Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 10.aprīlī
PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2025. gada 28. martā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 01.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā portālos var būt īslaicīgi (līdz 2 minūtēm) traucēti vai nepieejami autentifikācijas un parakstīšanās pakalpojumi ar eID, eParaksts kartēm un mobilo lietotni eParaksts mobile.
24-TA-3316: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma "Autoceļš Pļaviņas–Madona–Gulbene" nodošanu Madonas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa, 42.1 panta pirmā daļa un 43. pants, likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2.punkts, Ministru kabineta 2010. gada 31. maija rīkojuma Nr. 297 “Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības “Privatizācijas aģentūra” personā” 9. pielikuma 8724. punkts, Madonas novada pašvaldības domes 2024. gada 29. augusta lēmums Nr. 532 “Par valsts autoceļa P37 posma pārņemšanu Madonas novadā” (protokols Nr. 18, 45. p.).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma “Autoceļš Pļaviņas – Madona – Gulbene” nodošanu Madonas novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, lai nodotu bez atlīdzības Madonas novada pašvaldības īpašumā valstij Satiksmes ministrijas personā piekrītošu zemes vienību un uz tās izbūvētu inženierbūvi, kas nepieciešama pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Madonas novada pašvaldības domes 2024. gada 29. augusta lēmumu Nr. 532 “Par valsts autoceļa P37 posma pārņemšanu Madonas novadā” (protokols Nr. 18, 45. p.).
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2010. gada 31. maija rīkojuma Nr. 297 “Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības “Privatizācijas aģentūra” personā” 9. pielikuma 8724. punktu zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 70010011808 piekrīt valstij Satiksmes ministrijas personā.
Rīkojuma projekts paredz Satiksmes ministrijai nodot bez atlīdzības Madonas novada pašvaldības īpašumā valstij piekrītošo nekustamo īpašumu “Autoceļš Pļaviņas – Madona – Gulbene” (kadastra Nr. 70010011808) - zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 70010011808 3,26 ha platībā un uz tās izbūvēto komplekso inženierbūvi ar kadastra apzīmējumu 70010011808001 (“Autoceļa P37 1. posms”) – valsts reģionālā autoceļa P37 “Pļaviņas (Gostiņi) – Madona – Gulbene” posmu no 42,762. km līdz 43,729. km, lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2.punktu to izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2.punktam Madonas novada pašvaldības dome 2024. gada 29. augustā pieņēmusi lēmumu Nr. 532 “Par valsts autoceļa P37 posma pārņemšanu Madonas novadā” (protokols Nr. 18, 45. p.), tā turpmāk nodrošinot autonomo funkciju realizāciju un izpildi – veikt to uzturēšanu, sakārtot infrastruktūru, tādējādi nodrošinot novada iedzīvotāju intereses, gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punkts nosaka pašvaldībām pienākumu gādāt par administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu. Saskaņā ar likuma “Par autoceļiem” 2. panta otro daļu autoceļu kompleksā ietilpst ceļu inženierbūves.
Nekustamo īpašumu “Autoceļš Pļaviņas – Madona – Gulbene” (kadastra Nr. 70010011808) - zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 70010011808 3,26 ha platībā un uz tās izbūvēto komplekso inženierbūvi ar kadastra apzīmējumu 70010011808001 (“Autoceļa P37 1. posms”) – valsts reģionālā autoceļa P37 “Pļaviņas (Gostiņi) – Madona – Gulbene” posmu no 42,762. km līdz 43,729. km paredzēts nodot Madonas novada pašvaldības īpašumā, lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2.punktam tos izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, kā arī tādu aktivitāšu īstenošanai, kas nav kvalificējamas kā saimnieciskas, jo ir saistītas ar vispārējas, publiski un bez maksas pieejamas infrastruktūras, t. i. autoceļu attīstīšanu. Līdz ar to visa nekustamā īpašuma, t. sk. minētās zemes vienības bezatlīdzības nodošana šādu aktivitāšu īstenošanai nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un attiecīgi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi.
Kompleksā inženierbūve “Autoceļa P37 1. posms” (būves kadastra apzīmējums 70010011808001), kas ir valsts reģionālā autoceļa P37 “Pļaviņas (Gostiņi) – Madona – Gulbene” posms no 42,762. km līdz 43,729. km, kā arī Satiksmes ministrijai piekrītošais nekustamais īpašums “Autoceļš Pļaviņas – Madona – Gulbene” (kadastra Nr. 70010011808) - zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 70010011808 nav ierakstīti zemesgrāmatā.
Minētā inženierbūve ir reģistrēta Nekustamo īpašumu valsts kadastra informācijas sistēmā.
Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumu Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 2. pielikumā “Reģionālie autoceļi” norādīts, ka valsts reģionālā autoceļa P37 “Pļaviņas (Gostiņi) – Madona – Gulbene”” kopgarums ir 91,4 km, kā arī norādīta piederība valstij autoceļa maršruta posmā no 0,00. km līdz 38,8. km un no 42,8. km līdz 91,4. km.
Madonas novada pašvaldībai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam. Saskaņā ar NĪVKIS datiem nekustamo īpašumu lietošanas mērķis ir zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā.
Madonas novada pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā un īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, kā arī veikt citas nepieciešamās darbības attiecīgā nekustamā īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Madonas novada pašvaldība, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, tiek pilnvarota:
– ierakstīt nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā vienlaikus ar Madonas novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu;
– norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr Madonas novada pašvaldība nodrošina šā rīkojuma 1. punktā minēto funkciju īstenošanu;
– ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Rīkojuma projekta 4.3. apakšpunktā minēto aizliegumu – apgrūtināt nekustamo īpašumu ar hipotēku – nepiemēro, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Izbeidzoties nepieciešamībai Madonas novada pašvaldībai izmantot nekustamo īpašumu rīkojuma projektā minētās autonomās funkcijas izpildei, nekustamie īpašumi tiks atdoti Satiksmes ministrijai visā tā sastāvā kopā ar neatdalāmiem uzlabojumiem.
Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības, Madonas novada pašvaldībai jāieraksta atzīme par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams Madonas novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanai – gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu.
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai valstij Satiksmes ministrijas personā piekritīgais nekustamais īpašums ir nododams Madonas novada pašvaldības īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2.punktu, Madonas novada pašvaldība rīcībā ar nekustamo īpašumu gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūvi un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”, un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šā uzdevuma izpildi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Autoceļu lietotāji. Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Madonas novada pašvaldība. Madonas novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā nekustamo īpašumu, finansējuma apmērs tiks noteikts saskaņā ar Ministru kabineta 2008. gada 11. marta noteikumiem Nr. 173 „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība”.

4.1.1. Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumi Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt norādes par rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma piederību Madonas novada pašvaldībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums

Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA  “Latvijas Valsts ceļi”

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.

7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Madonas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanu – gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Skar transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk