Anotācija (ex-ante)

23-TA-3087: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Elitai Turkai savienot amatu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (turpmāk - Interešu konflikta novēršanas likums) 7. panta piektā daļa. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likums 7. panta piekto daļu un E. Turkas 2023. gada 28. novembra iesniegumu, ar kuru tiek lūgta atļauju savienot Rīgas brīvostas valdes locekļa amatu ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valsts sekretāra vietnieces administratīvajos jautājumos amatu, sniegt E. Turkai atļauju minēto amatu savienošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministre Inga Bērziņa izvirza jaunu pārstāvi Rīgas brīvostas valdē – Elitu Turku, un ir saņēmusi E. Turkas 2023. gada 28. novembra iesniegumu, kurā E. Turka piekrīt ieņemt Rīgas brīvostas valdes locekļa amatu un, ņemot vērā Interešu konflikta novēršanas likumā noteikto, lūdz atļauju savienot Rīgas brīvostas valdes locekļa amatu ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valsts sekretāra vietnieces administratīvajos jautājumos amatu.
Rīgas brīvostas likuma 6. panta pirmā daļa noteic, ka Rīgas brīvostas pārvaldes augstākā lēmējinstitūcija ir Rīgas brīvostas valde. 
Saskaņā ar likuma “Grozījums Ostu likumā” (Latvijas Vēstnesis, 2024, 2024/22.1), kas stāsies spēkā 2024.gada 15.februārī, pārejas noteikumu 27. un 28. punktu no 2024. gada 15. februāra Rīgas brīvostas pārvalde un Ventspils brīvostas pārvalde turpina darboties tādā pašā statusā, kāds tām bija līdz 2024. gada 14. februārim. Līdz Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijai tas valdē ir četri valdes locekļi - ekonomikas ministra, finanšu ministra, satiksmes ministra un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra izvirzīti pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets, un tās darbojas saskaņā ar šā likuma pārejas noteikumu 15. punkta 2. apakšpunktā noteikto kārtību. Līdz 2024. gada 14. februārim valdē ieceltie locekļi turpina veikt savus pienākumus līdz atbrīvošanai vai līdz brīdim, kad iestājas cits tiesisks pamats valdes locekļa amata zaudēšanai.
Ievērojot minēto, Ministru kabineta kompetencē ir izlemt jautājumu par valdes locekļa iecelšanu ostā, kuru izvirza attiecīgais ministrs. Līdz ar to, ir izstrādāts rīkojuma projekts “Par atļauju Elitai Turkai savienot amatu“ (turpmāk - Rīkojuma projekts). Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 4. panta (23). daļu par valsts amatpersonām ir uzskatāmas arī personas, kuras ieņem ostas valdes locekļa amatu. Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta piekto daļu Interešu konflikta novēršanas likuma 4. panta (23). daļā minētā amatpersona papildus šī likuma 6. panta ceturtajā daļā minētajiem nosacījumiem var savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi amatā. Ievērojot, ka Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā E. Turka tiek iecelta ar Ministru kabineta rīkojumu, amatu savienošanai E. Turkai jāsaņem Ministru kabineta atļauja.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīgas brīvostas valdes loceklei E. Turkai jāsaņem Ministru kabineta atļauja savienot amatus. 
Risinājuma apraksts
Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta piektā daļa noteic, ka šā likuma 4. panta (23). daļā minētā amatpersona papildus šā likuma 6. panta ceturtajā daļā noteiktajam var savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi, ievēlējusi vai apstiprinājusi amatā. Konkrētajā gadījumā Ministru kabineta atļauja.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Elita Turka
Ietekmes apraksts
Atļauja savienot Rīgas brīvostas valdes locekļa amatu ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības valsts sekretāra vietnieces administratīvajos jautājumos amatu ir priekšnosacījums E. Turkas iecelšanai Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkts noteic, ka institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Sabiedrības līdzdalība tiesību aktu projektu izstrādē tiek organizēta saskaņā ar šo noteikumu II nodaļā noteiktajiem attīstības plānošanas procesa posmiem un veidiem un III nodaļā noteiktajiem principiem.
Tā kā ar Rīkojuma projektu netiek mainīts esošais regulējums vai paredzēts ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, tad sabiedriskās līdzdalības process šajā gadījumā nav piemērojams.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Rīgas brīvostas pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Tiks veicināta Rīgas brīvostas pārvaldes funkciju sekmīga īstenošana.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi