24-TA-770: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Demonstrējumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Demonstrējumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
3) Komisijas (ES) 2022. gada 14. decembra Regulu 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, ja atbalsts attiecināms uz darbībām mežsaimniecības nozarē (turpmāk – regula 2022/2472).
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
3) Komisijas (ES) 2022. gada 14. decembra Regulu 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, ja atbalsts attiecināms uz darbībām mežsaimniecības nozarē (turpmāk – regula 2022/2472).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu Latvijas Kopējās lauksaimniecības politika stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam intervencē "Demonstrējumi".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Uzsākot jauno Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) plānošanas periodu, ir jāizdod jauni Ministru kabineta noteikumi, jo ir pieņemti jauni Eiropas Savienības normatīvie akti par atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA). Eiropas Komisija 2022. gada 11. novembrī apstiprināja Zemkopības ministrijas izstrādāto KLP SP 2023.–2027. gadam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc KLP SP horizontālā mērķa "Ar zināšanām, inovācijām un digitalizēšanu modernizēt lauksaimniecību un lauku apvidus, veicinot jaunā apgūšanu, kopīgošanu un tālāku izplatīšanu" situācijas analīzes konstatēts, ka no kopējā lauku saimniecību vadītāju skaita tikai 31,3 % vadītāju lauksaimnieciskā izglītība – augstākā vai vidējā līmeņa (profesionālā) izglītība. Latvijas lauksaimniecībai raksturīgs augsts gados vecāku cilvēku nodarbinātības īpatsvars. Lauksaimniecībā 82,5 % saimniecību vadītāju ir vecumā no 45 līdz 65 gadiem vai vecāki, turklāt šajā vecumgrupā 53 % saimniecību vadītāju ir tikai praktiskā pieredze lauksaimniecībā. Vērtējot lauksaimniecisko izglītību dalījumā pa dzimumiem, secināms, ka situācija saglabājusies gandrīz nemainīga kopš 2010. gada: no kopējā saimniecību vadītāju skaita 2016. gadā jebkādu lauksaimniecisko izglītību (pamata, profesionālo vai augstāko) ieguvuši 63 % vīriešu un 37 % sieviešu.
Lauksaimniecībā pastāvīgi palielinās to lauku saimniecību vadītāju skaits, kuriem ir izglītība. Minētās pārmaiņas ir veicinājuši arī Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam (turpmāk – LAP 2014–2020) īstenotie pasākumi un tajos ietvertās obligātās prasības atbalsta saņēmējiem par zināšanām un izglītību, kā arī demogrāfiskās situācijas tendences Latvijā kopumā. Īstenojot LAP 2014–2020, ir sniegts atbalsts gan zināšanu pārneses un informācijas pasākumu īstenošanai, tostarp demonstrējumu ierīkošanai un īstenošanai un saimniecību un meža apmeklējumiem, gan konsultāciju pakalpojumu izmantošanas veicināšanai.
Taču SVID (stipro, vājo pušu, iespēju un draudu) analīzē joprojām tiek norādīts, ka vājā puse ir zināšanu un izpratnes trūkums un ka nepieciešams veicināt zināšanu apmaiņu, informācijas izplatīšanu, tostarp demonstrējumu ierīkošanu, lai sekmētu izpratni par lauksaimniecības daudzveidību, ekonomisko ilgtspēju, uzņēmuma izaugsmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu ar tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības palielināšanu, digitalizācijas potenciālu nozarē, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, vides aspektiem, lai veicinātu videi saudzīgu saimniekošanu, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, ūdens resursu aizsardzību un ilgtspējīgu izmantošanu, par gaisa kvalitāti un gaisu piesārņojošo vielu emisijas samazināšanu, augu aizsardzības līdzekļu lietošanu, bioloģisko daudzveidību, resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību un citiem jautājumiem.
Lauksaimniecībā pastāvīgi palielinās to lauku saimniecību vadītāju skaits, kuriem ir izglītība. Minētās pārmaiņas ir veicinājuši arī Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam (turpmāk – LAP 2014–2020) īstenotie pasākumi un tajos ietvertās obligātās prasības atbalsta saņēmējiem par zināšanām un izglītību, kā arī demogrāfiskās situācijas tendences Latvijā kopumā. Īstenojot LAP 2014–2020, ir sniegts atbalsts gan zināšanu pārneses un informācijas pasākumu īstenošanai, tostarp demonstrējumu ierīkošanai un īstenošanai un saimniecību un meža apmeklējumiem, gan konsultāciju pakalpojumu izmantošanas veicināšanai.
Taču SVID (stipro, vājo pušu, iespēju un draudu) analīzē joprojām tiek norādīts, ka vājā puse ir zināšanu un izpratnes trūkums un ka nepieciešams veicināt zināšanu apmaiņu, informācijas izplatīšanu, tostarp demonstrējumu ierīkošanu, lai sekmētu izpratni par lauksaimniecības daudzveidību, ekonomisko ilgtspēju, uzņēmuma izaugsmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu ar tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības palielināšanu, digitalizācijas potenciālu nozarē, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, vides aspektiem, lai veicinātu videi saudzīgu saimniekošanu, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, ūdens resursu aizsardzību un ilgtspējīgu izmantošanu, par gaisa kvalitāti un gaisu piesārņojošo vielu emisijas samazināšanu, augu aizsardzības līdzekļu lietošanu, bioloģisko daudzveidību, resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību un citiem jautājumiem.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz situācijas analīzi par norisēm tautsaimniecībā, jo īpaši lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un lauku teritorijā, kā arī ņemot vērā Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktās prasības, KLP SP ir noteiktas tās atbalsta intervences, kas ļauj nodrošināt Latvijas ieguldījumu kopējos ES mērķos, kā arī sniegt būtisku ieguldījumu Latvijas lauksaimniecības, mežsaimniecības attīstībā un sekmēt lauku problēmu risināšanu.
SVID analīzē tika noteikta vajadzība veicināt demonstrējumu saimniecību izmantošanu, tā palielinot izpratni par dažādām lauksaimniecības metodēm un jaunu tehnoloģiju izmantošanu, tostarp digitālo tehnoloģiju izmantošanu, un sekmēt zināšanu un inovāciju pārnesi lauksaimniecībā un mežsaimniecībā.
Regula 2021/2115 paredz visus iespējamos pasākumus, ko var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai starpniecību, un dalībvalstis, ņemot vērā ekonomisko un sociālo situāciju valstī, izvēlas konkrētus pasākumus. Regula 2021/2115 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību, ieviešot regulu, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP SP.
Saskaņā ar Regulas 2021/2115 151. pantu, neskarot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 98., 99. un 100. pantu, dalībvalstis un Eiropas Komisija vāc personas datus ar nolūku pildīt savus attiecīgos pārvaldības, kontroles, uzraudzības un izvērtēšanas pienākumus saskaņā ar regulu 2021/2115, jo īpaši tos, kas paredzēti VI un VII sadaļā, un neapstrādā šos datus veidā, kas nav saderīgs ar šo nolūku. Komisijas īstenošanas 2022. gada 6. septembra Regula (ES) 2022/1475 nosaka sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 īsteno attiecībā uz KLP stratēģisko plānu izvērtēšanu un uzraudzībai un izvērtēšanai vajadzīgās informācijas sniegšanu. Regulas 2022/1475 IV pielikuma 4. pantā noteikti ziņojamie labuma guvēju mainīgie lielumi. Ziņošana par izlaides rādītāju vērtībām attiecībā uz labuma guvējiem noteikta Komisijas 2021. gada 21. decembra Īstenošanas Regulas (ES) 2021/2290, ar ko nosaka noteikumus par metodēm, ar kādām aprēķina kopējos izlaides un rezultātu rādītājus, kuri izklāstīti I pielikumā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, pielikuma 3. panta "b" punkta "i" apakšpunktā.
Lai nodrošinātu ELFLA finansējuma piešķiršanu intervences īstenošanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā, ir jāizdod Ministru kabineta noteikumi.
Noteikumu projektā saskaņā ar regulas 2021/2115 78. pantu noteikta kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu intervencē "Demonstrējumi" (turpmāk – intervence).
Noteikumu projekts noteic atbalsta pretendentus, gala labuma guvējus, atbalsta saņemšanas nosacījumus un kārtību, kā arī publiskā finansējuma veidu un apmēru.
Noteikumu projektā noteiktās intervences mērķis ir nodrošināt tāda demonstrējuma ierīkošanu (izveidi, iekārtošanu, iekārtu uzstādīšanu) un īstenošanu, kurš praktiski demonstrē kāda jauna agrotehniska paņēmiena, tehnoloģiska procesa, kultūrauga vai dzīvnieku šķirnes priekšrocības, kas uzskatāmi parāda saimniekošanas labo praksi vai kas pārbaudītas pētījumos un atspoguļo vismaz divu variantu – līdzšinējā un viena jaunā – salīdzinājumu. Atbalsts paredzēts arī informācijas pasākumiem par attiecīgo demonstrējumu, tā norisi un tajā sasniegtajiem rezultātiem.
Atbalstu varēs saņemt juridiskas personas, kas atbilst noteikumu projektā minētajiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem un atbilstoši normatīvajiem aktiem par publisko iepirkumu tiek izvēlētas intervences īstenošanai. Iepirkumu organizēs Zemkopības ministrija (centralizēto iepirkumu institūcija), ievērojot publisko iepirkumu jomu regulējošos normatīvos aktus, nosakot iepirkuma priekšmetu (demonstrējuma tēmas) un norādot demonstrējumu ierīkošanas un īstenošanas prasības iepirkuma nolikuma tehniskajā specifikācijā. Prasības attiecībā uz pretendenta profesionālajām spējām tiks konkretizētas iepirkuma nolikumā, kur tiks norādīts, vai viena iesaistītā persona var pildīt vairākas nolikuma konkrētajā punktā norādītās lomas. Tāpat iepirkuma nolikumā tiks norādīti iesniedzamie dokumenti, ar kuriem pretendents apliecina atbilstību konkrētai iepirkuma nolikuma prasībai, vai arī tiks norādīti informācijas ieguves avoti, ja iepirkuma komisijai ir iespēja pārbaudīt informāciju publiski pieejamā datu bāzē. Līgumu ar iepirkuma uzvarētāju slēgs Lauku atbalsta dienests.
Atbalsta pretendents ir juridiska persona, kas ir reģistrēta Zinātnisko institūciju reģistrā vai Izglītības un zinātnes ministrijas izglītības iestāžu reģistrā. Atbalsta pretendenta demonstrējuma ierīkošanas un īstenošanas piedāvājumā savu dalību apliecina vismaz vismaz viena nozares nevalstiskā organizācija vai kooperatīvā sabiedrība, zinātniskā institūcija, konsultāciju organizācija un nozares uzņēmums (saimniecība).
Tiks atbalstīti demonstrējumi, kuru minimālais īstenošanas laiks ir viens gads, un informācijas sniegšanas pasākumi. Demonstrējums tiek ierīkots saimniecībā (neatkarīgi no tās juridiskās formas), kas darbojas nozarē, kurā ierīko demonstrējumu.
Publiskā finansējuma atbalsta intensitāte ir 100 %. Maksimālais attiecināmo izmaksu apmērs viena demonstrējuma ierīkošanai un īstenošanai vienā gadā ir 25 000 euro.
Intervencē ir attiecināmas izmaksas, kas saistītas ar
1) demonstrējuma ierīkošanu, īstenošanu, popularizēšanu un rezultātu izplatīšanu: atlīdzība iesaistītajam personālam, ar demonstrējumu saistīto mācību materiālu izmaksas, transporta izdevumi, demonstrējuma ierīkošanai un īstenošanai nepieciešamo materiālu un pakalpojumu iegādes izmaksas, publicitātes izmaksas, vispārējās izmaksas (tostarp administratīvās izmaksas);
2) ieguldījumiem materiālajos aktīvos un tādiem nemateriālajiem ieguldījumiem demonstrējuma saimniecībā, kuri ir tieši saistīti ar demonstrējuma mērķu sasniegšanu. Attiecināmas ir materiālo un nemateriālo ieguldījumu izmaksas tikai uz demonstrējuma ierīkošanas un īstenošanas laiku (noma).
Atbalsta pretendents vismaz reizi gadā organizē lauka vai meža dienu (atbilstoši ierīkotajam demonstrējumam) un demonstrējuma nobeigumā – publisku semināru, kā arī publicē demonstrējuma rezultātus atbalsta pretendenta izveidotā vai attiecīgās nozares tīmekļvietnē. Atbalsta pretendents nodrošina demonstrējuma norises un rezultātu informatīvo pārnesi, jo īpaši izmantojot Lauksaimniecības zināšanu un inovācijas sistēmu (AKIS). Atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā, AKIS sekretariāta funkcijas pilda kopējās lauksaimniecības politikas valsts tīkla sekretariāts.
Gala labuma guvēji ir fiziskas personas, kas piedalās demonstrējuma lauka vai meža dienā vai publiskā seminārā.
Atbalsts par darbībām mežsaimniecības nozarē tiks piešķirts saskaņā ar regulu 2022/2472.
Saskaņā ar regulas 2021/2115 145. pantu ELFLA atbalstam nepiemēro komercdarbības atbalsta normas, ja atbalsts attiecināms uz darbībām, kuras vērstas uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu.
Lai nodrošinātu to, ka KLP finansētās darbības nepārklājas ar citu Eiropas Savienības fondu finansētām darbībām, Lauku atbalsta dienestam ir izveidota tieša sasaiste ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības informācijas sistēmu, kurā iespējams pārbaudīt projektu nepārklāšanos un atbalsta nedublēšanos.
SVID analīzē tika noteikta vajadzība veicināt demonstrējumu saimniecību izmantošanu, tā palielinot izpratni par dažādām lauksaimniecības metodēm un jaunu tehnoloģiju izmantošanu, tostarp digitālo tehnoloģiju izmantošanu, un sekmēt zināšanu un inovāciju pārnesi lauksaimniecībā un mežsaimniecībā.
Regula 2021/2115 paredz visus iespējamos pasākumus, ko var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai starpniecību, un dalībvalstis, ņemot vērā ekonomisko un sociālo situāciju valstī, izvēlas konkrētus pasākumus. Regula 2021/2115 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību, ieviešot regulu, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP SP.
Saskaņā ar Regulas 2021/2115 151. pantu, neskarot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 98., 99. un 100. pantu, dalībvalstis un Eiropas Komisija vāc personas datus ar nolūku pildīt savus attiecīgos pārvaldības, kontroles, uzraudzības un izvērtēšanas pienākumus saskaņā ar regulu 2021/2115, jo īpaši tos, kas paredzēti VI un VII sadaļā, un neapstrādā šos datus veidā, kas nav saderīgs ar šo nolūku. Komisijas īstenošanas 2022. gada 6. septembra Regula (ES) 2022/1475 nosaka sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 īsteno attiecībā uz KLP stratēģisko plānu izvērtēšanu un uzraudzībai un izvērtēšanai vajadzīgās informācijas sniegšanu. Regulas 2022/1475 IV pielikuma 4. pantā noteikti ziņojamie labuma guvēju mainīgie lielumi. Ziņošana par izlaides rādītāju vērtībām attiecībā uz labuma guvējiem noteikta Komisijas 2021. gada 21. decembra Īstenošanas Regulas (ES) 2021/2290, ar ko nosaka noteikumus par metodēm, ar kādām aprēķina kopējos izlaides un rezultātu rādītājus, kuri izklāstīti I pielikumā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, pielikuma 3. panta "b" punkta "i" apakšpunktā.
Lai nodrošinātu ELFLA finansējuma piešķiršanu intervences īstenošanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā, ir jāizdod Ministru kabineta noteikumi.
Noteikumu projektā saskaņā ar regulas 2021/2115 78. pantu noteikta kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu intervencē "Demonstrējumi" (turpmāk – intervence).
Noteikumu projekts noteic atbalsta pretendentus, gala labuma guvējus, atbalsta saņemšanas nosacījumus un kārtību, kā arī publiskā finansējuma veidu un apmēru.
Noteikumu projektā noteiktās intervences mērķis ir nodrošināt tāda demonstrējuma ierīkošanu (izveidi, iekārtošanu, iekārtu uzstādīšanu) un īstenošanu, kurš praktiski demonstrē kāda jauna agrotehniska paņēmiena, tehnoloģiska procesa, kultūrauga vai dzīvnieku šķirnes priekšrocības, kas uzskatāmi parāda saimniekošanas labo praksi vai kas pārbaudītas pētījumos un atspoguļo vismaz divu variantu – līdzšinējā un viena jaunā – salīdzinājumu. Atbalsts paredzēts arī informācijas pasākumiem par attiecīgo demonstrējumu, tā norisi un tajā sasniegtajiem rezultātiem.
Atbalstu varēs saņemt juridiskas personas, kas atbilst noteikumu projektā minētajiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem un atbilstoši normatīvajiem aktiem par publisko iepirkumu tiek izvēlētas intervences īstenošanai. Iepirkumu organizēs Zemkopības ministrija (centralizēto iepirkumu institūcija), ievērojot publisko iepirkumu jomu regulējošos normatīvos aktus, nosakot iepirkuma priekšmetu (demonstrējuma tēmas) un norādot demonstrējumu ierīkošanas un īstenošanas prasības iepirkuma nolikuma tehniskajā specifikācijā. Prasības attiecībā uz pretendenta profesionālajām spējām tiks konkretizētas iepirkuma nolikumā, kur tiks norādīts, vai viena iesaistītā persona var pildīt vairākas nolikuma konkrētajā punktā norādītās lomas. Tāpat iepirkuma nolikumā tiks norādīti iesniedzamie dokumenti, ar kuriem pretendents apliecina atbilstību konkrētai iepirkuma nolikuma prasībai, vai arī tiks norādīti informācijas ieguves avoti, ja iepirkuma komisijai ir iespēja pārbaudīt informāciju publiski pieejamā datu bāzē. Līgumu ar iepirkuma uzvarētāju slēgs Lauku atbalsta dienests.
Atbalsta pretendents ir juridiska persona, kas ir reģistrēta Zinātnisko institūciju reģistrā vai Izglītības un zinātnes ministrijas izglītības iestāžu reģistrā. Atbalsta pretendenta demonstrējuma ierīkošanas un īstenošanas piedāvājumā savu dalību apliecina vismaz vismaz viena nozares nevalstiskā organizācija vai kooperatīvā sabiedrība, zinātniskā institūcija, konsultāciju organizācija un nozares uzņēmums (saimniecība).
Tiks atbalstīti demonstrējumi, kuru minimālais īstenošanas laiks ir viens gads, un informācijas sniegšanas pasākumi. Demonstrējums tiek ierīkots saimniecībā (neatkarīgi no tās juridiskās formas), kas darbojas nozarē, kurā ierīko demonstrējumu.
Publiskā finansējuma atbalsta intensitāte ir 100 %. Maksimālais attiecināmo izmaksu apmērs viena demonstrējuma ierīkošanai un īstenošanai vienā gadā ir 25 000 euro.
Intervencē ir attiecināmas izmaksas, kas saistītas ar
1) demonstrējuma ierīkošanu, īstenošanu, popularizēšanu un rezultātu izplatīšanu: atlīdzība iesaistītajam personālam, ar demonstrējumu saistīto mācību materiālu izmaksas, transporta izdevumi, demonstrējuma ierīkošanai un īstenošanai nepieciešamo materiālu un pakalpojumu iegādes izmaksas, publicitātes izmaksas, vispārējās izmaksas (tostarp administratīvās izmaksas);
2) ieguldījumiem materiālajos aktīvos un tādiem nemateriālajiem ieguldījumiem demonstrējuma saimniecībā, kuri ir tieši saistīti ar demonstrējuma mērķu sasniegšanu. Attiecināmas ir materiālo un nemateriālo ieguldījumu izmaksas tikai uz demonstrējuma ierīkošanas un īstenošanas laiku (noma).
Atbalsta pretendents vismaz reizi gadā organizē lauka vai meža dienu (atbilstoši ierīkotajam demonstrējumam) un demonstrējuma nobeigumā – publisku semināru, kā arī publicē demonstrējuma rezultātus atbalsta pretendenta izveidotā vai attiecīgās nozares tīmekļvietnē. Atbalsta pretendents nodrošina demonstrējuma norises un rezultātu informatīvo pārnesi, jo īpaši izmantojot Lauksaimniecības zināšanu un inovācijas sistēmu (AKIS). Atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā, AKIS sekretariāta funkcijas pilda kopējās lauksaimniecības politikas valsts tīkla sekretariāts.
Gala labuma guvēji ir fiziskas personas, kas piedalās demonstrējuma lauka vai meža dienā vai publiskā seminārā.
Atbalsts par darbībām mežsaimniecības nozarē tiks piešķirts saskaņā ar regulu 2022/2472.
Saskaņā ar regulas 2021/2115 145. pantu ELFLA atbalstam nepiemēro komercdarbības atbalsta normas, ja atbalsts attiecināms uz darbībām, kuras vērstas uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu.
Lai nodrošinātu to, ka KLP finansētās darbības nepārklājas ar citu Eiropas Savienības fondu finansētām darbībām, Lauku atbalsta dienestam ir izveidota tieša sasaiste ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības informācijas sistēmu, kurā iespējams pārbaudīt projektu nepārklāšanos un atbalsta nedublēšanos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Gala labuma guvēji – fiziskas personas, kas piedalās demonstrējuma lauka vai meža dienā vai publiskā seminārā. Citas fiziskas personas, kas tīmekļvietnēs iepazīsies ar demonstrējuma rezultātiem.
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta iespēja padziļināt izpratni par dažādām lauksaimniecības metodēm un jaunu tehnoloģiju izmantošanu, tostarp digitālo tehnoloģiju izmantošanu, kā arī tiks sekmēta zināšanu un inovāciju pārnese lauksaimniecībā un mežsaimniecībā.
Juridiskās personas
- Atbalsta pretendents – finansējuma saņēmējs, kas demonstrējuma ierīkošanai un īstenošanai izvēlēts, organizējot publisko iepirkumu. Citas juridiskas personas, kas piedalīsies demonstrējuma īstenošanā, zināšanu apmaiņā un informācijas izplatīšanā.
Ietekmes apraksts
Tiks dota iespēja īstenot zināšanu apmaiņu un informācijas izplatīšanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Zināšanu apmaiņa un informācijas izplatīšana, kas tiks nodrošināta, īstenojot demonstrējumu ierīkošanu, padziļinās izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, videi saudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju un inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības palielināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem. Atbalsts zināšanu pilnveidei pozitīvi ietekmēs ieguldījumu tautsaimniecības konkurētspējā.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Zināšanu apmaiņa un informācijas izplatīšana, kas tiks nodrošināta, īstenojot demonstrējumu ierīkošanu, padziļinās izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, videi saudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju un inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības palielināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem. Atbalsts palielinās uzņēmumu konkurētspēju, sekmējot arī nozares konkurētspēju kopumā.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Zināšanu apmaiņa un informācijas izplatīšana, kas tiks nodrošināta, īstenojot demonstrējumu ierīkošanu, padziļinās izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, videi saudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju un inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības palielināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem. Tādējādi pozitīvi tiks ietekmēta uzņēmējdarbības vides pilnveidošanas joma un uzņēmumu izmaksu mazināšana.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Zināšanu apmaiņa un informācijas izplatīšana, kas tiks nodrošināta, īstenojot demonstrējumu ierīkošanu, padziļinās izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, videi saudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju un inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības palielināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem. Atbalsts zināšanu pilnveidei pozitīvi ietekmēs mazo un vidējo uzņēmēju spēju īstenot savu potenciālu.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Zināšanu apmaiņa un informācijas izplatīšana, kas tiks nodrošināta, īstenojot demonstrējumu ierīkošanu, padziļinās izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, videi saudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju un inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības palielināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Zināšanu apmaiņa un informācijas izplatīšana, kas tiks nodrošināta, īstenojot demonstrējumu ierīkošanu, padziļinās izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, videi saudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju un inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības palielināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem un tā ietekmēs iedzīvotāju ekonomiskās aktivitātes dinamiku.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Gala labuma guvēji – fiziskas personas, kas piedalās demonstrējuma lauka vai meža dienā vai publiskā seminārā.
Citas fiziskas personas, kas tīmekļvietnēs iepazīsies ar demonstrējuma rezultātiem.
neietekmē
Gala labuma guvēji piedalās pasākumā, iepazīstas ar demonstrējuma rezultātiem.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
4 986,40
Atbalsta pretendents – finansējuma saņēmējs, kas demonstrējuma ierīkošanai un īstenošanai izvēlēts, organizējot publisko iepirkumu.
Citas juridiskas personas, kas piedalīsies demonstrējuma īstenošanā, zināšanu apmaiņā un informācijas izplatīšanā.
palielinās
Vērtības nozīme:
10,84
Avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati
23,00
Piedāvājuma dalībai iepirkumā, maksājuma pieprasījuma un nepieciešamo pavaddokumentu sagatavošanai un informācijas apkopošanai vidēji nepieciešamais laiks vienam atbalsta pretendentam: piedāvājuma sagatavošana dalībai iepirkumā –apmēram 80 h, maksājuma pieprasījuma sagatavošana apmēram – 4 h ((80 h * 1 reize) + ( 4 h * 3 reizes) = 92 h; vidēji 92 h : 4 = 23 h). Ja attiecīgā demonstrējuma īstenošanas gadā plānots iesniegt tikai maksājuma pieprasījumu un pavaddokumentus, laika patēriņš dokumentu sagatavošanai būs mazāks.
5
Atbalsta pretendentu skaits, ņemot vērā iepriekšējā plānošanas perioda pieredzi.
4
Pieteikums dalībai iepirkuma procedūrā – vienu reizi gadā (iepirkuma organizēšanas gadā maksājuma pieprasījumu iesniegšanas reižu skaits būs nevis četras iespējamās, bet mazāk); demonstrējuma īstenošanas laikā ne biežāk kā reizi ceturksnī ir iespēja iesniegt maksājuma pieprasījumu un attiecīgos pavaddokumentus, bet maksājuma pieprasījumu un pavaddokumentus var iesniegt arī tikai reizi gadā.
4 986,40
Finansējuma saņēmējs ir atbalsta pretendents, un viņa administratīvās izmaksas veido piedāvājuma, tostarp pavaddokumentu, sagatavošana dalībai iepirkuma procedūrā, kā arī maksājuma pieprasījumu un ar to saistīto pavaddokumentu sagatavošana. Ņemot vērā demonstrējumu ierīkošanas un īstenošanas iepirkumu izsludināšanas laika grafiku, kā arī atbalsta pretendenta (finansējuma saņēmēja) plānoto darbu īstenošanas grafiku, finanšu plūsmu un maksājumu pieprasījumu iesniegšanas laiku, administratīvās izmaksas variēs (būs dažādā amplitūdā).
Kopā
4 986,40
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
170 000
0
297 500
297 500
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
170 000
0
297 500
297 500
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
200 000
0
350 000
350 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
200 000
0
350 000
350 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-30 000
0
-52 500
-52 500
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-30 000
0
-52 500
-52 500
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-30 000
-52 500
-52 500
5.1. valsts pamatbudžets
0
-30 000
-52 500
-52 500
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra protokolu Nr. 3 34.§ "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam"" un Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam intervencei "Demonstrējumi" publiskais finansējums apstiprināts 1 500 000 EUR apmērā – ar ES līdzfinansējumu (85 %) 1 275 000 EUR apmērā un valsts finansējumu (15 %) 225 000 EUR apmērā. Finansējums intervencei pa gadiem sadalīts šādi:
2025. gadā – 200 000 EUR;
2026. gadā – 350 000 EUR;
2027. gadā – 350 000 EUR;
2028. gadā – 350 000 EUR;
2029. gada – 250 000 EUR.
2025. gadā – 200 000 EUR;
2026. gadā – 350 000 EUR;
2027. gadā – 350 000 EUR;
2028. gadā – 350 000 EUR;
2029. gada – 250 000 EUR.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu intervences īstenošanai Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Zemkopības ministrija atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)".
Zemkopības ministrija atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā minēto atbalstu piešķir saskaņā ar regulu 2021/2115.
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas (ES) 2022. gada 14. decembra Regula 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, ja atbalsts attiecināms uz darbībām mežsaimniecības nozarē
Apraksts
Atbalstu saskaņā ar regulu 2022/2472 piešķir par darbībām mežsaimniecības nozarē.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2115
2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula 2021/2115 paredz visus iespējamos pasākumus, ko var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai starpniecību. Dalībvalstis, ņemot vērā ekonomisko un sociālo situāciju valstī, izvēlas konkrētus pasākumus.
Regula (ES) 2021/2115 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību, ieviešot regulu, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP SP.
Regula (ES) 2021/2115 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību, ieviešot regulu, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP SP.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas (ES) 2022. gada 14. decembra Regula 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, ja atbalsts attiecināms uz darbībām mežsaimniecības nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2022/2472
2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 1. panta 4. punkta "a" apakšpunkts
21.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 8. pants
21.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 9. panta 1. punkta "c" apakšpunkts
21.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 9. panta 3.punkts
21.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 47. pants
20. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Ministru kabineta noteikumu projekts sagatavots, ievērojot Eiropas Savienības normatīvajos aktos noteiktās prasības.
Atbalstu plānots piešķirt saskaņā ar regulu 2022/2472 par darbībām mežsaimniecības nozarē. Atbilstoši regulas 2022/2472 prasībām kopsavilkuma informācija Eiropas Komisijai, izmantojot SANI sistēmu, tiks iesniegta 20 darbdienu laikā pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā.
Atbalstu plānots piešķirt saskaņā ar regulu 2022/2472 par darbībām mežsaimniecības nozarē. Atbilstoši regulas 2022/2472 prasībām kopsavilkuma informācija Eiropas Komisijai, izmantojot SANI sistēmu, tiks iesniegta 20 darbdienu laikā pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/b9f76f77-af77-497b-8d89-0d74808946fe
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības iebildumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atbalsts vērsts uz lauku teritoriju attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Paredzot atbalstu demonstrējumu ierīkošanai, zināšanu apmaiņai, informācijas izplatīšanai par tematiem, kas saistīti ar vides aspektiem, lai sekmētu videi saudzīgu lauksaimniecības prakšu uzlabošanos, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, ūdens resursu aizsardzību un ilgtspējīgu izmantošanu, un jautājumiem par gaisa kvalitāti un gaisu piesārņojošo vielu emisijas samazināšanu, augu aizsardzības līdzekļu lietošanu u. tml., tiks veicināta ilgtspējīga attīstība.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Paredzot atbalstu demonstrējumu ierīkošanai, zināšanu apmaiņai, informācijas izplatīšanai par tematiem, kas saistīti ar klimata pārmaiņu mazināšanu, pielāgošanās pasākumu nozīmi, klimatam saudzīgu lauksaimniecības praksi, ilgtspējīgu resursu un atjaunojamās enerģijas izmantošanu, piesārņojošo vielu emisijas samazināšanu u. tml., tiks uzlabota lauksaimnieku un mežsaimnieku izpratne, lai sekmētu lauksaimniecības ieguldījumu klimata pārmaiņu mazināšanā un lauksaimnieku spēju tām pielāgoties.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Netieši tiks sekmēta uzņēmumu un saimniecību konkurētspēju, ietekmējot iedzīvotāju ekonomiskās aktivitātes dinamiku, tostarp sociālekonomiskās situācijas uzlabošanos.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertā plānotā personas datu apstrāde un aprite ir izvērtēta un noteikta atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. pantam.
Datu glabāšanas termiņš ir 10 gadu, sākot no dienas, kad piešķirts atbalsts, atbilstoši regulas 2022/2472 13. pantam un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr.1306/2013 67. panta 1. punktam.
Datu glabāšanas termiņš ir 10 gadu, sākot no dienas, kad piešķirts atbalsts, atbilstoši regulas 2022/2472 13. pantam un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr.1306/2013 67. panta 1. punktam.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi