Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-1811: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Saldus novada pašvaldības nekustamo īpašumu Brīvības ielā 16 un Brīvības ielā 16A, Saldū, Saldus novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants.
Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023.gadam un budžeta ietvaram 2023.-2025.gadam" (Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra ārkārtas sēdes protokols Nr.2, 1.§).
Saldus novada domes 2023.gada 3.aprīļa lēmums (sēdes protokols Nr.5, 1.§) "Par Saldus novada pašvaldības nekustamo īpašumu Brīvības iela 16 un Brīvības iela 16A, Saldus pilsētā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Iekšlietu ministrijas personā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts (turpmāk - rīkojuma projekts) izstrādāts, lai pārņemtu bez atlīdzības valsts īpašumā Iekšlietu ministrijas valdījumā Saldus novada pašvaldībai (turpmāk - Pašvaldība) piederošos nekustamos īpašumus Brīvības ielā 16 un Brīvības ielā 16A, Saldū, Saldus novadā, kas nepieciešami jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai, lai nodrošinātu Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu valsts pārvaldes funkciju - sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības īstenošanu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra ārkārtas sēdē nolemto (prot.Nr.2 1.§) plānots finansējums prioritārajam pasākumam "VUGD depo - katastrofu pārvaldības centri (IeM)", un daļa no plānotā finansējuma tiks piešķirta jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai Saldū.
Nodrošinājuma valsts aģentūra (turpmāk - Aģentūra) ar 2023. gada 31. marta vēstuli Nr. 1.3.2-15/2615 “Par zemesgabala piešķiršanu katastrofu pārvaldības centra būvniecībai Saldū” informēja Pašvaldību, ka Aģentūra piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros plāno jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecību Saldū, kurā būtu izvietots Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta B kategorijas depo, Valsts policijas 2.kategorijas iecirknis, Aģentūras un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta struktūrvienības. Ēkas projektēšanas pamatā tiks izmantots tipveida projekts, kas tika izstrādāts dažādu kategoriju ugunsdzēsības depo būvniecībai, plānojot papildu telpas pārējām minētajām iestādēm. Jaunās ēkas kopējā plānotā platība būs ap 3232 m², kā arī tiks paredzētas autotransporta stāvvietas gan dienesta, gan privātajam autotransportam. Nepieciešamā teritorijas plānotā platība sastāda ap 2 ha. Aģentūra izvērtēja Iekšlietu ministrijas valdījumā un Aģentūras pārvaldīšanā esošos nekustamos īpašumus Saldū un secināja, ka esošajās adresēs jaunu katastrofu pārvaldības centru uzbūvēt nevar.
Aģentūra lūdza Pašvaldībai piešķirt bez atlīdzības nekustamos īpašumus Brīvības ielā 16, Saldū, Saldus novadā (kadastra numurs 84010060123) un Brīvības ielā 16A, Saldū, Saldus novadā (kadastra numurs 84010060228) katastrofu pārvaldības centra būvniecībai.
2023. gada 3. aprīlī pieņemts Saldus novada domes lēmums (protokols Nr. 5, 1. §) “Par Saldus novada pašvaldības nekustamo īpašumu Brīvības iela 16 un Brīvības iela 16A, Saldus pilsētā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Iekšlietu ministrijas personā” nodot bez atlīdzības Latvijas valstij Iekšlietu ministrijas personā Pašvaldībai piederošos nekustamos īpašumus Ministru kabineta 2020.gada 22.septembra noteikumu Nr.589 "Iekšlietu ministrijas nolikums" 4.1.1. un 4.1.4.apakšpunktā noteikto ministrijas funkciju: sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības, ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas nodrošināšana, īstenošanai.
Rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā un nodot Iekšlietu ministrijas valdījumā Pašvaldībai piederošos nekustamos īpašumus:
1.Brīvības iela 16, Saldus, Saldus novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8401 006 0123), kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 84010060123, platība 13960 m², un būves ar kadastra apzīmējumu 84010060123001. Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu ir nostiprinātas Saldus pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000424890 uz Pašvaldības vārda.
Saskaņā ar iepriekš minētās zemesgrāmatas nodalījuma III. daļas 1. iedaļas 3.1. ierakstu, nekustamais īpašums Brīvības ielā 16, Saldū, Saldus novadā, ir apgrūtināts ar ceļa servitūta teritoriju 280 m² platībā par labu nekustamam īpašumam Kalna iela 25A, Saldus, Saldus novadā. Pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas, ceļa servitūts tiks saglabāts. Tiesiskās attiecības neiespaido atsavināšanu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā pieejamajiem datiem nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 2023. gada 1. janvāri ir 246 349 euro, t.sk. zemes kadastrālā vērtība 24 190 euro un būves kadastrālā vērtība 222 159 euro. Nekustamā īpašuma lietošanas mērķis 0901 – izglītības un zinātnes iestāžu apbūve, kā arī noteikti šādi apgrūtinājumi:
- uz zemes atrodas citai juridiskai personai piederošas ēkas un būves;
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās – 0,516 ha;
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās – 0,064 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju – 0,037 ha.
Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi neietekmēs nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanu tā atsavināšanas gadījumā. 
Būve ar kadastra apzīmējumu 84010060123001 ir kultūras nams. Būve ir sliktā tehniskā stāvoklī un Pašvaldība bija plānojusi to nojaukt. Aģentūra veiks nepieciešamās darbības teritorijas sagatavošanai jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai.
Uz zemes vienības ir reģistrēta tikai AS "Sadales tīkls" piederoša būve ar kadastra apzīmējumu 84010060121002 (Transformatoru apakšstacija TP-8211). Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu ir nostiprinātas Saldus pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000515671 uz AS “Sadales tīkls” vārda. Transformatora apakšstacija neietekmē jaunā katastrofu pārvaldības centra izbūvi.
Pašvaldībai ar AS “Sadales tīkls” nav noslēgts zemes nomas līgums, bet tas neietekmē atsavināšanas procesu. Pārņemot īpašumu Iekšlietu ministrijas valdījumā, Aģentūra nosūtīs AS “Sadales tīkls” informāciju par nepieciešamību noslēgt zemes nomas līgumu.

2.Brīvības iela 16A, Saldus, Saldus novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8401 006 0228), kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 84010060228, platība 3893 m². Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu ir nostiprinātas Saldus pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000037264 uz Pašvaldības vārda.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā pieejamajiem datiem nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 2023. gada 1. janvāri ir 12705 euro, nekustamā īpašuma lietošanas mērķis 0601 – individuālo dzīvojamo māju apbūve. Dati par nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumu nav reģistrēti.
Nekustamos īpašumus paredzēts pārņemt valsts īpašumā ar mērķi uz tā izbūvēt jaunu katastrofu pārvaldības centru, tādējādi nodrošinot Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu valsts pārvaldes funkciju – sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības, īstenošanu. Līdz ar to nepieciešamība pārņemt iepriekš minētos nekustamos īpašumus Iekšlietu ministrijas valdījumā ir saistīta ar jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecību un uzturēšanu. Savukārt, ja iestātos neparedzēti apstākļi, kas izslēgtu katastrofu pārvaldības centra būvniecību, iepriekš minētie nekustamie īpašumi tiktu atdoti atpakaļ Pašvaldībai.
Ja būs nepieciešams izpildīt rīkojuma projektā noteikto pienākumu nodot rīkojuma projekta 1. punktā minētos nekustamos īpašumus bez atlīdzības Pašvaldībai un katastrofu pārvaldības centrs jau būs uzbūvēts, atdošana atpakaļ tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām, kā arī ievērojot Civillikuma 968. pantu, saskaņā ar kuru uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās sastāvdaļu.
Nekustamā īpašuma pārvaldīšanu un apsaimniekošanu nodrošinās Aģentūra piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.





 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecības īstenošana nav iespējama bez rīkojuma projektā minēto Pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu pārņemšanas valsts īpašumā.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā un nodot Iekšlietu ministrijas valdījumā Pašvaldībai piederošos nekustamos īpašumus Brīvības ielā 16 un Brīvības ielā 16A, Saldū, Saldus novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Rīkojuma projekta izstrādes procesā ir izmantoti dokumenti, kas satur fizisko personu datus (vēsturisko īpašnieku dati). Datu apstrāde ir nepieciešama, lai nodrošinātu rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības funkciju īstenošanai pilnvērtīgu sagatavošanu, tā atbilstību normatīvajiem aktiem un dokumentiem. Fizisko personu datu saturošie dokumenti paredzēti šauram subjektu lokam - noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas izvērtējumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildus līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Rīkojuma projekts tiks īstenots Iekšlietu ministrijai (Aģentūrai) piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, tajā skaitā, sedzot izdevumus par nekustamā īpašuma īpašumtiesību pārreģistrāciju zemesgrāmatā uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts neatbilst Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" noteiktajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Saldus novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi