Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-1461: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. septembra rīkojumā Nr. 591 "Par Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas 2024. gada budžeta apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2023.gada 13.septembra rīkojumā Nr. 591 “Par Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas 2024.gada budžeta apstiprināšanu” (turpmāk- Projekts) izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļu un Dzelzceļa likuma 33. panta piekto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas (turpmāk- Inspekcija) 2024. gada budžeta izdevumus atbilstoši aktuālajai situācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
No 2010. gada 1. janvāra Inspekcija ir budžeta nefinansēta valsts pārvaldes iestāde, kura tiek finansēta no publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras finansējuma saskaņā ar Dzelzceļa likuma 33. panta piekto daļu, kas noteic, ka Inspekcijai ik gadu no Dzelzceļa likuma 10. panta otrās daļas 1. un 2. punktā noteiktajiem finansēšanas avotiem piešķir finansējumu 1,79 procentu apmērā no kopējā šā likuma 10. panta otrās daļas 1. un 2. punktā minētā dzelzceļa infrastruktūras finansējuma apjoma, ko veido ieņēmumi no maksas par Dzelzceļa likuma 12.1 panta pirmajā daļā minēto minimālo piekļuves pakalpojumu kompleksu un ieņēmumi no tās valstij piederošās zemes nodošanas lietošanā par atlīdzību, uz kuras izvietota publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūra (Dzelzceļa likuma 15. panta otrā daļa) un šis apjoms nedrīkst būt mazāks par finansējumu, kāds piešķirts 2022. gadam.
Ar Ministru kabineta 2023. gada 13. septembra rīkojumu Nr. 591 „Par Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas 2024. gada budžeta apstiprināšanu” tika apstiprināts Inspekcijas ieņēmumu un izdevumu plāns 2024. gadam 1 082 001 euro apmērā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams apstiprināt grozījumus Inspekcijas 2024. gada budžetā, jo šobrīd Inspekcijas 2024. gada izdevumi tiek palielināti par 250 162 euro, izmantojot daļu no iepriekšējo gadu finanšu līdzekļu uzkrājuma. Aktuālais Inspekcijas 2024. gada ieņēmumu plāns veido 1 082 001 euro un izdevumu plāns - 1 332 163 euro.
Risinājuma apraksts
Ar projektu tiek koriģēti Inspekcijas 2024. gada izdevumi – tie palielinās par 250 162 euro, izmantojot iepriekšējo gadu finanšu līdzekļu uzkrājumu (atlikums uz 2024. gada 1. janvāri ir 694 378 euro) atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 6.1 panta piektajā daļā noteiktajam, ka budžeta nefinansētu iestāžu kārtējā gada līdzekļu atlikumu var izmantot nākamā gada izdevumu finansēšanai. Šobrīd Inspekcijas ieņēmumu un izdevumu aktuālais budžeta plāns 2024. gadam, kopā ar iepriekšējo gadu finanšu līdzekļu uzkrājumu veido 1 332 163 euro. Izdevumu palielinājums saistīts ar izdevumiem atlīdzībai saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteikto, tie palielinās par 199 278 euro. Izdevumi precēm un pakalpojumiem palielinās par 50 884 euro, kas saistāms ar telpu īres izmaksu palielināšanos, IT pakalpojumu izmaksu pieaugumu un nepieciešamajiem kiberdrošības pasākumiem, lai tiktu nodrošināta datu droša uzglabāšana. Inspekcijas ieņēmumi 2024. gadā paliek bez izmaiņām - 1 082 001 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Inspekcijas darbības stratēģija 2023. -2026. gadam pieejama tīmekļvietnē:
https://www.vdzti.gov.lv/lv/strategijas?utm_source=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam, sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

Rīkojuma projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi