Anotācija

24-TA-1340: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojums projekts “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes neatliekamo pasākumu īstenošana 2024. gadā" ir izstrādāts pamatojoties uz likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK rīkojuma projekts paredz piešķirt papildu finansējumu 3 285 601 euro apmērā, lai nodrošinātu Rīgas Stradiņu universitātes infrastruktūras ietvaros bērnu zobārstniecības centra izvietošanu modernizētā infrastruktūrā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīgas Stradiņu universitātes (turpmāk – RSU) Stomatoloģijas institūts (turpmāk – Institūts) ir aprīkots ar pasaulē mūsdienīgākajām medicīniskajām iekārtām, tāpēc ārstnieciskajā darbā tiek izmantotas jaunākās tehnoloģijas un tehnikas stomatoloģijā.
Šobrīd Institūts ir vienīgā specializētās zobārstniecības, mutes, sejas un žokļu ķirurģijas ārstniecības iestāde Latvijā, kas veic gan klīnisko darbu, gan piedalās starptautiski novērtētos zinātniskos projektos un attīstīta zinātnisko darbību, gan nodrošina klīnisko praksi jaunajiem speciālistiem, kā arī mūžizglītības iespējas esošajiem speciālistiem.

Šobrīd Institūtā darbojas Bērnu zobārstniecības nodaļa, kurā strādā sertificēti bērnu zobārsti, pielietojot modernākās ārstēšanas metodes un tehnoloģijas. Nodaļa nodrošina zobu ārstēšanu bērniem un pusaudžiem atbilstoši psihoemocionālajai attīstībai, piedāvā neinvazīvas kariesa ārstēšanas metodes, sniedz konsultācijas ar mutes veselības profilaksi saistītos jautājumos, veic profesionālo zobu higiēnu, kā arī specializējas zobu labošanai smieklu gāzes sedācijā, kā arī vispārējā anestēzijā. Nodaļā tiek ārstētas zobu traumas gan akūtā situācijā, gan nodrošināta plānveida traumu ārstēšana – zobu kroņa estētiska atjaunošana, endodontiska ārstēšana mikroskopa kontrolē, zobu un sakņu lūzumu ārstēšana. Institūta bērnu zobārsti veic iedzimtu zobu patoloģiju ārstēšanu – molāru incizīvu hipoplāzijas, lūpu un auksleju šķeltņu u.c. gadījumos, kā arī ICON sistēmas pielietošana bērnu zobārstniecības nodaļā pēc ortodontiskās ārstēšanas (infiltrācijas metode zobu balto plankumu maskēšanai). Pielieto klīniskā praksē metāla un cirkonija kroņus bērniem.
Institūta Bērnu nodaļas zobārstiem ir neatsverama pieredze sarežģītu stomatoloģisku procedūru veikšanā un bērnu ārstēšanu vispārējā narkozē, kam skaita un sarežģītības ziņā nav līdzvērtīgu alternatīvu Latvijā.
Institūtā funkcionē arī Lūpu, aukslēju un iedzimtu sejas šķeltņu centrs, kas ir organizatoriski metodisks bērnu ar iedzimtām sejas šķeltnēm ārstēšanas un rehabilitācijas centrs ar zinātnisku un pedagoģisku ievirzi. Centrs funkcionē Institūta ietvaros un patlaban 731 bērni ir centra regulārā aprūpē. 2023. gadā sniegti 1348 pakalpojumi. Šīs patoloģijas ārstēšana notiek etapveidīgi, ilgstošā laika periodā, jo ir saistīta ar bērna augšanu un attīstību. Ārstēšanas un novērošanas procesā piedalās mutes, sejas un žokļu ķirurgi, ortodonti, audiologopēdi, ģenētikas speciālists, barošanas konsultants. Notiek sadarbība ar Latvijas bērnu dzirdes centru un ar ausu, kakla un deguna ārstiem, psihoterapeitu, kā arī sadarbība ar P.Stradiņa Klīniskās Universitātes Slimnīcu un Bērnu klīnisko universitātes slimnīcu, kur notiek šo bērnu ķirurģiskā ārstēšana. Ilggadēja un cieša starptautiskā sadarbība izveidojusies ar Rostokas, Tartu un Viļņas universitātēm, ar kurām kopā tiek veikti pētījumi un kopā izveidots ārstēšanas un novērošanas protokols atkarībā no patoloģijas veida. Ķirurģiskās ārstēšanas metodes tiek pilnveidotas sadarbojoties ar ķirurgiem no Somijas, Zviedrijas, Vācijas. Centrā strādā administratore, kura nodrošina klīnisko datu uzkrāšanu visā bērna ārstēšanas periodā, bieži vien jau no dzimšanas līdz ārstēšanas pabeigšanai pieaugušā vecumā. Šīs konsultācijas un ārstēšanu apmaksā no valsts budžeta. Tiek piedāvātas konsultācijas grūtniecēm par gaidāmā bērniņa ar šķeltni iespējamo ārstēšanas gaitu.
Institūta Mutes, sejas un žokļu ķirurģijas klīnika kā vadošā veselības aprūpes iestāde valstī, kur veic valsts finansētu bērnu mutes veselības ķirurģisku aprūpi, nodrošina pakalpojumus gan akūti, gan plānveidā bērniem no visas valsts. Atsāpināšanai lieto gan lokālās anestēzijas metodes, gan vispārējo anestēziju atbilstoši indikācijām. Aprūpi nodrošina augsti kvalificēti speciālisti, kuri uzkrājuši pieredzi dažādu sarežģītu un komplicētu ārstēšanas procedūru veikšanā.
Institūta zinātnes un pētniecības virzieni ir nozīmīgs pienesums medicīnas nozarei un Latvijas sabiedrībai kopumā, jo pētnieciskie projekti mutes veselības veicināšanai un epidemioloģijā ļauj ienākt jaunām ārstniecības metodēm Latvijas zobārstniecības nozarē. Balstoties uz šiem pētījumiem tiek izstrādātas vadlīnijas un dažādi informatīvie materiāli vecākiem un bērniem, kā arī vispārējās medicīnas speciālistiem sākot no grūtniecības perioda līdz 18 gadu vecumam. Kā arī regulāri, sadarbībā ar Slimību profilakses un kontroles centru un Rīgas Domi tiek realizētas izglītojošas nodarbības un semināri par mutes un zobu veselības veicināšanu pirmsskolas izglītības iestāžu pedagoģiskam un medicīniskam personālam. Balstoties uz RSU SI pētījumiem tiek veidota Nacionālā Mutes veselības stratēģija balsoties uz kopējo riska faktoru un uz pierādījumiem balstītu pieeju, iesaistot visu sabiedrību un daudznozaru aģentūras.

Zobārstniecības studiju, klīnisko prasmju un Bērnu zobārstniecības jomas attīstībai, RSU plāno realizēt infrastruktūras jaunbūves ieceri Dzirciema ielas 16 un Dzirciema 20 tuvumā. Būvniecības iecerē iekļaujas 6 virszemes stāvu būve (ēkas virszemes stāvu platība ~ 4870m2) un arī pazemes autostāvvietas izveide, kuras daļu varēs izmantot arī kā patvertni ārkārtas situācijās. Jaunbūve vairākās vietās savienojas ar esošām ēkām gan pazemes līmenī, gan ar gaisa koridoriem.
Pēc aktuālāk plānojuma (aktualizēts uz 2024.gada oktobri) Ēkas 0.stāvā plānota pazemes autostāvvietu izveidošana, 1.stāvā iekārtotos RSU Inovāciju centrs, RSU Studējošo pašpārvaldes telpas, Bērnu zobārstniecības klīnika tiktu iekārtota ēkas 2.stāvā – aptuvenā telpu kopējā platība būtu ~ 970 m2, pārējos stāvos pārcelsies un iekārtos telpas RSU zobārstniecības fakultātes katedras un klīnikas, kā arī RSU zobārstniecības fakultātes ģērbtuves, studiju zonas, kopstrādes un pārrunu telpas (t.sk. mācību telpas vai datorklase),  koplietošanas virtuve/atpūtas zona, palīgtelpas – savienojums ar Dzirciema 16, A korpusu. Šobrīd RSU veic stāva plānojuma detalizāciju, kur plānotie sasniedzamie rādītāji (3 vispārējās anestēzijas kabineti ar palātām (nodrošināta vides pieejamība, izmanto arī Lūpu, aukslēju un šķeltņu centrs), 12 darba kabineti zobārstam / higiēnistam (ārsti, rezidenti), no kuriem viens kabinets tiek plānots plašāks profilaktiskās izglītošanas vajadzībām, 3 pārrunu telpas/pirms manipulāciju konsultāciju telpas, 1 semināru telpa/darbinieku / rezidentu mācību telpa, kā arī klusuma telpas pacientiem un bērniem rotaļu telpa/zona skatīt anotācijas 1.pielikumu, kurā norādīta shēma. Vispārējās anestēzijas kabinetos tiek nodrošināta arī vietas rentgena lietošanas iespēja. Jāņem vērā, ka shēma tiek detalizēta un risinājumu izstrādes gaitā telpu izkārtojums var tikt precizēts).

RSU kā zinātnes universitātei un Latvijas vadošajai augstskolai veselības aprūpes sfērā, Institūts ir būtiska un neatņemama tās ekosistēmas sastāvdaļa. Institūta loma un darbība universitātes stratēģiskās specializācijas jomās tiek noteikta apstiprinot Institūta stratēģiju, kas šobrīd ir apstiprināta 2022.-2026.gada periodam, no kuras skaidri izriet Institūta saglabāšana RSU ekosistēmas ietvaros. Institūta akadēmiskās, klīniskās un pētnieciskās darbības virzieni ir cieši integrēti ar Rīgas Stradiņa universitātes Zobārstniecības fakultātes un Rezidentūras nodaļas īstenoto studiju procesu. Līdz ar to kopējas ekosistēmas maksimāli ērtas un efektīvas loģistikas realizācijai Institūts izvietojas RSU īpašumā esošajā infrastruktūrā, kā arī plānotā jaunbūve Dzirciema ielas 16 un Dzirciema ielas 20 tuvumā notiks uz RSU piederošas zemes un būs RSU īpašums, kurā Institūts izmantos telpas nomas attiecību ietvaros saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi" 3.nodaļas nosacījumiem. Infrastruktūras attīstība saistās ar pakalpojumu kvalitātes un pieejamības uzlabošanu (t.sk. infrastruktūras modernizēšana), bet ne jaunu tirgus nišu apgūšanu, attiecīgi arī darbības pārvietošana uz jaunām telpām ir saistīta ar pakalpojuma pieejamības un kvalitātes uzlabošanu. Kopējās ēkas izmaksas pēc aktualizētajiem aprēķiniem (uz 2024.gada oktobri) sastāda 26 508 065 euro, tajā iekļaujas arī Bērnu zobārstniecības klīnikas izmaksas 4 001 124 euro, no kura valsts budžeta pārdalītais finansējums veidotu 3 285 601 euro, kas segtu lielāko daļu Bērnu zobārstniecības centra iekārtotās infrastruktūras ēkas 2.stāvā izmaksas. Atlikušās ēkas būvniecības un iekārtošanas izmaksas RSU segs esošā budžeta ietvaros.

Jaunajās telpās Bērnu zobārstniecības centrā tiks sniegti pakalpojumi bērniem daudz piemērotākās telpās. Vispārējā narkozē ārstētiem pacientiem plānots nodalīt pirms un pēc ārstēšanas plūsmu, veidojot mazāk traumatisku pieredzi. Jaunā infrastruktūra nodrošinās būtiski lielāku Institūta kapacitāti valsts apmaksātu bērnu zobārstniecības pakalpojumu nodrošināšanā, vienlaikus pasūtījuma apmērs būs atkarīgs no Nacionālā veselības dienesta pasūtījuma un pieejamajām kvotām.

Atbilstoši Konkurences padomes sniegtajam atzinumam “Par Rīgas Stradiņa universitātes līdzdalību Sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Rīgas Stradiņa universitātes Stomatoloģijas institūts”” (turpmāk – KP atzinums) noteikts, ka: “arī citiem bērnu zobārstniecības pakalpojumu sniedzējiem uz vienlīdzīgiem nosacījumiem ir jānodrošina iespēja sniegt valsts apmaksātus bērnu zobārstniecības pakalpojumus, tādā veidā veicinot konkurenci pakalpojumu sniedzēju tirgū un nodrošinot plašāku pakalpojumu pieejamību visā Latvijā. Attiecīgi, pārskatot valsts finansējuma apmēru bērnu zobārstniecības pakalpojumu sniegšanai, no konkurences viedokļa nebūtu atbalstāma papildu valsts finansējuma piešķiršana tikai Institūtam, ja pakalpojumus lielākā apjomā būtu gatavi sniegt arī citi (t.sk., privātie) zobārstniecības pakalpojumu sniedzēji.” Ņemot vērā Konkurences padomes sniegto atziņu, uzsverams, ka MK rīkojumā paredzētais atbalsts infrastruktūras kvalitātes uzlabošanai nekādā veidā nav saistāms ar pasūtījuma apmēra palielinājumu vai priekšrocībām no Nacionālā veselības dienesta valsts apmaksātu pakalpojumu sniedzēju atlasē, kas līdz šim un arī turpmāk tiks realizēts nodrošinot visiem pakalpojumu sniedzējiem vienlīdzīgas iespējas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Institūta Bērnu nodaļa ir daļa no Terapeitiskās stomatoloģijas klīnikas. Tā ir vienīgā struktūrvienība Latvijā, kur tik lielā daudzumā vienviet strādā bērnu zobārsti, kuri ir specializējušies visaptverošu zobārstniecības pakalpojumu sniegšanai bērniem, pusaudžiem, jauniešiem un bērniem invalīdiem no 0-18 gadu vecumam. Bērnu nodaļa atbilstoši Nacionālā veselības dienesta finansējumam, spēj nodrošināt primārās veselības aprūpē paredzētos zobārstniecības pakalpojumus, zobu ārstēšanu ar smieklu gāzi un vispārējā narkozē, kā arī mutes profesionālo higiēnu. Institūts ir vienīgā iestāde Latvijā, kur tiek sniegti speciāli pielāgoti zobārstniecības pakalpojumi bērniem invalīdiem. Pastāv infrastruktūras problēmas augstas kvalitātes pakalpojuma sniegšanai bērniem invalīdiem, trūkst atsevišķu aprīkotu telpu, un ir problemātiska sadarbības nodrošināšana ar medicīnas speciālistiem.
Institūta Bērnu nodaļas ārstiem ir liela pieredze ne tikai bērnu zobu ārstēšanā, bet arī akūtu stāvokļu, tai skaitā, zobu traumu gadījumos. Zobu traumu ārstēšana notiek ciešā dažādu speciālistu (ortodonta, ķirurga u.c.) sadarbībā, līdz ar to būtiska nozīme ir moderni pielāgotām telpām, ar pacientu un ārstu organizētas sadarbības un loģistikas nodrošināšanu.
Lai risinātu iepriekš minētās problēmas RSU plāno Zobārstniecības studiju, klīnisko prasmju un Bērnu zobārstniecības jomas attīstībai, realizēt infrastruktūras jaunbūves ieceri Dzirciema ielas 16 un Dzirciema 20 tuvumā, kas iekļautos RSU Campus kopējā infrastruktūrā un ekosistēmā.

KP atzinumā minēts, ka attiecībā uz telpu nomu tās ieskatā gadījumos, kad publiskas personas kapitālsabiedrība veic saimniecisko darbību telpās, kas nav tās īpašums, lai šai kapitālsabiedrībai tādējādi netiktu radītas nepamatotas priekšrocības Konkurences likuma 14.1 panta izpratnē attiecībā pret privātajiem komersantiem, nomas maksa par tās lietošanā nodoto telpu izmantošanu būtu nosakāma uz vienlīdzīgiem nosacījumiem, kā tā tiktu noteikta citam privātajam nomniekam. Tāpat, ņemot vērā, ka Institūta saimnieciskā darbība un tehnoloģiskā attīstība tiek nodrošināta, sniedzot maksas pakalpojumus un Institūta finansiālie rādītāji ir pozitīvi (Institūts strādā ar peļņu), Konkurences padome aicina rūpīgi vērtēt un pamatot nepieciešamību ieguldīt publisko finansējumu Institūta tehnoloģiju un aprīkojuma iegādes finansēšanai, ja konkrēto mērķu sasniegšanai nepieciešamie līdzekļi ir paša Institūta rīcībā.
Attiecībā uz Konkurences padomes minēto, paskaidrojams, ka, ņemot vērā, ka infrastruktūras jaunbūves iecere Dzirciema ielas 16 un Dzirciema 20 tuvumā no RSU puses tiek realizēta kā vienots un savstarpēji integrēts projekts kopējas ekosistēmas ietvaros, tad gan ēku būvniecību, gan arī to pamataprīkojumu nodrošina RSU kā galvenais projekta realizētājs (tiek veidots kā vienots īpašums). Savukārt Institūtam nepieciešamās telpas ar aprīkojumu plānots nodrošināt telpu nomas attiecību ietvaros, Institūtam maksājot par to nomas atlīdzību RSU saskaņā ar neatkarīga eksperta vērtējumu, tātad atbilstoši tirgus cenām un situācijai.

Nepieciešams MK pieņemt lēmumu par papildu finansējumu piešķiršanu 3 285 601 euro apmērā, lai nodrošinātu bērnu zobārstniecības centra izveidi jaunbūves ietvaros, kas ļaus vienlaikus nodalīt bērnu zobārstniecību, tajā pat laikā arī to pēc moderna plānojuma integrēt kopējās klīnikas darbībā, kā arī būtiski paralēli sekmēt jauno speciālistu sagatavošanu, kas ir tik pat būtiski.
Risinājuma apraksts
MK rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadam 3 285 601 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammu 02.03.00 “Augstākā medicīnas izglītība”, lai nodrošinātu Rīgas Stradiņu universitātes infrastruktūras ietvaros bērnu zobārstniecības centra izvietošanu modernizētā infrastruktūrā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Uzturēšanas izdevumiem, kas radīsies pēc aktivitātes “RSU studiju un zobārstniecības ēka Dzirciema ielā 16/20, Rīga” pabeigšanas tiks segti no Institūta veiktās nomas maksas, kā arī RSU budžeta.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
3 285 601
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
3 285 601
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 285 601
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 285 601
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 285 601
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadam 3 285 601 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammu 02.03.00 “Augstākā medicīnas izglītība”, lai nodrošinātu Rīgas Stradiņu universitātes infrastruktūras ietvaros bērnu zobārstniecības centra izvietošanu modernizētā infrastruktūrā (detalizētu informāciju par plānotajām izmaksām skatīt no 2.-4.pielikumam).

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.

Veselības ministrijai finansējuma piešķiršanā ievērot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi" (2012/21/ES) atbilstoši ar Rīgas Stradiņa universitāti noslēgtajam pilnvarojuma līgumam.

Pavisam kopā RSU studiju un zobārstniecības ēkas izveides plānotais finansējums sastāda 26 508 065 euro, no tiem 3 285 601 euro tiks novirzīts caur sagatavoto rīkojuma projekta finansējuma piešķīrumu, savukārt atlikusī finansējuma daļa 23 222 464 euro apmērā tiks segta RSU esošā budžeta ietvaros.

Bērnu zobārstniecības centra izveidei paredzētais valsts budžeta finansējums 3 285 601 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai tiek pārdalīts uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammu 02.03.00 “Augstākā medicīnas izglītība” dotācijai no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātajām publiskajām personām un budžeta nefinansētām iestādēm (7470 kods), attiecīgi Veselības ministrija veiks pārskaitījumu RSU 2024. gadā, taču RSU studiju un zobārstniecības ēkas izveides realizācija (iepriekšminētā finansējuma apgūšana) notiks pakāpeniski, atbilstoši plānam - līdz 2028. gadam. 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Aktivitātes “RSU studiju un zobārstniecības ēka Dzirciema ielā 16/20, Rīga” kopējā provizoriskā ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci gadu griezumā sastāda sekojoši - 2024. gadā 30 000 euro, 2025. gadā 319 309 euro, 2026. gadā 1 497 744 euro, 2027. gadā 12 977 931 euro, 2028. gadā 11 683 080 euro, tai skaitā atsevišķi izdalīta ietekme no Bērnu zobārstniecības centra izveides sastāda sekojoši - 2024. gadā 3 821 euro, 2025. gadā 40 672 euro, 2026. gadā 190 774 euro, 2027. gadā 1 905 246 euro, 2028. gadā 1 860 611 euro.

Komercdarbības atbalsts Bērnu zobārstniecības klīnikas infrastruktūras attīstībai tiks sniegts kā atbalsts atbilstoši Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumam Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi.

Ņemot vērā, ka Bērnu zobārstniecības klīnikā varētu tikt sniegti arī maksas pakalpojumi, atbalsta saņēmējs, kas nodarbojas gan ar vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojumu (VTNP) sniegšanu, gan ar citas saimnieciskās darbības veikšanu, grāmatvedības uzskaitē atsevišķi uzrādīs izmaksas un ieņēmumus, kas saistīti ar VTNP sniegšanu, un izmaksas un ieņēmumus par citiem pakalpojumiem, lai varētu nodrošināt, ka atbalsta saņēmēja darbības, uz kurām netiek attiecināts VTNP sniegšanas pienākums, negūst labumu no piešķirtās kompensācijas par VTNP sniegšanu. Attiecīgi pie atbalsta piešķiršanas tiks veikts valsts un maksas pakalpojumu īpatsvara aprēķins jeb tiks veikta infrastruktūras izmantošanas proporcijas noteikšana, nosakot publiskā un privātā finansējuma apmēru, attiecīgi atbalsta saņēmējam samazinot piešķirto publisko atbalstu par maksas pakalpojumu īpatsvaru. Atbilstoši šobrīd veiktajām aplēsēm, Bērnu zobārstniecības klīnikas infrastruktūras izmantošanas valsts apmaksāto pakalpojumu sniegšanai un citu darbību veikšanai proporcija varētu būt šāda: infrastruktūras izmantošanas proporcija sabiedriskajiem pakalpojumiem – 85% un maksas pakalpojumiem 15%, kas, savukārt, liecina par to, ka rīkojuma ietvaros piešķirtais finansējums nepārsniegs kopējo publisko izmaksu maksimālo apmēru, t.i. 85% no Bērnu zobārstniecības klīnikas infrastruktūras attīstības izmaksām 4 001 124 euro. Detalizēts aprēķins un informācija par proporcijas aprēķinā izmantojamām telpu platībām un laika sadalījumu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai un citu darbību veikšanai tiks sniegta atbalsta piešķiršanas dienā.  
Tāpat pie atbalsta līguma slēgšanas tiks pievienots vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanas pilnvarojuma uzlicēja apliecinājums, ka tas kontrolēs un pārskatīs VTNP deleģēšanas līgumā paredzētos atlīdzības (kompensācijas) maksājumus, kā arī novērsīs un atgūs deleģēšanas līgumā paredzēto atlīdzības (kompensācijas) maksājumu pārmaksu.

Lai novērstu demarkāciju un dubulto finansējumu, tai skaitā šī projekta ietvaros piešķiramā atbalsta nepārklāšanos ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam un Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ietvaros īstenotajām aktivitātēm, demarkācija veselības jomas investīcijām tiek nodrošināta trijos līmeņos:
- Stratēģiskās plānošanas līmenī (Sabiedrības veselības pamatnostādnēs 2021. - 2027. gadam un specifiskajos veselības jomas apakšnozaru plānošanas dokumentos);
- Investīciju plānošanas līmenī (veselības nozares infrastruktūras investīciju stratēģijā 2021. - 2027. gadam);
- Operacionālajā līmenī (projektu jeb atbalsta piešķiršanas vērtēšanas posmā, t.sk. paredzot attiecīgus projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus darbības programmas projektiem, kā arī nodrošinot visu investīciju augsto tehnoloģiju vērtēšanu).
Īstenojot šo projektu, finansējuma saņēmējam būs jānodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos, kā arī to, ka projektā plānotie darbi netiek finansēti vai līdzfinansēti un tos nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Rīgas Stradiņa universitāte

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pieejamāki bērnu zobārstniecības pakalpojumi.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Zobārstniecības centra shēma
2. pielikums
Nosaukums
Finansējums
3. pielikums
Nosaukums
Konkurences padomes paskaidrojums
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk