Anotācija (ex-ante)

24-TA-318: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 579 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda pasākumam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 579 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda pasākumam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana""" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu. Noteikumu projekts paredz grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 579 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda pasākumam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana"" (turpmāk – noteikumos Nr. 579), lai noteiktu kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda (turpmāk – EJZAF) darbības veidam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir sagatavots, lai noteiktu kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda (turpmāk – EJZAF) darbības veidam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik ir pieņemts lēmums par visu sešu piekrastes vietējo rīcības grupu izstrādāto sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam apstiprināšanu un atbalsta piešķiršanu vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai, un vietējās rīcības grupas var sākt izsludināt projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izvērtējot saņemtos jautājumus no vietējo rīcības grupu pārstāvjiem un potenciālajiem atbalsta pretendentiem par noteikumu Nr. 579 nosacījumiem, noteikumu projektā izdarīti vairāki tehniski grozījumi, kas precizē atbalsta saņemšanas un īstenošanas nosacījumus, iesniedzamos dokumentus un attiecināmās izmaksas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā tehniski precizēts noteikumu Nr. 579 8.2. apakšpunkta nosacījums par to, ka  pretendenta juridiskā adrese vai struktūrvienības darbības vieta, vai deklarētā dzīvesvieta ir vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas teritorijā gan pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, gan projekta īstenošanas laikā, gan noteikumu 45. punktā noteiktajā uzraudzības periodā, ja projektā ir paredzēts iegādāties noteikumu 24.11. apakšpunktā minēto transportlīdzekli vai plānota noteikumu 18.4. apakšpunktā minēto digitālo risinājumu vai pakalpojumu izveide vai noteikumu 18.5. apakšpunktā minētie ar preces vai pakalpojuma publicitāti saistīti izdevumi.
Noteikumu projektā precizēts noteikumu Nr. 579 8.7. apakšpunktā minētais publiskā finansējuma saņemšanas nosacījums par saimnieciskās darbības ekonomiskās dzīvotspējas un spējas īstenot projektu un sasniegt projekta mērķi apliecināšanu ar projektam pievienoto finanšu plānu, paredzot, ka iesniegtā finanšu informācija pierāda saimnieciskās darbības veicēja ekonomisko dzīvotspēju, kā arī pamato ieguldījumu saistību ar sasniedzamajiem rādītājiem. Ekonomisko dzīvotspēju apliecina pozitīvs ieņēmumu un izdevumu kopsavilkums rādītāja sasniegšanas gadā. 
Noteikumu Nr. 579 8.8. apakšpunkts papildināts ar nosacījumu, ka uz atbalsta pretendentu, kas īsteno sabiedriskā labuma projektu, neattiecas prasība par to, ka uz atbalsta pretendentu nedrīkst attiekties neviena no grūtībās nonākuša saimnieciskā darbības veicēja pazīmēm, kas noteiktas normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
Noteikumu projektā 12.2. apakšpunkts papildināts ar nosacījumu, ka 100 % atbalsta intensitāte piemērojama projektam vai tā daļai, kas saistīta ar piekrastes zveju, piekrastes zvejas produktu apstrādi un tirdzniecību, ja atbalsta pretendenta piekrastes zvejniecībā iegūto zvejas produktu īpatsvars pārsniedz 50 procentu. Atruna "ja atbalsta pretendenta piekrastes zvejniecībā iegūto zvejas produktu īpatsvars pārsniedz 50 procentu" attiecas tikai uz apstrādi un tirdzniecību.
Noteikumu projekts papildināts ar 19.punktu, kurā ir noteikts, ka projektam, kura dažādām projekta izmaksu pozīcijām tiek piemērota atšķirīga atbalsta intensitāte, tā iesnieguma sagatavošanas attiecināmajām izmaksām un ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu tieši saistītām attiecināmajām izmaksām piemēro atbalsta intensitāti, kas ir attiecināta uz vairāk nekā 50 procentiem no projekta kopējām investīcijām. Tas nozīmē, ka tad, ja projektā ir dalītā likme, tiek vērtēts īpatsvars starp pamata un paaugstinātās intensitātes ieguldījumiem. Ja paaugstinātas intensitātes ieguldījumu ir vairāk nekā 50 procentu, tad arī vispārējām izmaksām piemēro paaugstināto intensitāti, un otrādi.
Lai novērstu noteikumu Nr. 579 24.11.2. apakšpunkta neviennozīmīgu interpretāciju, tika precizēta apakšpunkta redakcija, kurā precīzi norādīts, ka 24.11.2. apakšpunkta uzskaitījumā minētajiem trijiem nosacījumiem ir jāizpildās vienlaikus, un izvēles brīvība dota tikai starp nosacījumu "mobila pakalpojuma sniegšanas vieta" vai "paredzēti zvejas un akvakultūras produkcijas tirdzniecībai vai pārvadāšanai". 
Noteikumu projektā tehniski precizēts noteikumu Nr. 579 24.11.5. apakšpunkts, nosakot, ka attiecināmi ir izdevumi par mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kuri ir konstruēti un paredzēti ne vairāk kā 16 pasažieru pārvadāšanai, neskaitot vadītāju, un kuru garums nepārsniedz astoņus metrus. Apakšpunkts papildināts ar nosacījumu, ka izdevumi ir attiecināmi ne tikai komersantam, kas nodarbina attiecīgu skaitu strādājošo, bet ne mazāk par trim, bet arī biedrībām un zvejas produktu ražotāju organizācijām, ja to biedri nodarbina kopā vismaz astoņus strādājošos.
Noteikumu projektā ir precizēts noteikumu Nr. 579 nosacījums par to, ka atbalsta saņēmējs pārskatu par saimnieciskās darbības rādītājiem iepriekšējā kalendāra gadā, tostarp par izvēlēto rādītāju sasniegtajām vērtībām, Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz jau pirmajā gadā pēc projekta īstenošanas. Tāpat ir precizēts, ka atbalsta saņēmējs, kas īstenojis sabiedriskā labuma projektu, pārskatu par sasniedzamajiem rādītājiem iesniedz tikai pirmajā gadā pēc projekta īstenošanas, kā arī nākamajā gadā pēc projekta pabeigšanas Lauku atbalsta dienestā iesniedzams noslēgts darba līgums par jaunizveidoto darbavietu nozarē, ja bija plānots radīt jaunas darbvietas kā sasniedzamo rādītāju.
Noteikumu projekts attiecas uz tiem projektu iesniegumiem, kas tiks iesniegti projektu pieņemšanas kārtā, kura tiks izsludināta pēc šī noteikumu projekta spēkā stāšanās. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem, tostarp fiziskām personām, kas veic vai plāno uzsākt saimniecisko darbību vai īsteno sabiedriskā labuma projektu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz  pašvaldībām, mazajiem un vidējiem uzņēmējiem, nevalstiskajām un reliģiskajām organizācijām, kā arī vietējās rīcības grupām kā vietējās attīstības stratēģijas īstenotājām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz nozares konkurētspēju, jo vietējās attīstības stratēģijas ietvers atbalstu vietējās ekonomikas attīstības un transformācijas veicināšanai, sekmējot uzņēmumu konkurētspēju, izaugsmi un jaunu darbavietu radīšanu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, jo vietējās attīstības stratēģijas ietvers atbalstu vietējās ekonomikas attīstības un transformācijas veicināšanai, sekmējot jaunu darbavietu radīšanu.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz maziem un vidējiem uzņēmējiem, jo vietējās attīstības stratēģijas ietvers atbalstu vietējās ekonomikas attīstības un transformācijas veicināšanai, sekmējot uzņēmumu konkurētspēju, izaugsmi un jaunu darbavietu radīšanu.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās mazo un vidējo uzņēmumu izaugsmi un konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Programmā zivsaimniecības attīstībai 2021-2027 (PZA 21-27) viens no paredzētajiem rezultātu rādītājiem ir jaunu darbavietu radīšana, ko plānots sasniegt ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošanu; tādējādi atbalsta saņēmēji, radot jaunas darbavietas, veicinās nodarbinātību. 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regula 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regula 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "b" apakšpunkts un 3. punkta "d" apakšpunkts
 
Noteikumu projekta 3.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "b" apakšpunkts un 3. punkta "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 22.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/047d16c5-064d-42e5-ae70-e0cc7bc5df83

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas noteiktajā laikā netika saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi