Anotācija

24-TA-3020: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 17. maija noteikumos Nr. 364 "Kārtība, kādā licencē un uzrauga komersantus, kuri sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus kuģa apkalpes komplektēšanā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 17. maija noteikumos Nr. 364 "Kārtība, kādā licencē un uzrauga komersantus, kuri sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus kuģa apkalpes komplektēšanā"" (turpmāk – Projekts) ietver risinājumus, lai pilnveidotu noteikumus atbilstoši notikušajām izmaiņām normatīvajos aktos un praksē konstatētajām nepieciešamībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta izstrādes mērķis ir pilnveidot Ministru kabineta 2011. gada 17. maija noteikumus Nr. 364 "Kārtība, kādā licencē un uzrauga komersantus, kuri sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus kuģa apkalpes komplektēšanā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 364) atbilstoši notikušajām izmaiņām normatīvajos aktos un precizēt tiesību normas atbilstoši praksē konstatētajai nepieciešamībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā minētajam VSIA "Latvijas Jūras administrācija" izsniedz un anulē speciālo atļauju (licenci) komersantiem, kuri sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus kuģa apkalpes komplektēšanā, un uzrauga šo komersantu atbilstību 1978. gada Starptautiskajā konvencijā par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu un Starptautiskās Darba organizācijas konvencijās noteiktajām prasībām.
Kārtību, kādā licencē komersantus, kuri sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus kuģa apkalpes komplektēšanā, nosaka Ministru kabineta 2011. gada 17. maija noteikumi Nr. 364 "Kārtība, kādā licencē un uzrauga komersantus, kuri sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus kuģa apkalpes komplektēšanā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 364).
2006. gada Konvencija par darbu jūrniecībā (turpmāk – MLC konvencija) ir pieņemta un apstiprināta ar likumu "Par 2006. gada 23. februāra konvenciju par darbu jūrniecībā" (pieejams: https://likumi.lv/ta/id/229228-par-2006gada-23februara-konvenciju-par-darbu-jurnieciba). Katrai MLC konvencijas dalībvalstij ir pienākums nodrošināt nacionālo normatīvo aktu atbilstību MLC konvencijā noteiktajām prasībām. 2014. gada 11. jūnijā tika pieņemti un 2017. gada 18. janvārī stājās spēkā grozījumi MLC konvencijā (paziņojums par spēkā stāšanos pieejams: https://likumi.lv/ta/id/293606-par-2006-gada-konvencijas-par-darbu-jurnieciba-2014-gada-grozijumu-stasanos-speka, grozījumi pieejami:
https://likumi.lv/ta/lv/starptautiskie-ligumi/id/1742), kā rezultātā tika izmainīta MLC konvencijas standartu numerācija, kā arī 2022. gada 6. jūnijā MLC konvencijā tika pieņemti grozījumi (pieejams: https://likumi.lv/ta/id/357106). Lai pilnībā ieviestu MLC konvencijas A1.4 standarta 5. punkta c) apakšpunkta vi) daļu, nepieciešams grozījums Noteikumos Nr. 364, papildinot tos ar 11.6.1 apakšpunktu.
MLC konvencijas 2014. gada grozījumi ir ieviesti nacionālajos normatīvajos aktos ar Jūras kodeksa grozījumiem 2017. gadā (likums “Grozījumi Jūras kodeksā” tika pieņemts 2017. gada 9.  novembrī un stājās spēkā 2017. gada 6. decembrī). Arī MLC konvencijas 2022. gada grozījumi ieviesti nacionālajos normatīvajos aktos ar šo projektu un Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra noteikumiem Nr. 44 "Noteikumi par darba drošības un veselības aizsardzības prasībām un medicīnisko aprūpi uz kuģiem".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 364 2. punktā un pielikumos ir minēta valsts akciju sabiedrība "Latvijas Jūras administrācija". Kopš 2020. gada 23. decembra Latvijas Jūras administrācijas tiesiskā forma ir valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību, nevis valsts akciju sabiedrība.
Risinājuma apraksts
Ar Projektu tiek precizēts valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" nosaukums, ņemot vērā Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra lēmumu par "Latvijas Jūras administrācijas" tiesiskās formas un nosaukuma maiņu uz valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību.
Problēmas apraksts
Mainoties Latvijas Jūras administrācijas institucionālajam veidam (šobrīd valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību), ir mainījušies arī amati. Līdz ar to Noteikumu Nr. 364 20. punktā un pielikumos minētais Latvijas Jūras administrācijas direktora amats neatbilst esošajai situācijai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 364 20. punktā, kā arī 3. un 4. pielikumā tiek precizēts amata nosaukums, nosakot Latvijas Jūras administrācijas valdes priekšsēdētāja kompetenci izskatīt administratīvā procesa kārtībā apstrīdētos lēmumus.
Problēmas apraksts
2014. gadā tika veikti grozījumi MLC konvencijā, kā rezultātā tika izmainīta standartu numerācija.
Risinājuma apraksts
Ar Projektu tiek precizētas atsauces uz MLC konvencijas standartiem. Lai nodrošinātu 2014. gada 11. jūnijā apstiprināto grozījumu MLC konvencijas kodeksā ieviešanu Latvijā, 2017. gada 9. novembrī tika pieņemti grozījumi Jūras kodeksā.
Problēmas apraksts
Komersanti jau šobrīd sniedz informāciju Jūrnieku reģistram par noteiktiem gadījumiem, kad jūrnieks nodarbinātības laikā vairs nevar turpināt darbu uz kuģa. Nepieciešams šos gadījumus noteikt Noteikumos Nr. 364 kā komersanta pienākumu.
Risinājuma apraksts
Ar Projektu tiek noteikti gadījumi (piemēram, jūrnieka pazušana, nāve, savas vai citas personas veselības vai drošības apdraudēšana uz kuģa, jūrnieks ir pamests (kuģa īpašnieks nesedz izmaksas par jūrnieka repatriāciju, vai ir atstājis jūrnieku bez nepieciešamās palīdzības un atbalsta, vai vienpusēji pārrāvis saites ar jūrnieku, tostarp vismaz divus mēnešus nav izmaksājis nolīgto algu) u. tml.), par kuriem komersantiem ir jāinformē Jūrnieku reģistrs vai jūrnieku ārsts.
1978. gada Starptautiskās konvencijas par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu konvencijas (STCW konvencija) I/5 noteikums, uz kuru Projektā tiek veidota atsauce, attiecas uz pārkāpumiem, kas saistīti ar kvalifikācijas sertifikāta īpašnieka nekompetenci, nolaidību vai rīcību, kas apdraud dzīvību vai īpašumu uz jūras vai apdraud jūras vidi, vai arī var radīt tiešus draudus dzīvībai, īpašumam vai jūras videi.
Problēmas apraksts
Ar Projektu tiek ieviesti 2022. gada 6. jūnija grozījumi MLC konvencijā.
Risinājuma apraksts
Ar Projektu tiek noteikts, ka komersantam pirms darbiekārtošanas vai tās laikā ir jāiepazīstina persona ar tās tiesībām, kas izriet no Noteikumu Nr. 364 11.15. apakšpunkta (finansiālās nodrošinājuma sistēmas, darba līguma un finansiālo zaudējumu atlīdzināšanas, kas varētu rasties komersanta vai kuģa īpašnieka vainas dēļ). Ņemot vērā, ka Noteikumu Nr. 364 11.6. apakšpunkts jau šobrīd paredz personām tiesības pirms darba līguma parakstīšanas iepazīties ar darba līgumu un tā nosacījumiem, tad ar Projektu tiek precizēts šo tiesību apjoms atbilstoši 2022. gada 6. jūnija grozījumiem MLC konvencijā.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 364 ir noteikts, ka komersants nav tiesīgs pieprasīt atlīdzību no darbā iekārtojamās personas par darbiekārtošanas pakalpojumu sniegšanu.
Risinājuma apraksts
Tiek precizēts Noteikumu 12. punkts, nosakot, ka komersants nav tiesīgs ne pieprasīt, ne pieņemt atlīdzību no darbā iekārtojamās personas par darbiekārtošanas pakalpojumu sniegšanu.
Problēmas apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 19. novembra Direktīva 2008/106/EK ir kodificēta, apvienojot vairāku iepriekšējo tiesību aktu noteikumus vienā tiesību aktā – Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 8. jūnija Direktīvā (ES) 2022/993 par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni (kodifikācija). Rezultātā Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 19. novembra Direktīva 2008/106/EK par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni un Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 21. novembra Direktīva 2012/35/ES, ar ko groza Direktīvu 2008/106/EK par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni, ir atceltas. Proti, saskaņā ar Direktīvas 2022/993 34. pantu Direktīvu 2008/106/EK, kā tā grozīta ar IV pielikuma A daļā uzskaitītajām direktīvām, atceļ, neskarot dalībvalstu pienākumus attiecībā uz termiņiem IV pielikuma B daļā minēto direktīvu transponēšanai valsts tiesību aktos. Atsauces uz atcelto direktīvu uzskata par atsaucēm uz šo direktīvu, un tās lasa saskaņā ar atbilstības tabulu V pielikumā.
Risinājuma apraksts
Ar Projektu netiek ieviestas jaunas normas, jo Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 8. jūnija Direktīva (ES) 2022/993 par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni (kodifikācija) apvieno un aizstāj atceltās direktīvas, saglabājot tajās ietvertās tiesību normas nemainīgas.
Ar Projektu informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām tiek izteikta jaunā redakcijā – atceltās direktīvas (Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 19. novembra Direktīva 2008/106/EK par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni un Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 21. novembra Direktīva 2012/35/ES, ar ko groza Direktīvu 2008/106/EK par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni) tiek aizstātas ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 8. jūnija Direktīvu (ES) 2022/993 par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni (kodifikācija).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Jūrnieki
Ietekmes apraksts
Tiek precizēts personu tiesību apjoms iepazīties ar savām tiesībām darbiekārtošanas procesā.
Juridiskās personas
  • Komersanti, kuri sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus kuģa apkalpes komplektēšanā
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums būtiski nemaina esošos pienākumus. Tiek precizēts esošais komersantu pienākums pirms darbiekārtošanas vai tās laikā iepazīstināt personu ar tās tiesībām. Tiek noteikti gadījumi, par kuriem komersantiem ir jāinformē Jūrnieku reģistrs vai jūrnieku ārsts.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas nodrošinās noteikumu projektā noteiktā izpildi (tai skaitā, pienākumus un tiesības) esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L0993
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 8. jūnija Direktīva (ES) Nr. 2022/993 par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni (kodifikācija) (Dokuments attiecas uz EEZ).
Apraksts
Direktīvas Nr. 2022/993 mērķis ir uzturēt augstu kuģošanas drošību un uzlabot jūrnieku zināšanu un prasmju līmeni, attīstot jūrnieku sagatavošanu un sertificēšanu saskaņā ar starptautiskiem noteikumiem un tehnoloģisko progresu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
2006. gada Konvencija par darbu jūrniecībā (MLC konvencijas konsolidētā versija).
Apraksts
2014. gada 11. jūnija grozījumi 2006. gada Konvencijā par darbu jūrniecībā (stājas spēkā un 2017. gada 18. janvārī).
2022. gada 6. jūnija grozījumi 2006. gada Konvencijā par darbu jūrniecībā (stājas spēkā 2024. gada 23. decembrī).

5.3. Cita informācija

Apraksts
Ar Projektu nenotiek atkāpšanās no esošajām saistībām. Tiek nodrošināta visu jau uzņemto saistību izpildes nepārtrauktība.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 8. jūnija Direktīva (ES) Nr. 2022/993 par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni (kodifikācija) (Dokuments attiecas uz EEZ).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
15. panta 1. punkta a) apakšpunkts
Noteikumu Nr. 364 11.2. apakšpunkts
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
15. panta 1. punkta c) apakšpunkts
Noteikumu Nr. 364 11.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
15. panta 1. punkta f) apakšpunkts
Noteikumu Nr. 364 11.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Direktīvas 2022/993 prasības pilnībā ir pārņemtas ar šādiem normatīvajiem aktiem:
Jūras kodekss;
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likums;
Likums "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu";
Ministru kabineta 2005. gada 22. novembra noteikumi Nr. 895 "Jūrnieku sertificēšanas noteikumi";
Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumi Nr. 811 "Jūrnieku ārstu atzīšanas noteikumi";
Ministru kabineta 2014. gada 3. jūnijā noteikumi Nr. 273 "Noteikumi par jūrnieku veselības atbilstību darbam uz kuģa";
Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumi Nr. 710 "Jūrnieku profesionālās sagatavošanas programmu sertificēšanas, īstenošanas un uzraudzības noteikumi";
Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumi Nr. 1164 "Ostas valsts kontroles kārtība".
Informatīvās atsauces uz Direktīvu 2022/993 minētajos normatīvajos aktos ir vai vēl tiks iekļautas, virzot grozījumus šajos normatīvajos aktos pēc būtības.

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
2006. gada Konvencija par darbu jūrniecībā (MLC konvencijas konsolidētā versija).
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
MLC konvencijas A1.4 standarta 5. punkta c) apakšpunkta vi) daļa
Projekta 3. punkts
(Noteikumu Nr. 364 11.6. un 11.6.1 apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
MLC konvencijas prasības, tostarp tās, kas ieviestas ar 2014. un 2022. gada grozījumiem, ir pārņemtas ar šādiem normatīvajiem aktiem:
Jūras kodekss;
Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra noteikumi Nr. 44 "Noteikumi par darba drošības un veselības aizsardzības prasībām un medicīnisko aprūpi uz kuģiem".

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Jūras administrācija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk