Anotācija (ex-ante)

22-TA-1099: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Iekšlietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Iekšlietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši:
1. Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devītajai daļai;
2. Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr. 333) 18. punktam;
3. Ministru kabineta 2021. gada 24. augusta sēdē dotajam uzdevumam (prot. Nr.57 52.§ "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2022. gadam" izstrādes procesā" 61. punkts) – ministrijām atbilstoši informatīvajā ziņojumā norādītajam par maksas pakalpojumu cenrāžu aktualizāciju veikt izvērtējumu un nepieciešamības gadījumā sagatavot grozījumus normatīvajos aktos.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt izmaiņas Iekšlietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādī atbilstoši faktiskajai situācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2013. gada 6. augusta noteikumi Nr. 486 "Iekšlietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – Noteikumi Nr. 486) noteic Iekšlietu ministrijas sniegto maksas pakalpojumu cenrādi.
Atbilstoši Noteikumu Nr. 333 18.2. un 18.3. apakšpunktā noteiktajam, grozījumus noteikumos par maksas pakalpojumu cenrādi izdara, ja ir būtiski mainījušās (samazinājušās vai palielinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus, vai tā ir mainījies plānoto maksas pakalpojumu vienību skaits noteiktā laikposmā, ka tas būtiski ietekmē vienas pakalpojuma vienības sniegšanas izmaksas.
Iekšlietu ministrijas sniegto maksas pakalpojumu cenrādi nepieciešams aktualizēt, ņemot vērā faktisko situāciju un izmantotos resursus, izvērtējot maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamos tiešos izdevumus un ņemot vērā attiecināmās netiešās izmaksas, tādējādi nodrošinot sniegtā maksas pakalpojuma izcenojuma atbilstību faktiskajām izmaksām.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likvidētās Latvijas Policijas akadēmijas bijušie studenti arvien retāk vēršas Iekšlietu ministrijā par dažādiem ar studijām un studiju procesu Latvijas Policijas akadēmijā saistītiem jautājumiem, tajā skaitā – akadēmisko izziņu izsniegšanu.
Ņemot vērā iepriekšējo gadu pieprasījuma samazinājumu pēc akadēmiskajām izziņām un akadēmisko izziņu izsniegšanai nepieciešamo Iekšlietu ministrijas personāla laika patēriņu, tika izvērtēts ar maksas pakalpojumu sniegšanu saistītais faktisko resursu izlietojums, kā arī maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamās tiešās un netiešās izmaksas.
Noteikumu projektā iekļautā maksas pakalpojuma izcenojums ietver visas tiešās un netiešās izmaksas, kas rodas, sniedzot attiecīgo maksas pakalpojumu, un tas noteikts, ievērojot Noteikumu Nr. 333 prasības.
Tā kā paredzamo grozījumu apjoms pārsniedz pusi no Noteikumu Nr. 486 apjoma, tad atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punktam nepieciešams izstrādāt jaunu Ministru kabineta noteikumu projektu, ar kuru vienlaikus tiks atzīti par spēku zaudējušiem Noteikumi Nr. 486.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar noteikumu projektu Iekšlietu ministrijas iepriekš sniegtie maksas pakalpojumi (akadēmiskās izziņas izsniegšana par apgūtajiem un nokārtotajiem studiju kursiem likvidētajā Latvijas Policijas akadēmijā; citu ar studijām likvidētajā Latvijas Policijas akadēmijā saistītu izziņu izsniegšana) ir apvienoti vienā maksas pakalpojumā "Ar studijām likvidētajā Latvijas Policijas akadēmijā saistītu izziņu izsniegšana". Tādējādi tiks noteikta vienota maksa par izziņu izsniegšanu. Minētā maksas pakalpojuma izcenojums aprēķināts, ņemot vērā faktiskās šī pakalpojuma sniegšanas izmaksas, lai segtu izdevumus, kas saistītas ar attiecīgās izziņas sagatavošanu un izsniegšanu – atlīdzību nodarbinātajiem (ņemot vērā laika resursu patēriņu izziņas sagatavošanai – informācijas meklēšanai, apkopošanai u.c.). Izdevumi par materiālu un kancelejas preču iegādi nav iekļauti, jo izziņas tiek sagatavotas elektroniska dokumenta veidā.
Noteikumu projektā noteikto maksas pakalpojumu iespējams saņemt, izmantojot e-pastu vai oficiālo elektronisko adresi, vai pa pastu. Noteikumu projekts paredz, ka pakalpojuma cenai pieskaita maksu par pasta pakalpojumiem saskaņā ar pasta sūtījumu tarifiem, ja izziņu nosūta pa pastu ierakstītā pasta sūtījumā uz pieprasītāja norādīto adresi.
Pievienotās vērtības nodokli maksas pakalpojumam nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52. panta pirmās daļas 12. punktu, jo Iekšlietu ministrija ar studijām saistītās izziņas izsniedz kā likvidētās izglītības iestādes tiesību un saistību pārņēmēja saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 30. jūnija rīkojuma Nr. 442 "Par Latvijas Policijas akadēmijas likvidāciju" 9. punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • izziņu pieprasītāji (likvidētās Latvijas Policijas akadēmijas bijušie studenti)
Ietekmes apraksts
Likvidētās Latvijas Policijas akadēmijas bijušajiem studentiem noteikumu projekts nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības, lai saņemtu ar studijām saistītu izziņu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
589
0
589
-428
589
-428
-428
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
589
0
589
-428
589
-428
-428
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
589
0
589
-428
589
-428
-428
2.1. valsts pamatbudžets
589
0
589
-428
589
-428
-428
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2022. gadam" un likumu "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam" Iekšlietu ministrijai budžeta programmā 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi plānoti 589 euro apmērā 2022., 2023. un 2024. gadā (ik gadu).
Informatīvi: ieņēmumu no maksas pakalpojumiem izpilde 2020. gadā - 84 euro, 2021. gadā - 21 euro.
Ieņēmumu no maksas pakalpojumiem aprēķins:
2022. gadam:
Pieņemot, ka gada laikā izsniegto izziņu skaits varētu būt vidēji 10 izziņas, plānotie ieņēmumi un attiecīgie izdevumi 2022. gadā varētu sastādīt: 15,60 euro x 5 izziņas = 78 euro (pieņemot, ka noteikumu projekta nomas piemērojamas 2022. gada 6 mēnešiem).

2023. gadam un turpmāk:
Pieņemot, ka gada laikā izsniegto izziņu skaits varētu būt vidēji 10 izziņas, plānotie ieņēmumi un attiecīgie izdevumi gadā varētu sastādīt:15,60 euro x 10 izziņas = 156 euro.
Pieņemot, ka 2 izziņas tiks nosūtītas pa pastu, maksa par pasta pakalpojumiem
2,22 euro* x 2 izziņas = 4,44 euro.
Kopā ar maksu par pasta pakalpojumiem plānotie ieņēmumi un attiecīgie izdevumi gadā varētu sastādīt: 156 + 4,44 = 160,44 euro = 161 euro.
*Piezīme: VAS “Latvijas Pasts” spēkā esošs no 2022. gada 1. janvāra tarifs ierakstītam vēstuļu korespondences sūtījumam ar dokumentiem (21-100 g) pa Latviju.

Maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins - noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Maksas pakalpojuma izcenojums noteikts atbilstoši Noteikumu Nr. 333 prasībām, un to veido maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamās tiešās un netiešās izmaksas. Ar noteikumu projektu pēc būtības netiek veidoti jauni vai atcelti esošie maksas pakalpojumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojuma izcenojumu aprēķins