Anotācija (ex-ante)

22-TA-1575: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par līdzfinansējumu sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanas nodrošināšanai sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Aviasabiedrība "Liepāja""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts „Par līdzfinansējumu sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanas nodrošināšanai sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Aviasabiedrība “Liepāja”” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
- likuma “Par aviāciju” 27.2 panta trešo daļu;
- Ministru kabineta 2011. gada 23. augusta noteikumiem Nr.661 “Noteikumi par lidostai uzliekamām sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistībām”;
- Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumiem Nr.429 “Sabiedriskās nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanas kārtība valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukam”;
- 2022. gada 27. janvāra Līgumu Nr.01/2022 par sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Aviasabiedrība “Liepāja”” starp Liepājas valstspilsētas pašvaldību un SIA “Aviasabiedrība “Liepāja”” (turpmāk – līgums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir nodrošināt līdzfinansējumu sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību kompensācijai SIA “Aviasabiedrība “Liepāja”” par izmaksām, kuras, izpildot uzliktās sabiedriskās nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistības civilmilitārās sadarbības jomā, rodas Liepājas valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka (turpmāk – Liepājas lidlauks) ekspluatācijai un uzturēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Rīkojums piemērojams no 2022. gada 1. jūnija.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma “Par aviāciju” 27.2 panta trešajā daļā un Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumos Nr.429 “Sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanas kārtība valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukam” (turpmāk – MK noteikumi Nr.429) noteikto, Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt kārtību, kādā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukam ir uzliekamas sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistības un kārtību, kādā nosakāma un sedzama kompensācija par izmaksām, kuras lidlaukam rodas, izpildot uzliktās saistības. Saistības uzliek ministrijas, kas ir atbildīgas par attiecīgo funkciju nodrošināšanu, un pašvaldība, kopīgi noslēdzot sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību līgumu.

Aizsardzības ministrija (Nacionālie bruņotie spēki) ir atbildīga par likumā "Par aviāciju" un MK noteikumos Nr.429 noteiktajām, tās kompetencē esošajām funkcijām, savukārt SIA “Aviasabiedrība “Liepāja”” (turpmāk – Liepājas lidosta), kas ir Liepājas lidlauka ekspluatants, bez publiskā finansējuma nevar nodrošināt sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību izpildi.

Pamatojoties uz līguma pielikuma Nr.2 “Pašvaldības uzliktās sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistības Lidostai” 1.1. punktu, Liepājas lidosta nodrošina Liepājas lidlauka pieejamību civilajai un militārai aviācijai atbilstoši Liepājas lidostas budžeta iespējām, aviācijas dalībnieku pieprasījumam un sezonalitātei. Līdz ar to, Liepājas lidosta šobrīd pilda valsts varas funkcijas meklēšanas un glābšanas, kā arī civilmilitārās sadarbības jomā, kuras pilnībā finansē Liepājas valstspilsētas pašvaldība.

Liepājas lidlauks pilda būtisku lomu tādu sabiedriski svarīgu funkciju nodrošināšanai kā meklēšana un glābšana (ārpus Liepājas lidlauka teritorijas), civilmilitārās sadarbības atbalsta sniegšana un citu sabiedriski svarīgu funkciju, kas aptver jūras akvatorijas apsekošanu, medicīniska nolūka gaisa pārvadājumus, aviācijas palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem stihisku nelaimju (katastrofu) seku likvidēšanā – nelaimes skarto rajonu apsekošana, novērošana, iedzīvotāju evakuēšana, pārtikas produktu, apģērbu, medikamentu, aprīkojuma, būvmateriālu un citu materiālu piegāde, valsts pārvaldes iestāžu kopīgo mācību, kurās iesaistīti arī to rīcībā esošie gaisa kuģi, veikšanas atbalsts.

Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem ir būtiski izmantot Liepājas lidlauku kā rezerves aviācijas atbalsta punktu papildus Ventspils lidlaukam, jo tādā veidā tiek ievērojami samazināts Nacionālo bruņoto spēku personāla ierašanās laiks, veicot cilvēku meklēšanas un glābšanas darbus jūrā Latvijas rietumu piekrastē. Liepājas lidlaukā ir pieejams degvielas uzglabāšanas un izpildes aprīkojums, un Liepājas lidosta spēj nodrošināt aviācijas degvielas uzpildi gaisa kuģiem. Tas ļauj palielināt laiku, kuru Nacionālo bruņoto spēku aviācijas tehnika spēj pavadīt tiešajos meklēšanas un glābšanas darbos. Papildu tam Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem tiek nodrošināta iespēja lidostā veikt arī pilotu apmācības lidojumus.

Sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību izmaksas un to kompensācija līguma ietvaros tiek noteikta saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 23. augusta noteikumiem Nr.661 “Noteikumi par lidostai uzliekamām sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistībām”. Sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību kompensācijas aprēķina princips iepriekš minētajos Ministru kabineta noteikumos ir tāds pats kā MK noteikumos Nr.429. Liepājas lidostai ir jānodrošina Liepājas lidlauka ekspluatācija un uzturēšana un sertifikāta uzturēšana neatkarīgi no apkalpojamo gaisa kuģu veida (komerciālās aviācijas, vispārējās aviācijas vai valsts gaisa kuģi).

Latvijas valsts Aizsardzības ministrijas personā apņemas daļēji kompensēt izmaksas, kas Liepājas lidlaukam rodas, nodrošinot sabiedriski svarīgas funkcijas civilmilitārajā jomā, noslēdzot trīspusēju vienošanos pie līguma starp Aizsardzības ministriju, Liepājas valstspilsētas pašvaldību un Liepājas lidostu. Vienošanās paredz noteikt sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistības civilmilitārajā jomā un noteikt kompensācijas apjomu šo saistību izpildei.

Saskaņā ar MK noteikumiem Nr.429 valsts kompensācija ir valsts budžeta likumā kārtējam gadam šim mērķim paredzētā valsts budžeta dotācija vai attiecīgās ministrijas pamatfunkciju īstenošanai valsts budžetā paredzētie līdzekļi. Valsts piešķir kompensāciju tādā apmērā, kas saistību nodrošināšanai ir paredzēta likumā par valsts budžetu kārtējam gadam atbilstoši Ministru kabineta rīkojumam, ievērojot valsts attīstības prioritātes un valsts budžeta iespējas, un katru gadu Aizsardzības ministrijai noslēdzot jaunu vienošanos pie līguma ar Liepājas lidostu par attiecīgajam periodam piešķiramo kompensāciju. Aizsardzības ministrija slēdz vienošanos pie līguma un piešķir  finansējumu pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas par līdzekļu piešķiršanu Lidostai sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta nodrošināšanai.

Rīkojuma projekts ir nepieciešams, lai Ministru kabinets pieņemtu lēmumu par ar saistību uzlikšanu saistīto izdevumu apmēru no valsts budžeta līdzekļiem un izdevumu finansēšanas avotiem, tādējādi arī sniedzot piekrišanu vienošanās parakstīšanai Aizsardzības ministrijai.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir izvērtēti alternatīvie scenāriji. Dienvirdkurzemes reģionā neatrodas cita aviācijas lidlauka infrastruktūra, kas spētu sniegt līdzvērtīgu nodrošinājumu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Paredzamās izmaksas (kompensācija) ir relatīvi nelielas salīdzinājumā ar civilmilitārajiem ieguvumiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
50 000
0
50 000
0
50 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
50 000
0
50 000
0
50 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
50 000
0
50 000
0
50 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
50 000
0
50 000
0
50 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022. gadam“ un likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” plānots finansējums sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību uzlikšanai SIA "Aviasabiedrība “Liepāja”" 50 000 euro apmērā (katru gadu), tai skaitā:
Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammā 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana"  – 50 000 euro apmērā (katru gadu);
Aizsardzības ministrija veiks apropriācijas pārdali starp izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām 2022.gadā un sagatavojot budžeta projektu 2023. un 2024.gadam.
Saskaņā ar pieņemtajiem lēmumiem finansējums rīkojuma realizācijai tika ieplānots Aizsardzības ministrijas budžetā, bet ņemot vērā, to, ka budžets 2022.gadam, 2023. un 2024.gadam uz to brīdi jau bija apstiprināts, to nebija iespējams pārkārtot uz atbilstošo ekonomiskās klasifikācijas kodu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Liepājas valstspilsētas pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
Cits
SIA “Aviasabiedrība “Liepāja””

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Liepājas valstspilsētas pašvaldība
  • SIA "Aviasabiedrība “Liepāja””

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību uzlikšana (un šo saistību izpildes kompensācija)

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi