25-TA-2059: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Fiskālās disciplīnas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Fiskālās disciplīnas likumā" (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts, ņemot vērā to, ka:
1) saskaņā ar Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2025. gada 13. maija sēdes protokola Nr. 19 50.§ 2.1. apakšpunktu, kas nosaka pienākumu Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafikā noteiktajā termiņā kā budžeta pavadošo likumprojektu iesniegt izskatīšanai MK likumprojektu "Grozījumi Fiskālās disciplīnas likumā”, ar kuru samazina Fiskālās disciplīnas likuma (turpmāk – FDL) 10. pantā noteikto minimāli plānojamo vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci par 0,5% no iekšzemes produkta (turpmāk – IKP), t.i. no -1,0% līdz -1,5% no IKP.
2) stājusies spēkā Padomes 2024. gada 29. aprīļa Direktīva (ES) 2024/1265, ar ko groza Direktīvu 2011/85/ES par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām (turpmāk – Direktīva 2024/1265), attiecīgi ir nepieciešama tās normu pārņemšana un ņemot vērā Direktīvas 2024/1265 pārņemšanas termiņu – 31.12.2025. – paredzēta tās normu piemērošana, sagatavojot likumprojektu "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam";
3) nepieciešams aktualizēt atsevišķas FDL normas sakarā ar aktualitātes zaudēšanu (tehniski grozījumi);
4) ir saņemti Fiskālās disciplīnas padomes (turpmāk – Padomes) priekšlikumi par grozījumiem FDL pantos, kas skar Padomes darbību.
Ņemot vērā augstāk minēto, īpaši 1) un 2) punktos minēto, likumprojekts tiek virzīts budžetu pavadošo likumprojektu paketē saskaņā likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku (apstiprināts ar MK 2025. gada 27. marta rīkojumu Nr. 179 (prot. Nr. 12 21. §)).
1) saskaņā ar Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2025. gada 13. maija sēdes protokola Nr. 19 50.§ 2.1. apakšpunktu, kas nosaka pienākumu Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafikā noteiktajā termiņā kā budžeta pavadošo likumprojektu iesniegt izskatīšanai MK likumprojektu "Grozījumi Fiskālās disciplīnas likumā”, ar kuru samazina Fiskālās disciplīnas likuma (turpmāk – FDL) 10. pantā noteikto minimāli plānojamo vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci par 0,5% no iekšzemes produkta (turpmāk – IKP), t.i. no -1,0% līdz -1,5% no IKP.
2) stājusies spēkā Padomes 2024. gada 29. aprīļa Direktīva (ES) 2024/1265, ar ko groza Direktīvu 2011/85/ES par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām (turpmāk – Direktīva 2024/1265), attiecīgi ir nepieciešama tās normu pārņemšana un ņemot vērā Direktīvas 2024/1265 pārņemšanas termiņu – 31.12.2025. – paredzēta tās normu piemērošana, sagatavojot likumprojektu "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam";
3) nepieciešams aktualizēt atsevišķas FDL normas sakarā ar aktualitātes zaudēšanu (tehniski grozījumi);
4) ir saņemti Fiskālās disciplīnas padomes (turpmāk – Padomes) priekšlikumi par grozījumiem FDL pantos, kas skar Padomes darbību.
Ņemot vērā augstāk minēto, īpaši 1) un 2) punktos minēto, likumprojekts tiek virzīts budžetu pavadošo likumprojektu paketē saskaņā likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku (apstiprināts ar MK 2025. gada 27. marta rīkojumu Nr. 179 (prot. Nr. 12 21. §)).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz veikt grozījumus vairākos pantos, bet tie nemaina FDL jēgu un būtību, vienlaicīgi nodrošina MK uzdevuma izpildi, Direktīvas 2024/1265 normu pārņemšanu, kā arī FDL normu aktualitāti un saskanīgumu ar citiem budžetu reglamentējošiem tiesību aktiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Likums stājas spēkā vienlaikus ar likumu “Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”.
Likumprojekts satur normas, kas piemērojamas sagatavojot likumprojektu "Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”, attiecīgi likumprojektam "Grozījumi Fiskālās disciplīnas likumā" jāstājas spēkā vienlaikus ar likumu "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”.
Likumprojekts satur normas, kas piemērojamas sagatavojot likumprojektu "Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”, attiecīgi likumprojektam "Grozījumi Fiskālās disciplīnas likumā" jāstājas spēkā vienlaikus ar likumu "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1) Fiskālās disciplīnas likuma 10. pants nosaka, ka vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci ietvara likumprojektā katram perioda gadam nedrīkst noteikt mazāku par -1,0% no attiecīgā gada IKP. Šis nosacījums ir jāievēro sagatavojot likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru.
2) Direktīva 2024/1265 ir stājusies spēkā 2024. gada 30. aprīlī. Direktīva 2024/1265 ir daļa no Eiropas Savienības ekonomikas pārvaldības ietvara reformas pakotnes, ko bez Direktīvas 2024/1265 veido vēl divas regulas, kas stājās spēkā 2024. gada 30. aprīlī - Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa regula (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes regulu (EK) Nr. 1466/97 un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regula (ES) 2024/1264 , ar ko groza Regulu (EK) Nr. 1467/97 par to, kā paātrināt un precizēt pārmērīga budžeta deficīta novēršanas procedūras īstenošanu.
3) Likumā par budžetu un finanšu vadību (turpmāk – LBFV) ir veikta virkne grozījumu un FDL tiek lietoti termini, kas neatbilst terminoloģijai, kas tiek izmantota LBFV, FDL ir virkne normu, kas zaudējušas aktualitāti, kā arī FDL satur atsauces uz spēku zaudējušiem tiesību aktiem;
4) FDL nosaka Padomes statusu (21. pants), sastāvu (22. pants), pilnvaras (23. pants) un to termiņu (25. pants), ierobežojumus (24. pants), priekšsēdētāja un tā vietnieka ievēlēšanas kārtību (26. un 27. pants), kompetenci (28. pants), sagatavojamos ziņojumus (29. pants), sēžu sasaukšanas un lēmumu pieņemšanas kārtību (30. pants), tās darba nodrošināšanas kārtību (31. pants).
2) Direktīva 2024/1265 ir stājusies spēkā 2024. gada 30. aprīlī. Direktīva 2024/1265 ir daļa no Eiropas Savienības ekonomikas pārvaldības ietvara reformas pakotnes, ko bez Direktīvas 2024/1265 veido vēl divas regulas, kas stājās spēkā 2024. gada 30. aprīlī - Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa regula (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes regulu (EK) Nr. 1466/97 un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regula (ES) 2024/1264 , ar ko groza Regulu (EK) Nr. 1467/97 par to, kā paātrināt un precizēt pārmērīga budžeta deficīta novēršanas procedūras īstenošanu.
3) Likumā par budžetu un finanšu vadību (turpmāk – LBFV) ir veikta virkne grozījumu un FDL tiek lietoti termini, kas neatbilst terminoloģijai, kas tiek izmantota LBFV, FDL ir virkne normu, kas zaudējušas aktualitāti, kā arī FDL satur atsauces uz spēku zaudējušiem tiesību aktiem;
4) FDL nosaka Padomes statusu (21. pants), sastāvu (22. pants), pilnvaras (23. pants) un to termiņu (25. pants), ierobežojumus (24. pants), priekšsēdētāja un tā vietnieka ievēlēšanas kārtību (26. un 27. pants), kompetenci (28. pants), sagatavojamos ziņojumus (29. pants), sēžu sasaukšanas un lēmumu pieņemšanas kārtību (30. pants), tās darba nodrošināšanas kārtību (31. pants).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) 2025. gada 13. maijā Ministru kabinetā tika izskatīts informatīvais ziņojums "Plāns efektīvai aizsardzības un drošības finansējuma palielināšanai" 25-TA-776 (IP) (sēdes protokols Nr.19; 50.§) un tā protokollēmuma 1. punktā ir noteikts, ka valsts aizsardzības, NATO spēju mērķu sasniegšanas un drošības vajadzībām, kā arī militārajam atbalstam Ukrainai (turpmāk – papildu nepieciešamie izdevumi) MK ar 2026. gadu plāno virzīties uz izdevumiem 5% apmērā no IKP, kā arī protokollēmuma 2. punktā paredzēti iespējamie papildu nepieciešamo izdevumu finansēšanas avoti, t.sk. vispārējās valdības budžeta deficīta palielinājums, kas 2025.- 2028. gada periodā tiek veikts saskaņā ar valsts izņēmuma klauzulas noteikumiem. No 2029. gada deficīta palielinājums tiek veikts par 0,5% no IKP, samazinot FDL 10. pantā noteikto minimāli plānojamo vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci. Minētā informatīvā ziņojuma protokollēmuma 5. punkts noteica arī to, ka Aizsardzības ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju un Iekšlietu ministriju jāsagatavo un aizsardzības ministram jāiesniedz izskatīšanai MK likumprojekts par Aizsardzības un drošības fonda izveidi. Aizsardzības ministrija izstrādāja likumprojektu par Aizsardzības un drošības fonda izveidi (25-TA-1608) un virza to apstiprināšanai MK.
2) Direktīvas 2011/85/ES par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām, kas grozīta ar Direktīvu 2024/1265, 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 14. panti paredz normas, kuras nepieciešams pārņemt nacionālajos tiesību aktos, proti FDL.
3) LBFV kopš 2022. gadā veiktajiem grozījumiem, kas stājās spēkā 2022. gada 3. novembrī (publicēts: Latvijas Vēstnesis, 204, 20.10.2022.), netiek lietoti termini “ietvara likums”, “ietvara likuma projekts”, “gadskārtējais”, termins “likuma projekts” aizstāts ar terminu “likumprojekts”, vārdi "vidēja termiņa budžeta ietvara likuma projekts" aizstāti ar vārdiem "valsts budžeta likumprojekts", ņemot vērā to, ka vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojektu un gadskārtējo valsts budžeta likumprojektu sagatavo kā vienu likumprojektu (par valsts budžetu), sākot ar likumprojektu par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam.
LBFV veikti grozījumi (publicēts: Latvijas Vēstnesis, 248, 19.12.2024), kas noteica, ka vidējs termiņš ir četru gadu periods, ko veido saimnieciskais gads, kuram plāno valsts budžetu, un tam sekojošie trīs saimnieciskie gadi. LBFV pārejas noteikumi nosaka, ka grozījumi par termina "vidējs termiņš" izteikšanu jaunā redakcijā, grozījumi LBFV 18.1 panta piektajā un desmitajā daļā stāsies spēkā vienlaikus ar attiecīgiem grozījumiem FDL.
Izdevumu izlīdzināšanas mērķis ir vidējā termiņā novērst augsti svārstīgu valsts budžeta izdevumu kategoriju ietekmi uz kopējo valsts budžeta izdevumu apmēru, tādejādi plānošanas fāzē nodrošinot izdevumu stabilitāti vidējā termiņā. Praksē ir pierādījies, ka šis mehānisms nestrādā, jo būtiskāku nenoteiktību rada fondu prognožu un izpildes atšķirības un virssaistību mehānisms. Līdz ar to likumā par budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru tiek ietverta norma, ka izlīdzinātie izdevumi tiek noteikti faktiski prognozēto izdevumu apjomā, tādā veidā faktiski neveicot izdevumu izlīdzināšanu.
Līdz ar izdevumu izlīdzināšanas mehānisma izslēgšanu no regulējuma nepieciešams aktualizēt apzīmējumu terminam “koriģētie maksimāli pieļaujamie valsts budžeta izdevumi”.
Padomes 1996.gada 25.jūnija regula (EK) Nr. 2223/96 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Kopienā ir zaudējusi spēku, atsauces uz to 2. panta otrajā daļā un 14. panta otrajā daļā ir zaudējušas aktualitāti.
4) FDL ir stājies spēkā 2013. gadā un kopš tā laika panti, kas reglamentē Padomes darbību, nav grozīti. Padome ir vērtējusi normu aktualitāti un konstatējusi nepieciešamību veikt grozījumus. Arī Valsts kontrole finanšu revīzijā “Par Finanšu ministrijas 2016. gada pārskatu” (https://www.lrvk.gov.lv/lv/revizijas/revizijas/noslegtas-revizijas/par-finansu-ministrijas-2016gada-parskatu, skat. 1.3. sadaļa) ir ieteikusi Finanšu ministrijai sadarbībā ar Padomi izvērtēt tās darbības atbilstību tiesiskajam statusam un nepieciešamības gadījumā iniciēt grozījumus normatīvajos aktos, lai nodrošinātu Padomes darbības atbilstību normatīvajos aktos noteiktajam.
2) Direktīvas 2011/85/ES par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām, kas grozīta ar Direktīvu 2024/1265, 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 14. panti paredz normas, kuras nepieciešams pārņemt nacionālajos tiesību aktos, proti FDL.
3) LBFV kopš 2022. gadā veiktajiem grozījumiem, kas stājās spēkā 2022. gada 3. novembrī (publicēts: Latvijas Vēstnesis, 204, 20.10.2022.), netiek lietoti termini “ietvara likums”, “ietvara likuma projekts”, “gadskārtējais”, termins “likuma projekts” aizstāts ar terminu “likumprojekts”, vārdi "vidēja termiņa budžeta ietvara likuma projekts" aizstāti ar vārdiem "valsts budžeta likumprojekts", ņemot vērā to, ka vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojektu un gadskārtējo valsts budžeta likumprojektu sagatavo kā vienu likumprojektu (par valsts budžetu), sākot ar likumprojektu par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam.
LBFV veikti grozījumi (publicēts: Latvijas Vēstnesis, 248, 19.12.2024), kas noteica, ka vidējs termiņš ir četru gadu periods, ko veido saimnieciskais gads, kuram plāno valsts budžetu, un tam sekojošie trīs saimnieciskie gadi. LBFV pārejas noteikumi nosaka, ka grozījumi par termina "vidējs termiņš" izteikšanu jaunā redakcijā, grozījumi LBFV 18.1 panta piektajā un desmitajā daļā stāsies spēkā vienlaikus ar attiecīgiem grozījumiem FDL.
Izdevumu izlīdzināšanas mērķis ir vidējā termiņā novērst augsti svārstīgu valsts budžeta izdevumu kategoriju ietekmi uz kopējo valsts budžeta izdevumu apmēru, tādejādi plānošanas fāzē nodrošinot izdevumu stabilitāti vidējā termiņā. Praksē ir pierādījies, ka šis mehānisms nestrādā, jo būtiskāku nenoteiktību rada fondu prognožu un izpildes atšķirības un virssaistību mehānisms. Līdz ar to likumā par budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru tiek ietverta norma, ka izlīdzinātie izdevumi tiek noteikti faktiski prognozēto izdevumu apjomā, tādā veidā faktiski neveicot izdevumu izlīdzināšanu.
Līdz ar izdevumu izlīdzināšanas mehānisma izslēgšanu no regulējuma nepieciešams aktualizēt apzīmējumu terminam “koriģētie maksimāli pieļaujamie valsts budžeta izdevumi”.
Padomes 1996.gada 25.jūnija regula (EK) Nr. 2223/96 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Kopienā ir zaudējusi spēku, atsauces uz to 2. panta otrajā daļā un 14. panta otrajā daļā ir zaudējušas aktualitāti.
4) FDL ir stājies spēkā 2013. gadā un kopš tā laika panti, kas reglamentē Padomes darbību, nav grozīti. Padome ir vērtējusi normu aktualitāti un konstatējusi nepieciešamību veikt grozījumus. Arī Valsts kontrole finanšu revīzijā “Par Finanšu ministrijas 2016. gada pārskatu” (https://www.lrvk.gov.lv/lv/revizijas/revizijas/noslegtas-revizijas/par-finansu-ministrijas-2016gada-parskatu, skat. 1.3. sadaļa) ir ieteikusi Finanšu ministrijai sadarbībā ar Padomi izvērtēt tās darbības atbilstību tiesiskajam statusam un nepieciešamības gadījumā iniciēt grozījumus normatīvajos aktos, lai nodrošinātu Padomes darbības atbilstību normatīvajos aktos noteiktajam.
Risinājuma apraksts
1) ņemot vērā MK 2025. gada 13. maija sēdes protokola Nr. 19, 50.§ 2.1. apakšpunktā un 5. punktā noteikto, tiek veikti grozījumi FDL 10. pantā par 0,5% no IKP, samazinot noteikto minimāli plānojamo vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci. Pārejas noteikumu 12. punktā tiek atrunāts spēkā stāšanās termiņš.
2) 2011/85/ES par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām, kas grozīta ar Direktīvu 2024/1265, 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 14. pantu normas tiek pārņemtas, veicot grozījumus 5. panta ceturtās daļas 2. punktā, 12. panta trešajā daļā, 13. pantā, 21. pantā (par norādījumu nepieņemšanu), 28. panta septītajā daļā, kā arī 5. panta ceturto daļu papildinot ar 8. punktu, 16. panta ceturto daļu papildinot ar 7. un 8. punktu, 20. pantu papildinot ar piekto daļu, 28. pantu papildinot ar 6.1, 6.2 un 6.3 daļu un ar vienpadsmito daļu, 29. pantu papildinot ar jaunu daļu, kā arī papildinot FDL ar 32. pantu.
3) lai aizstātu atsauces uz spēku zaudējušiem tiesību aktiem, kā arī nodrošinātu nepārprotamu uztveramību, piemērojamību un vienotu izpratni dabā, tiek veikti tehniski grozījumi 2., 5., 6., 7., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 20., 28., 29. pantos (izņemot tos, kas minēti šīs sadaļas 1), 2) vai 4) punktā), kā arī tiek izslēgti 8. un 18. panti:
- visā likumā attiecīgā locījumā tiek aizstāti vārdi “likuma projekts” ar vārdu “likumprojekts”, vārdi “ietvara likums” ar vārdiem “valsts budžeta likums”, vārdi “ietvara likuma projekts” ar vārdiem “valsts budžeta likumprojekts”; vārdi “koriģētie maksimāli pieļaujamie valsts budžeta izdevumi” ar vārdiem “ietvara maksimāli pieļaujamie valsts budžeta izdevumi”, kā arī tiek izslēgts 8. pants;
- ņemot vērā to, ka gadskārtējais valsts budžeta likums netiek vairs sagatavots kā atsevišķs dokuments, tad FDL atsauce uz to tiek aizstāta ar valsts budžeta likumu vai valsts budžeta kārtējam gadam projektu atbilstoši kontekstam;
- ar LBVF regulējumu tiek salāgotas pozīcijas, kurās attiecīgajos gadījumos tiek veiktas izmaiņas, izstrādājot likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru, proti, regulējums papildināts ar pozīciju “prognozētās izdienas pensiju vidējo apmēru izmaiņas” attiecīgajā locījumā.
- no regulējuma tiek izslēgts izdevumu izlīdzināšanas mehānisms un tiek veikti attiecīgie grozījumi 5. panta trešajā daļā, 7. panta otrajā daļā, 16. panta piektās daļas 2. punktā, kā arī tiek izslēgts 18. pants.
- atsauces uz Padomes 1996.gada 25.jūnija regulu (EK) Nr. 2223/96 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Kopienā 2. panta otrajā daļā un 14. panta otrajā daļā tiek aizstātas ar atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2013. gada 21. maija regulu Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu.
Valsts budžeta likumu četriem gadiem sagatavošana paredzēta sākot ar likumprojektu “Par valsts budžetu 2027.gadam un budžeta ietvaru 2027., 2028., 2029. un 2030. gadiem”, tas tiek noteikts Pārejas noteikumu 10. punktā. Attiecīgi 5. panta pirmās daļas nosacījumi attiecībā uz ietvara maksimāli pieļaujamiem valsts budžeta izdevumiem 2029. gadam netiek piemēroti, izstrādājot likumprojektu “Par 2027.gada budžetu un budžeta ietvaru 2027., 2028, 2029. un 2030. gadam” (Pārejas noteikumu 11. punkts).
4) Lai aktualizētu Padomes darbību regulējošos pantus, tiek veikti grozījumi FDL 21., 28., 31. pantā.
2) 2011/85/ES par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām, kas grozīta ar Direktīvu 2024/1265, 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 14. pantu normas tiek pārņemtas, veicot grozījumus 5. panta ceturtās daļas 2. punktā, 12. panta trešajā daļā, 13. pantā, 21. pantā (par norādījumu nepieņemšanu), 28. panta septītajā daļā, kā arī 5. panta ceturto daļu papildinot ar 8. punktu, 16. panta ceturto daļu papildinot ar 7. un 8. punktu, 20. pantu papildinot ar piekto daļu, 28. pantu papildinot ar 6.1, 6.2 un 6.3 daļu un ar vienpadsmito daļu, 29. pantu papildinot ar jaunu daļu, kā arī papildinot FDL ar 32. pantu.
3) lai aizstātu atsauces uz spēku zaudējušiem tiesību aktiem, kā arī nodrošinātu nepārprotamu uztveramību, piemērojamību un vienotu izpratni dabā, tiek veikti tehniski grozījumi 2., 5., 6., 7., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 20., 28., 29. pantos (izņemot tos, kas minēti šīs sadaļas 1), 2) vai 4) punktā), kā arī tiek izslēgti 8. un 18. panti:
- visā likumā attiecīgā locījumā tiek aizstāti vārdi “likuma projekts” ar vārdu “likumprojekts”, vārdi “ietvara likums” ar vārdiem “valsts budžeta likums”, vārdi “ietvara likuma projekts” ar vārdiem “valsts budžeta likumprojekts”; vārdi “koriģētie maksimāli pieļaujamie valsts budžeta izdevumi” ar vārdiem “ietvara maksimāli pieļaujamie valsts budžeta izdevumi”, kā arī tiek izslēgts 8. pants;
- ņemot vērā to, ka gadskārtējais valsts budžeta likums netiek vairs sagatavots kā atsevišķs dokuments, tad FDL atsauce uz to tiek aizstāta ar valsts budžeta likumu vai valsts budžeta kārtējam gadam projektu atbilstoši kontekstam;
- ar LBVF regulējumu tiek salāgotas pozīcijas, kurās attiecīgajos gadījumos tiek veiktas izmaiņas, izstrādājot likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru, proti, regulējums papildināts ar pozīciju “prognozētās izdienas pensiju vidējo apmēru izmaiņas” attiecīgajā locījumā.
- no regulējuma tiek izslēgts izdevumu izlīdzināšanas mehānisms un tiek veikti attiecīgie grozījumi 5. panta trešajā daļā, 7. panta otrajā daļā, 16. panta piektās daļas 2. punktā, kā arī tiek izslēgts 18. pants.
- atsauces uz Padomes 1996.gada 25.jūnija regulu (EK) Nr. 2223/96 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Kopienā 2. panta otrajā daļā un 14. panta otrajā daļā tiek aizstātas ar atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2013. gada 21. maija regulu Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu.
Valsts budžeta likumu četriem gadiem sagatavošana paredzēta sākot ar likumprojektu “Par valsts budžetu 2027.gadam un budžeta ietvaru 2027., 2028., 2029. un 2030. gadiem”, tas tiek noteikts Pārejas noteikumu 10. punktā. Attiecīgi 5. panta pirmās daļas nosacījumi attiecībā uz ietvara maksimāli pieļaujamiem valsts budžeta izdevumiem 2029. gadam netiek piemēroti, izstrādājot likumprojektu “Par 2027.gada budžetu un budžeta ietvaru 2027., 2028, 2029. un 2030. gadam” (Pārejas noteikumu 11. punkts).
4) Lai aktualizētu Padomes darbību regulējošos pantus, tiek veikti grozījumi FDL 21., 28., 31. pantā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ja netiek veikts grozījums FDL 10. pantā, nav iespējams veikt vispārējās valdības budžeta deficīta palielinājumu papildu nepieciešamo izdevumu finansēšanai no 2029. gada, netiek izpildītas ES dalībvalsts saistības par Direktīvas 2024/1265 pārņemšanas termiņa (31.12.2025.) ievērošanu, kā arī FDL tiek izmantota novecojusi terminoloģija un mehānismi, kas praksē netiek piemēroti. Turklāt, tiek traucēta Padomes darbības efektivitāte.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Padomes darbība tiks nodrošināta piešķirto valsts budžeta resursu ietvaros.
Likumprojekts tiks virzīts budžetu pavadošo likumprojektu paketē saskaņā likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku (apstiprināts ar MK 2024. gada 28. marta rīkojumu Nr. 235 (prot. Nr. 13 45. §)).
Likumprojekts satur valsts budžeta sagatavošanas regulējošas normas, kuras tiks piemērotas likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanā.
Likumprojekts tiks virzīts budžetu pavadošo likumprojektu paketē saskaņā likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku (apstiprināts ar MK 2024. gada 28. marta rīkojumu Nr. 235 (prot. Nr. 13 45. §)).
Likumprojekts satur valsts budžeta sagatavošanas regulējošas normas, kuras tiks piemērotas likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. “Noteikumi par valsts parāda apkalpošanas izlīdzināto izdevumu aprēķināšanas metodoloģiju”.
Pamatojums un apraksts
Patreiz spēkā esošā FDL 18.panta septītā daļa nosaka, ka Ministru kabinets apstiprina valsts parāda apkalpošanas izlīdzināto izdevumu aprēķināšanas metodoloģiju. Sakarā ar FDL 18. panta izslēgšanu zaudē spēku Ministru kabineta 2014.gada 29.aprīļa noteikumi Nr.228 (prot. Nr.25 8.§) “Noteikumi par valsts parāda apkalpošanas izlīdzināto izdevumu aprēķināšanas metodoloģiju”.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024L1265
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2024. gada 29. aprīļa Direktīva (ES) 2024/1265, ar ko groza Direktīvu 2011/85/ES par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām
Apraksts
Skat. 5.4.1.tabulu.
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R0549
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija Regula (ES) Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā
Apraksts
Eiropas Padomes 1996.gada 25.jūnija regula (EK) Nr. 2223/96 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu zaudēja spēku stājoties spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija Regulai (ES) Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā.
Regulā ietvertās normas netiek pārņemtas, bet tieši piemērotas.
Regulā ietvertās normas netiek pārņemtas, bet tieši piemērotas.
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R1263
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regula (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97
Apraksts
Regulā ietvertās normas netiek pārņemtas, bet tieši piemērotas.
ES tiesību akta CELEX numurs
31997R1467
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 1997. gada 7. jūlija Regula (EK) Nr. 1467/97 par to, kā paātrināt un precizēt pārmērīga budžeta deficīta novēršanas procedūras īstenošanu
Apraksts
Regulā ietvertās normas netiek pārņemtas, bet tieši piemērotas.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2024. gada 29. aprīļa Direktīva (ES) 2024/1265, ar ko groza Direktīvu 2011/85/ES par prasībām dalībvalstu budžeta struktūrām
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2024/1265 1. pants
FDL 2.panta otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta b) daļas iii) punkts
FDL 5. panta trešā daļa 3. punkts un ceturtā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265
1. panta otrā daļa
1. panta otrā daļa
FDL 2.panta otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta trešā daļa
FDL 5. panta trešā un ceturtā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta trešās daļas c) punkts
FDL 20. panta piektā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta ceturtā daļa
FDL 13. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta piektā daļa b punkts
FDL 12. panta pirmās daļas 3. punkta un trešā daļa; 13. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta piektā daļa
FDL 5. pants, 7. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta devītā daļa
FDL 21. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta devītā daļa
FDL 22. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta devītā daļa
FDL 28, 29. pants, 30. pants ceturtā dala
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta devītā daļa
FDL 31. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta devītā daļa
FDL 28. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta devītā daļa
FDL 32. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta devītā daļa
FDL 20. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta devītā daļa
FDL 28. panta 6.1.-6.3 daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta devītā daļa
FDL 28. pants astotā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta devītā daļa
FDL 28. panta vienpadsmitā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta devītā daļa
FDL 29. panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta desmitā daļa
FDL 5. panta trešā un ceturtā daļa, 13 pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta desmitā daļa
FDL 5. panta trešā daļa un ceturtās daļas 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta desmitā daļa
FDL 5. panta ceturtās daļas 2. punkts un 16. panta ceturtās daļas 7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta vienpadsmitā daļa
FDL 7. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta četrpadsmitā daļa
FDL 5. panta ceturtās daļas 8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2024/1265 1. panta četrpadsmitā daļa
FDL 5. panta ceturtā daļa, 16. panta ceturtās daļas 7. un 8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Likumprojekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts šo jomu neskar.
Cita informācija
B ailē Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto atbilstība norādīta par FDL pantiem ar likumprojektā ietvertajiem grozījumiem.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija Regula (ES) Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2013. gada 21. maija regulas Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā, t.sk. A pielikums
Regulā ietvertās normas netiek pārņemtas, bet tieši piemērotas.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Likumprojekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regula (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulas (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97 11. panta 2. punkts
Regulā ietvertās normas netiek pārņemtas, bet tieši piemērotas.
FDL 28. panta 6.1 daļa
FDL 28. panta 6.1 daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulas (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97 15. panta 3. punkts
Regulā ietvertās normas netiek pārņemtas, bet tieši piemērotas.
FDL 28. panta 6.1 daļa
FDL 28. panta 6.1 daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulas (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97 23. pants
Regulā ietvertās normas netiek pārņemtas, bet tieši piemērotas.
FDL 28. panta 6.2 daļa
FDL 28. panta 6.2 daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulas (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97 25. pants
Regulā ietvertās normas netiek pārņemtas, bet tieši piemērotas.
FDL 12., 13. 14. pants
FDL 12., 13. 14. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulas (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97 26. pants
Regulā ietvertās normas netiek pārņemtas, bet tieši piemērotas.
FDL 12., 13. 14. pants
FDL 12., 13. 14. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Likumprojekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts šo jomu neskar.
Cita informācija
B ailē Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto atbilstība norādīta par FDL pantiem ar likumprojektā ietvertajiem grozījumiem.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 1997. gada 7. jūlija Regula (EK) Nr. 1467/97 par to, kā paātrināt un precizēt pārmērīga budžeta deficīta novēršanas procedūras īstenošanu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Padomes 1997. gada 7. jūlija Regula (EK) Nr. 1467/97 par to, kā paātrināt un precizēt pārmērīga budžeta deficīta novēršanas procedūras īstenošanu
Regulā ietvertās normas netiek pārņemtas, bet tieši piemērotas.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Likumprojekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības un komunikācijas aktivitātes netika organizētas, jo likumprojekts sabiedrību tieši neskar, bet gan regulē budžeta sagatavošanas procesu, piemērojot FDL regulējumu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Fiskālās disciplīnas padome
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
