Anotācija

25-TA-1086: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. maija rīkojumā Nr. 265 "Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Digitālo pakalpojumu platforma biznesa attīstības veicināšanai" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. maija rīkojumā Nr. 265 "Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Digitālo pakalpojumu platforma biznesa attīstības veicināšanai" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu"" (turpmāk - Rīkojuma projekts) izstrādāts, lai noteiktu Latvijas Investīcijas un attīstības aģentūras (turpmāk - LIAA) projekta Nr. 2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/006 "Digitālo pakalpojumu platforma biznesa attīstības veicināšanai (BGLV)" (turpmāk - projekts) mērķa rādītāja sasniegšanas pagarinājumu līdz 2026. gada 31.maijam. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir noteikt LIAA projekta mērķa rādītāja sasniegšanas pagarinājumu līdz 2026. gada 31. maijam, lai nodrošinātu sistēmas otrā posma pilnvērtīgu izstrādi, testēšanu un ieviešanu, ievērojot tehnoloģiskās integrācijas sarežģītību, ārējo partneru iesaisti un ar to saistītos datu apmaiņas saskaņojumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar apstiprināto projektu tā mērķa rādītāja sasniegšana paredzēta līdz 2025. gada 31. decembrim. Projekta īstenošanas laikā tehnisko specifikāciju izstrādes darbi aizkavējās. Turklāt sākotnēji izsludinot projektā paredzētā iepirkuma procedūru, tirgus dalībnieki apstrīdēja LIAA nolikumā ietvertās prasības un pārsūdzības izskatīšanas dēļ tika pagarināts iepirkuma procedūras termiņš, kas būtiski samazināja projekta īstenošanai atlikušo laika rezervi. Ņemot vērā jau sākotnēji ierobežoto ieviešanas grafiku, kas noteikts atbilstoši Atveseļošanas fonda finansēšanas nosacījumiem, sākotnējā iepirkuma aizkavēšanās negatīvi ietekmēja ar to saistīto projekta aktivitāšu savlaicīgu īstenošanu.

Saskaņā 2024. gada 2. decembrī noslēgto līgumu par pirmā posma sistēmas izstrādes darbiem, ir plānots pabeigt projekta pirmā posma programmēšanas darbus, akceptestēšanas darbus un pilnībā izpildīt saistības līdz 2025.gada 30. jūnijam. Pirmā posmā paveiktie darbi nodrošinās vienotas vārtejas pakalpojuma iespējamību - lietotājam būs pieejama Uzņēmēju portāla publiskā daļa ar sākotnējo dizainu un aktuāla informācija par valsts pakalpojumiem uzņēmumiem.

2025. gada 8. maijā ir noslēgusies iepirkuma procedūra sistēmas otrā posma programmēšanas darbu iegāde. Saskaņā ar darba uzdevumu plānots, ka otrā posma izstrādes darbi tiks pabeigti līdz 2025. gada 20. decembrim. Otrā posma ietvaros paredzēta portāla lietotāju pieteikšanās un reģistrācijas funkcionalitātes izstrāde, vienotas darba vides izveide un konfigurēšana, centralizēto risinājumu pielāgošana (tostarp komersantiem paredzēto pakalpojumu personalizācijas iespēju nodrošināšana), kā arī sistēmu integrācija ar LIAA pakalpojumu izpildes sadaļu platformā business.gov.lv un projekta sadarbības partneru informācijas sistēmām.

Ņemot vērā LIAA sniegto informāciju, ir risks pabeigt sasniegt projektā noteikto mērķa rādītāju īdz 2025.gada 31.decembrim, ņemot vērā ārējos apstākļus, kas nav atkarīgi tikai no LIAA, proti:

* Otrā posma darbi ir cieši saistīti ar sadarbības partneru informācijas sistēmu integrāciju, kuras izstrāde nepieciešama arī sadarbības partneru pusē. Saskaņā ar LIAA rīcībā esošo informāciju Uzņēmumu reģistrā ir aizkavējušies projektēšanas un programmatūras izstrādes darbi, jo ir apstrīdēts sadarbības partnera veiktais iepirkums. Tā rezultātā kavēsies integrācijas uzsākšana ar Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmu, kas savukārt ietekmēs arī darbu izpildi LIAA pusē, jo būtiska daļa no otrā posma aktivitātēm ir tieši saistīta ar šo integrāciju. Līdz ar to otrā posma testēšanas darbus iespējams uzsākt tikai pēc pilnīgas integrācijas izstrādes pabeigšanas.

* Projektā paredzēta arī LIAA platformas business.gov.lv sadaļas integrēšana kopējā sistēmā. Ņemot vērā, ka vairāki no otrā posma uzdevumiem ir savstarpēji saistīti un to izpildei nepieciešama noteikta secība, darbus nav iespējams veikt paralēli, kas ierobežo iespējas optimizēt laika resursus un īstenošanas termiņus.

Līdz ar to, ir nepieciešams pagarināt projekta mērķa rādītāja sasniegšanas termiņu. 

Valsts reģionālās attīstības aģentūrai ir mainīts nosaukums uz Valsts digitālās attīstības aģentūru (turpmāk - VDAA), līdz ar to nepieciešams precizēt nosaukumu rīkojuma projektā. 
tāpat ar Rīkojuma projektu 1. pielikumā ir precizēti un papildināti VDAA un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas projektu nosaukumi, ar ko saistīts LIAA projekts. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ekonomikas ministrijas ieskatā, lai nodrošinātu kvalitatīvu projekta īstenošanu, nepieciešams pagarināt tā ieviešanas termiņu līdz 2026. gada 31. maijam. Šāds pagarinājums ļautu mazināt risku, ka projekta mērķa rādītājs netiek pilnībā pabeigts līdz 2025. gada 31. decembrim. Proti, tas nodrošinātu pietiekamu laika rezervi otrā posma izstrādes darbu testēšanai, tādējādi mazinot iespējamību, ka produkcijas vidē klientiem pieejamā sistēma saturētu funkcionālas vai drošības kļūdas.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka Valsts reģionālās attīstības aģentūrai ir mainīts nosaukums, nepieciešams visā Rīkojuma projektā to precizēt. 
Risinājuma apraksts
Ar Rīkojumu projektu tiek precizēts Ministru kabineta 2023. gada 10. maija rīkojuma Nr. 265 "
Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Digitālo pakalpojumu platforma biznesa attīstības veicināšanai" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu" pirmā pielikuma "2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Digitālo pakalpojumu platforma biznesa attīstības veicināšanai" pase" visā tekstā 2025. gada izpildes termiņš uz 2026. gadu, norādot, ka projekts tiks īstenots un mērķa rādītājs tiks sasniegts līdz 2026. gada 31. maijam. 

Pēc Rīkojuma projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā LIAA viena mēneša laikā pēc rīkojuma projekta spēkā stāšanās jāsagatavo projekta Nr. 2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/006 "Digitālo pakalpojumu platforma biznesa attīstības veicināšanai" grozījumi un jāiesniedz tie Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, precizējot mērķa rādītāja sasniegšanas termiņu.

Tāpat ar Rīkojumu projektu visā Ministru kabineta 2023. gada 10. maija rīkojumā Nr. 265 "Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Digitālo pakalpojumu platforma biznesa attīstības veicināšanai" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu"" precizēts iestādes nosaukums no Valsts reģionālās attīstības aģentūras uz Valsts digitālās attīstības aģentūru. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts paredz projekta mērķa rādītāja sasniegšanas termiņa pagarinājumu, kas nozīmē, ka business.gov.lv sistēma lietošanai valsts pārvaldes iestādēm un gala lietotājiem (komersantiem) būs pieejama 2026. gadā. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība netiek organizēta, jo rīkojuma projekts paredz izmaiņas projekta īstenošanas pasē, kas neietekmē sabiedrības intereses. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi