22-TA-1026: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
[1] Personu apliecinošu dokumentu likuma Pārejas noteikumu 6. un 7.punkts.
[6. No 2021. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim personai, kura sasniegusi 15 gadu vecumu un kurai izsniegta tikai pase, ir pienākums saņemt arī personas apliecību. Šo pārejas noteikumu 5. punkta otrajā teikumā minētajām personām pienākums saņemt personas apliecību ir no 2021. gada 1. janvāra līdz 2030. gada 31. decembrim.
(09.05.2019. likuma redakcijā, kas stājas spēkā 01.01.2021.)
7. No 2021. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim personai, kura sasniegusi 15 gadu vecumu, saņemot pasi, ir pienākums saņemt arī personas apliecību. No 2021. gada 1. janvāra līdz 2030. gada 31. decembrim šo pārejas noteikumu 5. punkta otrajā teikumā minētajām personām, saņemot pasi, ir pienākums saņemt arī personas apliecību.
(09.05.2019. likuma redakcijā, kas stājas spēkā 01.01.2021.)]
[2] Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likuma 9.pantā (Saeimā pieņemti 2019.gada 9.maijā, stājas spēkā 2023.gada 1.janvārī).
[2. 9. pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Personas apliecība ir obligāts personu apliecinošs dokuments Latvijas pilsonim vai nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu.";
papildināt pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Latvijas pilsonim vai nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu, pasi izsniedz, ja viņam ir derīga personas apliecība, vai pasi izsniedz vienlaikus ar personas apliecību."]
[3] Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.
[6. No 2021. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim personai, kura sasniegusi 15 gadu vecumu un kurai izsniegta tikai pase, ir pienākums saņemt arī personas apliecību. Šo pārejas noteikumu 5. punkta otrajā teikumā minētajām personām pienākums saņemt personas apliecību ir no 2021. gada 1. janvāra līdz 2030. gada 31. decembrim.
(09.05.2019. likuma redakcijā, kas stājas spēkā 01.01.2021.)
7. No 2021. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim personai, kura sasniegusi 15 gadu vecumu, saņemot pasi, ir pienākums saņemt arī personas apliecību. No 2021. gada 1. janvāra līdz 2030. gada 31. decembrim šo pārejas noteikumu 5. punkta otrajā teikumā minētajām personām, saņemot pasi, ir pienākums saņemt arī personas apliecību.
(09.05.2019. likuma redakcijā, kas stājas spēkā 01.01.2021.)]
[2] Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likuma 9.pantā (Saeimā pieņemti 2019.gada 9.maijā, stājas spēkā 2023.gada 1.janvārī).
[2. 9. pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Personas apliecība ir obligāts personu apliecinošs dokuments Latvijas pilsonim vai nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu.";
papildināt pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Latvijas pilsonim vai nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu, pasi izsniedz, ja viņam ir derīga personas apliecība, vai pasi izsniedz vienlaikus ar personas apliecību."]
[3] Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Piešķirt Iekšlietu ministrijai (PMLP) finansējumu ne vairāk kā 223 812 euro apmērā, lai segtu izdevumus atlīdzībai laikposmā no 2022. gada 1. jūnija līdz 31. decembrim, PMLP ieviešot papildus terminētas 20 amata vietas, lai nodrošinātu personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas kapacitātes paaugstināšanu un stiprinātu migrācijas jomas jautājumu risināšanu (uzturēšanās atļauju un vīzu izsniegšana).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
[1] Personu apliecinošu dokumentu likuma 9. panta pirmā daļa nosaka, ka no 2023. gada 1. janvāra personas apliecība (eID karte) noteikta kā obligātais personu apliecinošais dokuments Latvijas pilsonim vai nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu, un Personu apliecinošu dokumentu likuma pārejas noteikumu 5.punktā noteikts pārejas periods, kurā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim personai (Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem), kura sasniegusi 15 gadu vecumu un kurai izsniegta tikai pase vai kura saņem pasi, ir pienākums saņemt arī personas apliecību. Ņemot vērā, ka kopš 2020.gada saistībā ar Covid-19 vīrusa izplatību, kad periodiski valstī tika noteikts ārkārtas stāvoklis un ar to saistītie ierobežojumi, iestājās iepriekš neparedzēti apstākļi, kas būtiski ietekmējuši gan PMLP klientu apkalpošanas kapacitāti, gan iepriekš prognozēto izsniedzamo personu apliecinošu dokumentu skaitu šajā periodā, būtisks apjoms klientu 2020. un 2021. gadā neapmeklēja PMLP, pamatojoties uz ar Covid-19 vīrusa izplatību saistītām tiesiskā regulējuma normām - personām, kuru personu apliecinoša dokumenta derīguma termiņš beidzās, likumā “Par valsts institūciju darbību ārkārtējās situācijas laikā saistībā ar Covid-19 izplatību”, kā arī Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā tika noteiktas tiesības izmantot to ārkārtējās situācijas laikā un divus mēnešus pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas, proti, līdz 2020.gada 10.augustam, primāri tika nodrošināta iepriekš pierakstījušos klientu pieņemšana, tādēļ ierobežojumu rezultātā bija iespējams apkalpot ievērojami mazāku skaitu klientu. Personas neizvēlējās noformēt personu apliecinošu dokumentu arī tādēļ, ka ieviesto ierobežojumu dēļ samazinājās izceļošana no valsts.
Pieprasījums saņemt personu apliecinošu dokumentu 2022. gadā ir būtiski palielinājies. Izsniegto personu apliecinošu dokumentu skaits jau februārī un martā sasniedz tādu apjomu, kas parasti novērojams vasaras mēnešos, kad ikgadēji paredzams lielāks klientu pieprasījums saņemt personu apliecinošu dokumentu, un, salīdzinot ar 2021. gadā laika periodā no jūnija līdz augustam vidēji mēnesī izsniegto personu apliecinošu dokumentu skaitu, kas bijis 38 885, 2022. gada februārī ir izsniegti 35 838 personu apliecinoši dokumenti, savukārt pie šī brīža intensitātes no 2022. gada 24. februāra līdz 2022. gada 23. martam PMLP ir izsniegusi 46 593 personu apliecinošus dokumentus, līdz ar to par 20% pārsniedzot gada intensīvākajos – vasaras – mēnešos sasniegtos apjomus. Prognozējams, ka arī turpmāk pieprasījums saņemt personu apliecinošu dokumentu saglabāsies vienlīdz lielā apjomā, paredzot iespēju, ka vasaras mēnešos (no jūnija līdz augustam) būs jāizsniedz vēl lielāks skaits personu apliecinošu dokumentu. Analizējot PMLP iepriekšējo pieredzi pēdējo piecu gadu laikā, periodā no oktobra līdz martam vidēji mēnesī izsniegto personu apliecinošu dokumentu skaits ir aptuveni par 75%-80% mazāks nekā periodā no aprīļa līdz septembrim, līdz ar to, saglabājoties tādam pašam klientu pieprasījumam saņemt personu apliecinošu dokumentu, kāds ir bijis no februāra beigām, prognozējams, ka PMLP 2022.gadā periodā no aprīļa līdz maijam būtu jāizsniedz pat līdz 62 124 personu apliecinošiem dokumentiem mēnesī.
Jānorāda, ka arī migrācijas jomā veicamo pienākumu apjomā ir vērojama sezonalitāte. Tā saistīta ar to, ka periodā no janvāra līdz martam ārzemnieku ieceļošanas intensitāte ir mērena, bet, sākot no aprīļa, sākoties tūrisma sezonai, un laika periodā no maija līdz augustam, ieceļojot sezonas darbiniekiem un ārvalstu studentiem, kuru pieteikumu iesniegšana turpinās līdz pat kalendārā gada beigām, PMLP saņemto ielūgumu, izsaukumu, vīzu un uzturēšanās atļauju pieteikumu skaits krasi palielinās. 2021.gada I ceturksnī PMLP tika saņemti 9743 uzturēšanās atļauju pieteikumi, II ceturksnī – par 11% vairāk, III ceturksnī – par 38%, bet IV ceturksnī – par 22% vairāk. Vēl izteiktāka sezonalitāte vērojama citu, ar migrācijas jomu saistīto pakalpojumu pieprasījuma izmaiņās, piemēram, ielūgumu un izsaukumu pieteikumu skaits 2021.gada I ceturksnī bija 6466, II ceturksnī – par 22% vairāk, bet III ceturksnī – par 80% un IV ceturksnī – par 47% pārsniedza I ceturksnī saņemto pieteikumu skaitu. Vienlaikus ar reģistrētā pieteikumu skaita pieaugumu palielinās arī dažādu rakstisku pieprasījumu, elektroniskā pasta vēstuļu un saņemto telefona zvanu skaits.
Ievērojot iepriekš minēto, secināms, ka, sākot no kalendārā gada II ceturkšņa beigām līdz pat kalendārā gada beigām kopējā noslodze, sniedzot ar migrācijas jomu saistītos pakalpojumus, būtiski palielinās, un PMLP ir objektīvas grūtības nodrošināt pakalpojumu sniegšanu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā. Šāda situācija ir nepieļaujama, jo ierobežo darba devēju iespējas savlaicīgi piesaistīt ārvalstu nodarbinātos, kā arī palielina nelikumīgas uzturēšanās risku personām, kas, atrodoties Latvijas teritorijā, pieprasījuši uzturēšanās tiesību pagarinājumu (jaunu vīzu vai uzturēšanās atļauju).
[2] No 2022.gada februāra līdz ar Krievijas Federācijas izraisīto bruņoto konfliktu (turpmāk – bruņotais konflikts) Ukrainā PMLP ir novērota Latvijas pilsoņu un nepilsoņu, kuri vēlas noformēt un saņemt jaunu personu apliecinošu dokumentu gan sev, gan saviem bērniem, pastiprināta aktivitāte. Piemēram, personu apliecinošs dokuments arvien vairāk tiek noformēts personām līdz 15 gadu vecumam un, ja 2021. gadā februārī un martā (divu mēnešu laikā) personām vecumā līdz 15 gadiem tika izsniegti kopā 5845 personu apliecinošu dokumenti, tad 2022. gadā no 24. februāra līdz 23. martam (viena mēneša laikā) personām līdz 15 gadu vecumam izsniegti 15 822 personu apliecinoši dokumenti. Atbilstoši PMLP klientu sniegtajai informācijai, liela daļa personu ierodas noformēt personu apliecinošu dokumentu, lai nodrošinātos gadījumiem, ja drošības apsvērumu dēļ būtu nepieciešams steidzamības kārtā izceļot no Latvijas, kam ir nepieciešams ceļošanai derīgs personu apliecinošs dokuments. To veicinājusi Aizsardzības ministrijas (turpmāk – AM) jau 2016. gadā uzsāktā Visaptverošas valsts aizsardzības sistēmas ieviešana. AM kā vienu no minētās sistēmas daļām ir sagatavojusi Latvijas mājsaimniecībām paredzētu bukletu “Kā rīkoties krīzes gadījumā”, kura simbols ir starptautiski atzītais standarts 72 stundas jeb 3 diennaktis. Šī bukleta daļa satur informāciju par ārkārtas gadījuma somu un tā sastāvu – priekšmetiem, kas cilvēkam vai ģimenei būtu nepieciešamas evakuācijas gadījumā, kur kā viens no tiem minēts personu apliecinošs dokuments (pase vai eID karte). Personām līdz 15 gadu vecumam personu apliecinošs dokuments tiek noformēts arī saistībā ar pakāpenisku Covid-19 infekcijas izplatību saistīto ierobežojumu atcelšanu, kas veicina to, ka personas arvien biežāk izvēlas doties ceļojumos, tai skaitā ģimenes ar bērniem.
Kopumā PMLP nodarbinātie (gan klientu apkalpošanas speciālisti, gan migrācijas jautājumos iesaistītie nodarbinātie) veic skaitliski liela apjoma klientu apkalpošanu. Uz kopējo klientu plūsmas ievērojamu palielināšanos norāda arī PMLP nodrošinātā iepriekšējā pieraksta laiku pieejamība. Lai pierakstītos PMLP klātienē saņemt pakalpojumu līdz 2022. gada 24. februārim dienā tika veikti aptuveni 1000 pieraksti uz pakalpojuma saņemšanu klātienē visā Latvijā kopā, taču no 2022. gada 24. februāra pakāpeniski iepriekš pierakstīto klientu skaits ir palielinājies un šobrīd dienā tiek veikti aptuveni 2500 pieraksti. Pieprasījums īpaši palielinājies Rīgā un tajos Latvijas reģionos, kur ir lielāks iedzīvotāju skaits. Piemēram, Rīgā, salīdzinot ar situāciju iepriekš, kad pieraksts uz pakalpojumu bija pieejams pēc vidēji 20-30 darba dienām, šobrīd klientiem uz priekšu pieejamais iepriekšējā pieraksta dienu skaits ir nepārtraukti aizpildīts un praktiski nav pieejams, jo, līdzko iepriekšējā pieraksta sistēmā tiek atvērti jauni laiki, tie dažu minūšu laikā tiek aizpildīti.
Veicot klientu apkalpošanu, tai skaitā izsniedzot personu apliecinošus dokumentus un veicot migrācijas jautājumu risināšanu, klientu apkalpošanas speciālistu darba pienākumos ietilpst visu PMLP sniegto pakalpojumu nodrošināšana, veicot šādus pienākumus:
1) dokumentu pieņemšana personu apliecinošu dokumentu noformēšanai, papildināšanai, noformēto dokumentu izsniegšana, personu apliecinošu dokumentu uzskaite, vienlaikus veicot ar šīm procedūrām saistītos uzdevumus;
2) dokumentu uzturēšanās atļauju, reģistrācijas apliecību un pastāvīgās uzturēšanās apliecību pieprasīšanai un uzturēšanās atļauju reģistrēšanai, un ielūgumu, izsaukumu apstiprināšanai un vīzu izsniegšanai;
3) uzturēšanās atļauju, un reģistrācijas apliecību izsniegšana, reģistrēšana, anulēšana;
4) vīzu izsniegšana un ielūgumu un izsaukumu apstiprināšana;
5) lēmumu pieņemšana par vīzu izsniegšanu, pagarināšanu, atteikumu, anulēšanu vai atcelšanu, par ielūgumu un izsaukumu apstiprināšanu, atteikumu to apstiprināt vai atcelt, tiesību uz nodarbinātību piešķiršanu vai anulēšanu, uzturēšanās atļauju, reģistrācijas apliecību un tiesību uz nodarbinātību jautājumos;
6) nepieciešamās informācijas apkopošana un apstrādāšana izbraukšanas rīkojumu izsniegšanai un lēmuma par piespiedu izraidīšanu pieņemšanai;
7) izziņu sagatavošana par informācijas sniegšanu no Fizisko personu reģistra tiesību aktos noteiktajā kārtībā un apjomā;
8) dokumentu pieņemšana personas dzīvesvietas deklarēšanai un personas deklarētās dzīvesvietas reģistrēšana;
9) informācijas sniegšana klientiem par PMLP teritoriālās nodaļas darbības jomām, konsultāciju sniegšana par PMLP sniegtajiem pakalpojumiem un par ziņu sniegšanu no Fizisko personu reģistra;
10) dokumentu pieņemšana personu tiesiskā statusa noteikšanai un maiņai;
11) ziņu iekļaušana Fizisko personu reģistrā par bērniem, kuru dzimšanas brīdī viens no vecākiem vai abi vecāki ir Latvijas pilsoņu, un apliecinājumu sagatavošana par Latvijas pilsonības reģistrēšanu;
12) dokumentu pieņemšana pilsonības iegūšanai naturalizācijas kārtībā un citi ar naturalizācijas jautājumiem saistīti pienākumi;
13) saņemto un nosūtāmo dokumentu reģistrēšana un uzglabāšana, uzdevumu veikšana dokumentu un arhīvu pārvaldības jomā;
14) administratīvo pārkāpumu procesu veikšana;
15) atbilžu un lēmumu projektu uz personu sūdzībām, iesniegumiem un informācijas pieprasījumiem sagatavošana.
PMLP nodarbinātie, kuru tiešajos pienākumos ikdienā ir migrācijas jautājumu risināšana, veic šādus pienākumus darbam ar vīzu un uzturēšanās atļauju jautājumiem:
1) pieņem dokumentus un saņem nepieciešamo informāciju ielūgumu vīzas saņemšanai un izsaukumu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai apstiprināšanai, kā arī pieņem lēmumus par to apstiprināšanu vai par to neapstiprināšanu;
2) pieņem un izskata dokumentus, izsniedz vīzas un sagatavo lēmumu projektus par vīzas neizsniegšanu, atcelšanu vai anulēšanu;
3) veic apmeklētāju pieņemšanu par vīzu un uzturēšanās atļauju jautājumiem (tai skaitā vienotajā atbalsta centrā Ukrainas civiliedzīvotājiem un citu pašvaldību izveidotajos atbalsta centros);
4) sagatavo lēmumus par uzturēšanās atļauju izsniegšanu, reģistrēšanu, atteikumu, anulēšanu;
5) sagatavo lēmumus par apstrīdētajiem PMLP struktūrvienību pieņemtajiem lēmumiem;
6) iekļauj un aktualizē informāciju Fizisko personu reģistrā, Vienotajā migrācijas informācijas sistēmā un Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā;
7) sagatavo lēmumus par tiesību uz nodarbinātību piešķiršanu un zaudēšanu, kā arī iekļauj un aktualizē ziņas par ārzemniekiem un tiesībām uz nodarbinātību Vienotās migrācijas informācijas sistēmā.
Pieprasījums saņemt personu apliecinošu dokumentu 2022. gadā ir būtiski palielinājies. Izsniegto personu apliecinošu dokumentu skaits jau februārī un martā sasniedz tādu apjomu, kas parasti novērojams vasaras mēnešos, kad ikgadēji paredzams lielāks klientu pieprasījums saņemt personu apliecinošu dokumentu, un, salīdzinot ar 2021. gadā laika periodā no jūnija līdz augustam vidēji mēnesī izsniegto personu apliecinošu dokumentu skaitu, kas bijis 38 885, 2022. gada februārī ir izsniegti 35 838 personu apliecinoši dokumenti, savukārt pie šī brīža intensitātes no 2022. gada 24. februāra līdz 2022. gada 23. martam PMLP ir izsniegusi 46 593 personu apliecinošus dokumentus, līdz ar to par 20% pārsniedzot gada intensīvākajos – vasaras – mēnešos sasniegtos apjomus. Prognozējams, ka arī turpmāk pieprasījums saņemt personu apliecinošu dokumentu saglabāsies vienlīdz lielā apjomā, paredzot iespēju, ka vasaras mēnešos (no jūnija līdz augustam) būs jāizsniedz vēl lielāks skaits personu apliecinošu dokumentu. Analizējot PMLP iepriekšējo pieredzi pēdējo piecu gadu laikā, periodā no oktobra līdz martam vidēji mēnesī izsniegto personu apliecinošu dokumentu skaits ir aptuveni par 75%-80% mazāks nekā periodā no aprīļa līdz septembrim, līdz ar to, saglabājoties tādam pašam klientu pieprasījumam saņemt personu apliecinošu dokumentu, kāds ir bijis no februāra beigām, prognozējams, ka PMLP 2022.gadā periodā no aprīļa līdz maijam būtu jāizsniedz pat līdz 62 124 personu apliecinošiem dokumentiem mēnesī.
Jānorāda, ka arī migrācijas jomā veicamo pienākumu apjomā ir vērojama sezonalitāte. Tā saistīta ar to, ka periodā no janvāra līdz martam ārzemnieku ieceļošanas intensitāte ir mērena, bet, sākot no aprīļa, sākoties tūrisma sezonai, un laika periodā no maija līdz augustam, ieceļojot sezonas darbiniekiem un ārvalstu studentiem, kuru pieteikumu iesniegšana turpinās līdz pat kalendārā gada beigām, PMLP saņemto ielūgumu, izsaukumu, vīzu un uzturēšanās atļauju pieteikumu skaits krasi palielinās. 2021.gada I ceturksnī PMLP tika saņemti 9743 uzturēšanās atļauju pieteikumi, II ceturksnī – par 11% vairāk, III ceturksnī – par 38%, bet IV ceturksnī – par 22% vairāk. Vēl izteiktāka sezonalitāte vērojama citu, ar migrācijas jomu saistīto pakalpojumu pieprasījuma izmaiņās, piemēram, ielūgumu un izsaukumu pieteikumu skaits 2021.gada I ceturksnī bija 6466, II ceturksnī – par 22% vairāk, bet III ceturksnī – par 80% un IV ceturksnī – par 47% pārsniedza I ceturksnī saņemto pieteikumu skaitu. Vienlaikus ar reģistrētā pieteikumu skaita pieaugumu palielinās arī dažādu rakstisku pieprasījumu, elektroniskā pasta vēstuļu un saņemto telefona zvanu skaits.
Ievērojot iepriekš minēto, secināms, ka, sākot no kalendārā gada II ceturkšņa beigām līdz pat kalendārā gada beigām kopējā noslodze, sniedzot ar migrācijas jomu saistītos pakalpojumus, būtiski palielinās, un PMLP ir objektīvas grūtības nodrošināt pakalpojumu sniegšanu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā. Šāda situācija ir nepieļaujama, jo ierobežo darba devēju iespējas savlaicīgi piesaistīt ārvalstu nodarbinātos, kā arī palielina nelikumīgas uzturēšanās risku personām, kas, atrodoties Latvijas teritorijā, pieprasījuši uzturēšanās tiesību pagarinājumu (jaunu vīzu vai uzturēšanās atļauju).
[2] No 2022.gada februāra līdz ar Krievijas Federācijas izraisīto bruņoto konfliktu (turpmāk – bruņotais konflikts) Ukrainā PMLP ir novērota Latvijas pilsoņu un nepilsoņu, kuri vēlas noformēt un saņemt jaunu personu apliecinošu dokumentu gan sev, gan saviem bērniem, pastiprināta aktivitāte. Piemēram, personu apliecinošs dokuments arvien vairāk tiek noformēts personām līdz 15 gadu vecumam un, ja 2021. gadā februārī un martā (divu mēnešu laikā) personām vecumā līdz 15 gadiem tika izsniegti kopā 5845 personu apliecinošu dokumenti, tad 2022. gadā no 24. februāra līdz 23. martam (viena mēneša laikā) personām līdz 15 gadu vecumam izsniegti 15 822 personu apliecinoši dokumenti. Atbilstoši PMLP klientu sniegtajai informācijai, liela daļa personu ierodas noformēt personu apliecinošu dokumentu, lai nodrošinātos gadījumiem, ja drošības apsvērumu dēļ būtu nepieciešams steidzamības kārtā izceļot no Latvijas, kam ir nepieciešams ceļošanai derīgs personu apliecinošs dokuments. To veicinājusi Aizsardzības ministrijas (turpmāk – AM) jau 2016. gadā uzsāktā Visaptverošas valsts aizsardzības sistēmas ieviešana. AM kā vienu no minētās sistēmas daļām ir sagatavojusi Latvijas mājsaimniecībām paredzētu bukletu “Kā rīkoties krīzes gadījumā”, kura simbols ir starptautiski atzītais standarts 72 stundas jeb 3 diennaktis. Šī bukleta daļa satur informāciju par ārkārtas gadījuma somu un tā sastāvu – priekšmetiem, kas cilvēkam vai ģimenei būtu nepieciešamas evakuācijas gadījumā, kur kā viens no tiem minēts personu apliecinošs dokuments (pase vai eID karte). Personām līdz 15 gadu vecumam personu apliecinošs dokuments tiek noformēts arī saistībā ar pakāpenisku Covid-19 infekcijas izplatību saistīto ierobežojumu atcelšanu, kas veicina to, ka personas arvien biežāk izvēlas doties ceļojumos, tai skaitā ģimenes ar bērniem.
Kopumā PMLP nodarbinātie (gan klientu apkalpošanas speciālisti, gan migrācijas jautājumos iesaistītie nodarbinātie) veic skaitliski liela apjoma klientu apkalpošanu. Uz kopējo klientu plūsmas ievērojamu palielināšanos norāda arī PMLP nodrošinātā iepriekšējā pieraksta laiku pieejamība. Lai pierakstītos PMLP klātienē saņemt pakalpojumu līdz 2022. gada 24. februārim dienā tika veikti aptuveni 1000 pieraksti uz pakalpojuma saņemšanu klātienē visā Latvijā kopā, taču no 2022. gada 24. februāra pakāpeniski iepriekš pierakstīto klientu skaits ir palielinājies un šobrīd dienā tiek veikti aptuveni 2500 pieraksti. Pieprasījums īpaši palielinājies Rīgā un tajos Latvijas reģionos, kur ir lielāks iedzīvotāju skaits. Piemēram, Rīgā, salīdzinot ar situāciju iepriekš, kad pieraksts uz pakalpojumu bija pieejams pēc vidēji 20-30 darba dienām, šobrīd klientiem uz priekšu pieejamais iepriekšējā pieraksta dienu skaits ir nepārtraukti aizpildīts un praktiski nav pieejams, jo, līdzko iepriekšējā pieraksta sistēmā tiek atvērti jauni laiki, tie dažu minūšu laikā tiek aizpildīti.
Veicot klientu apkalpošanu, tai skaitā izsniedzot personu apliecinošus dokumentus un veicot migrācijas jautājumu risināšanu, klientu apkalpošanas speciālistu darba pienākumos ietilpst visu PMLP sniegto pakalpojumu nodrošināšana, veicot šādus pienākumus:
1) dokumentu pieņemšana personu apliecinošu dokumentu noformēšanai, papildināšanai, noformēto dokumentu izsniegšana, personu apliecinošu dokumentu uzskaite, vienlaikus veicot ar šīm procedūrām saistītos uzdevumus;
2) dokumentu uzturēšanās atļauju, reģistrācijas apliecību un pastāvīgās uzturēšanās apliecību pieprasīšanai un uzturēšanās atļauju reģistrēšanai, un ielūgumu, izsaukumu apstiprināšanai un vīzu izsniegšanai;
3) uzturēšanās atļauju, un reģistrācijas apliecību izsniegšana, reģistrēšana, anulēšana;
4) vīzu izsniegšana un ielūgumu un izsaukumu apstiprināšana;
5) lēmumu pieņemšana par vīzu izsniegšanu, pagarināšanu, atteikumu, anulēšanu vai atcelšanu, par ielūgumu un izsaukumu apstiprināšanu, atteikumu to apstiprināt vai atcelt, tiesību uz nodarbinātību piešķiršanu vai anulēšanu, uzturēšanās atļauju, reģistrācijas apliecību un tiesību uz nodarbinātību jautājumos;
6) nepieciešamās informācijas apkopošana un apstrādāšana izbraukšanas rīkojumu izsniegšanai un lēmuma par piespiedu izraidīšanu pieņemšanai;
7) izziņu sagatavošana par informācijas sniegšanu no Fizisko personu reģistra tiesību aktos noteiktajā kārtībā un apjomā;
8) dokumentu pieņemšana personas dzīvesvietas deklarēšanai un personas deklarētās dzīvesvietas reģistrēšana;
9) informācijas sniegšana klientiem par PMLP teritoriālās nodaļas darbības jomām, konsultāciju sniegšana par PMLP sniegtajiem pakalpojumiem un par ziņu sniegšanu no Fizisko personu reģistra;
10) dokumentu pieņemšana personu tiesiskā statusa noteikšanai un maiņai;
11) ziņu iekļaušana Fizisko personu reģistrā par bērniem, kuru dzimšanas brīdī viens no vecākiem vai abi vecāki ir Latvijas pilsoņu, un apliecinājumu sagatavošana par Latvijas pilsonības reģistrēšanu;
12) dokumentu pieņemšana pilsonības iegūšanai naturalizācijas kārtībā un citi ar naturalizācijas jautājumiem saistīti pienākumi;
13) saņemto un nosūtāmo dokumentu reģistrēšana un uzglabāšana, uzdevumu veikšana dokumentu un arhīvu pārvaldības jomā;
14) administratīvo pārkāpumu procesu veikšana;
15) atbilžu un lēmumu projektu uz personu sūdzībām, iesniegumiem un informācijas pieprasījumiem sagatavošana.
PMLP nodarbinātie, kuru tiešajos pienākumos ikdienā ir migrācijas jautājumu risināšana, veic šādus pienākumus darbam ar vīzu un uzturēšanās atļauju jautājumiem:
1) pieņem dokumentus un saņem nepieciešamo informāciju ielūgumu vīzas saņemšanai un izsaukumu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai apstiprināšanai, kā arī pieņem lēmumus par to apstiprināšanu vai par to neapstiprināšanu;
2) pieņem un izskata dokumentus, izsniedz vīzas un sagatavo lēmumu projektus par vīzas neizsniegšanu, atcelšanu vai anulēšanu;
3) veic apmeklētāju pieņemšanu par vīzu un uzturēšanās atļauju jautājumiem (tai skaitā vienotajā atbalsta centrā Ukrainas civiliedzīvotājiem un citu pašvaldību izveidotajos atbalsta centros);
4) sagatavo lēmumus par uzturēšanās atļauju izsniegšanu, reģistrēšanu, atteikumu, anulēšanu;
5) sagatavo lēmumus par apstrīdētajiem PMLP struktūrvienību pieņemtajiem lēmumiem;
6) iekļauj un aktualizē informāciju Fizisko personu reģistrā, Vienotajā migrācijas informācijas sistēmā un Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā;
7) sagatavo lēmumus par tiesību uz nodarbinātību piešķiršanu un zaudēšanu, kā arī iekļauj un aktualizē ziņas par ārzemniekiem un tiesībām uz nodarbinātību Vienotās migrācijas informācijas sistēmā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā šīs anotācijas pašreizējā situācijā minēto, secināms, ka pieaudzis pieprasījums saņemt PMLP pakalpojumus un palielinājusies kopējā klientu apkalpošanā iesaistīto darbinieku noslodze. Vienlaicīgi dažādu PMLP pakalpojumu pieprasījuma pieauguma rezultātā ar šī brīža PMLP klientu apkalpošanas kapacitātei pieejamiem resursiem un migrācijas jomā iesaistīto darbinieku skaitu nav iespējams vienlīdzīgi pilnvērtīgi nodrošināt gan Latvijas iedzīvotājiem sniegto pakalpojumu pieejamību, gan trešo valstu pilsoņiem sniedzamo pakalpojumu pieejamību, tai skaitā Ukrainas civiliedzīvotājiem paredzēto atbalsta pasākumu īstenošanu.
PMLP migrācijas jautājumu risināšanā iesaistīto nodarbināto skaits nav pietiekams, lai efektīvi reaģētu un nodrošinātu ātru un kvalitatīvu vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšanu šī brīža darba intensitātes režīmā, jo PMLP darbinieku pienākumi ir laikietilpīgi, sarežģīti, prasa vairāku jomu komplicētu tiesību aktu pārzināšanu un spēju tos piemērot, izvērtēt katras lietas īpašos apstākļus, sarežģītu un daudzās valstīs izdotu dokumentu novērtēšanu, tai skaitā dokumentu autentiskumu, to spēkā esību, attiecināmību utt. Lai šos pienākumus kvalitatīvi veiktu, ir nepieciešamas vispārējās zināšanas, tai skaitā izglītība un praktiskā darba pieredze vai speciālas apmācības PMLP. Jānorāda, ka tiešu iesniegumu pieņemšanas uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai, personu iesniegto dokumentu izskatīšanas, lēmumu pieņemšana un uzturēšanās atļaujas izsniegšanas procedūra (salīdzinājumā ar vīzu izsniegšanas procedūru) ir sarežģītāka, piemēram, paredzot, ka uzturēšanās atļaujas saņemšanai ir nepieciešams veikt arī personas dzīvesvietas deklarēšanu, līdz ar to uzturēšanās atļauju izsniegšana aizņem vairāk laika.
Tā rezultātā PMLP veic cilvēkresursu pienākumu pārvirzes – migrācijas jautājumu risināšanas kapacitāte, sniedzot pakalpojumus trešās valsts pilsoņiem (Ukrainas civiliedzīvotājiem, Baltkrievijas un Krievijas pilsoņiem), tiek palielināta, samazinot citu PMLP sniedzamo pakalpojumu kapacitāti (tai skaitā personu apliecinošu dokumentu izsniegšana un uzturēšanās atļauju izsniegšana līdzšinējā kārtībā), kas atbilstoši 2022.gadā pastāvošajam pakalpojumu pieprasījumam ir nepietiekama.
Paredzot, ka arī turpmāk 2022. gadā PMLP varētu būt netipiski lielāks pieprasījums izsniegt gan vīzas, gan uzturēšanās atļaujas trešo valstu pilsoņiem, gan Latvijas pilsoņu un nepilsoņu personu apliecinošus dokumentus, lai nodrošinātu ātru un efektīvu vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšanu trešo valstu pilsoņiem, tai skaitā Ukrainas civiliedzīvotājiem, un vienlaikus turpinātu nodrošināt Latvijas iedzīvotāju pamattiesības saņemt personu apliecinošu dokumentu, nepieciešams paaugstināt PMLP cilvēkresursu kapacitāti, ieviešot papildus 20 terminētas amata vietas, tai skaitā:
1) 4 vecāko referentu amata vietas darbam ar vīzu un uzturēšanās atļauju jautājumiem paaugstinātas intensitātes un slodzes apstākļos saistībā ar Latvijā ieviestajiem atbalsta sniegšanas pasākumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem un pastiprināto trešo valstu pilsoņu (Ukrainas, Krievijas Federācijas un Baltkrievijas) pārcelt savu profesionālo darbību uz Eiropas Savienības dalībvalstīm;
2) 16 klientu apkalpošanas speciālistu amata vietas, lai nodrošinātu ar personu apliecinošu dokumentu, tai skaitā uzturēšanās atļauju, un vīzu izsniegšanu saistīto PMLP pakalpojumu pieejamību Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem un trešo valstu pilsoņiem, tai skaitā Ukrainas civiliedzīvotājiem, PMLP teritoriālajās nodaļās, apkalpojot pēc iespējas lielāku klientu skaitu.
Lai nodrošinātu klientu apkalpošanas kapacitātes celšanu, PMLP ir iespējams esošo tehnisko resursu ietvaros pārorganizēt PMLP un tās teritoriālo nodaļu darbu un, ņemot vērā to, ka jaunu personu apliecinošu dokumentu noformēšanas un izsniegšanas darbstaciju (turpmāk – darbstacija) iegādei nepieciešamā iepirkuma process ir laikietilpīgs un jaunās darbstacijas būtu nepieciešams integrēt ar Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmu, PMLP esošās rezerves darbstacijas novirzīt klientu apkalpošanai. Esošo tehnisko resursu ietvaros PMLP ir iespējams izveidot 16 klientu apkalpošanas speciālistu darba vietas, taču, lai noslogotu darbstacijas no jauna izveidotajās darba vietās, PMLP būtu nepieciešams nodrošināt darbstaciju apkalpošanas jaudai atbilstošus papildu cilvēkresursus, kam nepieciešams ieviest PMLP 16 jaunas klientu apkalpošanas speciālistu amata vietas.
Saskaņā ar veiktajiem aprēķiniem PMLP papildu nepieciešamā finansējuma apmērs atlīdzībai ir 223 812 euro, ieviešot 20 papildu terminētas amata vietas, bet nepalielinot Iekšlietu ministrijai noteikto amata vietu skaitu.
PMLP migrācijas jautājumu risināšanā iesaistīto nodarbināto skaits nav pietiekams, lai efektīvi reaģētu un nodrošinātu ātru un kvalitatīvu vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšanu šī brīža darba intensitātes režīmā, jo PMLP darbinieku pienākumi ir laikietilpīgi, sarežģīti, prasa vairāku jomu komplicētu tiesību aktu pārzināšanu un spēju tos piemērot, izvērtēt katras lietas īpašos apstākļus, sarežģītu un daudzās valstīs izdotu dokumentu novērtēšanu, tai skaitā dokumentu autentiskumu, to spēkā esību, attiecināmību utt. Lai šos pienākumus kvalitatīvi veiktu, ir nepieciešamas vispārējās zināšanas, tai skaitā izglītība un praktiskā darba pieredze vai speciālas apmācības PMLP. Jānorāda, ka tiešu iesniegumu pieņemšanas uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai, personu iesniegto dokumentu izskatīšanas, lēmumu pieņemšana un uzturēšanās atļaujas izsniegšanas procedūra (salīdzinājumā ar vīzu izsniegšanas procedūru) ir sarežģītāka, piemēram, paredzot, ka uzturēšanās atļaujas saņemšanai ir nepieciešams veikt arī personas dzīvesvietas deklarēšanu, līdz ar to uzturēšanās atļauju izsniegšana aizņem vairāk laika.
Tā rezultātā PMLP veic cilvēkresursu pienākumu pārvirzes – migrācijas jautājumu risināšanas kapacitāte, sniedzot pakalpojumus trešās valsts pilsoņiem (Ukrainas civiliedzīvotājiem, Baltkrievijas un Krievijas pilsoņiem), tiek palielināta, samazinot citu PMLP sniedzamo pakalpojumu kapacitāti (tai skaitā personu apliecinošu dokumentu izsniegšana un uzturēšanās atļauju izsniegšana līdzšinējā kārtībā), kas atbilstoši 2022.gadā pastāvošajam pakalpojumu pieprasījumam ir nepietiekama.
Paredzot, ka arī turpmāk 2022. gadā PMLP varētu būt netipiski lielāks pieprasījums izsniegt gan vīzas, gan uzturēšanās atļaujas trešo valstu pilsoņiem, gan Latvijas pilsoņu un nepilsoņu personu apliecinošus dokumentus, lai nodrošinātu ātru un efektīvu vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšanu trešo valstu pilsoņiem, tai skaitā Ukrainas civiliedzīvotājiem, un vienlaikus turpinātu nodrošināt Latvijas iedzīvotāju pamattiesības saņemt personu apliecinošu dokumentu, nepieciešams paaugstināt PMLP cilvēkresursu kapacitāti, ieviešot papildus 20 terminētas amata vietas, tai skaitā:
1) 4 vecāko referentu amata vietas darbam ar vīzu un uzturēšanās atļauju jautājumiem paaugstinātas intensitātes un slodzes apstākļos saistībā ar Latvijā ieviestajiem atbalsta sniegšanas pasākumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem un pastiprināto trešo valstu pilsoņu (Ukrainas, Krievijas Federācijas un Baltkrievijas) pārcelt savu profesionālo darbību uz Eiropas Savienības dalībvalstīm;
2) 16 klientu apkalpošanas speciālistu amata vietas, lai nodrošinātu ar personu apliecinošu dokumentu, tai skaitā uzturēšanās atļauju, un vīzu izsniegšanu saistīto PMLP pakalpojumu pieejamību Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem un trešo valstu pilsoņiem, tai skaitā Ukrainas civiliedzīvotājiem, PMLP teritoriālajās nodaļās, apkalpojot pēc iespējas lielāku klientu skaitu.
Lai nodrošinātu klientu apkalpošanas kapacitātes celšanu, PMLP ir iespējams esošo tehnisko resursu ietvaros pārorganizēt PMLP un tās teritoriālo nodaļu darbu un, ņemot vērā to, ka jaunu personu apliecinošu dokumentu noformēšanas un izsniegšanas darbstaciju (turpmāk – darbstacija) iegādei nepieciešamā iepirkuma process ir laikietilpīgs un jaunās darbstacijas būtu nepieciešams integrēt ar Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmu, PMLP esošās rezerves darbstacijas novirzīt klientu apkalpošanai. Esošo tehnisko resursu ietvaros PMLP ir iespējams izveidot 16 klientu apkalpošanas speciālistu darba vietas, taču, lai noslogotu darbstacijas no jauna izveidotajās darba vietās, PMLP būtu nepieciešams nodrošināt darbstaciju apkalpošanas jaudai atbilstošus papildu cilvēkresursus, kam nepieciešams ieviest PMLP 16 jaunas klientu apkalpošanas speciālistu amata vietas.
Saskaņā ar veiktajiem aprēķiniem PMLP papildu nepieciešamā finansējuma apmērs atlīdzībai ir 223 812 euro, ieviešot 20 papildu terminētas amata vietas, bet nepalielinot Iekšlietu ministrijai noteikto amata vietu skaitu.
Risinājuma apraksts
Iekšlietu ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma (turpmāk – Rīkojums) projektu, kas paredz:
1. Uzdevumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) finansējumu ne vairāk kā 223 812 euro apmērā atlīdzībai papildu terminētu 20 amata vietu uzturēšanai (nepalielinot Iekšlietu ministrijai noteikto kopējo amata vietu skaitu) laikposmā no 2022. gada 1. jūnija līdz 2022. gada 31. decembrim, lai paaugstinātu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes klientu apkalpošanas kapacitāti, nodrošinot migrācijas jomas un ar personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu saistītos pakalpojumus.
2. Uzdevumu Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1. punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamo izdevumu apmēram.
Rīkojuma 1. punktā paredzētais finansējums 223 812 euro apmērā nodrošinātu 20 terminētu amata vietu ieviešanu PMLP (pārdalot no Valsts policijas 20 ilgstoši vakantās amata vietas), tai skaitā
1) finansējums 172 334 euro apmērā nodrošinātu papildu 16 klientu apkalpošanas speciālistu amata vietu ieviešanu, paaugstinot klientu apkalpošanas kapacitāti un nodrošinot pakalpojuma pieejamību klientiem saņemt personu apliecinošu dokumentu (tai skaitā uzturēšanās atļauju) un vīzu;
2) finansējums 51 478 euro apmērā nodrošinātu papildu 4 vecāko referentu amata vietu ieviešanu migrācijas jomā, paaugstinot kapacitāti migrācijas jautājumu risināšanā, tai skaitā uzturēšanās atļauju un vīzu izsniegšanas jautājumos.
4 vecāko referentu amata vietu ieviešana PMLP paaugstinās migrācijas jomas jautājumu risināšanas kapacitāti, veicinot savlaicīgu lēmumu pieņemšanu par personu iesniegtajiem pieteikumiem vīzas un uzturēšanās atļaujas saņemšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem, Krievijas Federācijas un Baltkrievijas pilsoņiem, vienlaikus nodrošinot vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšanu personām, kas ieceļo Latvijā un iesniedz pieteikumus līdzšinējā kārtībā situācijā, kad jau ikgadēji pieaug Latvijā izsniegto uzturēšanās atļauju skaits. Papildu amata vietu ieviešana pastiprinās lēmuma pieņemšanas procesus, nodrošinās sadarbību ar citām valsts pārvaldes institūcijām jautājumos par no Ukrainas, Baltkrievijas un Krievijas Federācijas relocēto ārzemju uzņēmumu darbinieku un viņu ģimenes locekļu uzturēšanās un nodarbinātības tiesībām, atvieglos PMLP migrācijas ekspertu darbu un novērsīs riskus iespējamas darbinieku pārslodzes rezultātā pieņemt mazāk kvalitatīvus lēmumus situācijā, kad daudzkārtīgi palielinājies Latvijā ieceļojušo trešo valsts pilsoņu skaits. Paredzēts, ka papildu darbinieki veiks šādus pienākumus:
1) dokumentu pieņemšana un nepieciešamās informācijas saņemšana ielūgumu vīzas saņemšanai un izsaukumu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai apstiprināšanai, kā arī lēmumu pieņemšana par to apstiprināšanu vai par to neapstiprināšanu;
2) dokumentus pieņemšana un izskatīšana, izsniedzot vīzas un sagatavojot lēmumu projektus par vīzas neizsniegšanu, atcelšanu vai anulēšanu;
3) apmeklētāju pieņemšana par vīzu un uzturēšanās atļauju jautājumiem (tajā skaitā, vienotajā atbalsta centrā Ukrainas civiliedzīvotājiem un citu pašvaldību izveidotajos centros);
4) lēmumu projektus sagatavošana par apstrādātajiem PMLP struktūrvienību pieņemtajiem lēmumiem;
5) informācijas ievade Fizisko personu reģistrā, Vienotajā migrācijas informācijas sistēmā un Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā.
saņemt PMLP pakalpojumus. Tā rezultātā tiks līdzsvarota pakalpojumu sniegšana gan Latvijas iedzīvotājiem, gan ārvalstniekiem, kuri ieceļojuši Latvijā, tai skaitā trešo valstu pilsoņiem, kuriem pakalpojuma saņemšanai nepieciešams ierasties kādā no PMLP teritoriālajām nodaļām. Kopumā tiks atvieglota PMLP teritoriālo nodaļu darbība intensīvos darba apstākļos un veicināta kvalitatīvu pakalpojumu sniegšana. Klientu apkalpošanas speciālisti veiks PMLP pakalpojumu sniegšanu atbilstoši Latvijas reģionos pastāvošajam pieprasījumam, tādējādi nodrošinot PMLP sniegto pakalpojumu līdzsvarotību atbilstoši pieprasīto pakalpojumu veidam. Klientu apkalpošanas speciālisti lielākoties veiks pienākumus personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas jautājumos (dokumentu pieņemšana personu apliecinošu dokumentu noformēšanai, papildināšanai, noformēto dokumentu izsniegšana, personu apliecinošu dokumentu uzskaite), taču pēc nepieciešamības tiktu iesaistīti arī citu PMLP kompetences jautājumu risināšanā, piemēram, migrācijas jomā (uzturēšanās atļauju, reģistrācijas apliecību un pastāvīgās uzturēšanās apliecību pieprasīšana; uzturēšanās atļauju reģistrēšana; ielūgumu, izsaukumu apstiprināšanai un vīzu izsniegšanai; vīzu izsniegšana un ielūgumu un izsaukumu apstiprināšana; informācijas apkopošana un apstrādāšana izbraukšanas rīkojumu izsniegšanai un lēmuma par piespiedu izraidīšanu pieņemšanai), personu tiesiskā statusa noteikšanas jomā (dokumentu pieņemšana personu tiesiskā statusa noteikšanai un maiņai, dokumentu pieņemšana pilsonības iegūšanai naturalizācijas kārtībā un citi ar naturalizācijas jautājumiem saistīti pienākumi), iedzīvotāju uzskaites jomā un ziņu sniegšanas no informācijas sistēmām jautājumos (izziņu un atteikuma sagatavošana par informācijas sniegšanu no Fizisko personu reģistra tiesību aktos noteiktajā kārtībā un apjomā, dokumentu pieņemšana personas dzīvesvietas deklarēšanai un personas deklarētās dzīvesvietas reģistrēšana).
Ievērojot personu apliecinošu dokumentu cikliskumu, kad periodiski ik pēc 10 gadiem vērojams, pieprasījuma pieaugums pēc personu apliecinošu dokumentu maiņu, kas saistīts ar personu apliecinošu dokumentu derīguma termiņu izbeigšanos, tad arī periodā no 2013.gada līdz 2015.gadam PMLP tika piešķirts finansējums 91 amata vietas izveidei, tādējādi nodrošinot Latvijas iedzīvotājiem savlaicīgu derīga personu apliecinošu dokumenta saņemšanu.
1. Uzdevumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) finansējumu ne vairāk kā 223 812 euro apmērā atlīdzībai papildu terminētu 20 amata vietu uzturēšanai (nepalielinot Iekšlietu ministrijai noteikto kopējo amata vietu skaitu) laikposmā no 2022. gada 1. jūnija līdz 2022. gada 31. decembrim, lai paaugstinātu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes klientu apkalpošanas kapacitāti, nodrošinot migrācijas jomas un ar personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu saistītos pakalpojumus.
2. Uzdevumu Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1. punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamo izdevumu apmēram.
Rīkojuma 1. punktā paredzētais finansējums 223 812 euro apmērā nodrošinātu 20 terminētu amata vietu ieviešanu PMLP (pārdalot no Valsts policijas 20 ilgstoši vakantās amata vietas), tai skaitā
1) finansējums 172 334 euro apmērā nodrošinātu papildu 16 klientu apkalpošanas speciālistu amata vietu ieviešanu, paaugstinot klientu apkalpošanas kapacitāti un nodrošinot pakalpojuma pieejamību klientiem saņemt personu apliecinošu dokumentu (tai skaitā uzturēšanās atļauju) un vīzu;
2) finansējums 51 478 euro apmērā nodrošinātu papildu 4 vecāko referentu amata vietu ieviešanu migrācijas jomā, paaugstinot kapacitāti migrācijas jautājumu risināšanā, tai skaitā uzturēšanās atļauju un vīzu izsniegšanas jautājumos.
4 vecāko referentu amata vietu ieviešana PMLP paaugstinās migrācijas jomas jautājumu risināšanas kapacitāti, veicinot savlaicīgu lēmumu pieņemšanu par personu iesniegtajiem pieteikumiem vīzas un uzturēšanās atļaujas saņemšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem, Krievijas Federācijas un Baltkrievijas pilsoņiem, vienlaikus nodrošinot vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšanu personām, kas ieceļo Latvijā un iesniedz pieteikumus līdzšinējā kārtībā situācijā, kad jau ikgadēji pieaug Latvijā izsniegto uzturēšanās atļauju skaits. Papildu amata vietu ieviešana pastiprinās lēmuma pieņemšanas procesus, nodrošinās sadarbību ar citām valsts pārvaldes institūcijām jautājumos par no Ukrainas, Baltkrievijas un Krievijas Federācijas relocēto ārzemju uzņēmumu darbinieku un viņu ģimenes locekļu uzturēšanās un nodarbinātības tiesībām, atvieglos PMLP migrācijas ekspertu darbu un novērsīs riskus iespējamas darbinieku pārslodzes rezultātā pieņemt mazāk kvalitatīvus lēmumus situācijā, kad daudzkārtīgi palielinājies Latvijā ieceļojušo trešo valsts pilsoņu skaits. Paredzēts, ka papildu darbinieki veiks šādus pienākumus:
1) dokumentu pieņemšana un nepieciešamās informācijas saņemšana ielūgumu vīzas saņemšanai un izsaukumu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai apstiprināšanai, kā arī lēmumu pieņemšana par to apstiprināšanu vai par to neapstiprināšanu;
2) dokumentus pieņemšana un izskatīšana, izsniedzot vīzas un sagatavojot lēmumu projektus par vīzas neizsniegšanu, atcelšanu vai anulēšanu;
3) apmeklētāju pieņemšana par vīzu un uzturēšanās atļauju jautājumiem (tajā skaitā, vienotajā atbalsta centrā Ukrainas civiliedzīvotājiem un citu pašvaldību izveidotajos centros);
4) lēmumu projektus sagatavošana par apstrādātajiem PMLP struktūrvienību pieņemtajiem lēmumiem;
5) informācijas ievade Fizisko personu reģistrā, Vienotajā migrācijas informācijas sistēmā un Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā.
saņemt PMLP pakalpojumus. Tā rezultātā tiks līdzsvarota pakalpojumu sniegšana gan Latvijas iedzīvotājiem, gan ārvalstniekiem, kuri ieceļojuši Latvijā, tai skaitā trešo valstu pilsoņiem, kuriem pakalpojuma saņemšanai nepieciešams ierasties kādā no PMLP teritoriālajām nodaļām. Kopumā tiks atvieglota PMLP teritoriālo nodaļu darbība intensīvos darba apstākļos un veicināta kvalitatīvu pakalpojumu sniegšana. Klientu apkalpošanas speciālisti veiks PMLP pakalpojumu sniegšanu atbilstoši Latvijas reģionos pastāvošajam pieprasījumam, tādējādi nodrošinot PMLP sniegto pakalpojumu līdzsvarotību atbilstoši pieprasīto pakalpojumu veidam. Klientu apkalpošanas speciālisti lielākoties veiks pienākumus personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas jautājumos (dokumentu pieņemšana personu apliecinošu dokumentu noformēšanai, papildināšanai, noformēto dokumentu izsniegšana, personu apliecinošu dokumentu uzskaite), taču pēc nepieciešamības tiktu iesaistīti arī citu PMLP kompetences jautājumu risināšanā, piemēram, migrācijas jomā (uzturēšanās atļauju, reģistrācijas apliecību un pastāvīgās uzturēšanās apliecību pieprasīšana; uzturēšanās atļauju reģistrēšana; ielūgumu, izsaukumu apstiprināšanai un vīzu izsniegšanai; vīzu izsniegšana un ielūgumu un izsaukumu apstiprināšana; informācijas apkopošana un apstrādāšana izbraukšanas rīkojumu izsniegšanai un lēmuma par piespiedu izraidīšanu pieņemšanai), personu tiesiskā statusa noteikšanas jomā (dokumentu pieņemšana personu tiesiskā statusa noteikšanai un maiņai, dokumentu pieņemšana pilsonības iegūšanai naturalizācijas kārtībā un citi ar naturalizācijas jautājumiem saistīti pienākumi), iedzīvotāju uzskaites jomā un ziņu sniegšanas no informācijas sistēmām jautājumos (izziņu un atteikuma sagatavošana par informācijas sniegšanu no Fizisko personu reģistra tiesību aktos noteiktajā kārtībā un apjomā, dokumentu pieņemšana personas dzīvesvietas deklarēšanai un personas deklarētās dzīvesvietas reģistrēšana).
Ievērojot personu apliecinošu dokumentu cikliskumu, kad periodiski ik pēc 10 gadiem vērojams, pieprasījuma pieaugums pēc personu apliecinošu dokumentu maiņu, kas saistīts ar personu apliecinošu dokumentu derīguma termiņu izbeigšanos, tad arī periodā no 2013.gada līdz 2015.gadam PMLP tika piešķirts finansējums 91 amata vietas izveidei, tādējādi nodrošinot Latvijas iedzīvotājiem savlaicīgu derīga personu apliecinošu dokumenta saņemšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes nodarbinātie.
- Personas (klienti), kuras īstenos savas tiesības personu apliecinošu dokumentu un migrācijas jomā.
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta taisnīga un tiesību aktu prasībām atbilstoša PMLP funkciju izpilde, nodrošinot pasākumu īstenošanu personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas jomā, kā arī bruņotā konflikta Ukrainā norises laikā, saskaroties ar iepriekšējiem gadiem neproporcionālu PMLP pakalpojumu pieprasījumu migrācijas un personu apliecinošu dokumentu jomā.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
223 812
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
223 812
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-223 812
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-223 812
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
223 812
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022. gads (Iekšlietu ministrija, PMLP)
Lai nodrošinātu papildus iespējas īsākā laika periodā apkalpot lielāku klientu skaitu, ņemot vērā 2022.gadā pastiprināto Latvijas iedzīvotāju un trešo valstu pilsoņu, tai skaitā Ukrainas civiliedzīvotāju, interesi saņemt PMLP pakalpojumus un lai palielinātu PMLP klientu apkalpošanas kapacitāti PMLP teritoriālajās nodaļās un PMLP kapacitāti migrācijas jautājumu risināšana, nepieciešams papildu finansējums atlīdzībai 223 812 euro (aprēķina kopsavilkums anotācijas pielikuma 1.tabulā), lai ieviestu papildu 20 amata vietas (nepalielinot Iekšlietu ministrijai noteikto kopējo amatu vietu skaitu) laika periodam no 2022.gada 1.jūnija līdz 31.decembrim. Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei tiks pārdalītas no Valsts policijas 20 ilgstoši vakantās amata vietas, skatīt anotācijas pielikuma 3.tabulā.
Papildu finansējums atlīdzībai 223 812 euro plānots šādā sadalījumā:
223 812 euro atlīdzībai papildu ieviestajām 20 amata vietām laika periodam no 2022. gada 1. jūnija līdz 31. decembrim (7 mēneši):
APRĒĶINS:
16 amata vietas Klientu apkalpošanas speciālists : D -darbinieks , profesijas kods 422207, saime 23, līmenis IIB, 7 mēnešalgu grupas maksimālā mēnešalga 996 euro
16 amata vietas x 996 euro (mēnešalga) x 7 mēneši = 111 552 euro (EKK1119 - Pārējo darbinieku mēnešalga darba alga).
4 amata vietas - Vecākais referents migrācijas jomā : I –ierēdnis, profesijas kods 242203, saime 35, līmenis II, 9 mēnešalgu grupas maksimālā mēnešalga 1190 euro.
4 amata vietas x 1 190 euro (mēnešalga) x 7 mēneši = 33 320 euro (EKK1114 - Valsts civildienesta ierēdņu mēnešalga).
Kopā: 111 552 euro + 33 320 euro = 144 872 euro (EKK1110 – Mēnešalga).
10% no mēnešalgu kopsummas 144 872 euro x 10% = 14 488 euro (EKK1147 - Piemaksa par papildu darbu)
10% no mēnešalgu kopsummas 144 872 euro x 10% = 14 488 euro (EKK1148 -Prēmijas, naudas balvas un materiālās stimulēšana)
5% no mēnešalgu kopsummas 144 872 euro x 5% = 7 244 euro (EKK1221- Darba devēja sociāla rakstura pabalsti un kompensācijas, no kuriem aprēķina ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas)
Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 23,59% :
144 872 euro+ 14 488 euro + 14 488 euro+ 7 244 euro = 181 092 euro x 23,59% = 42 720 euro (EKK1210 - Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas)
Pavisam kopā: 181 092 euro (atalgojums un darba devēja sociāla rakstura pabalsti un kompensācijas, no kuriem aprēķina ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) +VSAOI 23.59% 42 720 euro = 223 812 euro (EKK1000 – Atlīdzība)
Lai nodrošinātu papildus iespējas īsākā laika periodā apkalpot lielāku klientu skaitu, ņemot vērā 2022.gadā pastiprināto Latvijas iedzīvotāju un trešo valstu pilsoņu, tai skaitā Ukrainas civiliedzīvotāju, interesi saņemt PMLP pakalpojumus un lai palielinātu PMLP klientu apkalpošanas kapacitāti PMLP teritoriālajās nodaļās un PMLP kapacitāti migrācijas jautājumu risināšana, nepieciešams papildu finansējums atlīdzībai 223 812 euro (aprēķina kopsavilkums anotācijas pielikuma 1.tabulā), lai ieviestu papildu 20 amata vietas (nepalielinot Iekšlietu ministrijai noteikto kopējo amatu vietu skaitu) laika periodam no 2022.gada 1.jūnija līdz 31.decembrim. Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei tiks pārdalītas no Valsts policijas 20 ilgstoši vakantās amata vietas, skatīt anotācijas pielikuma 3.tabulā.
Papildu finansējums atlīdzībai 223 812 euro plānots šādā sadalījumā:
223 812 euro atlīdzībai papildu ieviestajām 20 amata vietām laika periodam no 2022. gada 1. jūnija līdz 31. decembrim (7 mēneši):
APRĒĶINS:
16 amata vietas Klientu apkalpošanas speciālists : D -darbinieks , profesijas kods 422207, saime 23, līmenis IIB, 7 mēnešalgu grupas maksimālā mēnešalga 996 euro
16 amata vietas x 996 euro (mēnešalga) x 7 mēneši = 111 552 euro (EKK1119 - Pārējo darbinieku mēnešalga darba alga).
4 amata vietas - Vecākais referents migrācijas jomā : I –ierēdnis, profesijas kods 242203, saime 35, līmenis II, 9 mēnešalgu grupas maksimālā mēnešalga 1190 euro.
4 amata vietas x 1 190 euro (mēnešalga) x 7 mēneši = 33 320 euro (EKK1114 - Valsts civildienesta ierēdņu mēnešalga).
Kopā: 111 552 euro + 33 320 euro = 144 872 euro (EKK1110 – Mēnešalga).
10% no mēnešalgu kopsummas 144 872 euro x 10% = 14 488 euro (EKK1147 - Piemaksa par papildu darbu)
10% no mēnešalgu kopsummas 144 872 euro x 10% = 14 488 euro (EKK1148 -Prēmijas, naudas balvas un materiālās stimulēšana)
5% no mēnešalgu kopsummas 144 872 euro x 5% = 7 244 euro (EKK1221- Darba devēja sociāla rakstura pabalsti un kompensācijas, no kuriem aprēķina ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas)
Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 23,59% :
144 872 euro+ 14 488 euro + 14 488 euro+ 7 244 euro = 181 092 euro x 23,59% = 42 720 euro (EKK1210 - Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas)
Pavisam kopā: 181 092 euro (atalgojums un darba devēja sociāla rakstura pabalsti un kompensācijas, no kuriem aprēķina ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) +VSAOI 23.59% 42 720 euro = 223 812 euro (EKK1000 – Atlīdzība)
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
1) PMLP budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” par 20 terminētām amata vietām palielināts 2022.gadā apstiprinātais amata vietu skaits, taču vienlaikus Iekšlietu ministrijā apstiprināto amata vietu skaits paliek nemainīgs, samazinot ilgstoši vakanto amata vietu skaitu citā resora iestādē – Valsts policijā (skatīt anotācijas pielikuma 2.tabulu).
2) PMLP no 595 amata vietām šobrīd 33 amata vietas ir vakantas īslaicīgi. 18 vietas no šīm vakancēm ir PMLP centrālajās struktūrvienībās, bet 15 vakances ir teritoriālajās nodaļās - klientu apkalpošanas speciālistu amata vakances. Visos vakantajos amatos šobrīd notiek personāla atlases procedūra un tiek meklēti un pieņemti jauni darbinieki. Ņemot vērā nekonkurētspējīgo atalgojumu, jaunu darbinieku piesaiste klientu apkalpošanas amatos ir apgrūtināta un praktiski nepārtraukta, jo pārslodzes un zemā atalgojuma dēļ darbinieki regulāri izbeidz darba vai civildienesta attiecības ar PMLP. Lielākais vakanču skaits (9 amata vakances) ir Rīgas teritoriālajās nodaļās, kur darbiniekus ir visgrūtāk atrast zemā atalgojuma dēļ. Centrālajās struktūrvienībās neviena no amata vakancēm nav saistīta ar migrācijas jautājumu darba izpildi. Vairākas vakances ir izveidojušās saistībā ar darbinieku atlaišanu sakarā ar sadarbspējīga Covid-19 sertifikāta neesamību.
2) PMLP no 595 amata vietām šobrīd 33 amata vietas ir vakantas īslaicīgi. 18 vietas no šīm vakancēm ir PMLP centrālajās struktūrvienībās, bet 15 vakances ir teritoriālajās nodaļās - klientu apkalpošanas speciālistu amata vakances. Visos vakantajos amatos šobrīd notiek personāla atlases procedūra un tiek meklēti un pieņemti jauni darbinieki. Ņemot vērā nekonkurētspējīgo atalgojumu, jaunu darbinieku piesaiste klientu apkalpošanas amatos ir apgrūtināta un praktiski nepārtraukta, jo pārslodzes un zemā atalgojuma dēļ darbinieki regulāri izbeidz darba vai civildienesta attiecības ar PMLP. Lielākais vakanču skaits (9 amata vakances) ir Rīgas teritoriālajās nodaļās, kur darbiniekus ir visgrūtāk atrast zemā atalgojuma dēļ. Centrālajās struktūrvienībās neviena no amata vakancēm nav saistīta ar migrācijas jautājumu darba izpildi. Vairākas vakances ir izveidojušās saistībā ar darbinieku atlaišanu sakarā ar sadarbspējīga Covid-19 sertifikāta neesamību.
Cita informācija
Izdevumi atlīdzībai 2022. gadā sedzami no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Izdevumi tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
Izdevumi tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldeNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
- Finanšu ministrija
- Iekšlietu ministrija
- Valsts policija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums Ministru kabineta rīkojuma “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumam (anotācijai)