Anotācija

25-TA-37: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu un darbinieku dienesta apliecību" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 11.jūnija sēdes protokola Nr.24, 45. § "Likumprojekts "Nodokļu un muitas policijas likums"" 5.4.apakšpunktā dotais uzdevums Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram līdz 2025.gada 1.jūnijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā Ministru kabineta noteikumu projektu par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu un darbinieku dienesta apliecību.
Saskaņā ar Saeimā 2024.gada 31.oktobrī pieņemto Nodokļu un muitas policijas  likumu, kas stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī, 12.panta pirmo daļu, ka Nodokļu un muitas policijas ierēdnim un darbiniekam dienesta apliecības aprakstu un paraugu nosaka Ministru kabinets.
Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu un darbinieku dienesta apliecību” ir viens no tiesību aktu projektiem, kas izstrādāts, lai īstenotu Ministru kabineta atbalstīto Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju un Nodokļu un muitas policijas izveidi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu un darbinieku dienesta apliecību" (turpmāk – Noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai noteiktu Nodokļu un muitas policijas ierēdņu un darbinieku dienesta apliecības aprakstu un paraugu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Noteikumi stājas spēkā vienlaikus ar Nodokļu un muitas policijas likumu 2026.gada 1.janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd nodokļu un muitas policija ir viena no Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) patstāvīgajām struktūrvienībām un spēkā esošs ir:
 - likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu”, kura 25.pantā ir noteikts, ka VID ierēdņiem un darbiniekiem ir dienesta apliecība, kuras aprakstu un paraugu nosaka Ministru kabinets;
 - Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumi Nr. 525 “Noteikumi par Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņu un darbinieku dienesta apliecību” (turpmāk – Noteikumi Nr.525), kas nosaka VID ierēdņa un darbinieka dienesta apliecības aprakstu un paraugu, detalizētu dienesta apliecības priekšpusē (aversā) un otrā pusē (reversā) ietverto informāciju.
Ministru kabineta 2024.gada 6.februāra sēdē (protokols Nr.6, 33.§, 1., 3., 4., 5.punkts) Ministru kabinets izskatīja un pieņēma zināšanai Finanšu ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” un nolēma atbalstīt informatīvajā ziņojumā ietvertos priekšlikumus par VID reorganizāciju, saskaņā ar kuriem paredzēts VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumus nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai. Pamatojoties uz Ministru kabineta doto uzdevumu ir izstrādāts un 2024.gada 31.oktobrī Saeimā pieņemts Nodokļu un muitas policijas likums, kas stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī.
Saskaņā ar Ministru kabineta  2025. gada 22. septembra sēdē (prot. Nr. 38 1. §) atbalstītā informatīvā ziņojuma "Par valsts budžeta likumprojektā  iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam" 19. punktā doto uzdevumu Finanšu ministrijai jāsagatavo un finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktā kārtībā jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumu Nodokļu un muitas policijas likumā, lai noteiktu, ka ar 2026. gada 1. janvāri Nodokļu un muitas policijas pārraudzību īsteno iekšlietu ministrs, iekļaušanai budžetu pavadošo likumprojektu paketē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024.gada 31.oktobrī Saeimā 3.lasījumā pieņemti likumi “Valsts ieņēmumu dienesta likums” (Nr.644/Lp14) un “Nodokļu un muitas policijas likums” (Nr.645/Lp14). Likuma “Valsts ieņēmumu dienesta likums” (Nr.644/Lp14) pārejas noteikumi noteic, ka ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par Valsts ieņēmumu dienestu". Abi minētie likumi stājas spēkā 2026.gada 1.janvārī. Tādējādi Noteikumi Nr.525 zaudē spēku ar dienu, kad spēku zaudējusi likuma norma, uz kuras pamata noteikumi ir izdoti, savukārt Nodokļu un muitas policijas likuma 12.panta pirmajā daļā Ministru kabinetam dots pilnvarojums noteikt Nodokļu un muitas policijas dienesta apliecības aprakstu un paraugu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Nodokļu un muitas policijas likuma, kas stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī, 12.panta pirmajā daļā noteikto pilnvarojumu izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts.
Noteikumu projekts paredz noteikt Nodokļu un muitas policijas ierēdņa un darbinieka dienesta apliecības aprakstu un paraugu, detalizētu dienesta apliecības priekšpusē (aversā) un otrā pusē (reversā) ietverto informāciju.
Likuma “Nodokļu un muitas policijas likums” (Nr. 645/Lp14) 3.pantā tiek noteikts, ka Nodokļu un muitas policijas pamata funkcija ir atklāt, novērst un izmeklēt noziedzīgus nodarījumus valsts ieņēmumu un muitas jomā, kas nereti tiek veikti starptautiskā līmenī. Tāpat minētā likuma 4.panta pirmajā daļā tiek noteikts, ka viens no Nodokļu un muitas policijas uzdevumiem ir pildīt starptautiskās saistības, kuras valsts uzņēmusies attiecībā uz muitu. Līdz ar to noteikumu projekts paredz, ka dienesta apliecībā minētā informācija tiek atšifrēta latviešu un angļu valodā, ņemot vērā, ka Nodokļu un muitas policijas amatpersonu veiktās darbības var skart un ietekmēt arī ārvalstu pilsoņu tiesības un brīvību.
Noteikumu projekta 4.5.apakšpunkts paredz, ka uz Nodokļu un muitas policijas ierēdņu un darbinieku apliecības tiek norādīts apliecības derīguma termiņa beigu datums. Dienesta apliecības izsniegšanas, nodošanas un iznīcināšanas kārtību noteiks Nodokļu un muitas policijas iekšējos noteikumos.
Noteikumu projekts izstrādāts ievērojot Ministru kabineta 2014.gada 28.janvāra noteikumos Nr.51 “Ministru kabinetam padoto institūciju vienotās vizuālās identitātes noteikumi” noteikto.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Nodokļu un muitas policijas ierēdņi un darbinieki
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neskar sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, kā arī tiesību akta piemērošanai nav vajadzīgs publiskais finansējums, sabiedriskā apspriešana nav nepieciešama
Noteikumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā jeb TAP portālā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodokļu un muitas policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi