23-TA-1463: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par humānās palīdzības sniegšanu Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 24.panta pirmā daļa, Valsts materiālo rezervju likuma 3.panta pirmās daļas 9.punkts, Ministru kabineta 2017.gada 12.decembra noteikumi Nr.721 "Humānās palīdzības saņemšanas un sniegšanas kārtība".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt Ukrainai sniedzamās humānās palīdzības resursu avotu, resursu veidus, apjomu, to atjaunināšanai nepieciešamo finansējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023.gada 6.jūnija naktī Krievijas militārie spēki uzspridzināja Kahovkas hidroelektrostacijas (turpmāk – Kahovkas HES) aizsprostu Hersonas apgabala Kahovkas rajonā, kas izraisīja plašus plūdus, nodarot ievērojamus postījumus plūdu skartās teritorijas Dņepras upes labajā un kreisajā krastā (Hersonas, Dņipropetrovskas, Zaporižjas un Mikolajavas apgabalos) infrastruktūrai, iedzīvotājiem un videi. Vēl nepieciešams laiks, lai novērtētu radīto postījumu apmēru, taču jau šobrīd Ukrainai ir nepieciešama palīdzība, lai mazinātu katastrofas sekas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023.gada 7.jūnijā Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests kā Latvijas Republikas civilās aizsardzības nacionālais kontaktpunkts caur Eiropas Savienības civilās aizsardzības mehānisma saņēma informāciju par Ukrainas palīdzības pieprasījumu ar prioritārām un steidzamām vajadzībām pēc Kahovkas HES aizsprosta iznīcināšanas. Savukārt 2023.gada 8.jūnijā ar Ārlietu ministrijas starpniecību tika saņemta Ukrainas vēstniecības Latvijas Republikā 2023.gada 7.jūnija nota Nr.6129/22-012-65979 ar steidzami nepieciešamo materiālu un tehnikas sarakstu, ko Ukrainas puse cer saņemt palīdzībā sakarā ar plūdiem, kas radušies pēc Kahovkas HES aizsprosta uzspridzināšanas.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Ukrainas vēstniecības Latvijas Republikā izteiktajam lūgumam, Latvijas Republika kā humāno palīdzību var nosūtīt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta materiālos resursus (elektroģeneratorus, kompresorus, sūkņu staciju, glābšanas vestes, guļammaisus, spiedvadus, motorsūķnus, ūdenslīdēju griezumu izturīgus cimdus, zābakus, kvadraciklu u.c. aprīkojumu) un valsts materiālās rezerves (segas un gumijas zābakus).
Humānai palīdzībai Ukrainai nosūtāmo materiālo resursu saraksts pievienots anotācijas pielikumā.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, izmantojot Eiropas Savienības civilās aizsardzības mehānisma vienoto ārkārtējo situāciju komunikācijas un informācijas sistēmu (CECIS), nosūtīs Ukrainai humānās palīdzības piedāvājumu par Latvijas Republikas iespēju sniegt atbalstu minēto materiālo resursu veidā. Latvijas Republikas humānās palīdzības resursu apjoms var tikt precizēts (samazināts), to saskaņojot ar Ukrainas atbildīgajām iestādēm, atbilstoši tā brīža vajadzībām.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests organizēs humānās palīdzības sūtījuma nogādāšanu Ukrainā, izmantojot Eiropas Savienības civilās aizsardzības mehānisma izveidoto transporta atbalstu, lai saņemtu 55-75% līdzfinansējumu transporta nodrošināšanai.
Kopējās provizoriskās izmaksas materiālo resursu atjaunošanai tiek plānotas 2024.gadā 433 119 euro, bet transportēšanas izmaksas – provizoriski tiek plānotas 2023.gadā 20 000 euro.
Humānai palīdzībai Ukrainai nosūtāmo materiālo resursu saraksts pievienots anotācijas pielikumā.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, izmantojot Eiropas Savienības civilās aizsardzības mehānisma vienoto ārkārtējo situāciju komunikācijas un informācijas sistēmu (CECIS), nosūtīs Ukrainai humānās palīdzības piedāvājumu par Latvijas Republikas iespēju sniegt atbalstu minēto materiālo resursu veidā. Latvijas Republikas humānās palīdzības resursu apjoms var tikt precizēts (samazināts), to saskaņojot ar Ukrainas atbildīgajām iestādēm, atbilstoši tā brīža vajadzībām.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests organizēs humānās palīdzības sūtījuma nogādāšanu Ukrainā, izmantojot Eiropas Savienības civilās aizsardzības mehānisma izveidoto transporta atbalstu, lai saņemtu 55-75% līdzfinansējumu transporta nodrošināšanai.
Kopējās provizoriskās izmaksas materiālo resursu atjaunošanai tiek plānotas 2024.gadā 433 119 euro, bet transportēšanas izmaksas – provizoriski tiek plānotas 2023.gadā 20 000 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
20 000
0
433 119
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
20 000
0
433 119
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-20 000
0
-433 119
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-20 000
0
-433 119
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
20 000
0
433 119
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Iekšlietu ministrijai (Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam) nepieciešams papildu finansējums 453 119 euro apmērā, no tā:
- 2023. gadā ar transportēšanu saistītajiem kopējiem izdevumiem 20 000 euro (EKK 2000 "Preces un pakalpojumi");
- 2024. gadā Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta resursu un valsts materiālo rezervju atjaunošanai nepieciešams papildu finansējums 433 119 euro apmērā, no tā:
EKK 2000 "Preces un pakalpojumi" 57 061 euro.
EKK 5000 "Pamatkapitāla veidošana" 376 058 euro.
Lai nodrošinātu humānai palīdzībai izlietoto materiālo resursu atjaunošanu (iegādi), ir nepieciešams organizēt iepirkuma procedūras, slēgt piegādes līgumus publiskā iepirkuma rezultātā, saņemt preci līgumā noteiktajā termiņā un veikt tās apmaksu pēc saņemšanas, ko nav iespējams nodrošināt līdz 2023.gada beigām, līdz ar ko humānās palīdzības sniegšanā izlietoto Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta un valsts materiālo rezervju resursu atjaunošanai nepieciešamais finansējums no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" tiks pieprasīts 2024.gadā.
- 2023. gadā ar transportēšanu saistītajiem kopējiem izdevumiem 20 000 euro (EKK 2000 "Preces un pakalpojumi");
- 2024. gadā Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta resursu un valsts materiālo rezervju atjaunošanai nepieciešams papildu finansējums 433 119 euro apmērā, no tā:
EKK 2000 "Preces un pakalpojumi" 57 061 euro.
EKK 5000 "Pamatkapitāla veidošana" 376 058 euro.
Lai nodrošinātu humānai palīdzībai izlietoto materiālo resursu atjaunošanu (iegādi), ir nepieciešams organizēt iepirkuma procedūras, slēgt piegādes līgumus publiskā iepirkuma rezultātā, saņemt preci līgumā noteiktajā termiņā un veikt tās apmaksu pēc saņemšanas, ko nav iespējams nodrošināt līdz 2023.gada beigām, līdz ar ko humānās palīdzības sniegšanā izlietoto Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta un valsts materiālo rezervju resursu atjaunošanai nepieciešamais finansējums no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" tiks pieprasīts 2024.gadā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas pielikumā.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi atbilstoši faktiskajām izmaksām tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums" ietvaros, līdzekļus pārdalot Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Izdevumu apmērs Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta resursu un valsts materiālo rezervju atjaunošanai un transportēšanas nodrošināšanai kopējās summas (453 119 euro) ietvaros var mainīties atkarībā no valsts iepirkuma rezultātiem un faktiskajām transportēšanas izmaksām.
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
Izdevumu apmērs Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta resursu un valsts materiālo rezervju atjaunošanai un transportēšanas nodrošināšanai kopējās summas (453 119 euro) ietvaros var mainīties atkarībā no valsts iepirkuma rezultātiem un faktiskajām transportēšanas izmaksām.
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts neatbilst Ministru kabineta 2009. gada 25.augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" noteiktajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrija
- Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Provizoriskās izmaksas humānai palīdzībai Ukrainai nosūtāmo materiālo resursu atjaunošanai