24-TA-1897: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Transporta nozares informācijas nacionālā (valsts) piekļuves punkta darbības un datu iesniegšanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Pamatojoties uz Ceļu satiksmes likuma 42.1 panta ceturtajā daļā noteikto Ministru kabinets nosaka kārtību un termiņu, kādā dati iesniedzami transporta nozares informācijas nacionālajā (valsts) piekļuves punktā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar šo tiesību aktu izveido pamatu, lai atbalstītu intelektisko transporta sistēmu (ITS) koordinētu un saskaņotu ieviešanu un izmantošanu Latvijā, un nodrošina datu pieejamību un ITS pakalpojumu ieviešanu, nosakot konkrētu ģeogrāfisko tvērumu attiecībā uz datiem un ITS pakalpojumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Līdz šim autosatiksmes nozares datus minimālā apjomā uzturēja valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" atvērto datu portālā https://lvceli.lv/celu-tikls/statistikas-dati/atvertie-dati/. Sākot ar 2024. gada 1.janvāri visiem lietotājiem Eiropā Latvijas mobilitātes atvērtie dati ir pieejami caur Latvijas nacionālo piekļuves punktu (NPP) www.transportdata.gov.lv.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2023.gada 22. novembra Direktīvu 2023/2661 ar ko groza Direktīvu 2010/40/ES par pamatu intelektisko transporta sistēmu ieviešanai autotransporta jomā un saskarnēm ar citiem transporta veidiem (turpmāk - jaunā ITS Direktīva) Eiropas Komisija ir ieviesusi stingrākas prasības ES dalībvalstīm, nosakot termiņus un autoceļu tīkla ģeogrāfisko tvērumu transporta datu veidiem, kuri obligāti jānodrošina.
Risinājuma apraksts
NPP vietnei attīstoties, navigācijas un intelektisko transporta sistēmu (ITS) izstrādātājiem būs iespēja veidot pilnīgākus un precīzākus produktus Latvijas un Eiropas līmenī. Rezultātā satiksmes dalībnieki varēs pieņemt labākus lēmumus par savu pārvietošanos, kravu pārvadājumiem un citiem ar mobilitāti saistītiem jautājumiem.
NPP ir izveidots atbilstoši Eiropas Komisijas (EK) ITS direktīvai, lai veidotu Eiropas kopējo transporta telpu un iedzīvinātu Eiropas savienības (ES) mobilitātes stratēģiju 2050. Latvijas NPP ir izveidots ar ES Kohēzijas fonda (KF) līdzfinansējumu, realizējot projektu Nr.6.1.6.0/21/I/001 Transporta nozares informācijas nacionālā piekļuves punkta (NPP) ieviešana Latvijā.
Ar NPP platformas ieviešanu tiek izpildītas ITS Direktīvas 2010/40/ES, kā arī ES Regulu Nr. 886/2013, Nr.885/2013, Nr. 2022/670 un Nr. 2017/1926 prasības. Patlaban NPP tīmekļa vietnē www.transportdata.gov.lv pieejamas vairāk nekā 20 datu kategorijas par valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem, kā arī karšu pārlūkā tiek atrādīti LVC rīcībā esošie aktuālie transporta, satiksmes un mobilitātes dati, t.sk. satiksmes notikumi, ierobežojumi, apdraudējumi, braukšanas apstākļi, stāvlaukumi u.c. dati. Ar laiku NPP platformai varēs pievienoties jauni datu sniedzēji un ievietot savus datus – piemēram, operatīvie dienesti, Autotransporta direkcija (ATD), pašvaldības. Lai tas būtu iespējams, ir izstrādāti šie Ministru kabineta noteikumi par prasībām datu iesniegšanai NPP, nosakot kompetentās iestādes, operatora, datu devēja, datu turētāja un datu ņēmēja pienākumus, kā arī NPP platformas darbības kārtību.
NPP ir izveidots atbilstoši Eiropas Komisijas (EK) ITS direktīvai, lai veidotu Eiropas kopējo transporta telpu un iedzīvinātu Eiropas savienības (ES) mobilitātes stratēģiju 2050. Latvijas NPP ir izveidots ar ES Kohēzijas fonda (KF) līdzfinansējumu, realizējot projektu Nr.6.1.6.0/21/I/001 Transporta nozares informācijas nacionālā piekļuves punkta (NPP) ieviešana Latvijā.
Ar NPP platformas ieviešanu tiek izpildītas ITS Direktīvas 2010/40/ES, kā arī ES Regulu Nr. 886/2013, Nr.885/2013, Nr. 2022/670 un Nr. 2017/1926 prasības. Patlaban NPP tīmekļa vietnē www.transportdata.gov.lv pieejamas vairāk nekā 20 datu kategorijas par valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem, kā arī karšu pārlūkā tiek atrādīti LVC rīcībā esošie aktuālie transporta, satiksmes un mobilitātes dati, t.sk. satiksmes notikumi, ierobežojumi, apdraudējumi, braukšanas apstākļi, stāvlaukumi u.c. dati. Ar laiku NPP platformai varēs pievienoties jauni datu sniedzēji un ievietot savus datus – piemēram, operatīvie dienesti, Autotransporta direkcija (ATD), pašvaldības. Lai tas būtu iespējams, ir izstrādāti šie Ministru kabineta noteikumi par prasībām datu iesniegšanai NPP, nosakot kompetentās iestādes, operatora, datu devēja, datu turētāja un datu ņēmēja pienākumus, kā arī NPP platformas darbības kārtību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Tiks uzlabota datu pieejamība, tostarp par pieturvietām, sabiedriskā transporta maršrutiem un grafikiem, par pieejamību personām ar invaliditāti u.c.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- pašvaldības
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām, pasažieru pārvadātājiem, degvielas uzpildes staciju operatoriem būs jāuztur dati un jāsniedz dati NPP.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Kopumā uz tautsaimniecības nozarēm būs pozitīva ietekme, jo uzņēmumi varēs efektīvāk plānot un veikt preču un pasažieru pārvadājumus, uzpildīt transportlīdzekļus utml.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Ar NPP ieviešanu un attīsību Latvija varēs piesaistīt vairāk tūristus no Eiropas Savienības, radot līdzvērtīgus apstākļus un nepārtrauktu ceļošanas pieredzi visiem ceļotājiem.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nozares varēs samazināt ceļā pavadīto laiku, transporta izmaksas, jo uzņēmumi varēs efektīvāk plānot un veikt preču un pasažieru pārvadājumus, uzpildīt transportlīdzekļus utml.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Kopumā uz uzņēmējdarbības vidi būs pozitīva ietekme, jo uzņēmumi varēs efektīvāk plānot un veikt preču un pasažieru pārvadājumus, uzpildīt transportlīdzekļus, informēt par sniegtajiem pakalpojumiem utml.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Uzņēmējiem būs iespēja iesniegt datus informācijas pakalpojuma veidā NPP (ēdināšanas pakalpojumi, naktsmītnes, degvielas uzpildes un uzlādes stacijas utml.)
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Uzņēmējiem būs iespēja iesniegt datus informācijas pakalpojuma veidā NPP.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Iedzīvotājiem reģionos būs ērtāk plānot ceļā pavadīto laiku uz/no darba un saņemt citus informācijas pakalpojumus.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
visi uzņēmumi
palielinās
Vērtības nozīme:
pašvaldības
palielinās
Vērtības nozīme:
Kopā
0,00
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
visi uzņēmumi
Jā
Vērtības nozīme:
pašvaldības
Jā
Vērtības nozīme:
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
435 000
0
435 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
435 000
0
435 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
-435 000
0
-435 000
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
-435 000
0
-435 000
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pašlaik ir iezīmētas aptuvenās NPP uzturēšanas izmaksas gadā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks uzlabota transporta informācijas pakalpojumu pieejamība, tostarp par pieturvietām, sabiedriskā transporta maršrutiem un grafikiem, par pieejamību personām ar invaliditāti u.c. Uzņēmēji un fiziskas personas varēs efektīvāk plānot maršrutus, samazināt ceļā pavadīto laiku, transporta izmaksas.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks uzlabota transporta informācijas pakalpojumu pieejamība, tostarp par pieturvietām, sabiedriskā transporta maršrutiem un grafikiem, par pieejamību personām ar invaliditāti u.c. Uzņēmēji un fiziskas personas varēs efektīvāk plānot maršrutus, samazināt ceļā pavadīto laiku, transporta izmaksas.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks uzlabota informācijas pakalpojumu pieejamība, tostarp par pieturvietām, sabiedriskā transporta maršrutiem un grafikiem, par pieejamību personām ar invaliditāti u.c. Uzņēmēji un fiziskas personas varēs efektīvāk plānot maršrutus, samazināt ceļā pavadīto laiku, transporta izmaksas.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks nodrošināta ilgtspējīga mobilitāte
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks veicināta reģionu attīstība, jo būs piekļuve transporta informācijas pakalpojumiem, līdz ar to palielināsies mobilitāte reģionos.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Efektīvāka maršrutu plānošana samazinās transporta radīto emisiju apjomu, līdz ar to ietekme uz vidi būs pozitīva.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Efektīvāka maršrutu plānošana samazinās transporta radīto emisiju apjomu, līdz ar to ietekme uz klimatu būs pozitīva.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks uzlabota informācijas pakalpojumu pieejamība, tostarp par pieturvietām, sabiedriskā transporta maršrutiem un grafikiem, par pieejamību personām ar invaliditāti u.c. Uzņēmēji un fiziskas personas varēs efektīvāk plānot maršrutus, samazināt ceļā pavadīto laiku, transporta izmaksas.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks uzlabota informācijas pakalpojumu pieejamība, tostarp par pieejamību personām ar invaliditāti u.c.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
