Anotācija

25-TA-2653: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi""(turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Tieslietu ministrijas iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai precizētu nomas pretendentu atlases procedūru gadījumos, kad ieslodzījuma vietas nomas objekts (ieslodzījuma vietas telpas) tiek iznomāts konkrētam nomas tiesību pretendentam. Grozījumi nepieciešami, jo ieslodzījuma vietas ir īpaša vide, kurā jānodrošina īpaši drošības un kārtības nosacījumi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumi Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi) noteic vispārīgus publiskas personas mantas iznomāšanas nosacījumus. Noteikumu 6.10.punkts noteic, ka Noteikumu 2. nodaļas normas var nepiemērot, izņemot šo noteikumu 12., 14., 15., 18., 19., 20., 21., 30. un 31. punktu, ja ieslodzījuma vietas nomas objektu iznomā komersantam, kas nodarbina notiesāto ieslodzījuma vietas teritorijā. Šāds nosacījums noteikts ņemot vērā, ka notiesāto nodarbināšanas mērķis ir resocializācija un ieslodzījuma vietu darbības specifiku.  

Noteikumu 14.2. apakšpunkts noteic, ka nomas objektu neiznomā nomas tiesību pretendentam, ja paredzētais nomas objekts ir ieslodzījuma vietas telpas un par nomas tiesību pretendentu ir saņemts valsts drošības iestāžu atzinums, kas norāda uz nomas tiesību pretendenta radīto apdraudējumu nacionālās drošības vai sabiedriskās kārtības interesēm, vai pretendents neatbilst iznomātāja izstrādātajiem un apstiprinātajiem potenciālā nomas tiesību pretendenta labas reputācijas un sadarbības piemērotības kritērijiem.

Ieslodzījuma vietas ir īpaša vide, kurā jānodrošina īpaši drošības un kārtības nosacījumi, vienlaikus tiek veikti īpaši pasākumi, lai tiktu nodrošināta laba pārvaldība attiecībā pret ieslodzītajiem, nepieļaujot viņu diskrimināciju salīdzinājumā ar pārējo sabiedrību un tas tiešā veidā ir jāattiecina arī uz komersantiem, kas vēlas iznomāt telpas ieslodzījuma vietās likumā noteiktajos gadījumos. Šobrīd Noteikumu 51.punkts paredz, ka iznomātājs nomas līgumu slēdz ar to nomas tiesību pretendentu, kurš piedāvājis visaugstāko nomas maksu, un tas noteiktos gadījumos neļauj izvēlēties atbilstošāko nomas objekta pretendentu. 

Latvijas Sodu izpildes kodeksa 77.panta devītā un desmitā daļa noteic, ka: 
1) notiesātajiem slēgtajos cietumos un audzināšanas iestādēs nepilngadīgajiem šajā kodeksā noteiktās telefonsarunas nodrošina ar brīvības atņemšanas iestādē izvietotām telefonsarunu iekārtām par notiesāto vai adresāta līdzekļiem. Ieslodzījuma vietu pārvalde komersantu, kas nodrošina telefonsarunu iekārtas, to apkalpošanu un telefonsarunu pakalpojumu, izvēlas atbilstoši normatīvajiem aktiem par publiskas personas mantas iznomāšanas kārtību.
2) notiesātajiem, kas sodu izcieš slēgtajā cietumā vai audzināšanas iestādē nepilngadīgajiem, šajā kodeksā noteiktās tiesības iepirkties nodrošina komersanta izveidotajā pastāvīgajā tirdzniecības vietā brīvības atņemšanas iestādes teritorijā, kur iespējams iegādāties pārtiku un pirmās nepieciešamības preces. Šo preču sortimentu komersants saskaņo ar Ieslodzījuma vietu pārvaldi. Komersantu, kurš nodrošina preču tirdzniecības pakalpojumus notiesātajiem slēgtajos cietumos un audzināšanas iestādēs nepilngadīgajiem, Ieslodzījuma vietu pārvalde izvēlas atbilstoši normatīvajiem aktiem par publiskas personas mantas iznomāšanas kārtību.
Identisku kārtību nosaka arī Apcietinājumā turēšanas kārtības likuma 19.panta septītā un astotā daļa attiecībā uz apcietinātajiem izmeklēšanas cietumā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu 51.punkta pirmajā teikumā minētais ir vienīgais kritērijs, pēc kura drīkst vērtēt nomas pretendentu piedāvājumus pēc tam, kad ir izvērtēts, vai pastāv kādi šķēršļi viņu dalībai izsolē. Attiecībā uz komersantiem, kas nodrošina ieslodzīto tiesību iepirkties vai tiesību uz telefonsarunām īstenošanu, šāda vienīgā kritērija pastāvēšana neļauj izvēlēties tādus komersantus, kuru piedāvājums ir atbilstošāks pēc citiem, cilvēktiesību ievērošanai ļoti būtiskiem kritērijiem.    
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt Noteikumu 6.10. apakšpunktu, nosakot, ka attiecībā uz visu veidu ieslodzījuma vietu nomas objektu nomu ir jāievēro virkne Noteikumu 2.nodaļā esošo nosacījumu, bet var nepiemērot nosacījumu par visaugstāko nomas maksu. Tādejādi attiecīgais apakšpunkts tiek papildināts ar komersanta darbības jomām, kurās ieslodzījuma vietas nomas objektu var iznomāt, nepiemērojot nomas objekta iznomāšanas kārtību pilnā apjomā, t.sk. nepiemērojot nosacījumu par augstāko cenu. Tomēr jāņem vērā, ka kopsakarā ar Latvijas Sodu izpildes kodeksa un Apcietinājumā turēšanas kārtības likuma normām, izsole kā pretendenta atlases procedūra tiks organizēta attiecībā uz komersantu, kas nodrošina ieslodzīto tiesību uz telefonsarunām un ieslodzīto tiesību iepirkties īstenošanu, atlasi. Vienlaikus spēkā paliek Noteikumu 14.2. apakšpunktā minētais, ka par  ieslodzījuma vietu nomas objektu pretendentiem visos gadījumos ir jāsaņem kompetento iestāžu atzinums un pretendentam ir jāatbilst iznomātāja (Ieslodzījuma vietu pārvaldes) izstrādātajiem un apstiprinātajiem potenciālā nomas tiesību pretendenta labas reputācijas un sadarbības piemērotības kritērijiem. Iznomātāja izstrādātajos sadarbības piemērotības kritērijos tiks iekļauti tādi kritēriji, kas ir objektīvi un kritiski nozīmīgi attiecīgā pretendenta atlasei, piemēram, vērtējot pretendentu, kas nodrošina ieslodzīto tiesības iepirkties, ir jāvērtē viņa piedāvāto preču groza cena, lai secinātu, vai tas nodrošina līdzvērtīgus iepirkšanās nosacījumus kā personām brīvībā un neveidotos ieslodzīto diskriminācija. Preču grozu nosaka Ieslodzījuma vietu pārvalde (Latvijas Sodu izpildes kodeksa 77.panta desmitā daļa), veidojot maksimāli objektīvu aprakstu par grozā vērtējamām precēm. 
Problēmas apraksts
Noteikumu 14.2. apakšpunktā un 122.punktā ietverta vispārīga atsauce uz valsts drošības iestādēm un Ieslodzījuma vietu pārvaldei ir jāpieprasa atzinumi no visām drošības iestādēm, arī no Satversmes aizsardzības biroja un Militārās izlūkošanas un drošības dienesta. Vienlaikus norma neparedz tiesības lūgt šādu informāciju Valsts policijai, kas pēc kompetences arī ir iestāde, kura var sniegt informāciju par pretendenta atbilstību.
Risinājuma apraksts
Projekts precizē Noteikumu 14.2. apakšpunktu un 122.punktu, nosakot, ka ieslodzījuma vietas nomas objekta gadījumā atzinums ir jāpieprasa no Valsts drošības dienesta vai kompetentas tiesībaizsardzības iestādes, lai nodrošinātu atbilstošus riskus raksturojošu informāciju. Attiecībā uz tiesībaizsardzības iestādi jāuzsver, ka, ņemot vērā kompetenci, pamatā runa būs par Valsts policiju, kura pēc Ieslodzījuma vietu pārvaldes pieprasījuma tad arī sniegs attiecīgu atzinumu, pamatojoties uz tās rīcībā jau esošu informāciju, kas norāda uz pretendenta radīto apdraudējumu sabiedriskās kārtības interesēm. Turklāt runa ir par iestādes rīcībā jau esošu informāciju, nevis pārbaudes veikšanu par katru pretendentu. 

Papildus jānorāda, ka šāda pienākuma noteikšana nerada būtisku administratīvo slogu minētajām iestādēm, jo sniedzamo atzinumu prognozējamais skaits ir mazs. Informācija tiks pieprasīta 3 gadījumos, kad tiek vērtēts ieslodzījuma vietu nomas objekta pretendents:
1) ieslodzīto nodarbināšanas nodrošināšanai (Latvijas Sodu izpildes kodeksa 56.13 pants). Paredzams, ka aptuvenais informācijas sniegšanas pieprasījumu skaits, kas iestādēm viena gada ietvaros būtu jāapstrādā, nepārsniegs 10 pieprasījumus. Šobrīd notiesātos dažādās ieslodzījuma vietās nodarbina deviņi komersanti. Viens no komersantiem nodarbina notiesātos vairākās ieslodzījuma vietās (piemēram, ēdināšanas pakalpojuma sniedzējs nodarbina notiesātos septiņās ieslodzījuma vietās, mazumtirdzniecības pakalpojuma sniedzējs nodarbina notiesātos piecās ieslodzījuma vietās). Vienlaikus prognozējams, ka 2026.gadā uz jaunā Liepājas cietuma notiesāto nodarbināšanu varētu pieteikties vēl daži komersanti. 
2) ieslodzīto tiesību uz telefonsarunām nodrošināšanai (Latvijas Sodu izpildes kodeksa 77.panta devītā daļa un Apcietinājumā turēšanas kārtības likuma 19.panta septītā daļa). Līgumu par šāda pakalpojuma nodrošināšanu var slēgt uz laiku līdz 5 gadiem, turklāt pretendenta atlases procesā informācijas pieprasījumu skaits nepārsniegtu 5 pieprasījumus;
3) ieslodzīto tiesību iepirkties nodrošināšanai (Latvijas Sodu izpildes kodeksa 77.panta desmitā daļa un Apcietinājumā turēšanas kārtības likuma 19.panta astotā daļa). Līgumu par šāda pakalpojuma nodrošināšanu var slēgt uz laiku līdz 5 gadiem, turklāt pretendenta atlases procesā informācijas pieprasījumu skaits nepārsniegtu 5 pieprasījumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • komersanti, kas pretendē uz ieslodzījuma vietu nomas objektu nomu
Ietekmes apraksts
tiks nodrošināti objektīvāki kritēriji komersantu piedāvāto pakalpojumu izvērtēšanai 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Jautājuma izlemšana ir Ministru kabineta izšķiršanās par konceptuālu risinājumu, kas objektīvāk nodrošina ieslodzīto tiesību īstenošanu un ir saistīts ar drošības un kārtības nodrošināšanu ieslodzījuma vietās 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde
  • Valsts drošības dienests
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi