Anotācija (ex-ante)

24-TA-510: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
- Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41.punktu, kas nosaka, ka  līdzekļus no programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem;
- Ministru kabineta 2017.gada 14.novembra sēdē tika pieņemts zināšanai iesniegtais Iekšlietu ministrijas informatīvais ziņojums “Par Rīcības plānā personu, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, pārvietošanai un uzņemšanai Latvijā, paredzēto pasākumu izpildi” (prot. Nr.57 49.§ 1.punkts), kā arī Ministru kabineta 2017.gada 14.novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.57 49.§) 2.punkts nosaka, ka Rīcības plāna izpildē iesaistītajām institūcijām turpināt plānā paredzēto uzdevumu izpildi to pamatfunkciju izpildei, kā arī Eiropas Savienības fondu un projektu īstenošanai piešķirtā finansējuma ietvaros, nepieciešamības gadījumā sagatavojot un noteiktajā kārtībā virzot finansējuma pieprasījumu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, kurā ir atspoguļots detalizēts nepieciešamā finansējuma aprēķins un tā nepieciešamības pamatojums;
- Ministru kabineta 2015.gada 2.decembra rīkojumā Nr.759 “Rīcības plāns personu, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, pārvietošanai un uzņemšanai Latvijā” noteikts, ka apstiprināt Rīcības plānu personu, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, pārvietošanai un uzņemšanai Latvijā (turpmāk - plāns) un plānā minētajām atbildīgajām institūcijām nodrošināt plānā paredzēto pasākumu īstenošanu noteiktajos termiņos.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt neatliekamo medicīnisko palīdzību, kā arī primārās, sekundārās un ambulatorās veselības aprūpi personām, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, pārvietošanai un uzņemšanai Latvijā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 14.novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.57 49.§) 2. punktā noteiktajam, Ministru kabineta 2015.gada 2.decembra rīkojumam Nr.759 “Rīcības plāns personu, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, pārvietošanai un uzņemšanai Latvijā”, un, lai nodrošinātu neatliekamo medicīnisko palīdzību, kā arī primārās, sekundārās un ambulatorās veselības aprūpi personām, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, pārvietošanai un uzņemšanai Latvijā (turpmāk – patvēruma meklētāji), ir iesaistītas divas Veselības ministrijas padotības iestādes – Nacionālais veselības dienests (turpmāk - NVD) un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (turpmāk - NMPD).

Ar Ministru kabineta 2023.gada 9.augusta rīkojumu Nr.493 (prot. Nr.38 58.§) “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” Veselības ministrijai tika piešķirti 95 935 euro, tai skaitā: 75 231 euro, lai NVD segtu izdevumus, kas radušies laikposmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 31.decembrim saistībā ar patvēruma meklētāju ārstēšanu Latvijas ārstniecības iestādēs; 20 704 euro, lai NMPD segtu izdevumus, kas radušies laikposmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 31.decembrim saistībā ar 125 izsaukumiem pie patvēruma meklētājiem.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts

Neatliekamā medicīniskā palīdzība, kā arī primārā, sekundārā un ambulatorā veselības aprūpe patvēruma meklētājiem, laikposmā no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 31.decembrim, tika nodrošināta atbilstoši faktiskajiem izdevumiem  135 255 euro apmērā:
NVD nodrošināja ārstniecības iestādēs sekundāro un ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu 104 761 euro apmērā (anotācijas  pielikums).
NMPD brigādes ir izpildījušas 172 izsaukumus 30 494 euro apmērā:
- Patvēruma meklētāju centrā “Mucenieki” (Mucenieki, Jaunceltne 2, Ropažu novads, Rīgas rajonā) - 114 NMP izsaukumi;
- Aizturēto ārzemnieku izmitināšanas centrā Daugavpilī (Daugavpils, Andreja Pumpura ielā 105B) – 50 NMP izsaukumi;
-Patvēruma meklētāju centrā “Liepna” (Alūksnes novads, Liepnas pagasts, Liepna) – 8 NMP izsaukumi.

Lai nodrošinātu neatliekamo medicīnisko palīdzību, kā arī ārstniecības iestādēm radušos izdevumu kompensāciju par sekundāro un ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu apjomu laikposmā no 2023.gada 1. janvāra līdz 2023.gada 31.decembrim, kas tika sniegts patvēruma meklētājiem, ir nepieciešams pieņemt rīkojuma projektu.
Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai 135 255 euro, tai skaitā:
1.  104 761 euro, lai Nacionālajam veselības dienestam segtu izdevumus, kas radušies laika posmā no 2023. gada 1.janvāra līdz 2023.gada 31.decembrim saistībā ar patvēruma meklētāju ārstēšanu Latvijas ārstniecības iestādēs.
2. 30 494 euro, lai Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam segtu izdevumus medicīnisko materiālu un medikamentu atjaunošanai, kas izlietoti laikposmā no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 31.decembrim saistībā ar neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu patvēruma meklētājiem.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Vēršam uzmanību, ka līdz šim Veselības ministrijas budžetā nav plānots finansējums, lai varētu nodrošināt neatliekamo medicīnisko palīdzību, kā arī primārās, sekundārās un ambulatorās veselības aprūpi personām, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, pārvietošana un uzņemšana Latvijā Veselības ministrijas budžetā netiek plānots finansējums patvēruma meklētājiem, jo patvēruma meklētāju skaitu un attiecīgi radušos izdevumus Latvijā turpmākajos gados, kuriem būs nepieciešami neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukumi un medicīniskā palīdzība, Veselības ministrija nevar prognozēt, to ietekmē ģeopolitiskās situācijas izmaiņas pasaulē. Līdz ar to izdevumus, kas radušies sniedzot neatliekamo medicīnisko palīdzību, kā arī primāro, sekundāro un ambulatoro veselības aprūpi patvēruma meklētājiem Veselības ministrijai nepieciešams kompensēt atbilstoši faktiskajiem izdevumiem no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” par attiecīgo laika periodu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
135 255
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
135 255
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-135 255
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-135 255
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
135 255
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai 135 255 euro, tai skaitā:

1. NVD 104 761 euro, lai segtu izdevumus, kas radušies laikposmā no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 31.decembrim saistībā ar patvēruma meklētāju ārstēšanu Latvijas ārstniecības iestādēs (3000 kods Subsīdijas un dotācijas), skat., anotācijas pielikumu Nr.1.

2.NMPD 30 494 euro, lai segtu izdevumus medicīnisko materiālu un medikamentu atjaunošanai, kas izlietoti laikposmā no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 31.decembrim saistībā ar neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu patvēruma meklētājiem (2340 kods Zāles, ķimikālijas, laboratorijas preces, medicīniskās ierīces, medicīnas instrumenti, laboratorijas dzīvnieki un to uzturēšana), skat., anotācijas pielikumu Nr.2.

Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumu Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” 208.2. punkts nosaka, ka attiecīgi par neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes izsaukumu – atbilstoši izsaukuma cenai saskaņā ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta maksas pakalpojumu cenrādi:
        Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija noteikumi Nr.411 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta maksas pakalpojumu cenrādis” (spēkā no 08.07.2022.) maksa par vienu neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes izsaukumu pie personas, kura nesaņem no valsts budžeta apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus, neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanai ir 172,19 euro. Izsaukumu skaits pie patvēruma meklētājiem periodā no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 15.oktobrim bija 127 NMP izsaukumi.
172,19 euro par izsaukumu x 127 izsaukumi = 21 868,13 euro.
        Ministru kabineta 2023.gada 3.oktobra noteikumi Nr.563 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta maksas pakalpojumu cenrādis” (spēkā no 16.10.2023.) maksa par vienu neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes izsaukumu pie personas, kura nesaņem no valsts budžeta apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus, neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanai ir 191,68 euro. Izsaukumu skaits pie patvēruma meklētājiem periodā no 2023.gada 16.oktobra līdz 2023.gada 31.decembrim bija 45 NMP izsaukumi.
191,68 euro par izsaukumu x 45 izsaukumi = 8 625,60 euro.
          Kopā: 21 868,13euro + 8 625,60 euro  = 30 493,73 euro

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1.punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no 74. resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums