Anotācija

22-TA-154: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība akvakultūras uzņēmumiem par 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma dēļ radītiem zaudējumiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 14.12.2021. sēdes protokols Nr.80, 63. §, 2.2.punkts.
2021.gada 14.decembrī Ministru kabinets konceptuāli atbalstīja Zemkopības ministrijas iesniegto informatīvo ziņojumu “Par 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma radītajiem zaudējumiem akvakultūras uzņēmējdarbībai” un plānotos atbalsta pasākumus par 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma radītajiem zaudējumiem akvakultūras uzņēmējdarbībai.
Zemkopības ministrijai uzdots sagatavot atbalsta noteikumus par kompensāciju piešķiršanu un izmaksas kārtību akvakultūras uzņēmumiem, kuri cietuši zaudējumus 2021. gada jūnija un jūlija karstuma dēļ, un iesniegt tos Eiropas Komisijai lēmuma pieņemšanai par valsts atbalsta saderību ar kopējo tirgu. Pēc pozitīva Eiropas Komisijas lēmuma saņemšanas iesniegt Ministru kabinetā attiecīgu rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu 2022.gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ne vairāk kā 260 000 euro apmērā un reizē ar to Ministru kabineta noteikumu projektu par kompensāciju piešķiršanas un izmaksas kārtību akvakultūras uzņēmumiem, kas cietuši zaudējumus 2021. gada jūnija un jūlija karstuma dēļ.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta (turpmāk - noteikumu projekts) mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir valsts atbalstu akvakultūras nozares uzņēmumiem, lai mazinātu zaudējumus, kas 2021.gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma dēļ izraisīja varavīksnes foreļu Oncorhynchus mykiss un arktisko paliju Salvelinus alpinus (turpmāk – akvakultūras dzīvnieki) masveida bojāeju (turpmāk – atbalsts).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021.gada jūnija-jūlija ekstremāli augsto gaisa temperatūru ietekmē akvakultūras uzņēmēji cieta būtiskus zaudējumus - kopumā tika zaudēts ap 65 tonnām akvakultūras dzīvnieku. Tas kopumā ietekmēja skarto uzņēmumu turpmāko ekonomisko darbību.
Latvijā šobrīd nav praktiskas iespējas apdrošināt zivju krājumus pret nelabvēlīgiem klimatiskajiem apstākļiem, tāpēc nepieciešams valsts atbalsts, šādos paaugstināta karstuma apstākļos, 2021.gada jūnijā - jūlijā cietušajiem akvakultūras uzņēmumiem, paredzot to kompensāciju veidā. Tas ļautu pārvarēt ekstrēmo apstākļu radīto situāciju, saglabāt un turpināt savu darbību, kā arī šis atbalsts palīdzētu izveidot vai pilnveidot pasākumu kopumu, kas nākotnē, atkārtojoties šādiem apstākļiem, varētu novērst tādas sekas, kādas izraisīja 2021.gada vasaras klimatiskie apstākļi.
2021.gada 14.decembrī Ministru kabineta sēdē (sēdes protokols Nr.80, 63. §) konceptuāli tika atbalstīts Zemkopības ministrijas iesniegtais informatīvais ziņojums “Par 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma radītajiem zaudējumiem akvakultūras uzņēmējdarbībai” un Zemkopības ministrijai tika uzdots sagatavot atbalsta noteikumus par kompensāciju piešķiršanu un izmaksas kārtību akvakultūras uzņēmumiem, kuri cietuši zaudējumus 2021. gada jūnija un jūlija karstuma dēļ, un iesniegt tos Eiropas Komisijai lēmuma pieņemšanai par valsts atbalsta saderību ar kopējo tirgu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021.gada jūnija - jūlija ekstremāli augsto gaisa temperatūru ietekmē akvakultūras uzņēmumi kopumā zaudēja ap 65 tonnām akvakultūras dzīvnieku, kas ietekmēja šo uzņēmumu tālāko ekonomisko dzīvotspēju.
Latvijā šobrīd nav praktiskas iespējas apdrošināt zivju krājumus pret nelabvēlīgiem klimatiskajiem apstākļiem, tāpēc nepieciešams valsts atbalsts no nelabvēlīgiem klimatiskajiem apstākļiem 2021.gada jūnijā - jūlijā cietušajiem akvakultūras uzņēmumiem, paredzot to kompensāciju veidā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā akvakultūras uzņēmumi varēs saņemt atbalstu par 2021.gada jūnija-jūlija ekstremāli augstās gaisa temperatūras ietekmē bojāgājušajiem akvakultūras dzīvniekiem. 
Izmaksājamo atbalstu piešķirs, uzraudzīs un administrēs Lauku atbalsta dienests (turpmāk - LAD). Kopējais atbalsta apmērs, kas paredzēts visiem atbalsta saņēmējiem, ir noteikts ne vairāk kā 260 000 euro. Ja šis finansējuma apmērs tiek pārsniegts, dienests proporcionāli samazina atbalsta maksājumus katram no atbalsta pretendentiem. Atbalsts katram cietušajam akvakultūras uzņēmumam tiks sniegts vienreizēja maksājuma veidā. 
Atbalsta likmi LAD aprēķina, ņemot vērā akvakultūras dzīvnieku apjomu, kas zaudēts 2021.gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma dēļ, kura cēlonisko saikni pamato praktizējoša veterinārārsta slēdziens un tirdzniecības vai utilizācijas dokumenti tādu dzīvnieku izcelsmes produktu pārvadāšanai, kas nav paredzēti lietošanai pārtikā, reizinot ar vidējo akvakultūras dzīvnieku audzēšanas pašizmaksas cenu 4 euro/kg.
Lai pieteiktos atbalstam, noteikumu projekta nosacījumiem atbilstošs pretendents iesniegumu iesniedz LAD elektroniskās pieteikšanās sistēmā un tam pievieno praktizējošā veterinārārsta slēdzienu (audzētavas apsekošanas atskaiti), kas apliecina zivju bojāeju augstās ūdens temperatūras dēļ (pārsniedz + 25 °C) un tirdzniecības vai utilizācijas dokumentus tādu dzīvnieku izcelsmes produktu pārvadāšanai, kas nav paredzēti lietošanai pārtikā (izsniegti ne vēlāk kā 15.09.2021.), kas pamato uzņēmumā bojāgājušo un utilizācijai nodoto akvakultūras dzīvnieku apjomu.
Iesniegumu iesniegšana atbalsta saņemšanai notiek viena mēneša laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās.
LAD lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem viena mēneša laikā pēc atbalsta pieteikumu iesniegšanas beigām un lēmuma pieņemšanas diena uzskatāma par atbalsta piešķiršanas dienu.
Atbalsta saņēmējs apņemas nepārtraukt darbību akvakultūras nozarē vismaz trīs mēnešus pēc atbalsta saņemšanas.
Šos noteikumus piemēro pēc tam, kad ir saņemts Eiropas Komisijas lēmums, ar kuru atbalsts atzīts par saderīgu ar iekšējo tirgu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Izvērtējot iespējamo valsts atbalsta mehānisma piemērošanu šo zaudējumu kompensācijai, secināms, ka saskaņā ar Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulu (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē, kopējais de minimis atbalsts, ko viena dalībvalsts var piešķirt vienam vienotam uzņēmumam jebkurā fiskālo trīs gadu periodā, nedrīkst pārsniegt 30 000 EUR. Savukārt vairākiem akvakultūras uzņēmumiem, kas norādījuši uz nepieciešamību saņemt karstuma dēļ radīto zaudējumu kompensāciju, de minimis atbalsts nevar tikt piemērots, jo kādiem uzņēmumiem zaudējumu apmērs pārsniedz 30 000 EUR, bet citi fiskālo trīs gadu periodā jau ir sasnieguši 30 000 EUR vai ir tuvu noteiktajai summai. Tādējādi šajā gadījumā de minimis atbalsta mehānisms nebūtu piemērojams.
Tādēļ valsts atbalstu cietušajiem akvakultūras uzņēmumiem no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” plānots piešķirt saskaņā ar Eiropas Komisijas paziņojumu “Pamatnostādnes valsts atbalsta vērtēšanai zvejniecības un akvakultūras nozarē” (2015/C 217/01) (turpmāk – paziņojums). Lai varētu piešķirt valsts atbalstu cietušajiem akvakultūras uzņēmumiem, no Eiropas Komisijas ir jāsaņem lēmums par valsts atbalsta saderību ar kopējo tirgu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Informatīvais ziņojums "Par 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma radītajiem zaudējumiem akvakultūras uzņēmējdarbībai”
Apraksts
Informatīvais ziņojums sniedz situācijas aprakstu saistībā ar 2021.gada jūnija-jūlija augsto gaisa temperatūru radītajām sekām akvakultūras uzņēmējdarībai un pamato nepieciešamību valsts atbalsta nodrošināšanai, lai skartie uzņēmēji varētu saņemt kompensācijas par zaudētajiem akvakultūras dzīvniekiem.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Akvakultūras uzņēmumi, kuri 2021.gada jūnija - jūlija karstās gaisa temperatūras dēļ zaudēja varavīksnes foreles un arktiskās palijas
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
2021.gada jūnija - jūlija karstās gaisa temperatūras dēļ virkne akvakultūras uzņēmumi cieta zaudējumus - bojā gāja ap 65 tonnas varavīksnes foreļu un arktisko paliju. Ar noteikumu projektu paredzēts sniegt atbalstu šiem skartajiem akvakultūras audzētājiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Skartajiem uzņēmumiem būs iespējams saņemt atbalstu un turpināt ekonomisko darbību.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Skartajiem uzņēmumiem būs iespējams saņemt atbalstu un turpināt ekonomisko darbību.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Skartajiem uzņēmumiem būs iespējams saņemt atbalstu un turpināt ekonomisko darbību.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Skartajiem uzņēmumiem būs iespējams saņemt atbalstu un turpināt ekonomisko darbību.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
260 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
260 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-260 000
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-260 000
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022. gadā kopējie izdevumi – valsts atbalsts ne vairāk kā 260 000 euro apmērā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Akvakultūras nozarē nodarīto 2021.gada jūnija – jūlija karstuma radīto zaudējumu aprēķināšanai izmantotā formula:
Z = C × A, kur
Z – zaudējumu apmērs (euro);
C – varavīksnes foreļu vai arktisko paliju uzturēšanas bruto seguma vidējās izmaksas (zivju mazuļu izmaksas, zivju barība, darba spēka izmaksas, iekārtu, transporta, elektrības un citas ar zivju audzēšanu saistītās izmaksas);
A – zaudēto zivju apjoms laika periodā no 2021.gada 1.jūnija līdz  2021.gada 15.septembrim (kg).
Aprēķini:
Uz 29.10.2021. kopējais akvakultūras uzņēmumos bojāgājušo zivju apjoms, kas pamatots ar dokumentāliem pierādījumiem, sasniedza ap 65 tonnām.
Pēc akvakultūras audzētāju sniegtās informācijas viena audzējamā varavīksnes foreļu un arktisko paliju kilograma pašizmaksas vērtība ir ap 4,00 euro.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0508
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 15. maija Regula (ES) Nr. 508/2014 par Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un ar ko atceļ Padomes Regulas (EK) Nr. 2328/2003, (EK) Nr. 861/2006, (EK) Nr. 1198/2006 un (EK) Nr. 791/2007 un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1255/2011
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0717
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 717/2014 (2014. gada 27. jūnijs) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 15. maija Regula (ES) Nr. 508/2014 par Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un ar ko atceļ Padomes Regulas (EK) Nr. 2328/2003, (EK) Nr. 861/2006, (EK) Nr. 1198/2006 un (EK) Nr. 791/2007 un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1255/2011
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
10. panta 1.punkts
9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
11.pants
10.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 717/2014 (2014. gada 27. jūnijs) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. panta 1. punkta “a” apakšpunkts
18.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi