Anotācija

25-TA-1112: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumos Nr. 704 "Noteikumi par robežšķērsošanas vietām un tajās veicamajām pārbaudēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumos Nr. 704 "Noteikumi par robežšķērsošanas vietām un tajās veicamajām pārbaudēm"" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots, lai pielāgotu Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – PVD) robežkontroles punktu darbalaiku reālajām vajadzībām un nodrošinātu resursu racionālu izmantošanu.
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regula (ES) 2018/848 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un ar ko atceļ Padomes regulu (EK) Nr. 834/2007 (turpmāk – regula 2018/848).
2. Komisijas 2023. gada 10. oktobra Deleģētā regula (ES) 2023/2835, ar ko attiecībā uz noteikumiem par importu rīsu, labības, cukura un apiņu nozarē papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 3330/94, (EK) Nr. 2810/95, (EK) Nr. 951/2006, (EK) Nr. 972/2006, (EK) Nr. 504/2007, (EK) Nr. 1375/2007, (EK) Nr. 402/2008, (EK) Nr. 1295/2008, (EK) Nr. 1312/2008 un (ES) Nr. 642/2010, (EEK) Nr. 1361/76, (EEK) Nr. 1842/81, (EEK) Nr. 3556/87, (EEK) Nr. 3846/87, (EEK) Nr. 815/89, (EK) Nr. 765/2002, (EK) Nr. 1993/2005, (EK) Nr. 1670/2006, (EK) Nr. 1731/2006, (EK) Nr. 1741/2006, (EK) Nr. 433/2007, (EK) Nr. 1359/2007, (EK) Nr. 1454/2007, (EK) Nr. 508/2008, (EK) Nr. 903/2008, (EK) Nr. 147/2009, (EK) Nr. 612/2009, (ES) Nr. 817/2010, (ES) Nr. 1178/2010, (ES) Nr. 90/2011 un Komisijas Īstenošanas regulu (ES) Nr. 1373/2013 (turpmāk – regula 2023/2835).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Organizēt PVD robežkontroles punktu darbalaiku atbilstoši reālajam pieprasījumam, vienlaikus efektīvāk izmantojot pieejamos personālresursus, kā arī atbilstoši Eiropas Savienības tiesību aktiem noteikt robežkontroles punktus, kuros no trešajām valstīm atļauts ievest bioloģiskās lauksaimniecības produktus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2025.
Pamatojums
Normatīvajam aktam jāstājas spēkā, cik vien iespējams, ātri, jo patlaban PVD budžeta līdzekļi tiek nelietderīgi izlietoti par telpām robežkontroles punktos "Vientuļi" un "Silene", kuros PVD neīsteno kravu kontroli. (Paskaidrojums sniegts anotācijas 1.3. sadaļas 2. problēmas aprakstā.) Savukārt, kamēr tiek segti izdevumi par telpām minētajos robežkontroles punktos, PVD nav pieejami finanšu līdzekļi, lai lidostā "Rīga" uzsāktu darbu jaunās (vairāk piemērotās) kontroles telpās, kuras piedāvā AS "Air Baltic" (izmaksas ir lielākas nekā par patlaban izmantojamajām telpām). Turklāt jaunajās kontroles telpās pēc to aprīkošanas tiks nodrošināta arī mājas (istabas) dzīvnieku kontrole, kas līdz šim nav notikusi neatbilstošu telpu dēļ. Tā kā muitas dienests jau no šā gada jūnija ir uzsācis darbu AS "Air Baltic" telpās, no darba organizācijas viedokļa ir lietderīgi kontroles dienestiem atrasties vienuviet.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumi Nr. 704 "Noteikumi par robežšķērsošanas vietām un tajās veicamajām pārbaudēm" (turpmāk – noteikumi Nr. 704). To 3. pielikumā noteiktas robežšķērsošanas vietas, kurās izveidoti PVD robežkontroles punkti, kas ļauj nodrošināt dzīvnieku un preču veterināro, fitosanitāro, pārtikas nekaitīguma un nepārtikas preču drošuma, kvalitātes un klasifikācijas kontroli, kā arī ir noteikts kontroles veikšanas laiks.
Izvērtējot PVD apkopotos statistikas datus par pēdējos trīs gados īstenotajām sūtījumu (kravu) kontrolēm, secināms, ka vairākos robežkontroles punktos kravu plūsma ir ievērojami samazinājusies.
Lai PVD efektīvāk izmantotu pieejamos personālresursus, kā arī nodrošinātu darba organizācijas atbilstību reālajam pieprasījumam, jāizdara grozījumi noteikumos Nr. 704.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
[1] Pašlaik PVD robežkontroles punktu "Rīgas osta", "BFT" (Rīgas ostā) un "Ventspils ostā" darbalaiks ir no plkst. 8.00 līdz 20.00 katru dienu. Savukārt robežkontroles punkta "Lidosta "Rīga"" darbalaiks ir no plkst. 9.00 līdz 21.00 katru dienu, turklāt noteikts, ka sūtījumu kontrole notiek laikā no plkst. 21.00 līdz 9.00, ja 24 stundas iepriekš ir saņemta informācija no atbildīgā operatora.
Lielākoties kravas PVD kontrolei tiek uzrādītas darbadienās un salīdzinoši maz – brīvdienās. 2024. gadā robežkontroles punktā "Rīgas osta" brīvdienās kontrole veikta 4,7 % uzrādīto kravu, "Lidosta "Rīga"" – 5,5 %, "BFT" (Rīgas ostā) – 0,15 % (vienai kravai), savukārt robežkontroles punktā "Ventspils osta" kravu kontrole brīvdienā veikta vienu reizi gada laikā.
Dati (grafiki) par sūtījumu (kravu) kontroli robežkontroles punktos 2022.–2024. gadā sadalījumā pa nedēļas dienām pievienoti anotācijas pielikumā.
Risinājuma apraksts
[1] Nepieciešams izteikt noteikumu Nr. 704 3. pielikumu jaunā redakcijā (noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts) un pielikuma 1. un 2. tabulā noteikt PVD robežkontroles punktu "Rīgas osta", "BFT" (Rīgas ostā), "Ventspils osta" un "Lidosta "Rīga"" darbalaiku no plkst. 8.00 līdz 20.00 darbdienās.
Paredzēts saglabāt iespēju uzņēmējiem sūtījumu (kravu) kontroli veikt ārpus noteiktā darba laika, ja ne vēlāk kā 24 stundas iepriekš darbalaikā tiks saņemta informācija no atbildīgā operatora.
Tā kā Eiropas Savienības tiesību aktos noteikta prasība par iepriekšēju paziņojumu sniegšanu vienotajā informācijas platformā – Eiropas Komisijas Tirdzniecības kontroles un ekspertu sistēmā (TRACES) – 24 stundas pirms sūtījumu ievešanas, darbalaika saīsināšana neradīs papildu apgrūtinājumus uzņēmējiem. Operatori ir informēti par plānotajām izmaiņām.
Mainoties kontrolējamo kravu apjomam vai darba organizācijai robežkontroles punktos, PVD kontroles punktu darbalaiks tiks pārskatīts, ievērojot pieejamos finanšu un personāla resursus.
Problēmas apraksts
[2] Pašlaik ir izveidojusies situācija, kad nepieciešams pārtraukt dažu PVD robežkontroles punktu darbību.

1. Robežkontroles punktā "Liepājas osta" atļauta tikai noteiktu preču veidu kontrole, ievērojot pieejamās telpas (tiek nomātas no privātpersonas). Kravu skaits pēdējos gados ir samazinājies:
a) 2022. gadā kontrolētas 127 kravas;
b) 2023. gadā – 201 krava;
c) 2024. gadā – 78 kravas.
(Dati par kravu sadalījumu pa kontroles veidiem pieejami anotācijas pielikumā). Tāpat PVD ir problemātiski nodrošināt nepieciešamos personālresursus robežkontroles punkta darbībai.

2. Robežkontroles punktā "Mērsraga osta" un "Skultes osta" atļauta tikai koksnes un koksnes produktu kontrole (paredzēta pēc izsaukuma vai nu no Ventspils ostas, vai Rīgas ostas kontroles punkta). Pēdējo piecu gadu laikā minētajās ostās nav kontrolēts neviens sūtījums (krava).

3. Lai mazinātu apdraudējumu Latvijas iekšējai drošībai un novērstu Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas iespējas un tās mēģinājumus, ar Ministru kabineta 2023. gada 19. septembra rīkojumu Nr. 611 "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. augusta rīkojumā Nr. 514 "Par pastiprināta robežapsardzības sistēmas darbības režīma izsludināšanu" no 2023. gada 19. septembra tika apturēta robežšķērsošanas vietas "Silene" darbība uz laiku līdz 2024. gada 10. februārim. Savukārt ar Ministru kabineta 2024. gada 7. februāra rīkojumu Nr. 97 "Par robežšķērsošanas vietas "Silene" darbības apturēšanu (neatjaunošanu) uz Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas" pieņemts lēmums no 2024. gada 11. februāra neatjaunot robežšķērsošanas vietas darbību.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regulā (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula), (turpmāk – regula 2017/625) ir noteikts, ka dalībvalstīm jāveic oficiālās kontroles, tostarp Eiropas Savienībā ievedamo vai tranzītā nosūtāmo dzīvnieku un produktu robežkontrole, lai nodrošinātu pārtikas un barības aprites tiesību aktu, kā arī dzīvnieku veselības un labturības prasību ievērošanu. PVD nodrošina kontroli vietās (robežkontroles punktos), kuras izbūvētas un aprīkotas atbilstoši noteiktām prasībām un kuras ir atzītas un apstiprinātas no Eiropas Komisijas puses. Noteikumos Nr. 704 tikai noteikts robežkontroles punktu darbalaiks un tās kontroles jomu, kurai konkrētais robežkontroles punkts ir atzīts. 
Ja robežšķērsošanas vieta "Silene" atsāktu darbību, PVD darbība nav atjaunojama bez robežkontroles punkta infrastruktūras pārbūves, lai nodrošinātu atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām pārtikas un fitosanitārās kontroles veikšanai, taču modernizācijas darbi nav plānoti. Saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (atbalstīta ar Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra rīkojumu Nr. 841) 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" 3.1.1.8. pasākumu "Robežšķērsošanas punktu attīstība" plānota tikai TEN-T jeb Eiropas transporta tīklā (angļu val. Trans-European Transport Network) esošo autoceļu robežšķērsošanas vietu, t. i., "Terehova", "Grebņeva" un "Pāternieki", infrastruktūras attīstība.
Dati par kravu sadalījumu pa kontroles veidiem 2022. gadā un 2023. gadā līdz kontroles punkta darbības apturēšanai septembrī pieejami anotācijas pielikumā.

4. Ar Ministru kabineta 2023. gada 13. oktobra rīkojumu Nr. 674 "Par robežšķērsošanas vietu darbības apturēšanu uz Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas valsts robežas" tika apturēta robežšķērsošanas vietas "Vientuļi" darbība. PVD robežkontroles punktā "Vientuļi" bija atļauta kontrole pārtikai, kas nav dzīvnieku izcelsmes, kā arī fitosanitārā un zāļu kontrole, to nodrošinot pēc izsaukuma no robežkontroles punkta "Grebņeva". Modernizējot robežšķērsošanas vietu, tika ņemts vērā, ka Krievijas pusē plānota ceļu un tilta infrastruktūras sakārtošana atbilstošu kravu pārvadājumiem. Pēdējos gados PVD kontrolei kravas nav uzrādītas, jo Krievijas pusē nav izbūvēta kravu pārvadājumiem atbilstoša infrastruktūra un pieejamā tilta kravnesība ir piemērota tikai automašīnām ar svaru līdz 3,5 tonnām.

Ievērojot esošo situāciju, PVD ir jāpārskata resursi un izdevumi, un par racionālāko risinājumu uzskatāma valsts uzraudzības īstenošana robežkontroles punktos, kuros tas ir nepieciešams, veicinot ekonomiskos procesus valstī un ņemot vērā klientu vajadzības. PVD nav jāmaksā par telpām, kurās tas  ārēju faktoru ietekmes dēļ nevar un nevarēs īstenot savas funkcijas. Turklāt Likuma par budžetu un finanšu vadību 46. panta pirmā daļa noteic, ka budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.

PVD ir informējis robežšķērsošanas vietu "Vientuļi" un "Silene" apsaimniekotāju VAS "Valsts nekustamie īpašumi" par plānoto robežkontroles punktu darbības pārtraukšanu.
Risinājuma apraksts
[2] Nepieciešams grozīt noteikumu Nr. 704 3. pielikumu, no 1. tabulas svītrojot robežkontroles punktu "Liepājas osta" un no 2. tabulas – robežkontroles punktus "Vientuļi", "Silene", "Liepājas osta", "Mērsraga osta" un "Skultes osta" (noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts).
Telpu nomas līgumi, ko PVD ir noslēdzis ar robežšķērsošanas vietu "Vientuļi" un "Silene" apsaimniekotāju VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (par robežkontroles punktu "Silene" spēkā līdz 31.12.2025.,  par robežkontroles punktā "Vientuļi" – līdz 04.01.2026.) tiks pārtraukti saskaņā ar līgumos noteikto kārtību, proti, PVD, atkāpjoties no līguma, par to vismaz trīs mēnešus iepriekš rakstveidā paziņos VAS "Valsts nekustamie īpašumi".
Problēmas apraksts
[3] Regulas 2018/848 45. panta 5. punktā noteikts, ka produktus no trešās valsts atļauts laist Eiropas Savienības tirgū kā bioloģiskus produktus vai kā pārejas produktus, ja tos pārbauda robežkontroles punktos saskaņā ar regulu 2017/625.
Regulas 2017/625 47. panta 1. punkts noteic, ka kompetentās iestādes (Latvijā – PVD) robežkontroles punktos, kuros notiek pirmā atvešana Eiropas Savienībā, veic oficiālās kontroles katram sūtījumam, lai pārliecinātos par atbilstību šīs regulas 1. panta 2. punktā minētajiem noteikumiem, tostarp attiecībā uz bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu. Savukārt regulas 2017/625 59. panta 1. punktā noteikts, ka dalībvalstis nozīmē robežkontroles punktus oficiālo kontroļu veikšanai vienai vai vairākām preču kategorijām.
PVD ir izvērtējis robežkontroles punktu atbilstību bioloģiskās lauksaimniecības un pārējās perioda produktu ievešanas nosacījumiem un informējis Eiropas Komisiju par atbilstošo robežkontroles punktu sarakstu.
Risinājuma apraksts
[3] Noteikumu Nr. 704 3. pielikuma 1. un 2. tabula jāpapildina ar piezīmi, kas paredz, ka visos robežkontroles punktos, kuros patlaban PVD īsteno dzīvnieku un augu izcelsmes produktu kontroli, būs atļauts ievest trešo valstu bioloģiskās lauksaimniecības produktus un pārejas produktus (noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
[4] Noteikumu Nr. 704 3. pielikuma 1. tabulā kā viens no kontroles veidiem minēta liellopu eksporta kontrole (sadaļā par veterināro kontroli dzīviem dzīvniekiem), kas pamatota (1. tabulas 5. piezīme) ar Komisijas 2010. gada 16. septembra Regulu (ES) Nr. 817/2010, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus saskaņā ar Padomes Regulu (EK) Nr. 1234/2007 attiecībā uz prasībām eksporta kompensāciju piešķiršanai saistībā ar dzīvu liellopu labturību pārvadāšanas laikā (turpmāk – regula Nr. 817/2010).
Regula Nr. 817/2010 ir atcelta ar regulu 2023/2835, un, kā minēts šīs regulas preambulas 11. punktā, Eiropas Komisijas regulas par eksporta kompensācijām, tostarp regula Nr. 817/2010, ir jāatceļ, jo šī sistēma ir atcelta ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2117, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju, Regulu (ES) Nr. 1151/2012 par lauksaimniecības produktu un pārtikas produktu kvalitātes shēmām, Regulu (ES) Nr. 251/2014 par aromatizētu vīna produktu definīciju, aprakstu, noformējumu, marķējumu un ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību un Regulu (ES) Nr. 228/2013, ar ko ievieš īpašus pasākumus lauksaimniecības jomā attālākajiem Eiropas Savienības reģioniem. Eksportējamajiem dzīvniekiem tiek veikta kontrole attiecībā uz labturības prasību ievērošanu pārvadāšanas laikā tajos robežkontroles punktos, kas atzīti dzīvu dzīvnieku kontrolei.
Risinājuma apraksts
[4] No noteikumu Nr. 704 3. pielikuma 1. tabulas sadaļas par veterināro kontroli dzīviem dzīvniekiem jāsvītro kolonna "eksporta kontrole liellopiem", kā arī piezīme ar atsauci uz regulu Nr. 817/2010.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Uzņēmēji (kravu īpašnieki, pārvadātāji), kuri Latvijā (ES) ieved trešo valstu izcelsmes kravas (sūtījumus), kas pakļautas PVD kontrolei
Ietekmes apraksts
Tā kā ES tiesību akti paredz pienākumu sniegt iepriekšēju paziņojumu 24 stundas pirms sūtījumu ievešanas ES par robežkontrolei pakļautajiem sūtījumiem Eiropas Komisijas Tirdzniecības kontroles un ekspertu sistēmā (TRACES), darbalaika izmaiņas neradīs būtisku apgrūtinājumus uzņēmējiem (operatoriem).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
PVD robežkontroles punktu "Silene", "Vientuļi" un "Lidosta "Rīga"" biroja un kontroles telpu nomas maksa tiek segta no Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 20.01.00 "Pārtikas nekaitīguma un dzīvnieku veselības valsts uzraudzība un kontrole" noteiktajiem līdzekļiem.

Patlaban PVD robežkontroles punktu "Silene", "Vientuļi" un "Lidosta "Rīga"" esošo biroja un kontroles telpu (telpas lidostā "Rīga" pieder komersantam) nomai izmantotie finanšu resursi 4754 EUR mēnesī (57 048 EUR gadā) un kontroles telpu aprīkojums tiks novirzīti kontroles punkta lidostā "Rīga" jauno biroja un kontroles telpu (AS "Air Baltic" piederošās telpas) uzturēšanai un iekārtošanai. Izdevumi par jaunajām biroja un kontroles telpām sākotnēji plānoti aptuveni 4304 EUR mēnesī (51 648 EUR gadā), bet līdzekļu starpība tiks novirzīta komunālo izdevumu segšanai. Tiks noteiktas faktiskās izmaksas proporcionāli aizņemtajai platībai un kontrolskaitītājiem. Turklāt līguma projekts paredz, ka nomas maksa tiek palielināta vienu reizi gadā atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes noteiktajam patēriņa cenu indeksam. Budžeta apakšprogrammā 20.01.00 tiks pārdalīti finanšu resursi. Palielinoties nomas maksai, finansējums tiks nodrošināts no attiecīgajā gadā pieejamajiem budžeta līdzekļiem.

Pēc kontroles telpu aprīkošanas tiks nodrošināta arī mājas (istabas) dzīvnieku kontrole, kas līdz šim nav notikusi neatbilstošu telpu dēļ.
PVD robežkontroles punktos ir nepietiekami personāla resursi, jo nekonkurētspējīgā atalgojuma dēl ilgstoši nav iespējams aizpildīt inspektoru vakances (inspektoriem nepieciešama noteiktās specialitātēs iegūta augstākā izglītība). Patlaban, piemēram, kontroles punktā "Rīgas osta" kontroļu veikšanai tiek piesaistīti inspektori no citiem kontroles punktiem. Dažos kontroles punktos samazinot esošo darbalaiku (rēķinoties ar ārpuskārtas kontrolēm ārpus darbalaika naktīs un brīvdienās pēc iepriekšēja paziņojuma saņemšanas ārpus darbalaika naktīs un brīvdienās), finanšu resursi jānovirza inspektoru atalgojumam, lai varētu piesaistīt vajadzīgos speciālistus.

Robežšķērsošanas vietu "Vientuļi" un "Silene" apsaimniekotājam VAS "Valsts nekustamie īpašumi", sedzot izmaksas par PVD neizmantotajām telpām minētajās robežšķērsošanas vietās, radīsies aptuveni 40 000 EUR lieli zaudējumi gadā, ņemot vērā PVD līdzšinējos izdevumus par telpu nomu un komunālajiem pakalpojumiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R0848
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regula (ES) 2018/848 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un ar ko atceļ Padomes regulu (EK) Nr. 834/2007 (turpmāk – regula 2018/848)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0625
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula) (turpmāk – regula 2017/625)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R1014
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 12. jūnija Īstenošanas regula (ES) 2019/1014, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par minimālajām prasībām robežkontroles punktiem, ieskaitot pārbaudes centrus, un par to, kāds formāts, kategorijas un saīsinājumi jāizmanto robežkontroles punktu un kontroles punktu sarakstos (turpmāk – regula 2019/1014)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2835
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 10. oktobra Deleģētā regula (ES) 2023/2835, ar ko attiecībā uz noteikumiem par importu rīsu, labības, cukura un apiņu nozarē papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 3330/94, (EK) Nr. 2810/95, (EK) Nr. 951/2006, (EK) Nr. 972/2006, (EK) Nr. 504/2007, (EK) Nr. 1375/2007, (EK) Nr. 402/2008, (EK) Nr. 1295/2008, (EK) Nr. 1312/2008 un (ES) Nr. 642/2010, (EEK) Nr. 1361/76, (EEK) Nr. 1842/81, (EEK) Nr. 3556/87, (EEK) Nr. 3846/87, (EEK) Nr. 815/89, (EK) Nr. 765/2002, (EK) Nr. 1993/2005, (EK) Nr. 1670/2006, (EK) Nr. 1731/2006, (EK) Nr. 1741/2006, (EK) Nr. 433/2007, (EK) Nr. 1359/2007, (EK) Nr. 1454/2007, (EK) Nr. 508/2008, (EK) Nr. 903/2008, (EK) Nr. 147/2009, (EK) Nr. 612/2009, (ES) Nr. 817/2010, (ES) Nr. 1178/2010, (ES) Nr. 90/2011 un Komisijas Īstenošanas regulu (ES) Nr. 1373/2013 (turpmāk – regula 2023/2835).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regula (ES) 2018/848 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un ar ko atceļ Padomes regulu (EK) Nr. 834/2007 (turpmāk – regula 2018/848)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2018/848 45. panta 5. punkts
1.1. apakšpunkts (noteikumu Nr. 704 3. pielikuma 1. tabulas 5. piezīme un 2. tabulas 2. piezīme)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula) (turpmāk – regula 2017/625)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2017/625 59. panta 1. punkts
1.1. apakšpunkts (noteikumu Nr. 704 3. pielikuma 1. tabulas 5. piezīme un 2. tabulas 2. piezīme)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 12. jūnija Īstenošanas regula (ES) 2019/1014, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par minimālajām prasībām robežkontroles punktiem, ieskaitot pārbaudes centrus, un par to, kāds formāts, kategorijas un saīsinājumi jāizmanto robežkontroles punktu un kontroles punktu sarakstos (turpmāk – regula 2019/1014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2019/1014 2. panta 1. punkts
1.1. apakšpunkts (noteikumu Nr. 704 3. pielikuma 1. tabulas 7. piezīme un 2. tabulas 4. piezīme)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2019/1014 2. panta 3. punkts
1.1. apakšpunkts (noteikumu Nr. 704 3. pielikuma 1. tabulas 2. piezīme)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2019/1014 2. panta 4. punkts
1.1. apakšpunkts (noteikumu Nr. 704 3. pielikuma 1. tabulas 3. piezīme)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
Noteikumu projekta grozījumi neskar regulas 2019/1014 normu ieviešanu, un noteikumu Nr. 704 3. pielikumā atsauces tiek saglabātas spēkā esošajā redakcijā.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 10. oktobra Deleģētā regula (ES) 2023/2835, ar ko attiecībā uz noteikumiem par importu rīsu, labības, cukura un apiņu nozarē papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 3330/94, (EK) Nr. 2810/95, (EK) Nr. 951/2006, (EK) Nr. 972/2006, (EK) Nr. 504/2007, (EK) Nr. 1375/2007, (EK) Nr. 402/2008, (EK) Nr. 1295/2008, (EK) Nr. 1312/2008 un (ES) Nr. 642/2010, (EEK) Nr. 1361/76, (EEK) Nr. 1842/81, (EEK) Nr. 3556/87, (EEK) Nr. 3846/87, (EEK) Nr. 815/89, (EK) Nr. 765/2002, (EK) Nr. 1993/2005, (EK) Nr. 1670/2006, (EK) Nr. 1731/2006, (EK) Nr. 1741/2006, (EK) Nr. 433/2007, (EK) Nr. 1359/2007, (EK) Nr. 1454/2007, (EK) Nr. 508/2008, (EK) Nr. 903/2008, (EK) Nr. 147/2009, (EK) Nr. 612/2009, (ES) Nr. 817/2010, (ES) Nr. 1178/2010, (ES) Nr. 90/2011 un Komisijas Īstenošanas regulu (ES) Nr. 1373/2013 (turpmāk – regula 2023/2835).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2023/2835 11. panta "b" punkts
1.1. apakšpunkts (noteikumu Nr. 704 3. pielikuma 1. tabula, no sadaļas par veterināro kontroli dzīviem dzīvniekiem svītrota kolonna "eksporta kontrole liellopiem" un piezīme ar atsauci uz regulu Nr. 817/2010).
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par noteikumu projektu nav saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Dati par sūtījumu (kravu) kontroli Pārtikas un veterinārā dienesta robežkontroles punktos