Anotācija (ex-ante)

23-TA-2149: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 10. augusta noteikumos Nr. 764 "Noteikumi par sertificēšanas institūcijām, kuras izsniedz sertifikātu zemes kadastrālajam uzmērītājam un zemes ierīcības darbu veicējam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 10. augusta noteikumos Nr. 764 "Noteikumi par sertificēšanas institūcijām, kuras izsniedz sertifikātu zemes kadastrālajam uzmērītājam un zemes ierīcības darbu veicējam"" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts saistībā ar grozījumiem Ģeotelpiskās informācijas likuma (turpmāk - ĢIL) 22. panta otrajā daļā, kas paredz Ministru kabinetam pilnvarot sertificēšanas institūciju, kas ģeodēzisko darbu veicējam izsniedz vai atsaka izsniegt sertifikātu, sertifikāta darbību aptur vai atjauno, sertifikāta darbības termiņu pagarina vai atsaka pagarināt un sertifikātu anulē, sertificēto personu darbības uzraudzību veic, kā arī nodrošina sertificēto personu kvalifikācijas celšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Sagatavotā Noteikumu projekta mērķis ir paredzēt Ministru kabineta pilnvarojumu Ministru kabineta 2010. gada 10. augusta noteikumos Nr. 764 "Noteikumi par sertificēšanas institūcijām, kuras izsniedz sertifikātu zemes kadastrālajam uzmērītājam un zemes ierīcības darbu veicējam" (turpmāk - Noteikumi Nr. 764) minētajām sertificēšanas institūcijām arī ģeodēzijas jomā veikt sertifikāciju un pieņemt ar tām saistītus lēmumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma (turpmāk - Kadastra likums) 29. panta otro daļu sertifikātu zemes kadastrālajam uzmērītājam izsniedz vai atsaka izsniegt, sertifikāta darbību aptur vai atjauno, sertifikāta darbības termiņu pagarina vai atsaka to pagarināt un sertifikātu anulē, kā arī sertificēto personu darbības uzraudzību veic un sertificēto personu kvalifikācijas celšanu nodrošina Ministru kabineta pilnvarota sertificēšanas institūcija. Zemes ierīcības likuma 4. panta otrā daļa paredz, ka sertifikātu zemes ierīcības darbu veicējam izsniedz vai atsaka izsniegt, sertifikāta darbību aptur vai atjauno, sertifikāta darbības termiņu pagarina vai atsaka to pagarināt un sertifikātu anulē Ministru kabineta pilnvarota sertificēšanas institūcija. Atbilstoši Kadastra likuma 29. panta otrās daļas un Zemes ierīcības likuma 4. panta otrās daļas minētajam deleģējumam ir izdoti Noteikumi Nr. 764.
Aizsardzības ministrija ir izstrādājusi grozījumus ĢIL, kas stājās spēkā 2022. gada 29. jūnijā un nosaka Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūru par atbildīgo valsts politikas īstenošanā ģeodēzijas, kartogrāfijas un ģeotelpiskās informācijas jomā, kā arī nosaka tās dalību šīs politikas izstrādē. Pēc analoģijas ar Kadastra likuma un Zemes ierīcības likuma normām, ĢIL 22. panta otrā daļa un 23. panta trešā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt sertificēšanas institūcijas, kas veic ģeodēzisko darbu veicēju sertifikāciju, kā arī pilnvaro Ministru kabinetu noteikt ar sertifikāciju saistīto darbību maksas pakalpojumu cenrādi.
Ministru kabineta 2010. gada 1. novembra noteikumu Nr. 1011 "Personu sertificēšanas un sertificēto personu uzraudzības kārtība ģeodēzijā, zemes ierīcībā un zemes kadastrālajā uzmērīšanā" 2. punkts paredz, ka sertificēšanas institūcija, kas akreditēta nacionālajā akreditācijas institūcijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību, izsniedz fiziskai personai sertifikātu, ja tā ir izpildījusi šo noteikumu prasības.
Tādejādi sertificēšanas institūcijai ir jāizpilda divi nosacījumi:
1) jāsaņem akreditācija;
2) jāsaņem Ministru kabineta pilnvarojums.
Šobrīd Noteikumi Nr. 764 paredz pilnvarojumu sertifikāta izsniegšanai zemes kadastrālās un zemes ierīcības jomā 3 (trīs) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā akreditētām sertificēšanas institūcijām:
1) Latvijas Mērnieku biedrības Sertifikācijas centrs (akreditēts no 2022. gada 1. jūnija līdz 2027. gada 31. maijam);
2) sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Mācību un konsultāciju centrs ABC" Sertificēšanas birojs (darbība izbeigta ar 2019. gada 30. septembri);
3) sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas centrs" Speciālistu sertificēšanas centrs (akreditēts no 2022. gada 6. maija līdz 2027. gada 5. maijam).
Pilnvarojums ģeodēzisko darbu veicēju sertificēšanai Noteikumos Nr. 764 nav paredzēts. Tāpat norādāms, ka Noteikumu Nr. 764 pirmais punkts pilnībā neatspoguļo ĢIL 22. panta otrajā daļā un Kadastra likuma 29. panta otrajā daļā ietverto pilnvarojumu sertificēšanas institūcijām veikt sertificēto personu darbības uzraudzību un nodrošināt sertificēto personu kvalifikācijas celšanu. Savukārt Zemes ierīcības likuma 4. panta otrā daļa neparedz pilnvarojumu sertificēšanas institūcijai veikt zemes ierīcības darbu veicēju darbības uzraudzību un to kvalifikācijas celšanas nodrošināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos  Nr. 764 ir norādītas sertificēšanas institūcijas, kuras Ministru kabinets ir pilnvarojis veikt sertificēšanu zemes kadastrālās uzmērīšanas un zemes ierīcības jomā: Latvijas Mērnieku biedrības Sertifikācijas centrs, kas saņēma akreditācijas apliecību 2022. gada 1. jūnijā un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas centrs" Speciālistu sertificēšanas centrs, kas saņēma akreditācijas apliecību 2022. gada 6. maijā, taču Ministru kabineta pilnvarojums sertificēšanas institūcijām ģeodēzisko darbu veicēju sertificēšanai Noteikumos Nr. 764 nav paredzēts. Turklāt Noteikumu Nr. 764 1.1. apakšpunkts nesatur pilnīgu ĢIL 22. panta otrajā daļā un Kadastra likuma 29. panta otrajā daļā ietverto pilnvarojošo normu uzdevumu uzskaitījumu, kā rezultāta rodas tiesiskā regulējuma iztrūkums. Savukārt Zemes ierīcības likumā attiecīgais pilnvarojums vēl nav iekļauts.
Risinājuma apraksts
Aizsardzības ministrija ir izstrādājusi grozījumus Noteikumos Nr. 764, paredzot ka arī attiecībā uz ģeodēzijas jomu Ministru kabinets pilnvaro Noteikumos Nr. 764 minētās sertificēšanas institūcijas veikt ģeodēzisko darbu veicēju sertificēšanu, vienlaikus no Noteikumu Nr. 764 2.2. apakšpunkta svītrojot Ministru kabineta pilnvaroto sertificēšanas institūciju  SIA "Mācību un konsultāciju centrs ABC" Sertificēšanas birojs, jo tā darbība ir izbeigta, saskaņā ar SIA "Mācību un konsultāciju centrs ABC" Sertificēšanas birojs 2019. gada 26. augusta vēstulē Tieslietu ministrijai sniegto informāciju par darbības izbeigšanu ar 2019. gada 30. septembri.
Vienlaikus Noteikumu Nr. 1.1. apakšpunkts tiek precizēts atbilstoši ĢIL 22. panta otrajā daļā un Kadastra likuma 29. panta otrajā daļā ietvertajam pilnvarojumam, kā arī atrunāta pārejas kārtība no pastāvošā tiesiskā regulējuma uz jauno regulējumu tieši pilnvarojot zemes ierīcības darbu veicēju darbības uzraudzības un zemes ierīcības darbu veicēju kvalifikācijas celšanas uzdevumu sertificēšanas institūcijām, ko paredzēts nodrošināt pēc attiecīgo grozījumu Zemes ierīcības likumā spēkā stāšanās, vienlaikus saskaņojot Noteikumus Nr. 764 ar Zemes ierīcības likuma 4. panta ceturtajā daļā noteikto zemes ierīcības darbu veicēju darbības uzraudzības kārtību, kas noregulēta Ministru kabineta 2010.gada 1.novembra noteikumos Nr. 1011 ''Personu sertificēšanas un sertificēto personu uzraudzības kārtība ģeodēzijā, zemes ierīcībā un zemes kadastrālajā uzmērīšanā''.
Kopš ĢIL grozījumu spēkā stāšanās 22. panta otrajā daļā (ar grozījumiem, kas stājās spēkā 29.06.2022.) atzīt par spēkā esošiem sertifikātus, kurus Latvijas Mērnieku biedrības Sertifikācijas centrs un sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas centrs" Speciālistu sertificēšanas centrs ir izsniedzis ģeodēzisko darbu veicējiem līdz attiecīgā sertifikāta darbības termiņa beigām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Tieslietu ministrija izstrādāja informatīvo ziņojumu "Par atbildības izvērtējumu zemes kadastrālās uzmērīšanas, zemes ierīcības un ģeodēzisko darbu jomā" (turpmāk – Informatīvais ziņojums), kas tika apstiprināts Ministru kabineta 2019. gada 10. decembra sēdē (MK protokollēmuma Nr. 57 92. § (TA–2043) (turpmāk - MK protokollēmums). Ar Informatīvo ziņojumu tika risinātas Valsts kontroles akcentētās problēmas, paredzot uzdevumu Tieslietu ministrijai sadarbībā ar Aizsardzības ministriju līdz 2020. gada 1. novembrim izstrādāt grozījumus normatīvajos aktos, paredzot, ka personu sertificēšanu zemes kadastrālās uzmērīšanas, zemes ierīcības un ģeodēziskās darbības jomā veic šajā jomā esoša profesionālā organizācija, un tieslietu ministram attiecīgus projektus noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā (MK protokollēmuma Nr. 57 92. § 4. punkts).
Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija sēdē tika izskatīts Tieslietu ministrijas informatīvais ziņojums "Par Tieslietu ministrijai dotā uzdevuma–izstrādāt grozījumus normatīvajos aktos, paredzot, ka personu sertificēšanu zemes kadastrālās uzmērīšanas, zemes ierīcības un ģeodēziskās darbības jomā veic šajā jomā esoša profesionālā organizācija, atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" (MK protokollēmuma Nr. 36 93. §) (23-TA-1363) ar kuru tika atzīts MK protokollēmuma 4. punktā ietvertais uzdevums par aktualitāti zaudējušu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ģeodēzijā sertificētās personas, personas, kas normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un kārtībā ir tiesīgas pretendēt uz sertifikāta saņemšanu ģeodēzijā.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • Sertificēšanas institūcijas - Latvijas Mērnieku biedrības Sertifikācijas centrs, sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Mācību un konsultāciju centrs ABC" Sertificēšanas birojs un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas centrs" Speciālistu sertificēšanas centrs.
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sertificēšanas institūcijas - Latvijas Mērnieku biedrības Sertifikācijas centrs un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas centrs" Speciālistu sertificēšanas centrs.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi