Anotācija

24-TA-1269: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 644 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi"" ir izstrādāts, lai noteiktu, ka atbalstu gala labuma guvējiem var piešķirt tikai kā de minimis, kā arī precizētu de minimis nosacījumus un finansējuma saņēmējam uzkrājamos viedās specializācijas stratēģijas (turpmāk - RIS) rādītājus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir precizēt atbalsta regulējumu, kā arī Finansējuma saņēmējam uzkrājamos rādītājus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023. gada 7. novembrī Ministru kabinets apstiprināja Ekonomikas ministrijas virzītos noteikumus Nr. 644 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 644). 
1.2.1.4. pasākumā "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" (turpmāk - 1.2.1.4. pasākums) šobrīd Finansējuma saņēmējs var sniegt atbalstu gan ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, gan Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Lai Ekonomikas ministrija varētu veikt RIS3 rādītāju monitoringu, MK noteikumos Nr. 644 ir noteikti RIS3 rādītāji, kas jāuzkrāj finansējuma saņēmējam. 

1.2.1.4. pasākuma ietvaros Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk - LIAA) ir atbalstījusi 1 komersantu ar inovāciju vaučeri. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Finanšu ministrija ir informējusi Ekonomikas ministriju kā atbildīgo iestādi, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija Regulas Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, (turpmāk – Regula Nr.2021/1060) 2.panta 1.daļas 9.punktā sniegto finansējuma saņēmēja definīciju, kas ir tieši piemērojama, secināms, ka ES fondu (ERAF, ESF+, KF, TPF, EJZAF) daudzpakāpju projektu gadījumā finansējuma saņēmējs var sniegt komercdarbības atbalstu tikai de minimis veidā, proti, nav pieļaujams, ka finansējuma saņēmējs sniedz atbalstu saskaņā ar citu komercdarbības atbalsta regulējumu, kas nav de minimis.

Ekonomikas ministrijai ir pienākums veikt RIS3 rādītāju monitoringu, attiecīgi nodrošinot atbalsta programmās RIS3 rādītāju iekļaušanu, izpildi un analīzi. Lai to nodrošinātu, MK noteikumos Nr. 644 ir iekļauti RIS3 rādītāji, kas jāuzkrāj finansējuma saņēmējam. Ekonomikas ministrija, pamatojoties uz Centrālās statistikas pārvaldes sniegto informāciju par rādītāju uzkrāšanu un monitoringam nepieciešamajiem rādītājiem, ir identificējusi, ka šobrīd MK noteikumos Nr. 644 iekļautie RIS3 rādītāji ir jāprecizē. 

Attiecīgi Ekonomikas ministrija ir sagatavojusi MK noteikumu projektu, lai veiktu precizējumus saistībā ar atbalsta regulējumu un RIS3 rādītāju uzkrāšanu. 
Risinājuma apraksts
Atbalsta regulējuma precizēšana
Ņemot vērā Finanšu ministrijas saņemto informāciju, ar MK noteikumu projektu tiek svītrota gala labuma guvējiem iespēja saņemt atbalstu saskaņā Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu. Līdz ar to tiek svītrota MK noteikumu Nr. 407 VIII sadaļa, kā arī svītrotas un precizētas normas, kas saistītas ar atbalsta sniegšanu saskaņā ar Regulu Nr. 651/2014. 

Finansējuma saņēmējam uzkrājamo rādītāju precizēšana
Ar MK noteikumu projektu tiek precizēts, ka Finansējuma saņēmējam informācija, kas noteikta MK noteikumu Nr. 644 34. punktā, kopā ar maksājuma pieprasījumu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā jāiesniedz vismaz vienu reizi gadā. Tāpat tiek svītroti rādītāji MK Noteikumu Nr.644 33. punktā - turpmāk nav jāuzkrāj rādītāji par gala labuma guvēja līdzfinansējuma avotu un līdzfinansējumu un gala labuma guvēju sertificētie izdevumi. Šie rādītāji dublējas ar RIS3 rādītājiem vai gala labuma guvēju izlietoto finansējumu. 
Rādītājus komersanta neto apgrozījums (euro) un eksports (euro) no projekta rezultāta ieviešanas saimnieciskajā darbībā vai komercializēšanas finansējuma saņēmējam jāuzkrāj 2 līmeņos - gala labuma guvēja saimnieciskās darbības līmenī un projekta līmenī. 
Vienlaikus tiek precizēti Finansējuma saņēmējam MK Noteikumu Nr. 644 33. punktā minētie rādītāji, atbilstoši nepieciešamajiem rādītājiem RIS3 monitoringa veikšanai.

Valsts ieņēmumu dienesta pieejamo datu nodrošināšana
Ar Mk noteikumu tiek pievienots papildus punkts, kas nosaka, ka Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk - VID) saskaņā ar starpresoru vienošanos starp Valsts ieņēmumu dienestu un finansējuma saņēmēju jeb LIAA nodrošina finansējuma saņēmējam pieeju datiem par darba ņēmēja nodarbinātību (t.i. darba devēju nosaukumu un reģistrācijas numuru), lai finansējuma saņēmējs izskatītu gala labuma guvēja iesnieguma MK noteikumu Nr. 644 36.7.apakšpunktā minētā projekta īstenošanu un ar to saistītās dokumentācijas, un projekta īstenošanas dokumentācijas atbilstību MK noteikumu Nr. 644 39.2., 39.4., 39.5. un 39.6.apakšpunkta prasībām.
Šāds nosacījums ir iekļauts, lai 
* nodrošinātu Valsts pārvaldies iekārtas likuma 10.panta astotajā daļā noteikto, ka ja informācija, kura nepieciešama pārvaldes lēmuma pieņemšanai, kas regulē publiski tiesiskās attiecības ar privātpersonu, ir citas institūcijas rīcībā, iestāde to iegūst pati, nevis pieprasa no privātpersonas;
*mazinātu administratīvās izmaksas un paātrinātu informācijas aprites ātrumu. Šobrīd informācija VID no finansējuma saņēmēja puses tiek pieprasīta un VID to sniedz elektronisku vēstuļu veidā, tādējādi radot papildu administratīvās funkcijas abās iestādēs vēstuļu sagatavošanai. Informācijas apritei elektronisko vēstuļu formā nepieciešamas vidēji vismaz piecas darbdienas. Ja finansējuma saņēmējs nepieciešamos datus iegūs VID datu bāzē pati, iestādēm nebūs jāiegulda administratīvie resursi informācijas apmaiņai, kā arī tiks paātrināta tās ieguve.

Tehniskie precizējumi
Ar MK noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu 81.3. apakšpunkts, svītrojot vārdus " no ārpakalpojuma izmaksām." Precizējums nepieciešams, lai nodrošinātu MK noteikumu Nr.644 V. nodaļā minētā atbalsta pasākuma pieejamību plašākam gala labuma guvēju lokam, ņemot vērā, ka inovācijas partnerības procedūra paredz, ka komersants var veikt tās ietvaros plānotos darbus, balstoties uz savām spējām, nepiesaistot ārpakalpojumu.


Pēc MK noteikumu projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā Finansējuma saņēmējam jeb LIAA divu nedēļu laikā pēc noteikumu spēkā stāšanās jāiesniedz Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda sadarbības iestādei noslēgtās vienošanās par projekta īstenošanu grozījumus, precizējot atbalsta regulējuma piemērošanu gala labuma guvējiem, kā arī uzkrājamos RIS3 rādītājus. LIAA jāprecizē RIS3 rādītāju uzkrāšanas sistēma, kas precizē pieprasāmie rādītāju atspoguļojumu no gala labuma guvējiem. Ja līgumos starp gala labuma guvēju un finansējuma saņēmēju tiek noteikti konkrēti iesniedzamie RIS3 rādītāji, tad pēc MK noteikumu projekta apstiprināšanas šie līgumi būs jāprecizē. Neviens komersants nav iesniedzis projekta pieteikumu finansējuma saņēmējam pamatojoties uz MK noteikumu Nr. 644. VIII nodaļā noteikto atbalsta regulējumu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • jaunuzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts paredz, ka turpmāk finansējuma saņēmējs gala labuma guvējiem piešķirs atbalstu tikai kā kā de minimis atbalstu, svītrojot iespēju saņemt atbalstu saskaņā ar Regulu Nr. 651/2014. Tāpat ar MK noteikumu projektu paredzēts precizēt finansējuma saņēmējam uzkrājamos rādītājus, attiecīgi finansējuma saņēmējs arī gala labuma guvējiem pieprasīs mazāku informācijas apjomu atskaišu ietvaros. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts paredz, ka turpmāk finansējuma saņēmējs gala labuma guvējiem piešķirs atbalstu tikai kā kā de minimis atbalstu, kas radīs risku, ka gala labuma guvēji ātrāk sasniegts de minimis atbalsta slieksni.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts paredz, ka turpmāk finansējuma saņēmējs gala labuma guvējiem piešķirs atbalstu tikai kā kā de minimis atbalstu, kas radīs risku, ka gala labuma guvēji ātrāk sasniegts de minimis atbalsta slieksni.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts paredz, ka turpmāk finansējuma saņēmējs gala labuma guvējiem piešķirs atbalstu tikai kā kā de minimis atbalstu, kas radīs risku, ka gala labuma guvēji ātrāk sasniegts de minimis atbalsta slieksni. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts paredz, ka turpmāk finansējuma saņēmējs gala labuma guvējiem piešķirs atbalstu tikai kā kā de minimis atbalstu, kas radīs risku, ka gala labuma guvēji ātrāk sasniegts de minimis atbalsta slieksni. Tāpat ar MK noteikumu projektu paredzēts precizēt finansējuma saņēmējam uzkrājamos rādītājus, attiecīgi finansējuma saņēmējs arī gala labuma guvējiem pieprasīs mazāku informācijas apjomu atskaišu ietvaros. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi