Anotācija

25-TA-2438: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par transfertu no Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammas 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana" uz Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammu 04.03.00 "Datu apmaiņas platformu, apraides sistēmu un informācijas sistēmu uzturēšana, monitorings un attīstība" 2025. gadā " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumos Nr. 242 "Satiksmes ministrijas nolikums"" Nr. 25-TA-2366 (turpmāk - Noteikumu projekts) un Rīkojuma projekts ir savstarpēji saistīti un skatāmi kopā, jo bez Rīkojuma projektā paredzētā finansējuma piešķiršanas nav iespējams praksē nodrošināt kompetentās GOVSATCOM iestādes un par drošu savienojamību atbildīgās kompetentās iestādes darbības izveidei.
Šis ir Aizsardzības ministrijas transferts, lai Satiksmes ministrija veiktu vienreizēju maksājumu kompetentās GOVSATCOM iestādes un par drošu savienojamību atbildīgās kompetentās iestādes darbības izveidei.

Ministru kabineta 2024. gada 10. decembra sēdes protokollēmuma (prot.Nr. 52, 96.§) "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas dalību Eiropas Savienības Drošas savienojamības programmā un GOVSATCOM programmā"" (turpmāk - MK lēmums) 4. punktā noteikts Satiksmes ministrijai sadarbībā ar VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs", Izglītības un zinātnes ministriju, Aizsardzības ministriju, Satversmes aizsardzības biroju, Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūciju CERT.lv un SIA "Elektroniskie sakari" līdz 2025. gada 1. aprīlim izvērtēt GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas kompetentās iestādes darba noslodzi, pildot tai paredzētās funkcijas, un jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu darbības nodrošināšanai skatīt likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un likumprojekta par vidēja termiņa budžeta ietvara sagatavošanas procesā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt vienreizēju maksājumu kompetentās GOVSATCOM iestādes (CGA) un par drošu savienojamību atbildīgās kompetentās iestādes (CSCA) darbības izveidei, veicot transfertu no Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammas 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana" uz Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammu 04.03.00 “Datu apmaiņas platformu, apraides sistēmu un informācijas sistēmu uzturēšana, monitorings un attīstība”.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši MK lēmuma 4. punktam Satiksmes ministrija finansējuma jautājumu sākotnēji virzīja kā starpnozaru prioritāro pasākumu likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un likumprojekta par vidēja termiņa budžeta ietvara sagatavošanas procesā.

Satiksmes ministrija 2025. gada 26. jūnija vēstulē Nr. 10-03/2025 lūdza Aizsardzības ministriju atbalstīt starpnozaru prioritāro pasākumu — papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu CGA un CSCA vajadzībām.

Ņemot vērā, ka ar Ministru kabineta 2025. gada 27. marta rīkojumu Nr. 179 "Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas grafiku" 31. punktā tika noteikts, ka ministrijas un citas centrālās valsts iestādes nesniedz priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem 2026.–2028. gadam, Aizsardzības ministrija savā vēstulē atbalstīja CGA un CSCA izveidi, taču ne kā starpnozaru prioritāru pasākumu, bet gan paredzot finansējuma piešķiršanu 2025. gadā no valsts budžeta apakšprogrammas 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana".

Satiksmes ministrija ir izstrādājusi un virza saskaņošanai Ministru kabineta noteikumu projektu, kas paredz, ka Satiksmes ministrija tiek noteikta par CGA un CSCA, kurai ir tiesības CGA un CSCA uzdevumus deleģēt valsts akciju sabiedrību "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk - LVRTC), noslēdzot deleģēšanas līgumu. 

Ievērojot Ministru kabineta 2025. gada 14. oktobra sēdē izskatīto informatīvo ziņojumu “Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts radio un televīzijas centra" iespējamo klasificēšanu vispārējās valdības sektorā” (protokols Nr. Nr.43/48.§ 4. punktu) (ierobežota pieejamība), LVRTC ir veicis izvērtējumu par CGA un CSCA uzdevuma finanšu ietekmi uz LVRTC finansiālajiem rādītājiem. Plānotais deleģētais uzdevums par CGA un CSCA darbības izveidei, tā darbības periodā (2025.gads – 2028.gads) būtiski nemaina LVRTC finanšu rādītāju kvantitatīvā 50% kritērija izpildi. Detalizēts izvērtējums ir nosūtīts Satiksmes ministrijai un Finanšu ministrijai kā ierobežotas pieejamības informācija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams finansējums CGA un CSCA darbības izveidei.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka CGA un CSCA izveide ir būtiska noturīgas elektronisko sakaru infrastruktūras nodrošināšanai, kas nepieciešama valsts iestāžu darbības nepārtrauktībai un kritiskās infrastruktūras funkcionēšanai krīzes situācijās, Aizsardzības ministrija ir piekritusi ieplānot nepieciešamos finanšu līdzekļus šim mērķim.
Finansējums tiks plānots valsts budžeta apakšprogrammā 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana", paredzot vienreizēju maksājumu Satiksmes ministrijai.
Aizsardzības ministrija ir gatava 2025. gadā piešķirt finansējumu 242 000 euro apmērā kā transfertu uz Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammu 04.03.00 “Datu apmaiņas platformu, apraides sistēmu un informācijas sistēmu uzturēšana, monitorings un attīstība”. Transferta rezultātā nemainās izlietojuma mērķis. Ministru kabineta lēmums nepieciešams, jo bez rīkojumā paredzētā finansējuma nav iespējams praksē īstenot Noteikumu projektā paredzēto kompetento iestāžu — CGA un CSCA — darbības izveidi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir izvērtēts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Elektroniskie sakari” (turpmāk – "Elektroniskie sakari") piedāvājums CGA un CSCA darbības nodrošināšanai. "Elektroniskie sakari" ir atbilstošas tehniskās iespējas un kvalifikācija šo funkciju veikšanai.
Izvērtējot iesniegto informāciju par izmaksām, konstatēts, ka tās ir augstākas nekā provizoriskie aprēķini, kas veikti citām iespējamām nodrošinājuma alternatīvām.
Provizoriskās "Elektroniskie sakari" kopējās izmaksas:
~225 000 EUR ikgadējās izmaksas
~15 000 EUR vienreizējas izmaksas
"Elektroniskie sakari" ir gatavi uzņemties kompetentās iestādes uzdevumus tikai ar nosacījumu, ka vienlaikus funkcijas deleģējumam tiek piešķirts nepieciešamais finansējums no valsts budžeta pilnā apmērā, tostarp lietotāju GOVSATCOM galiekārtu iegādei un pakalpojumu apmaksai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rīkojumu projekts ir izstrādāts, lai stiprinātu valsts elektronisko sakaru tīkla gatavību ārkārtas situācijām un veicinātu drošu savienojamību saskaņā ar GOVSATCOM kosmosa programmas un drošas savienojamības programmas prasībām. Aprēķinus par prasību un izmaksu samērīgumu būs iespējams noteikt pēc CGA integrēšanas G-HUB, kā arī pēc izpētes un sagatavošanās darbiem, lai noteiktu CGA funkciju veikšanas izmaksas.
Pieprasījums pēc ārkārtas satelītsakariem būs atkarīgs no vairākiem faktoriem, tostarp pakalpojuma izmaksām
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
242 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
242 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
242 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
242 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Tiek veikts transferts 242 000 euro apmērā no Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammas 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana" uz Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammu 04.03.00 “Datu apmaiņas platformu, apraides sistēmu un informācijas sistēmu uzturēšana, monitorings un attīstība” 2025. gadā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Satiksmes ministrija veic pārskaitījumu 2025.gadā 242 000 euro apmērā LVRTC. LVRTC atskaitās Satiksmes ministrijai par veiktajiem darbiem saskaņā ar noslēgto deleģēšanas līgumu 2025.gadā. 
Tas ir vienreizējs maksājums darbības izveidei un tas nerada turpmākas regulāras budžeta saistības, un tad termiņa noslēgumā Satiksmes ministrija vērtēs projekta lietderību un arī Satiksmes ministrijai pieejamos finanšu līdzekļus projekta darbības turpināšanai.
Pa pozīcijām:
Personāla darba samaksa (tostarp, valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksa): 169340 euro
Datori, programnodrošinājums, Filkrypto licences un atbalsts: 6360 euro
Komandējumu izmaksas: 30000 euro
LVRTC Vispārīgo izmaksu attiecināmā daļa 15% (uz valsts pārvaldes uzdevumu izpildi attiecināmā administratīvo izmaksu daļa): 36300 euro
Summa: 242000 euro
Finansējuma sadalījums pa izmaksu pozīcijām ir indikatīvs, ņemot vērā uz doto brīdi pieejamo informāciju.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai nodrošinātu GOVSATCOM kompetentās iestādes darbu, nepieciešams veikt šādas funkcijas:
- Dalībnieku un lietotāju kontu pārvaldība;
- Pakalpojumu pieprasījumu un pakalpojumu atslēgšanas pārvaldība;
- Drošības risku un incidentu pārvaldība un ziņošana;
- GOVSATCOM kompetentās iestādes lietotāju pārvaldības definēšana, uzraudzība un kontrole;
- Pirms pakalpojuma atbalsts un pakalpojuma problēmu novēršanas atbalsts;
- Žetonu pārvaldība;
- Lietotāju anonimizācija/ deanonimizācija;
- Izpētes un sagatavošanās darbi, lai noteiktu CGA funkciju veikšanas izmaksas.

Satiksmes ministrija veiks pārskaitījumu uz LVRTC kā izdevumi subsīdijām un dotācijām (EKK 3000), lai nodrošinātu sistēmas aprīkojumu iegādi un darbības izveidi.
Tas ir vienreizējs maksājums projekta uzsākšanai un tad termiņa noslēgumā Satiksmes ministrija vērtēs projekta lietderību un arī pieejamos finanšu līdzekļus tā turpināšanai.

Rīkojuma projekts un Noteikumu projekts 25-TA-2366 ir Ministru kabinetā skatāmi kopā, jo bez rīkojumā paredzētā finansējuma nav iespējams praksē īstenot Noteikumu projektā paredzēto kompetento iestāžu — CGA un CSCA — darbības izveidi.

4.1.1. Grozījums Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumos Nr. 242 "Satiksmes ministrijas nolikums"

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts Nr. 25-TA-2366 un Rīkojuma projekts ir savstarpēji nedalāmi un skatāmi kopā, jo bez finansējuma piešķiršanas ar rīkojumu Satiksmes ministrijas nolikuma grozījumos paredzēto kompetento iestāžu izveide nav īstenojama praksē.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, SIA "Elektroniskie sakari", VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. 
Ņemot vērā, ka noteikumus projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Par projekta saturu ir veikta konsultācija ar tieši skartajām institūcijām.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi