Anotācija (ex-ante)

23-TA-2918: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” (turpmāk - MK noteikumi) 6.2. apakšnodaļa par īpašiem līdzekļu pieprasīšanas nosacījumiem pašvaldībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Jēkabpils novada pašvaldībai nepieciešami finanšu līdzekļi 28 050 euro apmērā no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", lai kompensētu izdevumus saistībā ar 2023. gada martā un aprīlī pavasara plūdu radīto postījumu novēršanu pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem Jēkabpils novada pašvaldības teritorijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) 2023. gada 13. oktobrī, ar precizējumiem 2023. gada 31. oktobrī no Jēkabpils novada pašvaldības saņema pieprasījumu (vēstules Nr. 2.5-11/23/1122) finanšu līdzekļu pieprasīšanai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” par 2023. gada martā un aprīlī pavasara plūdu radīto postījumu novēršanu pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem Jēkabpils novada pašvaldības teritorijā.

VARAM 2023. gada 19. oktobrī nosūtīja valsts SIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” (turpmāk – LVĢMC) pieprasījumu sniegt informāciju par laikapstākļu raksturojumu un/vai novērojumiem Jēkabpils novada pašvaldības teritorijā 2023. gada martā un aprīli. LVĢMC 2023. gada 26. oktobrī iesniedza VARAM izziņu Nr.4-6/1554 par hidrometeoroloģisko apstākļu vispārīgu raksturojumu Dunavas pagastam 2023. gada martā un aprīlī no meteoroloģisko novērojumu stacijām Zīlāni, Daugavpils un Sīļi un hidroloģisko novērojumu stacijas Jersika datiem.
Saskaņā ar LVĢMC sniegto informāciju, gaisa temperatūrai paaugstinoties, 2023. gada marta otrajā pusē sniega sega nokusa, un nokrišņu daudzums pieauga, it īpaši marta trešajā dekādē, kas visās aplūkotajās stacijās bija ievērojami mitrāka par normu. Zīlānos ar kopējo nokrišņu daudzumu 85,7 mm marts bija 130 procentus mitrāks par normu (37,2 mm), Daugavpilī ar 66,9 mm – 88 procentus mitrāks par normu (35,5 mm), savukārt Sīļos ar 65,6 mm – 84 procentus mitrāks par normu (35,6 mm). 2023. gada 16. martā tika izsludināts dzeltenās pakāpes brīdinājums par augstu ūdenslīmeni austrumdaļas upēs. Daugavas pieteku lejteču posmos ilgstoši bija paaugstināts ūdenslīmenis, jo Daugavas ūdenslīmenis bija paaugstināts. Marta trešajā dekādē ūdenslīmeņa kāpums turpinājās, upju notece palielinājās. Brīdinājums par augstu ūdenslīmeni austrumdaļas upēs tika pagarināts. Paaugstinoties ūdenslīmenim, sāka applūst upju, tostarp Daugavas, palienes. Marta trešajā dekādē nokrišņi veicināja straujāku sniega kušanu un ūdens pieplūdi upēm no plašas Daugavas baseina teritorijas, ūdenslīmeņa kāpums kļuva straujāks. Upju notece turpināja strauji palielināties, plašāk applūda Daugavas krastiem piegulošās teritorijas. Daugavā garākā posmā arī pieteku lejteču posmos ilgstoši bija paaugstināts ūdenslīmenis un plaši applūdušas teritorijas. 2023. gada 30. martā plašākai teritorijai tika izsludināts oranžās pakāpes brīdinājums, tas tika pārsniegts vairākās Daugavas novērojumu stacijās. Marta pēdējās dienās un aprīļa sākumā Daugavā ūdenslīmeņa kāpums turpinājās, bet tā intensitāte samazinājās - tas kļuva lēnāks. Arvien plašāk applūda zemākās vietas Daugavā un ūdenslīmenis pārsniedza oranžo brīdinājuma līmeni. Ūdenslīmenis aprīļa otrajā un trešajā dekādē upēs pazeminājās, tomēr joprojām saglabājās paaugstināts. Plūdos ūdens pārklāj teritorijas, kam nav tiešas noteces uz upi, bet, ūdenim atkāpjoties, tādas vietas paliek ilgstoši zem ūdens. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz Jēkabpils novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2023. gada martā un aprīlī pavasara plūdi radīja postījumus pašvaldības īpašumā esošajai transporta infrastruktūrai, proti:
1. autoceļam DU07 Bērzones- Ataugas - Pļaviņas Dunavas pagastā, Jēkabpils novadā bija bojāts ceļa segums un noskalota ceļa segas planējamā kārta;
2. autoceļam DU08 Dzelmes - Krusts - Kokts, Dunavas pagastā, Jēkabpils novadā bija bojāta ceļa sega un aizskalots grāvis, kas apgrūtināja caurtekas darbību;
3. autoceļam DU28 Daugavmala - Amatiņi, Dunavas pagastā, Jēkabpils novadā bija bojāts ceļa uzbērums un noskalota ceļa sega;
4. autoceļam DU64 Cukuriņi - Rullīši, Dunavas pagastā, Jēkabpils novadā bija noskalota ceļa sega, atsegta caurteka (kas tika konstatēts, veicot ceļa greiderēšanu).

Izvērtējot Jēkabpils novada pašvaldības iesniegtos infrastruktūras objektu īpašuma apliecinājuma dokumentus, tika konstatēts, ka visi plūdu laikā cietušie objekti ir Jēkabpils novada pašvaldības īpašumā (iesniegti apliecinājumi, ka ir pašvaldības īpašums, kas uzskaitīts grāmatvedības bilances ilgtermiņa ieguldījumu sastāvā un izraksts no zemesgrāmatas nodalījuma). Jēkabpils novada pašvaldība apliecina, ka cietušie infrastruktūras objekti nebija apdrošināti. Atbilstoši Jēkabpils novada pašvaldības iesniegtajiem defektu aktiem visās objektu apsekošanās piedalījās būvinženieris un defektu aktiem ir pievienotas fotogrāfijas. Jēkabpils novada pašvaldība ir iesniegusi nepieciešamā finansējuma apliecinājuma dokumentus – iepirkuma līgumu Nr.JNP 2023/135 ar SIA "Mikron", 2023. gada 13. septembra apsekošanas aktu Nr.1 par plūdu seku novēršanas darbiem Dunavas pagastā, Jēkabpils novadā un konstatētajām neatbilstībām, 2023. gada 10. oktobra vienošanos Nr. 1, kas paredz pielikumu "Lokālā tāme" izteikt jaunā redakcijā, 2023. gada 16. oktobra Rēķinu - Faktūru Nr. 209 par kopējo summu 33 117,25 euro bez PVN, 2023. gada 25. oktobra maksājuma uzdevums Nr.25547 par summu 33 117,25 euro (apmaksāta pamatsumma) un 2023. gada 24. oktobra maksājuma uzdevums Nr.25415 par summu 76 910,70 euro (apmaksātais PVN).

Saskaņā ar Jēkabpils novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai kompensētu izdevumus saistībā ar 2023. gada martā un aprīlī pavasara plūdu radīto postījumu novēršanu pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem Jēkabpils novada pašvaldības teritorijā kopā ir nepieciešami finanšu līdzekļi 40 071,88 euro apmērā.

Saskaņā ar MK noteikumu 47. punktā noteikto, Jēkabpils novada pašvaldībai ir jānodrošina līdzfinansējums vismaz 30 procentu apmērā (12 021,56 euro) plūdu postījumu novēršanai (pašvaldība to apliecināja, iesniedzot MK noteikumu 5. pielikumā).

Ņemot vērā iepriekš minēto un Jēkabpils novada pašvaldības iesniegtos finansiālā pamatojuma dokumentus, Jēkabpils novada pašvaldībai, lai kompensētu izdevumus saistībā ar 2023. gada martā un aprīlī pavasara plūdu radīto postījumu novēršanu pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem Jēkabpils novada pašvaldības teritorijā no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 28 050 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to VARAM sagatavoja Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"", kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt VARAM finansējumu 28 050 euro apmērā pārskaitīšanai Jēkabpils novada pašvaldībai, lai kompensētu izdevumus saistībā ar 2023. gada martā un aprīlī pavasara plūdu radīto postījumu novēršanu pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem Jēkabpils novada pašvaldības teritorijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Jēkabpils novada pašvaldības iedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Plūdu rezultātā Jēkabpils novada teritorijā tika bojāta transporta infrastruktūras objekti, kas ietekmē Jēkabpils novada pašvaldības iedzīvotāju ikdienas gaitas. 
Juridiskās personas
  • Jēkabpils novada pašvaldība
Ietekmes apraksts
Jēkabpils novada pašvaldībai jāatjauno plūdu laikā cietušos infrastruktūras objektus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
28 050
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
28 050
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-28 050
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-28 050
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
28 050
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.

Pieprasītā finansējuma aprēķina pamatojums pievienots papildu dokumentos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finanšu līdzekļi 28 050 euro apmērā Jēkabpils novada pašvaldībai tiks piešķirti no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu, Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" neparedz būtiskas izmaiņas normatīvajā regulējumā un neparedz ieviest jaunas politiskas iniciatīvas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Jēkabpils novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi