdali no 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma “Informācijas sistēmu pielāgojumi normatīvā regulējuma par diskvalificētajiem vadītājiem un pārrobežu reorganizāciju ieviešanai”, samazinot izdevumus precēm un pakalpojumiem 36 771 euro apmērā un pamatkapitāla veidošanai 40 976 euro apmērā un attiecīgi palielinot izdevumus pamatkapitāla veidošanai 77 747 euro apmērā, lai pilnveidotu juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistru, nodrošinot tajā normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos ziņu reģistrāciju un to publisku pieejamību par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros vai citā Eiropas Savienības dalībvalsts reģistrā nereģistrētu tiesību subjektu patiesajiem labuma guvējiem.
Izdevumus 77 747 euro veido kapitālie izdevumi EKK 5000 - 1168,25 cilvēkstundas x 66,55 EUR/cilvēkstundā = 77 747,03 euro ar PVN, lai nodrošinātu normatīvajam regulējumam atbilstošu ziņu reģistrāciju Juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistrā un šo ziņu publisku pieejamību, saskaņā ar 2024. gada 3. janvāra līgumu Nr. 14-1/23-50 par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas uzturēšanu ar Visma Consulting SIA, reģistrācijas Nr. 40103916493.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks veicināta normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos paredzēto ziņu efektīva reģistrācija un ērta to publiska pieejamība.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks veicināta IKT attīstība.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi