Anotācija

25-TA-1432: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamo īpašumu atsavināšanu valsts reģionālā autoceļa P8 "Inciems–Sigulda–Ķegums" pārbūves projekta īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa, 26. panta pirmā daļa un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta 2.6 daļa un 43. pants.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no nekustamā īpašuma īpašnieka atsavināt nekustamā īpašuma daļu, kas nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – valsts reģionālā autoceļa P8 “Inciems-Sigulda-Ķegums” posma 12,50.–13,96 km pārbūves projekta īstenošanai un bez atlīdzības pārņemt valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Siguldas novada pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu, kas atbilstoši Likuma 26. panta pirmajai daļai tiks izmantos kā daļēja atlīdzības kompensācija.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts reģionālā autoceļa P8 “Inciems-Sigulda-Ķegums” posma 12,50.–13,96 km pārbūves projekta īstenošanai nepieciešams no nekustamā īpašuma īpašnieka atsavināt nekustamā īpašuma “Pils iela 15” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8015 002 3116) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8015 002 0456) 0,0440 ha platībā – Pils ielā 15, Siguldā, Siguldas novadā (turpmāk – nekustamais īpašums).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Projekta konceptuālā nepieciešamība ir apliecināta ar informatīvo ziņojumu “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.reformas un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.1. reformas “Administratīvi teritoriālā reforma” 3.1.1..i. investīcijas “Valsts reģionālo un vietējo autoceļu tīkla uzlabošana” īstenošanu” (Ministru kabineta 2022. gada 8. novembra sēdes protokollēmums (prot. Nr. 56, 36. §)).
Nekustamo īpašumu paredzēts atsavināt tādu aktivitāšu īstenošanai, kas nav kvalificējamas kā saimnieciskas, jo ir saistītas ar vispārējas, publiski un bez maksas pieejamas infrastruktūras (proti, autoceļu) attīstīšanai, tādējādi secinot, ka nekustamā īpašuma atsavināšana nekvalificētos kā komercdarbības atbalsts un attiecīgi nekustamā īpašuma atsavināšanā nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumi.   
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Rīgas rajona tiesas Siguldas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 536.
Nekustamā īpašuma zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8015 002 0456 ir noteikti šādi apgrūtinājumi (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem):
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar gāzesvadu ar spiedienu līdz 0,4 megapaskāliem – 0,0006 ha platībā;
- ekspluatācijas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju – 0,0088 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0145 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu – 0,0014 ha platībā;
- Dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam – 0,0366 ha platībā;
- Pārējās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam – 0,0366 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu – sarkanā līnija – 0,0366 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap ūdensvadu, kas atrodas līdz 2 metru dziļumam – 0,0008 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Satiksmes ministrijai, izmantojot valsts nekustamos īpašumus, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis nekustamā īpašuma atsavināšanai atbilstoši noteiktajam atlīdzības apmēram un kompensācijas veidam. Nekustamā īpašuma īpašnieks bija izteicis vēlmi saņemt kā kompensāciju par atsavināmo nekustamo īpašumu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu – Siguldas novada pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8015 002 3157) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8015 002 3157) 0,0664 ha platībā – Pils ielā 15A, Siguldā, Siguldas novadā (turpmāk - Pašvaldības īpašums).
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 6. jūnija lēmumu Nr. 03.1-14/1824 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Pils iela 15” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8015 002 3116) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8015 002 0456) 0,0440 ha platībā – Pils ielā 15, Siguldā, Siguldas novadā, nosakot to 6950,86 EUR, kas sastāv no nekustamā īpašuma tirgus vērtības 6 911,86 EUR un kompensējamiem zaudējumiem 39,00 EUR. Kompensējamie zaudējumi paredzēti par nocērtamajiem kokiem.
Uz nekustamā īpašuma atrodas Siguldas novada pašvaldībai piederošas gājēju ietves konstrukcijas daļa. Uz nekustamā īpašuma atrodas asfaltēta laukums, kas ir palicis pēc vēsturiskās internāta ēkas nojaukšanas 2000. gadā un tam ir konstatētas augstas nolietojuma pazīmes, līdz ar to tas netiek vērtēts.
Atlīdzība kompensējama un izmaksājama šādā kārtībā:
- atsavināmo nekustamo īpašumu “Pils iela 15” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8015 002 3116) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8015 002 0456) 0,0440 ha platībā – Pils ielā 15, Siguldā, Siguldas novadā kompensēt ar nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8015 002 3157) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8015 002 3157) 0,0664 ha platībā – Pils ielā 15A, Siguldā, Siguldas novadā;
- atlīdzību par kompensējamiem zaudējumiem 39,00 EUR apmērā izmaksāt naudā;
- nekustamā īpašuma īpašniekam SIA “PILS ĪPAŠUMI” (reģ. Nr. 40003248551) samaksāt valstij naudā nekustamo īpašumu tirgus vērtības starpību 604,62 EUR apmērā.
Lai izpildītu nekustamā īpašuma īpašnieka vēlmi, Siguldas novada pašvaldības dome 2024. gada 26. septembrī pieņēma lēmumu “Par nekustamā īpašuma Pils ielā 15A, Siguldā, Siguldas novadā, kadastra Nr.8015 002 3157 nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā” (protokols Nr. 17, 58. §). Ar minēto lēmumu pašvaldība nolemj nodot bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8015 002 3157) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8015 002 3157) 0,0664 ha platībā – Pils ielā 15A, Siguldā, Siguldas novadā, lai to izmantotu kā atlīdzības kompensācijas veidu.
Pašvaldības nekustamais īpašums ir ierakstīts Rīgas rajona tiesas Siguldas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000082821.
Nekustamajam īpašumam ir noteikti šādi apgrūtinājumi (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem):
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar gāzesvadu ar spiedienu līdz 0,4 megapaskāliem – 0,0117 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0012 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap skapjveda gāzes regulēšanas punktu un mājas regulatoru ar gāzes ieejas spiedienu līdz 0,4 megapaskāiem – 0,0003 ha platībā.
Likumā noteiktajā kārtībā nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Nekustamā īpašuma Pils ielā 15A, Siguldā, Siguldas novadā, kadastra Nr.8015 002 3157, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8015 002 3157 tirgus vērtība ir noteikta 7 516,48 EUR.
Satiksmes ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmā nekustamā īpašuma daļu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Izmantojot minēto atsavināšanas kārtību ir izvērtēta Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 38.panta trešā daļā noteiktais kritērijs un tas tiek izpildīts, jo, salīdzinot maināmo nekustamo īpašumu nosacīto cenu, to starpība nepārsniedz 20 procentus.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Pils iela 15” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8015 002 3116) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8015 002 0456) 0,0440 ha platībā – Pils ielā 15, Siguldā, Siguldas novadā, un pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā Siguldas novada pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8015 002 3157) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8015 002 3157) 0,0664 ha platībā – Pils ielā 15A, Siguldā, Siguldas novadā, lai pēc tā ierakstīšanas zemesgrāmatā un valsts īpašuma tiesību nostiprināšanas, tas tiktu izmantots kā atlīdzības kompensācija par nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu. Savukārt, ja tas netiks izmantots minētajam mērķim, Satiksmes ministrija minēto nekustamo īpašumu nodos bez atlīdzības atpakaļ Siguldas novada pašvaldībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek atsavināts transporta infrastruktūras attīstībai. Satiksmes ministrija ir meklējusi risinājumus un līdzekļus mērķa sasniegšanai, un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai. Pašvaldības nekustamais īpašums tiek pārņemts valsts īpašumā, lai tas tiktu izmantots kā atlīdzības kompensācijas veids par nekustamā īpašuma atsavināšanu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi netiešā veidā skar valsts reģionālā autoceļa P8 “Inciems-Sigulda-Ķegums” lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tieša veidā skar nekustamā īpašuma īpašnieku un netiešā veidā skar valsts reģionālā autoceļa P8 “Inciems-Sigulda-Ķegums” lietotājus.
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību vai pārbūvi, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
6 951
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
6 951
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
6 951
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
6 951
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nepieciešamā nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, zaudējumu kompensēšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no valsts budžetā 2025. gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. 

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi" un Siguldas novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Siguldas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, tiek veicināta attiecīgā reģiona ekonomiskā izaugsme.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi