Anotācija

25-TA-637: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 374 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.5. pasākuma "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 374 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.5. pasākuma "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas  (turpmāk – IZM) iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir papildināt noteikumus ar jaunu pētījuma ciklu - Starptautiskais matemātikas un dabaszinātņu izglītības attīstības tendenču pētījums (Trends in International Mathematics and Science Study)  - TIMSS 2027.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumi Nr. 374 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.5. pasākuma "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" (turpmāk - 4.2.2.5.pasākums) īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.374) nosaka, ka tiek nodrošināta dalība astoņos starptautisko pētījumu ciklos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošā MK noteikumu Nr.374 redakcija nosaka dalību noteiktos starptautisko pētījumu ciklos, tostarp attiecīgi arī sasniedzamo nacionālo rādītāju skaitu. Sākotnēji piešķirtā finansējuma ietvaros papildu pētījumu cikli tika plānoti no elastības finansējuma, pieņemot piesardzīgu īstenošanas scenāriju. Vienlaikus ir svarīgi sekot līdzi Latvijas sākumskolas skolēnu snieguma izmaiņām starp pētījumu cikliem.  2019. gada ciklā Latvijas skolēnu sniegums bija viens no augstākajiem starp Eiropas valstīm, kuras piedalījās Starptautiskajā matemātikas un dabaszinātņu izglītības attīstības tendenču pētījumā (Trends in International Mathematics and Science Study) (turpmāk - TIMSS) – matemātikā tas bija 10.augstākais starp 58 pētījuma valstīm, dabaszinātnēs 7.augstākais starp pētījuma dalībvalstīm un otrais augstākais Eiropā. Savukārt, veicot mērījumu neilgi pēc Covid-19 pandēmijas – 2023. gadā, - Latvijas skolēnu vidējais sniegums matemātikā bija samazinājies par 12 punktiem un dabaszinātnēs par 16 punktiem. Turklāt, 4. klašu skolēni, kuri 2023. gadā pildīja TIMSS testu, zināšanu un kompetenču pamatus vēl nebija apguvuši atbilstoši jaunajam izglītības saturam un pieejai – 2022./2023. mācību gadā tā ieviešana attiecīgajā klašu grupā bija tikai sākusies. Tādēļ Latvijai ir svarīgi (1) izprast šo rezultātu ietekmējošos faktorus un uzlabot kompetenču attīstības tendences pamatizglītības otrajā posmā, (2) veikt nākamo kompetenču mērījumu skolēniem, kuri sākot jau no pirmsskolas ir mācījušies atbilstoši pilnveidotajam izglītības saturam.
Risinājuma apraksts
Balstoties uz Eiropas Komisijas finansiālo atbalstu, kas veicina Eiropas Savienības valstu dalību starptautiskajos salīdzinošajos izglītības pētījumos, 4.2.2.5. pasākuma projekts ir saņēmis līdzfinansējumu dalības maksas segšanai Starptautiskā pilsoniskās izglītības pētījumā (International Civic and Citizenship Education Study) - ICCS 2027 - 206 937 EUR, kā arī plānots Erasmus+ programmas atbalsts dalības maksai Starptautiskā datorprasmju un informācijpratības pētījumā (International Computer and Information Literacy Study) - ICILS 2028 - 118 990 EUR. Minētais līdzfinansējums apvienojumā ar atbildīgi vadītām projekta īstenošanas izmaksām ļauj piedalīties un īstenot nākamo TIMSS 2027. gada cikla pētījumu, kur 2027. gadā plānots TIMSS 2027 pamatpētījums (ar izmēģinājuma pētījumu 2026. gadā), lai turpinātu nepārtrauktu dalību un rezultātu izzināšanu un vērtēšanu. Kopējā pētījuma summa ir 565 814 EUR. Tādējādi tiek palielināts arī nacionālie rādītāji par vienu vienību - nodrošināta dalība deviņos (iepriekš astoņos) starptautiskajos pētījumu ciklos. 
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās tiks veikti atbilstoši grozījumi vienošanās par Eiropas Sociālā fonda Plus projekta īstenošanu ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk