Anotācija (ex-ante)

24-TA-1625: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošo nekustamo īpašumu "Autoceļš Lepeste–Dzērves" Mežvidu pagastā, Ludzas novadā, un "Autoceļš Dzērves–Mežernieki" Pušmucovas pagastā, Ludzas novadā, nodošanu Ludzas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa, 43. pants, likuma "Par autoceļiem 4. panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punkts, Ludzas novada pašvaldības 2024. gada 5. februāra lēmums Nr. 32 (protokols Nr. 2, 5.§) "Par valsts vietējā autoceļa V499 Rogovka-Mežvidi-Pušmucova posma pārņemšanu Ludzas novada pašvaldības īpašumā" (turpmāk - Lēmums Nr. 32).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai nodotu bez atlīdzības Ludzas novada pašvaldības īpašumā valstij Satiksmes ministrijas personā piederošos nekustamos īpašumus, kas nepieciešami pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai un Eiropas Savienības finansējuma piesaistei ceļu un citas infrastruktūras sakārtošanai, darbavietu radīšanai un privāto investīciju piesaistei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts sagatavots pamatojoties uz Lēmumu Nr. 32.
Saskaņā ar Ludzas novada pašvaldības Nekustamo īpašumu komisijas 2024. gada 21. februāra sēdes protokolu Nr. 4 "Par nekustamo īpašumu "V499", Mežvidu un Pušmucovas pagastā, sadalīšanu, nosaukumu piešķiršanu un lietošanas mērķu noteikšanu" tika nolemts atdalīt no valstij piederošā nekustamā īpašuma "V499", Mežvidu pagastā, Ludzas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 68700030137) trīs zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi 68700070059, 68700100191 un 68700110078) un no nekustamā īpašuma "V499", Pušmucovas pagastā, Ludzas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 68900030112) atdalīt zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 68900030112). Jaunizveidotajiem īpašumiem, kuru sastāvā ietilpst:
1) trīs zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi 68700070059, 68700100191 un 68700110078) piešķirt nosaukumu "Autoceļš Lepeste–Dzērves", Mežvidu pagasts, Ludzas novads, un noteikt zemes lietošanas mērķi – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101);
2) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 68900030112) piešķirt nosaukumu "Autoceļš Dzērves–Mežernieki", Pušmucovas pagasts, Ludzas novads, un noteikt zemes lietošanas mērķi – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101).

Rīkojuma projekts paredz Satiksmes ministrijai nodot bez atlīdzības Ludzas novada pašvaldībai šādus valstij piederošos nekustamos īpašumus:
1) nekustamo īpašumu "Autoceļš Lepeste-Dzērves" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 68700070087) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 68700070059) 5,2 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 68700100191) 7 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 68700110078) 4,8 ha platībā un uz tām izbūvēto komplekso inženierbūvi "Autoceļš V499 posms km 11,07-20,63" (būves kadastra apzīmējums 68700070059001) – Mežvidu pagastā, Ludzas novadā;
2) nekustamo īpašumu "Autoceļš Dzērves-Mežernieki" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 68900030134) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 68900030112) 1,1 ha platībā – Pušmucovas pagastā, Ludzas novadā (turpmāk abi kopā – nekustamie īpašumi).

Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punktam Ludzas novada pašvaldība 2024. gada 5. februārī ir pieņēmusi Lēmumu Nr. 32 nekustamo īpašumu pārņemšanai, tā turpmāk nodrošinot autonomo funkciju realizāciju un izpildi – veikt to uzturēšanu, sakārtot infrastruktūru, tādējādi nodrošinot novada iedzīvotāju intereses, gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktam pašvaldības autonomā funkcija ir gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu. Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktam pašvaldības autonomā funkcija ir gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību. Nekustamos īpašumus ir lietderīgi iegūt pašvaldības īpašumā pašvaldības autonomās funkcijas izpildei. Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 2. pants nosaka, ka publiskā persona nedrīkst ieguldīt savus finanšu līdzekļus citu personu īpašumā bez tiesiska pamata. Pārņemot valsts vietējo autoceļu posmus savā īpašumā, pašvaldība veiks to labiekārtošanas un ikdienas uzturēšanas darbus.
Pamatojoties uz likuma “Par autoceļiem” 5. panta pirmo daļu, ceļu lietotājiem ir tiesības transportlīdzekļu satiksmei lietot visus autoceļus, uz kuriem neattiecas īpašs aizliegums, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus un Ministru kabineta noteikumus par autoceļu valsts aizsardzību, līdz ar to nododamos nekustamos īpašumus paredzēts izmantot publiskai lietošanai un tādas infrastruktūras attīstībai, kas paredzēta publiskai lietošanai.

Nekustamie īpašumi nav ierakstīti zemesgrāmatā.
Kompleksā inženierbūve "Autoceļš V499 posms km 11,07-20,63" (būves kadastra apzīmējums 68700070059001) ir reģistrēta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā nekustamā īpašuma "Autoceļš Lepeste-Dzērves" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 68700070087) sastāvā.
Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumu Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 3. pielikumā “Vietējie autoceļi” norādīts, ka autoceļa V499 “Rogovka–Mežvidi–Pušmucova” kopgarums ir 27,9 km, kā arī norādīta piederība valstij autoceļa maršruta posmā no 0,00. km līdz 27,9. km.
Izbeidzoties nepieciešamībai Ludzas novada pašvaldībai izmantot nekustamos īpašumus rīkojuma projektā minētās autonomās funkcijas izpildei, nekustamais īpašums tiks atdots Satiksmes ministrijai visā tā sastāvā kopā ar neatdalāmiem uzlabojumiem.
Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības, Ludzas novada pašvaldībai jāieraksta atzīme par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamie īpašumi ir nepieciešami Ludzas novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanai – gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošanu un uzturēšanu, parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošanu un uzturēšanu, pretplūdu pasākumu, kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošanu un uzturēšanu), noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu, kā arī gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai valstij Satiksmes ministrijas personā piederošie nekustamie īpašumi ir nododami pašvaldības īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punktu, Ludzas novada pašvaldība rīcībā ar nekustamajiem īpašumiem gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūves un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām), un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šā uzdevuma izpildi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Pašvaldībai izbūvējot jaunus objektus un tos labiekārtojot fizisko personu sadzīves ērtībām.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā, pašvaldībai izbūvējot jaunus objektus un tos labiekārtojot fizisko personu sadzīves ērtībām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā, pašvaldībai izbūvējot jaunus objektus un tos labiekārtojot fizisko personu sadzīves ērtībām.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar nekustamo īpašumu ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Ludzas novada pašvaldība. Ludzas novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā nekustamos īpašumus, finansējuma apmērs tiks noteikts saskaņā ar Ministru kabineta 2008. gada 11. marta noteikumiem Nr. 173 „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība” un Ministru kabineta 2021. gada 14. decembra noteikumiem Nr. 835 “Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 11. marta noteikumos Nr. 173 “Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība”.

4.1.1. Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumi Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt norādes par rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu piederību Ludzas novada pašvaldībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā “Tiesību aktu projekti”. Rīkojuma projekta izstrādē iesaistītās personas - Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi", Ludzas novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Satiksmes ministrija
  • Ludzas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punktu Ludzas novada pašvaldība ar nekustamo īpašumu pārņemšanu nodrošinās autonomo funkciju realizāciju un izpildi – gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošanu un uzturēšanu, parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošanu un uzturēšanu, pretplūdu pasākumu, kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošanu un uzturēšanu), noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu, kā arī gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Skar transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta transporta infrastruktūras izbūves teritorijas sakārtošana.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi