22-TA-2984: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 30. jūnija rīkojumā Nr. 353 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Finanšu ministrijas iniciatīva.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz veikt grozījumu Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija rīkojumā Nr.353 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu”, lai svītrotu 5.punktu, ņemot vērā, ka tajā dotais uzdevums zaudējis aktualitāti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija rīkojuma Nr.353 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu" (turpmāk – Rīkojums Nr.353) 4.punktu, Finanšu ministrijai uzdots pēc nekustamā īpašuma "Ērgļu arodvidusskola" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0007) Ērgļos, Ērgļu pagastā, Ērgļu novadā, pārņemšanas Finanšu ministrijas valdījumā, veikt nepieciešamās darbības minētā valsts nekustamā īpašuma sastāvā esošās meža zemes atdalīšanai atsevišķā īpašumā.
Savukārt Rīkojuma Nr.353 5.punktā Finanšu ministrijai noteikts uzdevums -
Finanšu ministrijai pēc šā rīkojuma 4. punktā minēto darbību izpildes nodot un Zemkopības ministrijai pārņemt valdījumā atdalīto valsts meža zemi un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ierakstīt zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Izpildot Rīkojumā Nr.353 4.punktā doto uzdevumu, nekustamā īpašuma "Ērgļu arodvidusskola" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0007) Ērgļos, Ērgļu pagastā, Ērgļu novadā, sadales rezultātā ir izveidoti vairāki patstāvīgi nekustamie īpašumi, tai skaitā nekustamie īpašumi Lauksaimniecības ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā un Oškalna ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, kas ierakstīti zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā un nodoti valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) pārvaldīšanā.
1) Nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 008 0810) - zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 008 0806) 0,2331 ha platībā – Lauksaimniecības ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā Ērgļu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000618954, lēmuma datums: 19.10.2021.
2) Nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr.7054 005 0067) – valsts zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 005 0065) 0,2276 ha platībā – Oškalna ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā Ērgļu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000619306, lēmuma datums: 28.10.2021
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izpildot Rīkojuma Nr.353 5.punktā doto uzdevumu VNĪ Zemkopības ministrijai iesniedza pieņemšanas – nodošanas aktu Nr. A/2021/6340 un aktu Nr. A/2021/6360 par minēto nekustamo īpašumu nodošanu Zemkopības ministrijai valdījumā.
Zemkopības ministrija ar 21.01.2022. vēstuli informēja VNĪ, ka, lai lemtu par turpmāko rīcību ar nekustamiem īpašumiem, Zemkopības ministrija ir lūgusi AS "Latvijas valsts meži" (07.12.2021. vēstule Nr.3.4-11e/2342/2021) izvērtēt nekustamo īpašumu pārņemšanu un izmantošanu valsts meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkciju veikšanai. AS "Latvijas valsts meži" (04.01.2022. vēstule Nr.4.1-2_001r_101_22_5) atkārtoti izvērtējot nekustamo īpašumu Lauksaimniecības ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, un Oškalna ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, pārņemšanas lietderību un izmantošanu meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkciju veikšanai, cita starpā norādīja, ka ņemot vērā, ka abi īpašumi atrodas Ērgļu ciema teritorijā, un spēkā esošais Madonas novada teritorijas plānojums neparedz teritorijas izmantošanu mežsaimnieciskai darbībai, to, ka esošajā situācijā nekustamajiem īpašumiem nav nodrošināta piekļuve, no meža apsaimniekošanas viedokļa īpašumu pārņemšana Zemkopības ministrijas valdījumā un AS "Latvijas valsts meži" pārvaldīšanā valsts funkciju veikšanai nav lietderīga. Papildus Zemkopības ministrija norāda, ka Grozījumi Meža likumā, kas stājās spēkā 19.05.2021. paplašina valsts meža zemes atsavināšanas iespējas. Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 5.punkts pieļauj valsts meža zemes atsavināšanu, paredzot, ka zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja atsavina neapbūvētu valstij piederošu zemes gabalu vai tā domājamo daļu, kura sastāvā ir valsts meža zeme, ja valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem vai ja pēc nodalīšanas veidojas starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai. Ievērojot iepriekš minēto un lietderības apsvērumus rīcībā ar valstij nevajadzīgu mantu, Zemkopības ministrijas ieskatā izvērtējamie nekustamie īpašumi atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktam būtu jānodod atsavināšanai.
Zemkopības ministrija ar 21.01.2022. vēstuli informēja VNĪ, ka, lai lemtu par turpmāko rīcību ar nekustamiem īpašumiem, Zemkopības ministrija ir lūgusi AS "Latvijas valsts meži" (07.12.2021. vēstule Nr.3.4-11e/2342/2021) izvērtēt nekustamo īpašumu pārņemšanu un izmantošanu valsts meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkciju veikšanai. AS "Latvijas valsts meži" (04.01.2022. vēstule Nr.4.1-2_001r_101_22_5) atkārtoti izvērtējot nekustamo īpašumu Lauksaimniecības ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, un Oškalna ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, pārņemšanas lietderību un izmantošanu meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkciju veikšanai, cita starpā norādīja, ka ņemot vērā, ka abi īpašumi atrodas Ērgļu ciema teritorijā, un spēkā esošais Madonas novada teritorijas plānojums neparedz teritorijas izmantošanu mežsaimnieciskai darbībai, to, ka esošajā situācijā nekustamajiem īpašumiem nav nodrošināta piekļuve, no meža apsaimniekošanas viedokļa īpašumu pārņemšana Zemkopības ministrijas valdījumā un AS "Latvijas valsts meži" pārvaldīšanā valsts funkciju veikšanai nav lietderīga. Papildus Zemkopības ministrija norāda, ka Grozījumi Meža likumā, kas stājās spēkā 19.05.2021. paplašina valsts meža zemes atsavināšanas iespējas. Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 5.punkts pieļauj valsts meža zemes atsavināšanu, paredzot, ka zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja atsavina neapbūvētu valstij piederošu zemes gabalu vai tā domājamo daļu, kura sastāvā ir valsts meža zeme, ja valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem vai ja pēc nodalīšanas veidojas starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai. Ievērojot iepriekš minēto un lietderības apsvērumus rīcībā ar valstij nevajadzīgu mantu, Zemkopības ministrijas ieskatā izvērtējamie nekustamie īpašumi atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktam būtu jānodod atsavināšanai.
Risinājuma apraksts
Ievērojot Zemkopības ministrijas saņemto viedokli, kā arī ņemot vērā, ka ir mainījusies faktiskā un tiesiskā situācija attiecībā uz valsts meža zemes atsavināšanu, Finanšu ministrija neiebilst atdalītos nekustamos īpašumus virzīt atsavināšanai atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā un Meža likumā ietvertajam regulējumam un ir sagatavojusi atbilstošu Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par valsts nekustamo īpašumu pārdošanu” (22-TA-2985).
Ņemot vērā iepriekš minēto, Rīkojuma Nr.353 5.punktā dotais uzdevums ir zaudējis aktualitāti un ir svītrojams no Rīkojuma Nr.353.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Rīkojuma Nr.353 5.punktā dotais uzdevums ir zaudējis aktualitāti un ir svītrojams no Rīkojuma Nr.353.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valsts nekustamo īpašumu pārdošanu"(22-TA-2985).
Pamatojums un apraksts
Projekta mērķis ir atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā un Meža likumā ietvertajam regulējumam atļaut valsts akciju sabiedrībai „Valsts nekustamie īpašumi” pārdot par brīvu cenu divus valsts nekustamos īpašumus - valsts meža zemi – zemes starpgabalus Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, kas nav nepieciešami valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.2. Cita informācija
Rīkojuma projekts Ministru kabinetā skatāms vienlaikus ar izstrādāto Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par valsts nekustamo īpašumu pārdošanu” (22-TA-2985).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Projekta izpildi nodrošinās Finanšu ministrija un valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi"
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi