25-TA-2207: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Notariāta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabinets 2025. gada 26. augusta sēdē (protokola Nr. 33, 53.§) (turpmāk - Protokols Nr.33, 53.§) izskatīja un atbalstīja Informatīvo ziņojumu “Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam”, 25-TA-2002 (turpmāk – Izdevumu pārskatīšanas ziņojums).
Atbilstoši Protokola Nr.33, 53.§, 29.punktam, valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” no 2026. gada 1. janvāra jānodrošina rīcību ar valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kustamo mantu, bezķermeniskām lietām un rīcību ar konfiscēto mantu, kura tiek realizēta, pamatojoties uz Eiropas Savienības dalībvalsts vai ārvalsts kompetentās iestādes pieprasījuma pamata, tai skaitā valstij piekritīgās kustamās mantas uzskaiti, glabāšanu, iznīcināšanu, nodošanu bez maksas, realizēšanu, izņemot finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus, kā arī Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumu Nr. 901 "Noteikumi par kompetentajām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu" 5.3. sadaļas 35.1. – 35.3. apakšpunktā minēto mantu[1].
[1] https://tapportals.mk.gov.lv/meetings/protocols/fba1296e-4d5c-45f5-8edf-f843782a48fe
Atbilstoši Protokola Nr.33, 53.§, 29.punktam, valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” no 2026. gada 1. janvāra jānodrošina rīcību ar valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kustamo mantu, bezķermeniskām lietām un rīcību ar konfiscēto mantu, kura tiek realizēta, pamatojoties uz Eiropas Savienības dalībvalsts vai ārvalsts kompetentās iestādes pieprasījuma pamata, tai skaitā valstij piekritīgās kustamās mantas uzskaiti, glabāšanu, iznīcināšanu, nodošanu bez maksas, realizēšanu, izņemot finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus, kā arī Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumu Nr. 901 "Noteikumi par kompetentajām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu" 5.3. sadaļas 35.1. – 35.3. apakšpunktā minēto mantu[1].
[1] https://tapportals.mk.gov.lv/meetings/protocols/fba1296e-4d5c-45f5-8edf-f843782a48fe
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu Protokola Nr.33, 53.§ 29.punktā noteikto institūciju rīcību ar valstij piekritīgo mantu, likumprojekta mērķis ir precizēt Notariāta likuma 306.panta sesto un septīto daļu, aizstājot institūciju – Valsts ieņēmumu dienestu, kuram zvērināts notārs pēc akta par mantojuma lietas izbeigšanu (ja notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu nav norādītas kreditoru pretenzijas) taisīšanas nosūta notariālo aktu grāmatas izrakstu, ar vispārīgu norādi uz kompetento institūciju, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Likumprojekts ir iekļauts likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" pavadošo likumprojektu paketē. Tādējādi tā spēkā stāšanās termiņš –2026. gada 1.janvāris.
Projektā ietvertie grozījumi ir saistīti ar grozījumiem vēl vairākos tiesību aktos (norādīti tiesību akta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācija) 4.1. sadaļā), un kuriem ir jāparedz vienots spēkā stāšanās termiņš - 2026.gada 1.janvāris.
Projektā ietvertie grozījumi ir saistīti ar grozījumiem vēl vairākos tiesību aktos (norādīti tiesību akta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācija) 4.1. sadaļā), un kuriem ir jāparedz vienots spēkā stāšanās termiņš - 2026.gada 1.janvāris.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Notariāta likuma 306.pantu, ja uzaicinājumā (sludinājumā par mantojuma atklāšanos) noteiktajā termiņā mantinieks nav pieteicies vai arī ir atteicies no mantojuma, zvērināts notārs taisa ar valsts nodevu neapmaksājamu notariālo aktu par mantojuma lietas izbeigšanu. Notariālais akts par mantojuma lietas izbeigšanu ir pamats mantas reģistrācijai uz valsts vai pašvaldības vārda.
Ja mantojamās mantas sastāvā ietilpst nekustamais īpašums, zvērināts notārs, nosūtot notariālā akta izrakstu zvērinātam tiesu izpildītājam, nodrošina, ka atzīme par mantas atzīšanu par bezmantinieku mantu tiek ierakstīta zemesgrāmatā, kā arī nosūta pašvaldībai, kuras teritorijā atrodas nekustamais īpašums, un valsts institūcijai, kura atbild par attiecīgā valsts nekustamā īpašuma veida apsaimniekošanu, notariālo aktu grāmatas izraksta kopiju un informāciju par attiecīgo zvērinātu tiesu izpildītāju, ja tam atbilstoši šā panta piektajai daļai nosūtāms notariālo aktu grāmatas izraksts.
Notariāta likuma 306.panta sestajā daļā ir noteikts: “Ja notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu nav norādītas kreditoru pretenzijas, zvērināts notārs pēc akta par mantojuma lietas izbeigšanu taisīšanas notariālo aktu grāmatas izrakstu nosūta Valsts ieņēmumu dienestam.”
Notariāta likuma 306.panta septītajā daļā ir noteikts: “Ja nav zināms mantojamās mantas sastāvs, zvērināts notārs notariālo aktu grāmatas izrakstu zvērinātam tiesu izpildītājam vai Valsts ieņēmumu dienestam nenosūta. Ja zvērināts notārs pēc mantojuma lietas izbeigšanas saņem ziņas par mantojamās mantas sastāvu, viņš taisa grozījumus notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu un rīkojas atbilstoši šā panta ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktajam.”
Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3.1 pantā noteikts kompetento institūciju loks, kas nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, proti tiesību normā noteikts, ka Ministru kabinets nosaka kompetentās tiešās pārvaldes un pastarpinātās pārvaldes institūcijas un kārtību, kādā veicama valstij piekritīgās mantas pārņemšana, glabāšana, uzskaite, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts un pašvaldību budžetā.
Savukārt, kompetentās tiešās pārvaldes un pastarpinātās pārvaldes institūcijas noteiktas Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumos Nr. 901 "Noteikumi par kompetentajām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.901).
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 901 2.punktam valstij piekritīgās mantas pārņemšanu, glabāšanu, uzskaiti, realizāciju, nodošanu bez maksas, iznīcināšanu un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšanu valsts un pašvaldību budžetā atbilstoši šo noteikumu 3. punktā minētajai kompetencei šobrīd nodrošina Valsts ieņēmumu dienests, Nodrošinājuma valsts aģentūra, Pārtikas un veterinārais dienests, Dabas aizsardzības pārvalde un pašvaldības.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.901 4.punktu minētās kompetentās institūcijas veic darbības ar valstij piekritīgo mantu pēc tam, kad valsts pārvaldes iestādes, pašvaldības vai amatpersonas lēmums, zvērināta notāra akts vai tiesas nolēmums par attiecīgās mantas konfiscēšanu, atzīšanu par bezmantinieka mantu vai bezīpašnieka mantu (turpmāk – lēmums) kļuvis pieejams un izpildāms. Institūcija valstij piekritīgo mantu pārņem 20 darbdienu laikā pēc tam, kad lēmums ir kļuvis pieejams un izpildāms.
Lai nodrošinātu racionālāku valsts budžeta līdzekļu izmantošanu, finansējumu novirzot nozares prioritāšu īstenošanai un aktuālu jautājumu risināšanai, Izdevumu pārskatīšanas ziņojuma 2.1.2. sadaļā norādīts, ka Valsts ieņēmumu dienestam paredzēts atteikties no neraksturīgas funkcijas – valstij piekritīgās mantas realizācijas turpmākas veikšanas.
Valsts ieņēmumu dienests veic nodokļu un muitas nodokļu administrācijai neraksturīgu funkciju – uzskaita valstij piekritīgo mantu, nodrošina kontroli pār tās realizāciju, nodošanu bez maksas, iznīcināšanu un ieņēmumu iemaksu valsts budžetā atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kompetencei.
Ministru kabinets jau 2024. gada 6. februārī ir pieņēmis zināšanai informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”[1], kurā kā viena no Valsts ieņēmumu dienesta neraksturīgajām funkcijām norādīta valstij piekritīgās mantas administrēšana.
Izdevumu pārskatīšanas ziņojumā ir secināts, ka izvērtējot valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” pamatdarbības jomas un kompetenci, valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” ir piemērota kļūt par kompetento institūciju, kura, līdztekus citām kompetentajām institūcijām, var nodrošināt rīcību ar valstij piekritīgo mantu, ņemot vērā tās kompetenci gan valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas un atsavināšanas jomā, gan kustamās mantas atsavināšanā, darbinieku specifiskās zināšanas, iekšējos atbalsta resursus (IT nodrošinājums, finanšu speciālistu un grāmatvedības atbalsts, sava tīmekļvietne un pieejamība datu bāzēm). Valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” jau šobrīd ir iesaistīta valstij piekritīgās mantas, kas ir nekustamie īpašumi, pārņemšanā no Valsts ieņēmumu dienesta.
Valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” rīcību ar valstij piekritīgo mantu pamatā nodrošinās ar jau šobrīd pieejamiem saviem cilvēkresursiem, nosakot attiecīgajiem darbiniekiem papildu pienākumus. Lai nodrošinātu procesa nepārtrauktību, no Valsts ieņēmumu dienesta plānots pārņemt 2 speciālistus, kuri šobrīd nodarbojas ar valstij piekritīgās mantas realizāciju.
Izdevumu pārskatīšanas ziņojumā iekļautais priekšlikums paredz, ka valstij piekritīgās mantas procesa pārņemšana no Valsts ieņēmumu dienesta pilnā apjomā tiktu realizēta ar 2027. gada 1. janvāri. Lai to nodrošinātu, pārejas periodā tiks izvērtētas iespējas optimizēt un padarīt efektīvāku rīcību ar valstij piekritīgajiem finanšu līdzekļiem, finanšu instrumentiem un iznīcināmo valstij piekritīgo mantu.
Ievērojot iepriekš minēto, Protokola Nr.33, 53.§ 30.punktā noteikts uzdevums- Finanšu ministrijai (valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” un Valsts ieņēmumu dienestam) sadarbībā ar institūcijām, kuras nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, un citām kompetentām institūcijām līdz 2026. gada 1. jūlijam izvērtēt normatīvā regulējuma pilnveidošanu rīcībai ar valstij piekritīgajiem finanšu līdzekļiem, finanšu instrumentiem un MK noteikumu Nr. 901 5.3. sadaļas 35.1.–35.3. apakšpunktā minēto iznīcināmo valstij piekritīgo mantu, sagatavot un finanšu ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par kompetentās iestādes noteikšanu rīcībai ar minēto valstij piekritīgo mantu, lai nodrošinātu, ka valstij piekritīgās mantas procesa pārņemšana no Valsts ieņēmumu dienesta pilnā apjomā tiktu īstenota ar 2027. gada 1. janvāri.
Protokola Nr.33, 53.§ 29.punkta risinājums paredz, ka no 2026. gada 1. janvāra valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” nodrošinās rīcību ar valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kustamo mantu, bezķermeniskām lietām un rīcību ar konfiscēto mantu, kura tiek realizēta, pamatojoties uz ES dalībvalsts vai ārvalsts kompetentās iestādes pieprasījuma pamata, tai skaitā valstij piekritīgās kustamās mantas uzskaiti, glabāšanu, iznīcināšanu, nodošanu bez maksas, realizēšanu, izņemot finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus, kā arī MK noteikumu Nr. 901 5.3. sadaļas 35.1. – 35.3. apakšpunktos minēto mantu (tajā skaitā alkohols, cigaretes, nevērtīga, izplatīšanai aizliegta manta, mantai beidzies derīguma termiņš). Savukārt Valsts ieņēmumu dienests turpinās īstenot tai normatīvos aktos noteikto rīcību ar valstij piekritīgajiem finanšu līdzekļiem un finanšu instrumentiem, kā arī iznīcināmo valstij piekritīgo kustamo mantu līdz turpmākam lēmumam.
Ar piedāvāto risinājumu paredzēts, ka valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" darbības ar minēto valstij piekritīgo mantu (piekritīgās mantas pārņemšanu, glabāšanu, uzskaiti, realizāciju, nodošanu bez maksas un iznīcināšanu) veiks, savas izmaksas sedzot no ieņēmumiem, kas gūti realizējot valstij piekritīgo kustamo mantu, bezķermeniskas lietas un konfiscēto mantu, kura tiek realizēta, pamatojoties uz Eiropas Savienības dalībvalsts vai ārvalsts kompetentās iestādes pieprasījuma pamata, izņemot finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus. Līdz ar to minēto izdevumu segšanai nebūs nepieciešama valsts budžeta dotācija, tādējādi radot valsts budžeta līdzekļu ietaupījumu.
Lai valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” un Valsts ieņēmumu dienests no 2026. gada 1. janvāra varētu nodrošināt rīcību ar valstij piekritīgo mantu, atbilstoši Protokola Nr.33, 53.§ 29.punktā noteiktajai kompetencei un apjomam, nepieciešams veikt grozījumus normatīvajos tiesību aktos, kas nosaka rīcību ar valstij piekritīgo mantu, tostarp, Notariāta likumā, precizējot institūcijas, kuras nodrošina rīcību ar valstij piekritīgi mantu un to kompetences sadalījumu.
[1] Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem
Ja mantojamās mantas sastāvā ietilpst nekustamais īpašums, zvērināts notārs, nosūtot notariālā akta izrakstu zvērinātam tiesu izpildītājam, nodrošina, ka atzīme par mantas atzīšanu par bezmantinieku mantu tiek ierakstīta zemesgrāmatā, kā arī nosūta pašvaldībai, kuras teritorijā atrodas nekustamais īpašums, un valsts institūcijai, kura atbild par attiecīgā valsts nekustamā īpašuma veida apsaimniekošanu, notariālo aktu grāmatas izraksta kopiju un informāciju par attiecīgo zvērinātu tiesu izpildītāju, ja tam atbilstoši šā panta piektajai daļai nosūtāms notariālo aktu grāmatas izraksts.
Notariāta likuma 306.panta sestajā daļā ir noteikts: “Ja notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu nav norādītas kreditoru pretenzijas, zvērināts notārs pēc akta par mantojuma lietas izbeigšanu taisīšanas notariālo aktu grāmatas izrakstu nosūta Valsts ieņēmumu dienestam.”
Notariāta likuma 306.panta septītajā daļā ir noteikts: “Ja nav zināms mantojamās mantas sastāvs, zvērināts notārs notariālo aktu grāmatas izrakstu zvērinātam tiesu izpildītājam vai Valsts ieņēmumu dienestam nenosūta. Ja zvērināts notārs pēc mantojuma lietas izbeigšanas saņem ziņas par mantojamās mantas sastāvu, viņš taisa grozījumus notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu un rīkojas atbilstoši šā panta ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktajam.”
Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3.1 pantā noteikts kompetento institūciju loks, kas nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, proti tiesību normā noteikts, ka Ministru kabinets nosaka kompetentās tiešās pārvaldes un pastarpinātās pārvaldes institūcijas un kārtību, kādā veicama valstij piekritīgās mantas pārņemšana, glabāšana, uzskaite, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts un pašvaldību budžetā.
Savukārt, kompetentās tiešās pārvaldes un pastarpinātās pārvaldes institūcijas noteiktas Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumos Nr. 901 "Noteikumi par kompetentajām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.901).
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 901 2.punktam valstij piekritīgās mantas pārņemšanu, glabāšanu, uzskaiti, realizāciju, nodošanu bez maksas, iznīcināšanu un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšanu valsts un pašvaldību budžetā atbilstoši šo noteikumu 3. punktā minētajai kompetencei šobrīd nodrošina Valsts ieņēmumu dienests, Nodrošinājuma valsts aģentūra, Pārtikas un veterinārais dienests, Dabas aizsardzības pārvalde un pašvaldības.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.901 4.punktu minētās kompetentās institūcijas veic darbības ar valstij piekritīgo mantu pēc tam, kad valsts pārvaldes iestādes, pašvaldības vai amatpersonas lēmums, zvērināta notāra akts vai tiesas nolēmums par attiecīgās mantas konfiscēšanu, atzīšanu par bezmantinieka mantu vai bezīpašnieka mantu (turpmāk – lēmums) kļuvis pieejams un izpildāms. Institūcija valstij piekritīgo mantu pārņem 20 darbdienu laikā pēc tam, kad lēmums ir kļuvis pieejams un izpildāms.
Lai nodrošinātu racionālāku valsts budžeta līdzekļu izmantošanu, finansējumu novirzot nozares prioritāšu īstenošanai un aktuālu jautājumu risināšanai, Izdevumu pārskatīšanas ziņojuma 2.1.2. sadaļā norādīts, ka Valsts ieņēmumu dienestam paredzēts atteikties no neraksturīgas funkcijas – valstij piekritīgās mantas realizācijas turpmākas veikšanas.
Valsts ieņēmumu dienests veic nodokļu un muitas nodokļu administrācijai neraksturīgu funkciju – uzskaita valstij piekritīgo mantu, nodrošina kontroli pār tās realizāciju, nodošanu bez maksas, iznīcināšanu un ieņēmumu iemaksu valsts budžetā atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kompetencei.
Ministru kabinets jau 2024. gada 6. februārī ir pieņēmis zināšanai informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”[1], kurā kā viena no Valsts ieņēmumu dienesta neraksturīgajām funkcijām norādīta valstij piekritīgās mantas administrēšana.
Izdevumu pārskatīšanas ziņojumā ir secināts, ka izvērtējot valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” pamatdarbības jomas un kompetenci, valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” ir piemērota kļūt par kompetento institūciju, kura, līdztekus citām kompetentajām institūcijām, var nodrošināt rīcību ar valstij piekritīgo mantu, ņemot vērā tās kompetenci gan valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas un atsavināšanas jomā, gan kustamās mantas atsavināšanā, darbinieku specifiskās zināšanas, iekšējos atbalsta resursus (IT nodrošinājums, finanšu speciālistu un grāmatvedības atbalsts, sava tīmekļvietne un pieejamība datu bāzēm). Valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” jau šobrīd ir iesaistīta valstij piekritīgās mantas, kas ir nekustamie īpašumi, pārņemšanā no Valsts ieņēmumu dienesta.
Valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” rīcību ar valstij piekritīgo mantu pamatā nodrošinās ar jau šobrīd pieejamiem saviem cilvēkresursiem, nosakot attiecīgajiem darbiniekiem papildu pienākumus. Lai nodrošinātu procesa nepārtrauktību, no Valsts ieņēmumu dienesta plānots pārņemt 2 speciālistus, kuri šobrīd nodarbojas ar valstij piekritīgās mantas realizāciju.
Izdevumu pārskatīšanas ziņojumā iekļautais priekšlikums paredz, ka valstij piekritīgās mantas procesa pārņemšana no Valsts ieņēmumu dienesta pilnā apjomā tiktu realizēta ar 2027. gada 1. janvāri. Lai to nodrošinātu, pārejas periodā tiks izvērtētas iespējas optimizēt un padarīt efektīvāku rīcību ar valstij piekritīgajiem finanšu līdzekļiem, finanšu instrumentiem un iznīcināmo valstij piekritīgo mantu.
Ievērojot iepriekš minēto, Protokola Nr.33, 53.§ 30.punktā noteikts uzdevums- Finanšu ministrijai (valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” un Valsts ieņēmumu dienestam) sadarbībā ar institūcijām, kuras nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, un citām kompetentām institūcijām līdz 2026. gada 1. jūlijam izvērtēt normatīvā regulējuma pilnveidošanu rīcībai ar valstij piekritīgajiem finanšu līdzekļiem, finanšu instrumentiem un MK noteikumu Nr. 901 5.3. sadaļas 35.1.–35.3. apakšpunktā minēto iznīcināmo valstij piekritīgo mantu, sagatavot un finanšu ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par kompetentās iestādes noteikšanu rīcībai ar minēto valstij piekritīgo mantu, lai nodrošinātu, ka valstij piekritīgās mantas procesa pārņemšana no Valsts ieņēmumu dienesta pilnā apjomā tiktu īstenota ar 2027. gada 1. janvāri.
Protokola Nr.33, 53.§ 29.punkta risinājums paredz, ka no 2026. gada 1. janvāra valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” nodrošinās rīcību ar valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kustamo mantu, bezķermeniskām lietām un rīcību ar konfiscēto mantu, kura tiek realizēta, pamatojoties uz ES dalībvalsts vai ārvalsts kompetentās iestādes pieprasījuma pamata, tai skaitā valstij piekritīgās kustamās mantas uzskaiti, glabāšanu, iznīcināšanu, nodošanu bez maksas, realizēšanu, izņemot finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus, kā arī MK noteikumu Nr. 901 5.3. sadaļas 35.1. – 35.3. apakšpunktos minēto mantu (tajā skaitā alkohols, cigaretes, nevērtīga, izplatīšanai aizliegta manta, mantai beidzies derīguma termiņš). Savukārt Valsts ieņēmumu dienests turpinās īstenot tai normatīvos aktos noteikto rīcību ar valstij piekritīgajiem finanšu līdzekļiem un finanšu instrumentiem, kā arī iznīcināmo valstij piekritīgo kustamo mantu līdz turpmākam lēmumam.
Ar piedāvāto risinājumu paredzēts, ka valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" darbības ar minēto valstij piekritīgo mantu (piekritīgās mantas pārņemšanu, glabāšanu, uzskaiti, realizāciju, nodošanu bez maksas un iznīcināšanu) veiks, savas izmaksas sedzot no ieņēmumiem, kas gūti realizējot valstij piekritīgo kustamo mantu, bezķermeniskas lietas un konfiscēto mantu, kura tiek realizēta, pamatojoties uz Eiropas Savienības dalībvalsts vai ārvalsts kompetentās iestādes pieprasījuma pamata, izņemot finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus. Līdz ar to minēto izdevumu segšanai nebūs nepieciešama valsts budžeta dotācija, tādējādi radot valsts budžeta līdzekļu ietaupījumu.
Lai valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” un Valsts ieņēmumu dienests no 2026. gada 1. janvāra varētu nodrošināt rīcību ar valstij piekritīgo mantu, atbilstoši Protokola Nr.33, 53.§ 29.punktā noteiktajai kompetencei un apjomam, nepieciešams veikt grozījumus normatīvajos tiesību aktos, kas nosaka rīcību ar valstij piekritīgo mantu, tostarp, Notariāta likumā, precizējot institūcijas, kuras nodrošina rīcību ar valstij piekritīgi mantu un to kompetences sadalījumu.
[1] Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot Ministru kabineta Protokola Nr.33, 53.§, 29.punktā doto uzdevumu, lai valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” no Valsts ieņēmumu dienesta ar 2026.gada 1.janvāri nodrošinātu valstij piekritīgās mantas pārņemšanu atbilstoši protokollēmumā norādītajai kompetencei, nepieciešams precizēt Notariāta likuma 306.panta sestajā un septītajā daļā noteikto kompetento institūciju, kurai zvērināts notārs nosūta notariālo aktu grāmatas izrakstu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt Notariāta likuma 306. panta sesto un septīto daļu, izsakot tās šādā redakcijā:
“Ja notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu nav norādītas kreditoru pretenzijas, zvērināts notārs pēc akta par mantojuma lietas izbeigšanu taisīšanas notariālo aktu grāmatas izrakstu nosūta institūcijai, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu.
Ja nav zināms mantojamās mantas sastāvs, zvērināts notārs notariālo aktu grāmatas izrakstu zvērinātam tiesu izpildītājam vai šā panta sestajā daļā norādītajai kompetentajai institūcijai, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, nenosūta. Ja zvērināts notārs pēc mantojuma lietas izbeigšanas saņem ziņas par mantojamās mantas sastāvu, viņš taisa grozījumus notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu un rīkojas atbilstoši šā panta ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktajam.”
Likums stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī.
Saskaņā ar šobrīd spēkā esošo MK noteikumu Nr.901 3.punkta redakciju Valsts ieņēmumu dienests pārņem un nodrošina darbības ar valstij piekritīgajiem nekustamajiem īpašumiem un tiesībām uz nekustamo īpašumu, bezķermeniskām lietām, kā arī kustamo mantu, kas nav minēta MK noteikumu Nr.901 3.1., 3.2. un 3.3. apakšpunktā (t.i., kustamā manta, kas atrodas glabāšanā Nodrošinājuma valsts aģentūrā; dzīvā kustamā manta, kas atrodas glabāšanā Pārtikas un veterinārajā dienestā un pašvaldības vai pašvaldības teritorijā esošajā dzīvnieku patversmē; dzīvā kustamā manta, kas atzīta par eksotiskiem un īpaši aizsargājamajiem dzīvniekiem un augiem atbilstoši Eiropas Padomes 1996.gada 9. decembra Regulai (EK) Nr. 338/97 par savvaļas dzīvnieku un augu sugu aizsardzību, reglamentējot to tirdzniecību, kā arī par invazīviem dzīvniekiem).
Lai no 2026.gada 1.janvāra nodrošinātu valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” un Valsts ieņēmumu dienesta rīcību ar valstij piekritīgo mantu atbilstoši Protokola Nr.33, 53.§, 29.punktā noteiktajai kompetencei, vienlaikus ar šo likumprojektu “Grozījumu Notariāta likumā”, izstrādāti un tiek virzīti vairāki citi normatīvie akti, tostarp grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā ar mērķi precizēt minētajā likumā noteiktās kompetentās institūcijas, kuras nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, lai Ministru kabineta deleģējums būtu attiecināms arī uz valsts kapitālsabiedrībām, līdztekus citām kompetentajām institūcijām, nodrošināt rīcību ar valstij piekritīgo mantu.
Ministru kabinets, atbalstot Protokola Nr.33, 53.§, 29.punktā noteikto kompetences sadalījumu, ir atbalstījis vēl vienas kompetentās institūcijas noteikšanu rīcībai ar valstij piekritīgo mantu, līdz ar to ar plānotajiem grozījumiem Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā un, attiecīgi precizējot MK noteikumus Nr.901, kompetento institūciju klāsts tiks papildināts arī ar valsts akciju sabiedrību “Valsts nekustamie īpašumi”.
Vienlaikus, MK noteikumos Nr. 901 tiks veikt attiecīgi grozījumi, lai precīzi nodefinētu valstij piekritīgās mantas veidus, ar ko no 2026.gada 1.janvāra rīkosies valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” un, lai precizētu valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” un Valsts ieņēmumu dienesta kompetences sadalījumu.
Attiecīgi, paredzēts MK noteikumos Nr.901 noteikt, ka no 2026.gada 1.janvāra valstij piekritīgos nekustamos īpašumus un tiesības uz nekustamo īpašumu, bezķermeniskās lietas, kā arī kustamo mantu, kas nav minēta šo noteikumu 3.1., 3.2., 3.3. un 3.5.apakšpunktā, un konfiscēto mantu, kura tiek realizēta, pamatojoties uz Eiropas Savienības dalībvalsts vai ārvalsts kompetentās iestādes pieprasījuma pamata, izņemot finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus, kā arī izņemot šo noteikumu 35.1.-.35.3.apakšpunktā minēto mantu (t.i., izņemot iznīcināmo valstij piekritīgo kustamo mantu - alkoholiskos dzērienus, tabaku, tabakas izstrādājumus, tabakas aizstājējproduktus, augu smēķēšanas produktus, elektroniskās smēķēšanas ierīces, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamo šķidrumu, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļas un tabakas aizstājējproduktus; nevērtīgu, izplatīšanai aizliegtu vai lietošanai nederīgu mantu; mantu, kurai ir beidzies derīguma termiņš), pārņem valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”. Savukārt, Valsts ieņēmumu dienests turpinās veikt darbības ar valstij piekritīgajiem finanšu līdzekļiem un finanšu instrumentiem, kā arī iznīcināmo valstij piekritīgo kustamo mantu, kas minēta MK noteikumu Nr.901 35.1.-35.3.apakšpunktā (izņemot mantu, kas noteikta šo noteikumu 3.1.-3.3.apakšpunktā un kuras pārņemšana būs valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” kompetencē).
Kompetentās institūcijas, kas nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu (ja notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu nav norādītas kreditoru pretenzijas), ir norādītas MK noteikumu Nr.901 2.punktā, nodrošinot rīcību ar valstij piekritīgo mantu 3.punktā minētā apjomā. Līdz šim praksē gadījumos, kad manta atzīta par valstij piekritīgu bezmantinieka mantu, rīcību ar to ir nodrošinājis tikai Valsts ieņēmumu dienests, kas nav saskāries ar situāciju, ka būtu iesaistāmas citas MK noteikumu Nr.901 3.punktā norādītās kompetentās institūcijas. Līdz ar to secināms, ka turpmāk rīcību ar valstij piekritīgu bezmantinieka mantu nodrošinās valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” vai Valsts ieņēmumu dienests atbilstoši MK noteikumos Nr.901 noteiktajai kompetencei. Citas MK noteikumu Nr.901 3.punktā norādītās institūcijas darbības ar valstij piekritīgo mantu parasti nodrošina mantas konfiskācijas gadījumos.
Vienlaikus jāņem vērā, ka gadījumi, kad nekustamais īpašums ir piekritīgs pašvaldībai, norādīti Pašvaldību likuma 73.panta piektajā daļā un likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 14.panta piektajā daļā, kas, zvērinātam notāram jāņem vērā, nosūtot aktu par mantojuma lietas izbeigšanu.
Zvērināts notārs pēc akta par mantojuma lietas izbeigšanu taisīšanas notariālo aktu grāmatas izrakstu nosūtīs attiecīgajai kompetentajai institūcijai, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu. Ievērojot minēto, ja mantojamās masas sastāvā ietilps finanšu līdzekļi (skaidras vai bezskaidras naudas veidā) vai finanšu instrumenti, zvērināts notārs no 2026. gada 1.janvāra notariālo aktu grāmatas izrakstu, kā līdz šim, nosūtīs arī Valsts ieņēmumu dienestam, savukārt citos gadījumos notariālo aktu grāmatas izrakstu zvērināts notārs nosūtīs valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi”.
Gadījumos, kad zvērināta notāra akta izraksts nosūtīts kompetentajai institūcijai atbilstoši MK noteikumos Nr.901 noteiktajai piekritībai, ja vien nav konstatēta zvērināta notāra kļūda akta izraksta nosūtīšanā, tad kompetentajai institūcijai nav tiesību izteikt iebildes par to un akts uzskatāms par nosūtītu.
Precizējumi tiesību normās, aizstājot vārdus “Valsts ieņēmumu dienests” ar vārdiem “kompetentā institūcija, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu” nepieciešami, lai tiesību normā lietoto terminu – kompetentā institūcija - salāgotu ar citos normatīvajos tiesību aktos lietoto jēdzienu, tādējādi attiecinot to uz tādām kompetentām institūcijām, kuras nodrošina rīcību un darbības ar valstij piekritīgu mantu.
Piemēram, Kriminālprocesa likuma 240. pantā un 634.1 pantā lietots jēdziens “institūcija, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgu mantu”, Administratīvās atbildības likuma 155. pantā lietots jēdziens “institūcija, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgu mantu “, kā arī likumprojektā “Grozījumi Noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas izpildes likumā” (24-TA-2510, 1000/Lp14).
Norādāms, ka jēdzienu salāgošana normatīvajos tiesību aktos, kas nosaka rīcību ar valstij piekritīgo mantu, nenorādot konkrētas kompetentās institūcijas, vērsta uz administratīvā sloga un normatīvisma mazināšanu, jo, gadījumā, ja mainītos vai tiktu noteikta no jauna kāda institūciju, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgu mantu, izmaiņas nebūtu jāveic likumos, bet tikai saistītajos Ministru kabineta noteikumos, atbilstoši Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam noteikt kompetentās institūcijas, kuras nodrošinās rīcību ar valstij piekritīgu mantu.
“Ja notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu nav norādītas kreditoru pretenzijas, zvērināts notārs pēc akta par mantojuma lietas izbeigšanu taisīšanas notariālo aktu grāmatas izrakstu nosūta institūcijai, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu.
Ja nav zināms mantojamās mantas sastāvs, zvērināts notārs notariālo aktu grāmatas izrakstu zvērinātam tiesu izpildītājam vai šā panta sestajā daļā norādītajai kompetentajai institūcijai, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, nenosūta. Ja zvērināts notārs pēc mantojuma lietas izbeigšanas saņem ziņas par mantojamās mantas sastāvu, viņš taisa grozījumus notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu un rīkojas atbilstoši šā panta ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktajam.”
Likums stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī.
Saskaņā ar šobrīd spēkā esošo MK noteikumu Nr.901 3.punkta redakciju Valsts ieņēmumu dienests pārņem un nodrošina darbības ar valstij piekritīgajiem nekustamajiem īpašumiem un tiesībām uz nekustamo īpašumu, bezķermeniskām lietām, kā arī kustamo mantu, kas nav minēta MK noteikumu Nr.901 3.1., 3.2. un 3.3. apakšpunktā (t.i., kustamā manta, kas atrodas glabāšanā Nodrošinājuma valsts aģentūrā; dzīvā kustamā manta, kas atrodas glabāšanā Pārtikas un veterinārajā dienestā un pašvaldības vai pašvaldības teritorijā esošajā dzīvnieku patversmē; dzīvā kustamā manta, kas atzīta par eksotiskiem un īpaši aizsargājamajiem dzīvniekiem un augiem atbilstoši Eiropas Padomes 1996.gada 9. decembra Regulai (EK) Nr. 338/97 par savvaļas dzīvnieku un augu sugu aizsardzību, reglamentējot to tirdzniecību, kā arī par invazīviem dzīvniekiem).
Lai no 2026.gada 1.janvāra nodrošinātu valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” un Valsts ieņēmumu dienesta rīcību ar valstij piekritīgo mantu atbilstoši Protokola Nr.33, 53.§, 29.punktā noteiktajai kompetencei, vienlaikus ar šo likumprojektu “Grozījumu Notariāta likumā”, izstrādāti un tiek virzīti vairāki citi normatīvie akti, tostarp grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā ar mērķi precizēt minētajā likumā noteiktās kompetentās institūcijas, kuras nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, lai Ministru kabineta deleģējums būtu attiecināms arī uz valsts kapitālsabiedrībām, līdztekus citām kompetentajām institūcijām, nodrošināt rīcību ar valstij piekritīgo mantu.
Ministru kabinets, atbalstot Protokola Nr.33, 53.§, 29.punktā noteikto kompetences sadalījumu, ir atbalstījis vēl vienas kompetentās institūcijas noteikšanu rīcībai ar valstij piekritīgo mantu, līdz ar to ar plānotajiem grozījumiem Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā un, attiecīgi precizējot MK noteikumus Nr.901, kompetento institūciju klāsts tiks papildināts arī ar valsts akciju sabiedrību “Valsts nekustamie īpašumi”.
Vienlaikus, MK noteikumos Nr. 901 tiks veikt attiecīgi grozījumi, lai precīzi nodefinētu valstij piekritīgās mantas veidus, ar ko no 2026.gada 1.janvāra rīkosies valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” un, lai precizētu valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” un Valsts ieņēmumu dienesta kompetences sadalījumu.
Attiecīgi, paredzēts MK noteikumos Nr.901 noteikt, ka no 2026.gada 1.janvāra valstij piekritīgos nekustamos īpašumus un tiesības uz nekustamo īpašumu, bezķermeniskās lietas, kā arī kustamo mantu, kas nav minēta šo noteikumu 3.1., 3.2., 3.3. un 3.5.apakšpunktā, un konfiscēto mantu, kura tiek realizēta, pamatojoties uz Eiropas Savienības dalībvalsts vai ārvalsts kompetentās iestādes pieprasījuma pamata, izņemot finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus, kā arī izņemot šo noteikumu 35.1.-.35.3.apakšpunktā minēto mantu (t.i., izņemot iznīcināmo valstij piekritīgo kustamo mantu - alkoholiskos dzērienus, tabaku, tabakas izstrādājumus, tabakas aizstājējproduktus, augu smēķēšanas produktus, elektroniskās smēķēšanas ierīces, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamo šķidrumu, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļas un tabakas aizstājējproduktus; nevērtīgu, izplatīšanai aizliegtu vai lietošanai nederīgu mantu; mantu, kurai ir beidzies derīguma termiņš), pārņem valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”. Savukārt, Valsts ieņēmumu dienests turpinās veikt darbības ar valstij piekritīgajiem finanšu līdzekļiem un finanšu instrumentiem, kā arī iznīcināmo valstij piekritīgo kustamo mantu, kas minēta MK noteikumu Nr.901 35.1.-35.3.apakšpunktā (izņemot mantu, kas noteikta šo noteikumu 3.1.-3.3.apakšpunktā un kuras pārņemšana būs valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” kompetencē).
Kompetentās institūcijas, kas nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu (ja notariālajā aktā par mantojuma lietas izbeigšanu nav norādītas kreditoru pretenzijas), ir norādītas MK noteikumu Nr.901 2.punktā, nodrošinot rīcību ar valstij piekritīgo mantu 3.punktā minētā apjomā. Līdz šim praksē gadījumos, kad manta atzīta par valstij piekritīgu bezmantinieka mantu, rīcību ar to ir nodrošinājis tikai Valsts ieņēmumu dienests, kas nav saskāries ar situāciju, ka būtu iesaistāmas citas MK noteikumu Nr.901 3.punktā norādītās kompetentās institūcijas. Līdz ar to secināms, ka turpmāk rīcību ar valstij piekritīgu bezmantinieka mantu nodrošinās valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” vai Valsts ieņēmumu dienests atbilstoši MK noteikumos Nr.901 noteiktajai kompetencei. Citas MK noteikumu Nr.901 3.punktā norādītās institūcijas darbības ar valstij piekritīgo mantu parasti nodrošina mantas konfiskācijas gadījumos.
Vienlaikus jāņem vērā, ka gadījumi, kad nekustamais īpašums ir piekritīgs pašvaldībai, norādīti Pašvaldību likuma 73.panta piektajā daļā un likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 14.panta piektajā daļā, kas, zvērinātam notāram jāņem vērā, nosūtot aktu par mantojuma lietas izbeigšanu.
Zvērināts notārs pēc akta par mantojuma lietas izbeigšanu taisīšanas notariālo aktu grāmatas izrakstu nosūtīs attiecīgajai kompetentajai institūcijai, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu. Ievērojot minēto, ja mantojamās masas sastāvā ietilps finanšu līdzekļi (skaidras vai bezskaidras naudas veidā) vai finanšu instrumenti, zvērināts notārs no 2026. gada 1.janvāra notariālo aktu grāmatas izrakstu, kā līdz šim, nosūtīs arī Valsts ieņēmumu dienestam, savukārt citos gadījumos notariālo aktu grāmatas izrakstu zvērināts notārs nosūtīs valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi”.
Gadījumos, kad zvērināta notāra akta izraksts nosūtīts kompetentajai institūcijai atbilstoši MK noteikumos Nr.901 noteiktajai piekritībai, ja vien nav konstatēta zvērināta notāra kļūda akta izraksta nosūtīšanā, tad kompetentajai institūcijai nav tiesību izteikt iebildes par to un akts uzskatāms par nosūtītu.
Precizējumi tiesību normās, aizstājot vārdus “Valsts ieņēmumu dienests” ar vārdiem “kompetentā institūcija, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu” nepieciešami, lai tiesību normā lietoto terminu – kompetentā institūcija - salāgotu ar citos normatīvajos tiesību aktos lietoto jēdzienu, tādējādi attiecinot to uz tādām kompetentām institūcijām, kuras nodrošina rīcību un darbības ar valstij piekritīgu mantu.
Piemēram, Kriminālprocesa likuma 240. pantā un 634.1 pantā lietots jēdziens “institūcija, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgu mantu”, Administratīvās atbildības likuma 155. pantā lietots jēdziens “institūcija, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgu mantu “, kā arī likumprojektā “Grozījumi Noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas izpildes likumā” (24-TA-2510, 1000/Lp14).
Norādāms, ka jēdzienu salāgošana normatīvajos tiesību aktos, kas nosaka rīcību ar valstij piekritīgo mantu, nenorādot konkrētas kompetentās institūcijas, vērsta uz administratīvā sloga un normatīvisma mazināšanu, jo, gadījumā, ja mainītos vai tiktu noteikta no jauna kāda institūciju, kura nodrošina rīcību ar valstij piekritīgu mantu, izmaiņas nebūtu jāveic likumos, bet tikai saistītajos Ministru kabineta noteikumos, atbilstoši Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam noteikt kompetentās institūcijas, kuras nodrošinās rīcību ar valstij piekritīgu mantu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Valstij piekritīgās mantas procesa pārņemšanai no Valsts ieņēmumu dienesta finanšu līdzekļi no valsts budžeta nebūs nepieciešami. Valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” izdevumi tiks segti no valstij piekritīgās mantas realizācijas ieņēmumiem.
Ietekme uz valsts budžetu atspoguļota likumprojekta “Grozījumi Valsts ieņēmumu dienesta likumā” 25-TA-2203 anotācijas 3.sadaļā.
Ietekme uz valsts budžetu atspoguļota likumprojekta “Grozījumi Valsts ieņēmumu dienesta likumā” 25-TA-2203 anotācijas 3.sadaļā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Valsts ieņēmumu dienesta likums (25-TA-2203)
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” no 2026. gada 1. janvāra jānodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, atbilstoši Protokola Nr.33, 53.§, 29.punktā noteiktajai kompetencei un apjomam, jāveic grozījumi Valsts ieņēmumu dienesta likumā, precizējot Valsts ieņēmumu dienesta kompetenci.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.2. Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likums (25-TA-2187)
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” no 2026. gada 1. janvāra jānodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu atbilstoši Protokola Nr.33, 53.§, 29.punktā noteiktajai kompetencei un apjomam, jāveic grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā, precizējot minētajā likumā noteiktās kompetentās institūcijas, kuras nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, lai deleģējums būtu attiecināms arī uz valsts kapitālsabiedrībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.3. Civilprocesa likums (25-TA-2188)
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” no 2026. gada 1. janvāra jānodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, atbilstoši Protokola Nr.33, 53.§, 29.punktā noteiktajai kompetencei un apjomam, jāveic grozījumi Civilprocesa likumā, nosakot kompetento institūciju, kuras nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, kompetences sadalījumu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.4. Likums “Par policiju” (25-TA-2196)
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” no 2026. gada 1. janvāra jānodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, atbilstoši Protokola Nr.33, 53.§, 29.punktā noteiktajai kompetencei un apjomam, jāveic grozījumi likumā “Par policiju”, nosakot kompetento institūciju, kuras nodrošina rīcību ar valstij piekritīgo mantu, kompetences sadalījumu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.2. Cita informācija
Tiesību aktu portālā tiks virzīti attiecīgie grozījumi saistītajos Ministru kabineta noteikumos, paredzot to spēkā stāšanos 2026.gada 1.janvāris:
1) Ministru kabineta 2024.gada 17.decembra noteikumi Nr. 901 "Noteikumi par kompetentajām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu";
2) Ministru kabineta 2013.gada 2.jūlija noteikumi Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu";
3) Ministru kabineta 1996.gada 27.februāra noteikumi Nr.46 “Noteikumi par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas objektu izsoles organizēšanu”;
4) Ministru kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumi Nr.1025 “Noteikumi par rīcību ar lietiskajiem pierādījumiem un arestēto mantu”;
5) Ministru kabineta 2007.gada 27.novembra noteikumi Nr.800 “Izmeklēšanas cietuma iekšējās kārtības noteikumi”;
6) Ministru kabineta 2021.gada 27.aprīļa noteikumi Nr. 265 “Noteikumi par mantas konfiskācijas izpildes rezultātā iegūto naudas līdzekļu sadali ar Eiropas Savienības dalībvalstīm un ārvalstīm”;
7) Ministru kabineta 2018.gada 13.februāra noteikumi Nr.87 “Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs”.
1) Ministru kabineta 2024.gada 17.decembra noteikumi Nr. 901 "Noteikumi par kompetentajām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu";
2) Ministru kabineta 2013.gada 2.jūlija noteikumi Nr. 364 "Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu";
3) Ministru kabineta 1996.gada 27.februāra noteikumi Nr.46 “Noteikumi par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas objektu izsoles organizēšanu”;
4) Ministru kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumi Nr.1025 “Noteikumi par rīcību ar lietiskajiem pierādījumiem un arestēto mantu”;
5) Ministru kabineta 2007.gada 27.novembra noteikumi Nr.800 “Izmeklēšanas cietuma iekšējās kārtības noteikumi”;
6) Ministru kabineta 2021.gada 27.aprīļa noteikumi Nr. 265 “Noteikumi par mantas konfiskācijas izpildes rezultātā iegūto naudas līdzekļu sadali ar Eiropas Savienības dalībvalstīm un ārvalstīm”;
7) Ministru kabineta 2018.gada 13.februāra noteikumi Nr.87 “Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs”.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka likumprojekts neatbilst minētajiem kritērijiem, un ir viens no budžetu pavadošajiem likumprojektiem (budžeta likumprojektu paketes likumprojekts), sabiedrības līdzdalības kārtība likumprojekta izstrādē netiek piemērota.
Likumprojekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Ņemot vērā, ka likumprojekts neatbilst minētajiem kritērijiem, un ir viens no budžetu pavadošajiem likumprojektiem (budžeta likumprojektu paketes likumprojekts), sabiedrības līdzdalības kārtība likumprojekta izstrādē netiek piemērota.
Likumprojekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
6.4. Cita informācija
Likumprojekta izstrādē iesaistītas Finanšu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests, valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Valsts ieņēmumu dienests
- VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
- Zvērināti notāri
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Valsts ieņēmumu dienests daļēji tiks atbrīvots no tam neraksturīgas funkcijas neraksturīgu funkciju un uzdevumu veikšanas;
Valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” tiks deleģēts jauns valsts pārvaldes uzdevums rīkoties ar valstij piekritīgo mantu daļējā apjomā
Valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” tiks deleģēts jauns valsts pārvaldes uzdevums rīkoties ar valstij piekritīgo mantu daļējā apjomā
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Tiek paplašināts zvērināta notāra pienākumu apjoms – zvērinātiem notāriem, izvērtējot mantas piekritību atbilstoši MK noteikumiem Nr.901, būs jākonstatē, vai valstij piekritīgās mantas sastāvā ir finanšu līdzekļi un finanšu instrumenti. Līdz ar to, zvērinātiem notāriem papildus administratīvais slogs potenciāli var paaugstināties – ja valstij piekritīgās mantas sastāvā būs arī finanšu līdzekļi un finanšu instrumenti, zvērināts notārs no 2026.gada 1.janvāra notariālo aktu grāmatas izrakstu nosūtīs divām kompetentajām institūcijām – valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi“ un Valsts ieņēmumu dienestam un tikai atsevišķos gadījumos citām MK noteikumu Nr.901 3.punktā norādītajām institūcijām.
- Risinājums ļauj ietaupīt valsts budžeta līdzekļus un pildīt Ministru kabineta 2025.gada 13.maija sēdes protokola Nr.19 50.§ uzdoto, t.i., veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu;
- Tiks mazināts birokrātiskais slogs nekustamo īpašumu pārņemšanā. Valstij piekritīgie nekustamie īpašumi, kas šobrīd valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” tiek nodoti ar Valsts ieņēmumu dienesta starpniecību, nonāks nekustamo īpašumu portfelī nepastarpināti, tādejādi nodrošinot ātrāku un lētāku nekustamo īpašumu pārņemšanas procesu, valsts birokrātijas mazināšanu un darba procesa optimizāciju;
- Nosakot valsts akciju sabiedrību “Valsts nekustamie īpašumi” par kompetento institūciju, kura nodrošinās rīcību ar valstij piekritīgo mantu, daļējā apjomā, kas šobrīd noteikts Valsts ieņēmumu dienestam, process paliek Finanšu ministrijas resora pārziņā un uzraudzībā.
- Risinājums ļauj ietaupīt valsts budžeta līdzekļus un pildīt Ministru kabineta 2025.gada 13.maija sēdes protokola Nr.19 50.§ uzdoto, t.i., veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu;
- Tiks mazināts birokrātiskais slogs nekustamo īpašumu pārņemšanā. Valstij piekritīgie nekustamie īpašumi, kas šobrīd valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” tiek nodoti ar Valsts ieņēmumu dienesta starpniecību, nonāks nekustamo īpašumu portfelī nepastarpināti, tādejādi nodrošinot ātrāku un lētāku nekustamo īpašumu pārņemšanas procesu, valsts birokrātijas mazināšanu un darba procesa optimizāciju;
- Nosakot valsts akciju sabiedrību “Valsts nekustamie īpašumi” par kompetento institūciju, kura nodrošinās rīcību ar valstij piekritīgo mantu, daļējā apjomā, kas šobrīd noteikts Valsts ieņēmumu dienestam, process paliek Finanšu ministrijas resora pārziņā un uzraudzībā.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
