24-TA-1629: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību [1] (turpmāk – Deklarācija) II nodaļu – Latvija ir droša mājvieta visiem, kuri veido vienotu Latvijas politisko nāciju, jo mīl un ciena Latvijas valstiskumu, neatkarību un drošību, latviešu valodu un Latvijas Satversmē nostiprinātās vērtības. Risinot ikdienas izaicinājumus, apzināsim un īstenosim ilgtermiņā uz rezultātu orientētas jēgpilnas pārmaiņas valsts pārvaldībā. Kopējs darbs izglītības, veselības, zaļā kursa, cilvēktiesību un uzņēmējdarbības rezultātu uzlabošanā ir veicamie soļi, lai vairotu ikviena Latvijas iedzīvotāja piederības sajūtu un kopējo valsts labklājību. Mūsdienu demogrāfijas izaicinājumi risināmi gan ar investīcijām bērnu nākotnē, gan rūpēm par ģimenēm un to mājokļiem, gan ar kvalitatīvas izglītības iespējām no bērnības līdz sirmam vecumam, gan svarīgiem veselības un sociālajiem pakalpojumiem, kas pagarina cilvēka kvalitatīvi nodzīvotos dzīves gadus.
Deklarācijas 13. uzdevums paredz veidot uz pacientiem orientētu veselības aprūpes pakalpojumu sistēmu, nodrošinot primārās veselības aprūpes plašāku pieejamību, kas būtiski uzlabo agrīnu diagnostiku un spēju efektīvi ārstēt pacientus no slimībām ar augstiem mirstības rādītājiem.
Savukārt deklarācijas 14. uzdevums paredz ieviest ilgtspējīgu, visus Latvijas iedzīvotājus aptverošu veselības finansēšanas modeli vienlīdz ar efektīviem e-pārvaldes datu risinājumiem. Nodrošinot veselības nozares publisko finansējumu vismaz 12 % apmērā no Latvijas valsts budžeta pamatfunkciju izdevumiem, neskaitot ārpus fiskālās telpas finansētas investīcijas.
Deklarācijas 13. uzdevums paredz veidot uz pacientiem orientētu veselības aprūpes pakalpojumu sistēmu, nodrošinot primārās veselības aprūpes plašāku pieejamību, kas būtiski uzlabo agrīnu diagnostiku un spēju efektīvi ārstēt pacientus no slimībām ar augstiem mirstības rādītājiem.
Savukārt deklarācijas 14. uzdevums paredz ieviest ilgtspējīgu, visus Latvijas iedzīvotājus aptverošu veselības finansēšanas modeli vienlīdz ar efektīviem e-pārvaldes datu risinājumiem. Nodrošinot veselības nozares publisko finansējumu vismaz 12 % apmērā no Latvijas valsts budžeta pamatfunkciju izdevumiem, neskaitot ārpus fiskālās telpas finansētas investīcijas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Papildināt MK noteikumus Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” ar normu, kas atļautu piešķirt valsts budžeta līdzfinansējumu veselības nozares valsts kapitālsabiedrībām, kuras īsteno valstiski nozīmīgus projektus veselības nozarē un kuras vai kuru struktūrvienība ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā, projektu īstenošanai programmās "Digitālā Eiropa", "Erasmus+" (izņemot mobilitātes projektus), "ES – veselībai", "Nordplus", “Apvārsnis Eiropa” un citās ES ārvalstu finanšu palīdzības programmās.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 24. panta trešo daļu budžeta iestādes var uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, nepārsniedzot saimnieciskā gada valsts budžeta likumā noteiktos valsts budžeta ilgtermiņa saistību maksimāli pieļaujamos apjomus. Budžeta iestādes var uzņemties papildu valsts budžeta ilgtermiņa saistības vienīgi ES politikas instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētos projektos un pasākumos, ja pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums. Jauniem ES politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētiem projektiem, kuru īstenošanas kārtību nenosaka neviens normatīvais akts, finanšu līdzekļus plāno atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”, pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu par tiesībām uzņemties jaunas valsts budžeta ilgtermiņa saistības.
Šobrīd, atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 421) 24. punktam, iespēja saņemt valsts budžeta finansējumu ES programmu projektu īstenošanai ir valsts budžeta iestādēm, proti, veselības aprūpes jomas resorā – Veselības ministrijai un tās padotības iestādēm, pārdalot valsts budžeta līdzfinansējumu un priekšfinansējumu no valsts budžeta 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Vienlaikus ar MK noteikumu Nr. 421 grozījumiem (Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumi Nr. 255 (prot. Nr. 27. §) Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas"), iespēja saņemt valsts budžeta līdzfinansējumu ES programmu projektu īstenošanai ir valsts dibinātai augstskolai vai valsts vai valsts augstskolas dibinātam zinātniskajam institūtam.
Līdz ar to, atbilstoši šī brīža normatīvajam regulējumam, veselības nozares kapitālsabiedrībām, kuras vai kuru struktūrvienība ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā, dalībai projektos nacionālais līdzfinansējums ir jānodrošina no pašu līdzekļiem, kas netiek segti no līdzekļiem, kas tiek saņemti valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai saskaņā ar 2011. gada 20. decembra Eiropas Komisijas lēmumu par Līguma par Eiropas Savienības darbību[i] 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (2012/21/ES).
Šobrīd veselības nozares valsts kapitālsabiedrības, kuras vai kuru struktūrvienība ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā, ir SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" un VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca". VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" (no 24.09.2024. Nacionālais psihiskās veselības centrs, Valsts SIA) šobrīd veic nepieciešamās darbības, tostarp administratīvo dokumentu sagatavošanu, lai iesniegtu Zinātniskās institūcijas reģistrācijas iesniegumu ieraksta izdarīšanai Zinātnisko institūciju reģistrā saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 28.panta ceturtajā daļā noteiktajiem kritērijiem (turpmāk arī - veselības nozares kapitālsabiedrības).
Veselības ministrija vērš uzmanību, ka MK noteikumos Nr. 421 minēto programmu projektu īstenošanu var veiksmīgi realizēt arī veselības nozares kapitālsabiedrības, tādējādi veicinot Deklarācijā noteikto uzdevumu izpildi, tomēr esošais normatīvais regulējums nedod iespēju veselības nozares kapitālsabiedrībām pretendēt uz valsts līdzfinansējumu dalībai Latvijai nozīmīgos augstas kvalitātes starptautiskos pētniecības projektos.
Tādējādi ir izveidojusies situācija, ka atšķirīgais nacionālais regulējums ES programmu projektos valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanai veido nevienlīdzīgu attieksmi attiecībā pret iespējām, kādas tiek nodrošinātas valsts dibinātai augstskolai vai valsts augstskolas dibinātam zinātniskajam institūtam un veselības nozares kapitālsabiedrībām, kurām ir līdzvērtīgs potenciāls kā valsts dibinātai augstskolai vai valsts vai valsts augstskolas dibinātam zinātniskajam institūtam.
Vienlaikus Veselības ministrija uzsver, ka, lai arī šī brīža normatīvais regulējums paredz valsts līdzfinansējuma saņemšanas iespējas valsts budžeta iestādēm, tomēr vairākos projektos Veselības ministrijas un to padotības iestāžu kompetence, it īpaši zinātniski pētnieciskajā jomā, nespēj sniegt to ieguldījumu, kādu var nodrošināt veselības nozares kapitālsabiedrības, konkrēti – valsts klīniskās universitātes slimnīcas, kuras ir daudzprofilu slimnīcas, kas ne tikai sniedz pilna apjoma neatliekamo un plānveida medicīnisko palīdzību, bet arī nodrošina pirms un pēc diploma izglītību, veic zinātniskus pētījumus un nodrošina jaunu ārstniecības metožu un tehnoloģiju aprobēšanu un ieviešanu, kā arī īsteno pasākumus sabiedrības izglītošanai un veselības veicināšanai. Tikpat nozīmīga loma un funkcijas ir arī valsts monoprofila slimnīcām.
ES programmu projektu īstenošanā iesaistītajām institūcijām, atbilstoši konkrētā konkursa nosacījumiem, ir jānodrošina nacionālais līdzfinansējums orientējoši amplitūdā no 10% līdz 50%.
Dalībnieki starptautiskos konsorcijos tiek iekļauti atbilstoši to kompetencei, akadēmiskajiem un zinātniskajiem sasniegumiem un nepieciešamībai, izpildot specifiskus uzdevumus projektu “darba pakās”.
Veselības nozares kapitālsabiedrību kompetence un kapacitāte atbilst vairāku MK noteikumos Nr. 421 minēto ES programmu īstenotajiem projektiem, tomēr veselības nozares kapitālsabiedrību pašu ieņēmumu apmērs ir nepietiekams, lai uzņemtos saistības starptautiskos, finanšu ietilpīgos projektos. Vēršam uzmanību, ka Veselības nozares kapitālsabiedrībām peļņas gūšana nav pašmērķis, primārie ir nefinanšu mērķi, starp kuriem būtisku lomu ieņem tieši izglītība, zinātne, pētniecība un inovācijas. Veselības nozares kapitālsabiedrību saimnieciskās darbības ieņēmumi tiek investēti to pamatdarbības un vispārējās tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanas nodrošināšanā.
Vienlaikus jāņem vērā, ka Latvijas pārstāvji, kas iegūst ES programmu finansējumu, faktiski veicina Latvijas iemaksu ES budžetā atgriešanos Latvijā ar pievienotu vērtību, jo tiek iegūta piekļuve starptautisku konsorciju projektu rezultātiem.
Šobrīd, atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 421) 24. punktam, iespēja saņemt valsts budžeta finansējumu ES programmu projektu īstenošanai ir valsts budžeta iestādēm, proti, veselības aprūpes jomas resorā – Veselības ministrijai un tās padotības iestādēm, pārdalot valsts budžeta līdzfinansējumu un priekšfinansējumu no valsts budžeta 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Vienlaikus ar MK noteikumu Nr. 421 grozījumiem (Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumi Nr. 255 (prot. Nr. 27. §) Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas"), iespēja saņemt valsts budžeta līdzfinansējumu ES programmu projektu īstenošanai ir valsts dibinātai augstskolai vai valsts vai valsts augstskolas dibinātam zinātniskajam institūtam.
Līdz ar to, atbilstoši šī brīža normatīvajam regulējumam, veselības nozares kapitālsabiedrībām, kuras vai kuru struktūrvienība ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā, dalībai projektos nacionālais līdzfinansējums ir jānodrošina no pašu līdzekļiem, kas netiek segti no līdzekļiem, kas tiek saņemti valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai saskaņā ar 2011. gada 20. decembra Eiropas Komisijas lēmumu par Līguma par Eiropas Savienības darbību[i] 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (2012/21/ES).
Šobrīd veselības nozares valsts kapitālsabiedrības, kuras vai kuru struktūrvienība ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā, ir SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" un VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca". VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" (no 24.09.2024. Nacionālais psihiskās veselības centrs, Valsts SIA) šobrīd veic nepieciešamās darbības, tostarp administratīvo dokumentu sagatavošanu, lai iesniegtu Zinātniskās institūcijas reģistrācijas iesniegumu ieraksta izdarīšanai Zinātnisko institūciju reģistrā saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 28.panta ceturtajā daļā noteiktajiem kritērijiem (turpmāk arī - veselības nozares kapitālsabiedrības).
Veselības ministrija vērš uzmanību, ka MK noteikumos Nr. 421 minēto programmu projektu īstenošanu var veiksmīgi realizēt arī veselības nozares kapitālsabiedrības, tādējādi veicinot Deklarācijā noteikto uzdevumu izpildi, tomēr esošais normatīvais regulējums nedod iespēju veselības nozares kapitālsabiedrībām pretendēt uz valsts līdzfinansējumu dalībai Latvijai nozīmīgos augstas kvalitātes starptautiskos pētniecības projektos.
Tādējādi ir izveidojusies situācija, ka atšķirīgais nacionālais regulējums ES programmu projektos valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanai veido nevienlīdzīgu attieksmi attiecībā pret iespējām, kādas tiek nodrošinātas valsts dibinātai augstskolai vai valsts augstskolas dibinātam zinātniskajam institūtam un veselības nozares kapitālsabiedrībām, kurām ir līdzvērtīgs potenciāls kā valsts dibinātai augstskolai vai valsts vai valsts augstskolas dibinātam zinātniskajam institūtam.
Vienlaikus Veselības ministrija uzsver, ka, lai arī šī brīža normatīvais regulējums paredz valsts līdzfinansējuma saņemšanas iespējas valsts budžeta iestādēm, tomēr vairākos projektos Veselības ministrijas un to padotības iestāžu kompetence, it īpaši zinātniski pētnieciskajā jomā, nespēj sniegt to ieguldījumu, kādu var nodrošināt veselības nozares kapitālsabiedrības, konkrēti – valsts klīniskās universitātes slimnīcas, kuras ir daudzprofilu slimnīcas, kas ne tikai sniedz pilna apjoma neatliekamo un plānveida medicīnisko palīdzību, bet arī nodrošina pirms un pēc diploma izglītību, veic zinātniskus pētījumus un nodrošina jaunu ārstniecības metožu un tehnoloģiju aprobēšanu un ieviešanu, kā arī īsteno pasākumus sabiedrības izglītošanai un veselības veicināšanai. Tikpat nozīmīga loma un funkcijas ir arī valsts monoprofila slimnīcām.
ES programmu projektu īstenošanā iesaistītajām institūcijām, atbilstoši konkrētā konkursa nosacījumiem, ir jānodrošina nacionālais līdzfinansējums orientējoši amplitūdā no 10% līdz 50%.
Dalībnieki starptautiskos konsorcijos tiek iekļauti atbilstoši to kompetencei, akadēmiskajiem un zinātniskajiem sasniegumiem un nepieciešamībai, izpildot specifiskus uzdevumus projektu “darba pakās”.
Veselības nozares kapitālsabiedrību kompetence un kapacitāte atbilst vairāku MK noteikumos Nr. 421 minēto ES programmu īstenotajiem projektiem, tomēr veselības nozares kapitālsabiedrību pašu ieņēmumu apmērs ir nepietiekams, lai uzņemtos saistības starptautiskos, finanšu ietilpīgos projektos. Vēršam uzmanību, ka Veselības nozares kapitālsabiedrībām peļņas gūšana nav pašmērķis, primārie ir nefinanšu mērķi, starp kuriem būtisku lomu ieņem tieši izglītība, zinātne, pētniecība un inovācijas. Veselības nozares kapitālsabiedrību saimnieciskās darbības ieņēmumi tiek investēti to pamatdarbības un vispārējās tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanas nodrošināšanā.
Vienlaikus jāņem vērā, ka Latvijas pārstāvji, kas iegūst ES programmu finansējumu, faktiski veicina Latvijas iemaksu ES budžetā atgriešanos Latvijā ar pievienotu vērtību, jo tiek iegūta piekļuve starptautisku konsorciju projektu rezultātiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Latvijas veselības nozares ierobežotos cilvēku un finanšu resursus, Latvijas dalībai ES programmās ir būtiska nozīme.
Arī Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021. – 2027. gadam (turpmāk - NAP2027) kā viens no rīcības virziena “Uz cilvēku centrēta veselības aprūpe” uzdevumiem ir veselības aprūpes kvalitātes un efektivitātes uzlabošana, attīstot veselības aprūpes kvalitātes sistēmu, plašāk pielietojot uz rezultātu vērstu pakalpojumu apmaksas sistēmu, stiprinot primāro veselības aprūpi, veicinot slimību profilaksi un agrīnu diagnostiku, lai tādējādi nodrošinātu ierobežoto veselības aprūpes resursu iespējami labāku izmantošanu, vienlaikus sekmējot ātrāku izveseļošanos, priekšlaicīgas mirstības un darbnespējas novēršanu un dzīves kvalitātes saglabāšanos.
NAP2027 prioritāte - "Zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei”. PRIORITĀTES MĒRĶIS - zinoša, iekļaujoša un radoša sabiedrība efektīvā, inovatīvā un ražīgā tautsaimniecībā. Rīcības virziens “Zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai” RĪCĪBAS VIRZIENA MĒRĶIS [129] Zinātnes izcilība sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai. [131] Starptautiskā sadarbība un iesaiste pasaules zinātnes un inovācijas norisēs ir priekšnosacījums Latvijas zinātnes izcilībai, piekļuvei jaunām zināšanām un resursiem, kā arī Latvijas reputācijai kā valstij ar attīstītu ekonomiku un uzticamām, spējīgām pētniecības organizācijām un uzņēmumiem. [132] Lai nostabilizētu savu vietu un lomu pasaules zinātnē, iesaistītos inovācijas procesos, Latvijas zinātnei ir jāpiedalās NAP2027 mērķu sasniegšanā stratēģiski nozīmīgākajos sadarbības tīklos un pētniecības konsorcijos ar citām Eiropas un pasaules valstīm, jāizmanto iespējas, ko sniedz sadarbības partneri un Latvijas diaspora visā pasaulē. Tas ir iespējams, tikai būtiski palielinot zinātnes ekselenci, pētnieku skaitu, speciālistu mobilitāti, patentu un sadarbības projektu apjomu un kopīgu pētniecības un inovācijas darbu ar privāto sektoru, citu valstu partneriem un diasporu, kas pastāvīgi dzīvo ārpus Latvijas un strādā labākajās Eiropas un pasaules zinātniskajās institūcijās un inovatīvajos uzņēmumos.
Sabiedrības veselības pamatnostādņu 2021. – 2027. gadam galvenais mērķis – uzlabot Latvijas iedzīvotāju veselību, pagarinot labā veselībā nodzīvotos mūža gadus un novēršot priekšlaicīgu mirstību un mazinot nevienlīdzību veselības jomā.
Liela daļa no ES programmām piedāvātajiem projektiem ir saistīti ar visā ES aktuālām veselības aprūpes tēmām, kas ir tiešā sasaistē arī ar Veselības ministrijas izstrādātiem un Ministru kabinetā apstiprinātiem veselības aprūpes politikas plāniem, proti:
Veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanas plāns onkoloģijas jomā 2022. –2024. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 6. jūlija rīkojumu Nr. 493);
Plāns reto slimību jomā 2023. – 2025. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 25. oktobra rīkojumu Nr. 774);
Psihiskās veselības aprūpes organizēšanas uzlabošanas plāns 2023. – 2025. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra rīkojumu Nr. 939).
Antimikrobiālās rezistences ierobežošanas un piesardzīgas antibiotiku lietošanas plāns "Viena veselība" 2023.–2027. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2023.gada 14.jūlija rīkojumu Nr.414)
Lai nodrošinātu visaptverošu intervenci integrētas veselības aprūpes pakalpojumu ieviešanā, īpaši nozīmīga ir dalība EK rīcības programmā veselības jomā "ES – veselībai" (EU4Health) 2021. – 2027. gadam [2] (turpmāk – "ES – veselībai").
Pogramma “ES – veselībai” ieliek pamatus Eiropas veselības savienībai, investējot neatliekamās veselības prioritātēs,viena no kurām ir - Eiropas veža uzveikšanas plāns. Vēzis ir viena no Eiropas Komisijas galvenajām prioritātēm veselības jomā. Priekšsēdētājas Urzulas fon der Leienas politiskajās pamatnostādnēs iekļauts Eiropas plāns cīņai pret vēzi, kura mērķis ir palīdzēt dalībvalstīm efektīvāk cīnīties pret vēzi un to labāk ārstēt, lai mazinātu šīs slimības izraisītās ciešanas un gādātu, ka Eiropa uzņemas vadošo lomu cīņā pret vēzi. [..].
2021. gada februārī prezentētais Eiropas plāns cīņai pret vēzi ir ES atbilde uz aktuālajām norisēm un pieaugošajiem izaicinājumiem cīņā pret vēzi, un tā ir politiska apņemšanās darīt visu iespējamo, lai uzveiktu šo slimību.
Plāna pamatā ir desmit pamatiniciatīvas un vairākas atbalsta darbības, un tas ir daļa no Komisijas priekšlikumiem spēcīgai Eiropas veselības savienībai, kuras mērķis ir drošāka, labāk sagatavota un noturīgāka ES.
Eiropas plāns cīņai pret vēzi atbalsta dalībvalstu darbu vēža profilaksē un augstas dzīves kvalitātes nodrošināšanā vēža slimniekiem, vēzi uzveikušajiem, viņu ģimenēm un aprūpētājiem, un tas aptver vairākas svarīgas jomas, kurās ES var sniegt vislielāko pievienoto vērtību:
profilakse, agrīna atklāšana, diagnostika un ārstēšana, vēža slimnieku un vēzi uzveikušo pacientu dzīves kvalitāte [3].
Veselības ministrija vai tās budžeta iestādes nevar nodrošināt šī nozīmīgā - Eiropas vēža uzveikšanas plāna īstenošanu bez veselības nozares valsts kapitālsabiedrību dalības.
Programmas "ES – veselībai" prioritārais virziens - atbalsts iniciatīvām veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanai onkoloģisko slimību diagnostikā un ārstēšanā, kā arī Eiropas vēža uzveikšanas plāns, sasaistās ar mūsu valsts Veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanas plānu onkoloģijas jomā 2022. – 2024. gadam, kura virsmērķis ir veicināt cilvēkorientētas un integrētas veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību onkoloģijā, vienlaikus novēršot priekšlaicīgu mirstību no onkoloģiskām slimībām.
Tāpat būtisks attīstības virziens programmā "ES – veselībai" noteikts veselības aprūpes digitalizācijas procesu pilnveidei, kā arī mentālās veselības jautājumiem, kas ir kļuvuši vēl aktuālāki ES dalībvalstu iedzīvotāju vidū, ņemot vērā pieredzēto Covid – 19 pandēmiju, notiekošo Krievijas agresiju Ukrainā, klimata krīzi, pieaugošo dzīves dārdzību un nenoteiktību.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka dalība programmas "ES – veselībai" vienoto rīcību un tiešo dotāciju projektu konkursos arī ļauj veselības nozares kapitālsabiedrībām, kuras, vai kuru struktūrvienība ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā, nodrošināt investīcijas sinerģijā ar projektiem un iniciatīvām Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam un Eiropas Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna ietvaros. Tāpat tas ļauj piesaistīt papildus investīcijas veselības aprūpes pakalpojumu un infrastruktūras attīstībai jomās, kurās esošais valsts budžeta un ES kohēzijas politikas finanšu instrumentu finansējums ir nepietiekams.
Tomēr, kā jau iepriekš minēts, atšķirīgais nacionālais regulējums par EK programmu projektu valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanu veido nevienlīdzīgu attieksmi attiecībā pret iespējām, kādas tiek nodrošinātas valsts dibinātai augstskolai vai valsts augstskolas dibinātam zinātniskajam institūtam (turpmāk arī – valsts augstskolas) un kādas ir veselības nozares valsts kapitālsabiedrībām, kuras vai kuru struktūrvienības, tāpat kā valsts augstskolas, ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā.
Ierobežotās iespējas līdzfinansējuma nodrošināšanai liedz veselības nozares kapitālsabiedrībām iesaistīties vienoto rīcību un tiešo dotāciju projektu īstenošanā vai uzņemties projekta koordinatora vai vadošā partnera lomu. Arī līdzšinējā prakse nav vienlīdzīga, kad veselības nozares valsts kapitālsabiedrība, kas ir nominēta kā kompetentā vai saistītā iestāde partnerībā ar valsts dibinātu augstskolu vai valsts augstskolas dibinātu zinātnisko institūtu un/vai valsts budžeta finansētu iestādi nevar pretendēt uz valsts budžeta līdzfinansējumu, kamēr pārējiem partneriem šādas iespējas tiek nodrošinātas.
Veselības nozares kapitālsabiedrības rūpīgi izvērtē savu dalību un iesaistes līmeni ES programmu projektos. Atkarībā no projekta tajos ir dažādas aktivitātes - no politikas veidošanas līdz praktiskiem risinājumiem ārstēšanā, ārstēšanas algoritmu un vadlīniju izstrādei, digitālo un citu inovatīvu risinājumu validēšanai un ieviešanai ārstniecības iestādēs, medikamentu, ārstēšanas protokolu, medicīnas tehnoloģiju klīniskai izpētei un prasmju pārnesei nacionālā un starptautiskā līmenī.
Veselības nozares kapitālsabiedrības iesaistās tajās aktivitātēs, kuras veicamas un attiecināmas uz klīnisko vidi, ārstēšanu, ko nevar nodrošināt politikas veidotāji vai valsts dibinātas augstskolas vai valsts vai valsts augstskolas dibināti zinātniskie institūti. Tāpat veselības nozares kapitālsabiedrības izvērtē, vai dalība projektā saskan ar ārstniecības iestādes attīstības stratēģiju, vai tas palīdzēs uzlabot ārstniecības un citus nozīmīgus procesus slimnīcā. Vienlaikus dalība projektos palīdz arī Veselības ministrijai valsts politikas veidošanas procesos, uzklausot klīnisko universitāšu slimnīcu viedokli/redzējumu.
Vēršam uzmanību, ka SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", kas ir lielākā daudzprofilu ārstniecības iestāde Latvijā, līdzfinansējuma nepietiekamības dēļ šobrīd iesaistās tikai vienoto rīcību projektos, ja to ir nominējusi Veselības ministrija. Nepietiekamā finansējuma dēļ SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk arī – RAKUS) nepiedalās tiešo dotāciju un grantu projektu konkursos, tādējādi zaudējot iespējas papildus investīciju apjoma piesaistei līdz 4 milj. EUR gadā.
RAKUS valstiskā mērogā nodrošina vispusīgu diagnostiku un ārstēšanu, veic zinātniski pētniecisko darbu un attīstīta inovācijas, nodrošina jauno speciālistu apmācību un īsteno pasākumus sabiedrības izglītošanai un veselības veicināšanai. Īpaši svarīgi ir nodrošināt RAKUS kā topošās metodiskās vadības institūcijas onkoloģijas jomā dalību visos EK programmu projektos, ka skar onkoloģijas jautājumus. Vēršam uzmanību, ka programmā "ES–veselībai" 2024. gadā onkoloģijas jomas investīcijām ir paredzēts 117 600 000 EUR liels finansējums.
VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca", kuras darbības joma ir tikpat vispusīga un nozīmīga valstiskā mērogā, uzsver, ka Latvijas dalība šajos projektos dod vairākus būtiskus ieguvumus, kas veicina valsts veselības aprūpes sistēmas attīstību un uzlabošanu. Šie ieguvumi ir atkarīgi no katra konkrētā projekta mērķiem un aktivitātēm. Tie dod iespēju uzlabot veselības aprūpes kvalitāti, pieejamību un efektivitāti. Būtiska ir starptautiska zināšanu apmaiņa un pārnese, nodrošinot Latvijai iespēju nevilcinoties īstenot nepieciešamos uzlabojumus. Vienlaikus dalība šajos projektos uzlabo arī sadarbību starp ārstniecības iestādēm Latvijas mērogā.
VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca", kas Latvijā ir vadošā un vienīgā veselības aprūpes iestāde, kas sniedz augsta līmeņa veselības pakalpojumus tikai bērniem, (turpmāk – BKUS) iesaistās tajos projektos, kuros kā galvenie sadarbības partneri primāri ir arī citas Eiropas slimnīcas un kuru galveno mērķu sasniegšanai primāri ir nepieciešamas kompetences vai resursi (pacientu iesaiste pētījumos, pacientu dati, medicīnas tehnoloģijas, klīniskā vide un tml.), kas unikāli atrodas tieši ārstniecības iestādē. Projekti, kuros BKUS šobrīd darbojas kā patstāvīgs un pilnvērtīgs sadarbības partneris, ir tiešā veidā saistīti ar zināšanu, kompetenču stiprināšanu, kā arī datu un pētniecības infrastruktūras izveidošanu slimnīcā, kas gala rezultātā sekmē gan diagnostikas un ārstēšanas kvalitātes uzlabošanu, gan pētniecības attīstību bērnu veselības jomā. Iesaistīšanās ES programmu projektos ļauj piesaistīt resursus un paplašināt kompetenci, attīstīt jaunus un inovatīvus pakalpojumus, sadarboties ar bērnu slimnīcām un citiem nozīmīgiem partneriem veselības aprūpē (piemēram, universitātēm, industriju), kas stiprina visu BKUS darbinieku (ieskaitot pētnieku un veselības aprūpes darbinieku) kompetences un ļauj palielināt BKUS kā organizācijas atpazīstamību. Tas dod ieguldījumu veselības aprūpes attīstībai Latvijā, kā arī paātrina jaunāko sasniegumu ieviešanu praksē, kas ir būtisks elements topošo metodisko centru darbā. Veiksmīga dalība starptautiskos konsorcijos un ekspertu grupās ir radījusi lielu interesi par iespēju sadarboties ar BKUS, tomēr iesaisti jaunos projektos BKUS izvērtē ne tikai balstoties uz projekta satura nozīmību, pieejamajiem cilvēkresursiem un ietekmi uz bērnu veselību, bet arī līdzfinansējuma apjomu. Tas kavē nozīmīgu un izmaksu ietilpīgu lomu uzņemšanos konsorcijos un darba pakotnēs.
VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" (no 24.09.2024. Nacionālais psihiskās veselības centrs, Valsts SIA) (turpmāk - NPVC) kā lielākā psihiatriskās un narkoloģiskās ārstniecības iestāde Latvijā ir vadošā psihiskās veselības aprūpes sniedzēja un pakalpojumu attīstītāja, nodrošina jauno speciālistu apmācību un īsteno veselības veicināšanas pasākumus un sabiedrības izglītošanu, tai skaitā nodrošinot arī metodiskās vadības funkcijas šajā nozarē. Dalība ES programmu projektos veicina zinātniski pētniecisko darbu un inovāciju attīstību, kā arī resursu piesaisti un nostiprina sadarbību ar vadošajām iestādēm, slimnīcām, institūtiem psihiskās veselības jomā visā Eiropā. ES programmu projektu īstenošana sniedz būtisku ieguldījumu psihiskās veselības aprūpes attīstībā Latvijā, uzlabojot tās kvalitāti, pieejamību un ieviešot jaunas intervences un pakalpojumus, vienlaikus nodrošinot sinerģiju ar ES valstīm.
NPVC vērš uzmanību, ka atsevišķās programmās, tai skaitā programmā "ES – veselībai", valsts budžeta iestādes un Veselības ministrijas padotības iestāžu resursi, it īpaši zinātniski pētnieciskajā jomā, nespēj sniegt to ieguldījumu un kompetences, kādu var nodrošināt veselības nozares kapitālsabiedrības, konkrētajā gadījumā – NPVC kā specifiskā jomā darbojoša monoprofila slimnīca.
Ņemot vērā minēto, veselības nozares kapitālsabiedrībām, kuras īsteno valstiski nozīmīgus projektus veselības nozarē un kuras vai kuru struktūrvienība ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā, ir jāsniedz iespēja pretendēt uz ES programmu projektu nacionālo līdzfinansējumu, veicot grozījumus MK noteikumos Nr. 421.
Šī tiesību akta projekta anotācijas pielikumā ir pievienota informācija par SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca", VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" un VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" (no 24.09.2024. Nacionālais psihiskās veselības centrs, Valsts SIA) dalību ES programmu projektos, no kuru aprakstiem ir uzskatāmi redzams, cik nozīmīgi valstiskā mērogā ir šie projekti un, ka tos saturiski var realizēt tikai veselības nozares kapitālsabiedrības.
Atsauces:
[1] https://www.mk.gov.lv/lv/media/16704/download?attachment;
[2] Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. marta regula (ES) 2021/522 ar ko izveido Savienības rīcības programmu veselības jomā (programma “ES – veselībai”) 2021.–2027. gadam un atceļ Regulu (ES) Nr. 282/2014 (Dokuments attiecas uz EEZ) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32021R0522&from=EN;
[3] Vēzis - Eiropas Komisija (europa.eu).
Arī Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021. – 2027. gadam (turpmāk - NAP2027) kā viens no rīcības virziena “Uz cilvēku centrēta veselības aprūpe” uzdevumiem ir veselības aprūpes kvalitātes un efektivitātes uzlabošana, attīstot veselības aprūpes kvalitātes sistēmu, plašāk pielietojot uz rezultātu vērstu pakalpojumu apmaksas sistēmu, stiprinot primāro veselības aprūpi, veicinot slimību profilaksi un agrīnu diagnostiku, lai tādējādi nodrošinātu ierobežoto veselības aprūpes resursu iespējami labāku izmantošanu, vienlaikus sekmējot ātrāku izveseļošanos, priekšlaicīgas mirstības un darbnespējas novēršanu un dzīves kvalitātes saglabāšanos.
NAP2027 prioritāte - "Zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei”. PRIORITĀTES MĒRĶIS - zinoša, iekļaujoša un radoša sabiedrība efektīvā, inovatīvā un ražīgā tautsaimniecībā. Rīcības virziens “Zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai” RĪCĪBAS VIRZIENA MĒRĶIS [129] Zinātnes izcilība sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai. [131] Starptautiskā sadarbība un iesaiste pasaules zinātnes un inovācijas norisēs ir priekšnosacījums Latvijas zinātnes izcilībai, piekļuvei jaunām zināšanām un resursiem, kā arī Latvijas reputācijai kā valstij ar attīstītu ekonomiku un uzticamām, spējīgām pētniecības organizācijām un uzņēmumiem. [132] Lai nostabilizētu savu vietu un lomu pasaules zinātnē, iesaistītos inovācijas procesos, Latvijas zinātnei ir jāpiedalās NAP2027 mērķu sasniegšanā stratēģiski nozīmīgākajos sadarbības tīklos un pētniecības konsorcijos ar citām Eiropas un pasaules valstīm, jāizmanto iespējas, ko sniedz sadarbības partneri un Latvijas diaspora visā pasaulē. Tas ir iespējams, tikai būtiski palielinot zinātnes ekselenci, pētnieku skaitu, speciālistu mobilitāti, patentu un sadarbības projektu apjomu un kopīgu pētniecības un inovācijas darbu ar privāto sektoru, citu valstu partneriem un diasporu, kas pastāvīgi dzīvo ārpus Latvijas un strādā labākajās Eiropas un pasaules zinātniskajās institūcijās un inovatīvajos uzņēmumos.
Sabiedrības veselības pamatnostādņu 2021. – 2027. gadam galvenais mērķis – uzlabot Latvijas iedzīvotāju veselību, pagarinot labā veselībā nodzīvotos mūža gadus un novēršot priekšlaicīgu mirstību un mazinot nevienlīdzību veselības jomā.
Liela daļa no ES programmām piedāvātajiem projektiem ir saistīti ar visā ES aktuālām veselības aprūpes tēmām, kas ir tiešā sasaistē arī ar Veselības ministrijas izstrādātiem un Ministru kabinetā apstiprinātiem veselības aprūpes politikas plāniem, proti:
Veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanas plāns onkoloģijas jomā 2022. –2024. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 6. jūlija rīkojumu Nr. 493);
Plāns reto slimību jomā 2023. – 2025. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 25. oktobra rīkojumu Nr. 774);
Psihiskās veselības aprūpes organizēšanas uzlabošanas plāns 2023. – 2025. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra rīkojumu Nr. 939).
Antimikrobiālās rezistences ierobežošanas un piesardzīgas antibiotiku lietošanas plāns "Viena veselība" 2023.–2027. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2023.gada 14.jūlija rīkojumu Nr.414)
Lai nodrošinātu visaptverošu intervenci integrētas veselības aprūpes pakalpojumu ieviešanā, īpaši nozīmīga ir dalība EK rīcības programmā veselības jomā "ES – veselībai" (EU4Health) 2021. – 2027. gadam [2] (turpmāk – "ES – veselībai").
Pogramma “ES – veselībai” ieliek pamatus Eiropas veselības savienībai, investējot neatliekamās veselības prioritātēs,viena no kurām ir - Eiropas veža uzveikšanas plāns. Vēzis ir viena no Eiropas Komisijas galvenajām prioritātēm veselības jomā. Priekšsēdētājas Urzulas fon der Leienas politiskajās pamatnostādnēs iekļauts Eiropas plāns cīņai pret vēzi, kura mērķis ir palīdzēt dalībvalstīm efektīvāk cīnīties pret vēzi un to labāk ārstēt, lai mazinātu šīs slimības izraisītās ciešanas un gādātu, ka Eiropa uzņemas vadošo lomu cīņā pret vēzi. [..].
2021. gada februārī prezentētais Eiropas plāns cīņai pret vēzi ir ES atbilde uz aktuālajām norisēm un pieaugošajiem izaicinājumiem cīņā pret vēzi, un tā ir politiska apņemšanās darīt visu iespējamo, lai uzveiktu šo slimību.
Plāna pamatā ir desmit pamatiniciatīvas un vairākas atbalsta darbības, un tas ir daļa no Komisijas priekšlikumiem spēcīgai Eiropas veselības savienībai, kuras mērķis ir drošāka, labāk sagatavota un noturīgāka ES.
Eiropas plāns cīņai pret vēzi atbalsta dalībvalstu darbu vēža profilaksē un augstas dzīves kvalitātes nodrošināšanā vēža slimniekiem, vēzi uzveikušajiem, viņu ģimenēm un aprūpētājiem, un tas aptver vairākas svarīgas jomas, kurās ES var sniegt vislielāko pievienoto vērtību:
profilakse, agrīna atklāšana, diagnostika un ārstēšana, vēža slimnieku un vēzi uzveikušo pacientu dzīves kvalitāte [3].
Veselības ministrija vai tās budžeta iestādes nevar nodrošināt šī nozīmīgā - Eiropas vēža uzveikšanas plāna īstenošanu bez veselības nozares valsts kapitālsabiedrību dalības.
Programmas "ES – veselībai" prioritārais virziens - atbalsts iniciatīvām veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanai onkoloģisko slimību diagnostikā un ārstēšanā, kā arī Eiropas vēža uzveikšanas plāns, sasaistās ar mūsu valsts Veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanas plānu onkoloģijas jomā 2022. – 2024. gadam, kura virsmērķis ir veicināt cilvēkorientētas un integrētas veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību onkoloģijā, vienlaikus novēršot priekšlaicīgu mirstību no onkoloģiskām slimībām.
Tāpat būtisks attīstības virziens programmā "ES – veselībai" noteikts veselības aprūpes digitalizācijas procesu pilnveidei, kā arī mentālās veselības jautājumiem, kas ir kļuvuši vēl aktuālāki ES dalībvalstu iedzīvotāju vidū, ņemot vērā pieredzēto Covid – 19 pandēmiju, notiekošo Krievijas agresiju Ukrainā, klimata krīzi, pieaugošo dzīves dārdzību un nenoteiktību.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka dalība programmas "ES – veselībai" vienoto rīcību un tiešo dotāciju projektu konkursos arī ļauj veselības nozares kapitālsabiedrībām, kuras, vai kuru struktūrvienība ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā, nodrošināt investīcijas sinerģijā ar projektiem un iniciatīvām Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam un Eiropas Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna ietvaros. Tāpat tas ļauj piesaistīt papildus investīcijas veselības aprūpes pakalpojumu un infrastruktūras attīstībai jomās, kurās esošais valsts budžeta un ES kohēzijas politikas finanšu instrumentu finansējums ir nepietiekams.
Tomēr, kā jau iepriekš minēts, atšķirīgais nacionālais regulējums par EK programmu projektu valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanu veido nevienlīdzīgu attieksmi attiecībā pret iespējām, kādas tiek nodrošinātas valsts dibinātai augstskolai vai valsts augstskolas dibinātam zinātniskajam institūtam (turpmāk arī – valsts augstskolas) un kādas ir veselības nozares valsts kapitālsabiedrībām, kuras vai kuru struktūrvienības, tāpat kā valsts augstskolas, ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā.
Ierobežotās iespējas līdzfinansējuma nodrošināšanai liedz veselības nozares kapitālsabiedrībām iesaistīties vienoto rīcību un tiešo dotāciju projektu īstenošanā vai uzņemties projekta koordinatora vai vadošā partnera lomu. Arī līdzšinējā prakse nav vienlīdzīga, kad veselības nozares valsts kapitālsabiedrība, kas ir nominēta kā kompetentā vai saistītā iestāde partnerībā ar valsts dibinātu augstskolu vai valsts augstskolas dibinātu zinātnisko institūtu un/vai valsts budžeta finansētu iestādi nevar pretendēt uz valsts budžeta līdzfinansējumu, kamēr pārējiem partneriem šādas iespējas tiek nodrošinātas.
Veselības nozares kapitālsabiedrības rūpīgi izvērtē savu dalību un iesaistes līmeni ES programmu projektos. Atkarībā no projekta tajos ir dažādas aktivitātes - no politikas veidošanas līdz praktiskiem risinājumiem ārstēšanā, ārstēšanas algoritmu un vadlīniju izstrādei, digitālo un citu inovatīvu risinājumu validēšanai un ieviešanai ārstniecības iestādēs, medikamentu, ārstēšanas protokolu, medicīnas tehnoloģiju klīniskai izpētei un prasmju pārnesei nacionālā un starptautiskā līmenī.
Veselības nozares kapitālsabiedrības iesaistās tajās aktivitātēs, kuras veicamas un attiecināmas uz klīnisko vidi, ārstēšanu, ko nevar nodrošināt politikas veidotāji vai valsts dibinātas augstskolas vai valsts vai valsts augstskolas dibināti zinātniskie institūti. Tāpat veselības nozares kapitālsabiedrības izvērtē, vai dalība projektā saskan ar ārstniecības iestādes attīstības stratēģiju, vai tas palīdzēs uzlabot ārstniecības un citus nozīmīgus procesus slimnīcā. Vienlaikus dalība projektos palīdz arī Veselības ministrijai valsts politikas veidošanas procesos, uzklausot klīnisko universitāšu slimnīcu viedokli/redzējumu.
Vēršam uzmanību, ka SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", kas ir lielākā daudzprofilu ārstniecības iestāde Latvijā, līdzfinansējuma nepietiekamības dēļ šobrīd iesaistās tikai vienoto rīcību projektos, ja to ir nominējusi Veselības ministrija. Nepietiekamā finansējuma dēļ SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk arī – RAKUS) nepiedalās tiešo dotāciju un grantu projektu konkursos, tādējādi zaudējot iespējas papildus investīciju apjoma piesaistei līdz 4 milj. EUR gadā.
RAKUS valstiskā mērogā nodrošina vispusīgu diagnostiku un ārstēšanu, veic zinātniski pētniecisko darbu un attīstīta inovācijas, nodrošina jauno speciālistu apmācību un īsteno pasākumus sabiedrības izglītošanai un veselības veicināšanai. Īpaši svarīgi ir nodrošināt RAKUS kā topošās metodiskās vadības institūcijas onkoloģijas jomā dalību visos EK programmu projektos, ka skar onkoloģijas jautājumus. Vēršam uzmanību, ka programmā "ES–veselībai" 2024. gadā onkoloģijas jomas investīcijām ir paredzēts 117 600 000 EUR liels finansējums.
VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca", kuras darbības joma ir tikpat vispusīga un nozīmīga valstiskā mērogā, uzsver, ka Latvijas dalība šajos projektos dod vairākus būtiskus ieguvumus, kas veicina valsts veselības aprūpes sistēmas attīstību un uzlabošanu. Šie ieguvumi ir atkarīgi no katra konkrētā projekta mērķiem un aktivitātēm. Tie dod iespēju uzlabot veselības aprūpes kvalitāti, pieejamību un efektivitāti. Būtiska ir starptautiska zināšanu apmaiņa un pārnese, nodrošinot Latvijai iespēju nevilcinoties īstenot nepieciešamos uzlabojumus. Vienlaikus dalība šajos projektos uzlabo arī sadarbību starp ārstniecības iestādēm Latvijas mērogā.
VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca", kas Latvijā ir vadošā un vienīgā veselības aprūpes iestāde, kas sniedz augsta līmeņa veselības pakalpojumus tikai bērniem, (turpmāk – BKUS) iesaistās tajos projektos, kuros kā galvenie sadarbības partneri primāri ir arī citas Eiropas slimnīcas un kuru galveno mērķu sasniegšanai primāri ir nepieciešamas kompetences vai resursi (pacientu iesaiste pētījumos, pacientu dati, medicīnas tehnoloģijas, klīniskā vide un tml.), kas unikāli atrodas tieši ārstniecības iestādē. Projekti, kuros BKUS šobrīd darbojas kā patstāvīgs un pilnvērtīgs sadarbības partneris, ir tiešā veidā saistīti ar zināšanu, kompetenču stiprināšanu, kā arī datu un pētniecības infrastruktūras izveidošanu slimnīcā, kas gala rezultātā sekmē gan diagnostikas un ārstēšanas kvalitātes uzlabošanu, gan pētniecības attīstību bērnu veselības jomā. Iesaistīšanās ES programmu projektos ļauj piesaistīt resursus un paplašināt kompetenci, attīstīt jaunus un inovatīvus pakalpojumus, sadarboties ar bērnu slimnīcām un citiem nozīmīgiem partneriem veselības aprūpē (piemēram, universitātēm, industriju), kas stiprina visu BKUS darbinieku (ieskaitot pētnieku un veselības aprūpes darbinieku) kompetences un ļauj palielināt BKUS kā organizācijas atpazīstamību. Tas dod ieguldījumu veselības aprūpes attīstībai Latvijā, kā arī paātrina jaunāko sasniegumu ieviešanu praksē, kas ir būtisks elements topošo metodisko centru darbā. Veiksmīga dalība starptautiskos konsorcijos un ekspertu grupās ir radījusi lielu interesi par iespēju sadarboties ar BKUS, tomēr iesaisti jaunos projektos BKUS izvērtē ne tikai balstoties uz projekta satura nozīmību, pieejamajiem cilvēkresursiem un ietekmi uz bērnu veselību, bet arī līdzfinansējuma apjomu. Tas kavē nozīmīgu un izmaksu ietilpīgu lomu uzņemšanos konsorcijos un darba pakotnēs.
VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" (no 24.09.2024. Nacionālais psihiskās veselības centrs, Valsts SIA) (turpmāk - NPVC) kā lielākā psihiatriskās un narkoloģiskās ārstniecības iestāde Latvijā ir vadošā psihiskās veselības aprūpes sniedzēja un pakalpojumu attīstītāja, nodrošina jauno speciālistu apmācību un īsteno veselības veicināšanas pasākumus un sabiedrības izglītošanu, tai skaitā nodrošinot arī metodiskās vadības funkcijas šajā nozarē. Dalība ES programmu projektos veicina zinātniski pētniecisko darbu un inovāciju attīstību, kā arī resursu piesaisti un nostiprina sadarbību ar vadošajām iestādēm, slimnīcām, institūtiem psihiskās veselības jomā visā Eiropā. ES programmu projektu īstenošana sniedz būtisku ieguldījumu psihiskās veselības aprūpes attīstībā Latvijā, uzlabojot tās kvalitāti, pieejamību un ieviešot jaunas intervences un pakalpojumus, vienlaikus nodrošinot sinerģiju ar ES valstīm.
NPVC vērš uzmanību, ka atsevišķās programmās, tai skaitā programmā "ES – veselībai", valsts budžeta iestādes un Veselības ministrijas padotības iestāžu resursi, it īpaši zinātniski pētnieciskajā jomā, nespēj sniegt to ieguldījumu un kompetences, kādu var nodrošināt veselības nozares kapitālsabiedrības, konkrētajā gadījumā – NPVC kā specifiskā jomā darbojoša monoprofila slimnīca.
Ņemot vērā minēto, veselības nozares kapitālsabiedrībām, kuras īsteno valstiski nozīmīgus projektus veselības nozarē un kuras vai kuru struktūrvienība ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā, ir jāsniedz iespēja pretendēt uz ES programmu projektu nacionālo līdzfinansējumu, veicot grozījumus MK noteikumos Nr. 421.
Šī tiesību akta projekta anotācijas pielikumā ir pievienota informācija par SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca", VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" un VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" (no 24.09.2024. Nacionālais psihiskās veselības centrs, Valsts SIA) dalību ES programmu projektos, no kuru aprakstiem ir uzskatāmi redzams, cik nozīmīgi valstiskā mērogā ir šie projekti un, ka tos saturiski var realizēt tikai veselības nozares kapitālsabiedrības.
Atsauces:
[1] https://www.mk.gov.lv/lv/media/16704/download?attachment;
[2] Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. marta regula (ES) 2021/522 ar ko izveido Savienības rīcības programmu veselības jomā (programma “ES – veselībai”) 2021.–2027. gadam un atceļ Regulu (ES) Nr. 282/2014 (Dokuments attiecas uz EEZ) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32021R0522&from=EN;
[3] Vēzis - Eiropas Komisija (europa.eu).
Risinājuma apraksts
Risinājuma apraksts
Par piemērotāko risinājumu ir izvēlēti grozījumi MK noteikumos Nr. 421., papildinot noteikumus ar jaunu 24.9. apakšpunktu, paredzot:
valsts budžeta līdzfinansējumu veselības nozares valsts kapitālsabiedrībām, kuras īsteno valstiski nozīmīgus projektus veselības nozarē un kuras vai kuru struktūrvienība ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā, projektu īstenošanai programmās "Digitālā Eiropa", "Erasmus+" (izņemot mobilitātes projektus), "ES – veselībai" , "Nordplus" , “Apvārsnis Eiropa” un citās Eiropas Savienības politiku instrumentu un ārvalstu finanšu palīdzības programmās, atbilstoši apstiprinātā projekta nosacījumiem.
Valsts budžeta līdzfinansējumu piešķir, ievērojot šādus nosacījumus:
24.9.1. projektā tiek īstenotas darbības, kurām nav saimnieciska rakstura atbilstoši komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma prasībām. Projektam, kas saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu, valsts budžeta līdzfinansējumu nepiešķir;
24.9.2. ja šo noteikumu 24.9. apakšpunkta ievaddaļā minētais finansējuma saņēmējs veic arī saimniecisko darbību, tas nodrošina, ka saimnieciskās darbības finansējums, izmaksas un ieņēmumi tiek uzskaitīti atsevišķi, nodrošinot izmaksu nodalīšanu. Ja izmaksu nodalīšanu nevar pierādīt, attiecīgais projekts ir uzskatāms par projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, un valsts budžeta līdzfinansējumu nepiešķir;
24.9.3. par attiecīgo nozares politiku atbildīgā ministrija ir sniegusi pozitīvu atzinumu par projektā plānoto darbību un rezultātu atbilstību Eiropas Savienības un citu ārvalstu finanšu palīdzības instrumentu, kā arī nacionālajos nozares politikas plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm, plānoto rezultātu ilgtspēju un ietekmi valsts līmenī;
24.9.4. par projekta līdzfinansēšanu ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums.
Ieguvumi ir: a) risinājums dod iespēju atbalstīt kvalitatīvus un uz veselības nozares vajadzību risināšanu vērstus valsts nozīmes projektus, kas sniedz ieguldījumu veselības sistēmas uzlabošanā; b) Latvija izmanto iespēju pieteikt un īstenot projektus EK programmās 2021. – 2027. gada periodā; c) tiek palielināti ieguldījumi pētniecībā, stiprināta Latvijas pētnieciskā kapacitāte un atpazīstamība starptautiskajā arēnā veselības nozarē, kas ir priekšnosacījums Latvijas zinātnes izcilībai, piekļuvei jaunām zināšanām un resursiem, kā arī Latvijas reputācijai kā valstij ar attīstītu ekonomiku un uzticamām, spējīgām pētniecības organizācijām un uzņēmumiem; d) par attiecīgo nozares politiku atbildīgā ministrija izvērtē un sniedz pozitīvu atzinumu par projektā plānoto darbību un rezultātu atbilstību ES un nacionālajos nozares politikas plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm, plānoto rezultātu ilgtspēju un ietekmi valsts līmenī; e) par attiecīgo nozares politiku atbildīgā ministrija iegūst informāciju par projektā plānotajiem rezultātiem un var izmantot tos politikas ieviešanā vai politikas izstrādē; f) tiek izmantota jau iedibināta kārtība kādā ministrijas ierosina finansējuma pārdali no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai"; g) nozares ministrija, pirms tā sniedz atzinumu, izvērtē, vai projektā plānotās darbības nav uzskatāmas par komercdarbības atbalstu Komercdarbības atbalsta kontroles likuma izpratnē.
Par piemērotāko risinājumu ir izvēlēti grozījumi MK noteikumos Nr. 421., papildinot noteikumus ar jaunu 24.9. apakšpunktu, paredzot:
valsts budžeta līdzfinansējumu veselības nozares valsts kapitālsabiedrībām, kuras īsteno valstiski nozīmīgus projektus veselības nozarē un kuras vai kuru struktūrvienība ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā, projektu īstenošanai programmās "Digitālā Eiropa", "Erasmus+" (izņemot mobilitātes projektus), "ES – veselībai" , "Nordplus" , “Apvārsnis Eiropa” un citās Eiropas Savienības politiku instrumentu un ārvalstu finanšu palīdzības programmās, atbilstoši apstiprinātā projekta nosacījumiem.
Valsts budžeta līdzfinansējumu piešķir, ievērojot šādus nosacījumus:
24.9.1. projektā tiek īstenotas darbības, kurām nav saimnieciska rakstura atbilstoši komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma prasībām. Projektam, kas saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu, valsts budžeta līdzfinansējumu nepiešķir;
24.9.2. ja šo noteikumu 24.9. apakšpunkta ievaddaļā minētais finansējuma saņēmējs veic arī saimniecisko darbību, tas nodrošina, ka saimnieciskās darbības finansējums, izmaksas un ieņēmumi tiek uzskaitīti atsevišķi, nodrošinot izmaksu nodalīšanu. Ja izmaksu nodalīšanu nevar pierādīt, attiecīgais projekts ir uzskatāms par projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, un valsts budžeta līdzfinansējumu nepiešķir;
24.9.3. par attiecīgo nozares politiku atbildīgā ministrija ir sniegusi pozitīvu atzinumu par projektā plānoto darbību un rezultātu atbilstību Eiropas Savienības un citu ārvalstu finanšu palīdzības instrumentu, kā arī nacionālajos nozares politikas plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm, plānoto rezultātu ilgtspēju un ietekmi valsts līmenī;
24.9.4. par projekta līdzfinansēšanu ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums.
Ieguvumi ir: a) risinājums dod iespēju atbalstīt kvalitatīvus un uz veselības nozares vajadzību risināšanu vērstus valsts nozīmes projektus, kas sniedz ieguldījumu veselības sistēmas uzlabošanā; b) Latvija izmanto iespēju pieteikt un īstenot projektus EK programmās 2021. – 2027. gada periodā; c) tiek palielināti ieguldījumi pētniecībā, stiprināta Latvijas pētnieciskā kapacitāte un atpazīstamība starptautiskajā arēnā veselības nozarē, kas ir priekšnosacījums Latvijas zinātnes izcilībai, piekļuvei jaunām zināšanām un resursiem, kā arī Latvijas reputācijai kā valstij ar attīstītu ekonomiku un uzticamām, spējīgām pētniecības organizācijām un uzņēmumiem; d) par attiecīgo nozares politiku atbildīgā ministrija izvērtē un sniedz pozitīvu atzinumu par projektā plānoto darbību un rezultātu atbilstību ES un nacionālajos nozares politikas plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm, plānoto rezultātu ilgtspēju un ietekmi valsts līmenī; e) par attiecīgo nozares politiku atbildīgā ministrija iegūst informāciju par projektā plānotajiem rezultātiem un var izmantot tos politikas ieviešanā vai politikas izstrādē; f) tiek izmantota jau iedibināta kārtība kādā ministrijas ierosina finansējuma pārdali no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai"; g) nozares ministrija, pirms tā sniedz atzinumu, izvērtē, vai projektā plānotās darbības nav uzskatāmas par komercdarbības atbalstu Komercdarbības atbalsta kontroles likuma izpratnē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ir izvērtēts un secināts, ka šobrīd nav izdots atsevišķs normatīvais regulējums par ārvalstu finanšu palīdzības saņemšanu visās minētajās ES programmās vienkopus.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Jā. Ieguvumi ir lielāki nekā izmaksas. Risinājums paredz piešķir atbalstu (valsts budžeta līdzfinansējumu) projektiem, kas ir nozīmīgi gan valstiskā, gan ES līmenī. Risinājuma rezultātā Latvija iegūst iespēju projektu veidā atgūt Latvijas veiktās iemaksas ES budžetā. Projektos plānotās darbības un rezultāti atbilst ES un nacionālajos nozares politikas plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Veselības nozares valsts kapitālsabiedrības
Ietekmes apraksts
Risinājums uzlabos veselības nozares valsts kapitālsabiedrību, kuras vai kuru struktūrvienība ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā konkurētspēju, iesaistoties starptautiskos pētniecības un zinātnes sadarbības tīklos. Vienlaikus, sekmīgi piedaloties ES programmu projektu konkursos, tiks apgūts ES finansējums un jēgpilnā veidā atgūtas Latvijas iemaksas ES budžetā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
428 171
0
549 287
0
361 547
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
428 171
0
549 287
0
361 547
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-428 171
0
-549 287
0
-361 547
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-428 171
0
-549 287
0
-361 547
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-428 171
-549 287
-361 547
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts projektu saraksts katrai veselības nozares kapitālsabiedrībai ir pievienots šī tiesību aktu projekta anotācijas pielikumā:
Anotācijas 1.pielikums - SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" projekti;
Anotācijas 2.pielikums - VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" projekti;
Anotācijas 3.pielikums - VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" projekti;
Anotācijas 4.pielikums - VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" projekti (no 24.09.2024. Nacionālais psihiskās veselības centrs, Valsts SIA;
Anotācijas 5.pielikums - veselības nozares kapitālsabiedrību projektu apkopojums.
Anotācijas 1.pielikums - SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" projekti;
Anotācijas 2.pielikums - VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" projekti;
Anotācijas 3.pielikums - VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" projekti;
Anotācijas 4.pielikums - VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" projekti (no 24.09.2024. Nacionālais psihiskās veselības centrs, Valsts SIA;
Anotācijas 5.pielikums - veselības nozares kapitālsabiedrību projektu apkopojums.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, bet gan to papildina, vienlaikus ar grozījumiem mainot spēkā esošo regulējumu ES programmu projektu valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanai, kas šobrīd veido nevienlīdzīgu attieksmi attiecībā pret iespējām, kādas tiek nodrošinātas valsts dibinātai augstskolai vai valsts vai valsts augstskolas dibinātam zinātniskajam institūtam (turpmāk - valsts augstskola) un kādas ir veselības nozares valsts kapitālsabiedrībām, kuras vai kuru struktūrvienības, tāpat kā valsts augstskolas, ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā. Līdz ar to sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Veselības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Risinājums uzlabos veselības nozares valsts kapitālsabiedrību, kuras vai kuru struktūrvienība ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā konkurētspēju, iesaistoties starptautiskos pētniecības un zinātnes sadarbības tīklos. Pieredze projektos, sadarbībā ar ES dalībvalstīm, viennozīmīgi uzlabos Latvijas veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas kvalitāti un efektivitāti ilgtermiņā.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Anotācijas 1.pielikums - SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" projekti
2. pielikums
Nosaukums
Anotācijas 2.pielikums - VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" projekti
3. pielikums
Nosaukums
Anotācijas 3.pielikums - VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" projekti
4. pielikums
Nosaukums
Anotācijas 4.pielikums - VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" projekti
5. pielikums
Nosaukums
Anotācijas 5.pielikums - veselības nozares kapitālsabiedrību projektu apkopojums.