Anotācija

25-TA-1682: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Kuldīgas novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Ceļš pie Birziņiem" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants, Meža likuma 4. panta otrā daļa, Kuldīgas novada domes 21.12.2023. lēmums (protokols Nr. 16, p. 18.) "Par nekustamā īpašuma "Ceļš pie Birziņiem", Rendas pagastā, Kuldīgas novadā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā" (turpmāk – 1. lēmums) un Kuldīgas novada domes 30.01.2025. lēmums (protokols Nr. 1, p. 35) "Par grozījumiem Kuldīgas novada domes 21.12.2023. lēmumā (protokols Nr. 16, p. 18.) "Par nekustamā īpašuma "Ceļš pie Birziņiem", Rendas pagastā, Kuldīgas novadā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā" (turpmāk – 2. lēmums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Kuldīgas novada pašvaldības (reģistrācijas Nr. 90000035590; turpmāk – pašvaldība) nekustamo īpašumu "Ceļš pie Birziņiem" Rendas pagastā, Kuldīgas novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas (turpmāk – ministrija) valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Ceļš pie Birziņiem" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6280 003 0018) sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6280 003 0018) 0,10 ha platībā un būve (būves kadastra apzīmējums 6280 003 0018 001) Rendas pagastā, Kuldīgas novadā (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Kurzemes rajona tiesas Rendas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000941072 uz pašvaldības vārda.
Pēc Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, nekustamajam īpašumam nav reģistrēti apgrūtinājumi.
Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101).
Atbilstoši NĪVKIS datiem nekustamā īpašuma sastāvā esošās inženierbūves ar kadastra apzīmējumu 6280 003 0018 001 platība ir 396,00 m2, fiskālā kadastrālā vērtība 01.01.2025. ir 3944,00 euro, bet universālā kadastrālā vērtība 01.01.2025. ir 3168,00 euro un ekspluatācijas uzsākšanas gads – 2024. gads.
Pamatojoties uz akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2023. gada 24. novembra iesniegumu Nr. 4.1-2_09bc_260_23_1213 "Par pašvaldības zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 62800030018 nodošanu valstij", pašvaldības dome ar 1. lēmumu nolēma nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot īpašumā valstij ministrijas personā pašvaldības nekustamo īpašumu meža apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas izpildei un vienlaikus noteica pienākumu ministrijai nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot pašvaldībai, ja tas vairs netiks izmantots minētās funkcijas izpildei, kā arī aizliegumu nekustamo īpašumu atsavināt un apgrūtināt ar lietu tiesībām.
Tā kā 1. lēmumā noteikts aizliegums ministrijai nekustamo īpašumu apgrūtināt ar lietu tiesībām, bet tas ievērojami sarežģītu Sabiedrības iespējas pārvaldīt un apsaimniekot nekustamo īpašumu, tostarp pārbūvēt nekustamā īpašuma sastāvā esošo būvi, Kuldīgas novada dome, ievērojot Sabiedrības ierosinājumu, nolēma izdarīt grozījumus un pieņēma 2. lēmumu, ar kuru no 1. lēmuma svītroja aizliegumu nekustamo īpašumu apgrūtināt ar lietu tiesībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība un inženierbūve ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība un inženierbūve (ceļš) funkcionāli tiek izmantots kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturams atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pārbūvējot minēto inženierbūvi – ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijas valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošajai meža platībai – zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 6280 007 0295 un 6280 007 0294 260,58 ha kopplatībā, kas ietilpst nekustamā īpašuma (kadastra Nr. 6280 001 0068) "Valsts mežs Ezeri" Rendas pagastā, Kuldīgas novadā sastāvā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir ministrija.
Ja iestāsies rīkojuma projekta 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas īstenošanai, tas pēc datu aktualizācijas NĪVKIS tiks nodots pašvaldībai visā tā sastāvā (galvenā lieta – zemes vienība un tās būtiskā daļa – uz tās esošā būve ar jebkādiem uzlabojumiem, ja tādi tiks īstenoti) saskaņā ar Civillikuma 968. pantu, kā arī ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertās prasības.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un pašvaldības domes lēmumi, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana no pašvaldības valsts funkciju īstenošanai ir lietderīga, un pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas izpilde.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina ne sabiedrības mērķgrupas tiesības, ne pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina ne sabiedrības mērķgrupas tiesības, ne pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam, ja tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un neskar publiskā finansējuma plānošanu, rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota sabiedrības līdzdalības kārtība.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Kuldīgas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi