Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.1. pasākuma "Kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošana pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības pakāpē" īstenošanas noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Kā liecina pētījumi, Latvijas jauniešu vidū ir nepietiekama interese par STEAM jomu, zemas prasmes matemātikā, dabaszinātnēs un inzenierzinātnēs, un salīdzinoši neliela iesaiste pilsoniskās aktivitātēs. Lai veicinātu interesi un izpratni par STEAM un pilsonisko līdzdalību, ar ESF+ atbalstu plānots nodrošināt bērniem un jauniešiem plašāku mācīšanās pieredzi minētajās jomās. Tā kā liela nozīme intereses veicināšanai ir agrīnā vecumā, mērķa grupa ietver bērnus no obligātās pirmsskolas sagatavošanas vecuma līdz jauniešiem vidējās izglītības pēdējā posmā.
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz ar ESF finansējumu nodrošināt bērniem un jauniešiem iespēju apmeklēt norises STEAM un pilsoniskās līdzdalības jomā, kas sekmē mācību satura sasniedzamo rezultātu un mērķu sasniegšanu, lai mācību procesā dažādotu mācīšanās pieredzi, efektīvāk sasaistītu mācību teoriju ar praksi, veicinātu izpratni par minēto jomu darba tirgus prasībām, radītu interesi par šo jomu apgūšanu un sekmētu turpmāko mācīšanās izvēli minētajās jomās.
Politikas jomas
Vispārējās izglītības sistēmas attīstība
Teritorija
Visa Latvija
Norises laiks
24.07.2024. - 26.08.2024.
Informācija
Priekšlikumus lūdzam nosūtīt uz e-pastu: kristine.grundmane@izm.gov.lv līdz 2024.gada 26.augustam.
Fiziskās personas
- skolēni
- pirmsskolas vecuma bērni
Skaidrojums un ietekme
Īstenojot "STEAM skolas somas" pasākumus, tiks veicināta izpratne un interese par STEAM jomu, kā arī stiprinātas demokrātiskās vērtības bērnu un jauniešu vidū, un ir paredzams, ka paaugstināsies bērnu un jauniešu izpratne par pilsonisko līdzdalību, kā arī plašāka izpratne un piekļuve līdzdalības iespējām praktiski dažādām bērnu un jauniešu grupām, t.sk., jauniešiem ar ierobežotām iespējām.
Juridiskās personas
Nē
Sagatavoja
Kristīne Grundmane (IZM)
Atbildīgā persona
Ilze Saleniece (IZM)
Izsludināšanas datums
26.07.2024. 07:25
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Latvijas Pilsoniskā alianse
Biedrība “Latvijas Pilsoniskā alianse” (turpmāk – LPA) ir iepazinusies ar Izglītības un zinātnes ministrijas virzītajiem īstenošanas noteikumiem Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.1. pasākumam "Kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošana pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības pakāpē" un sniedz atzinumu.
Augsti novērtējam Izglītības un zinātnes ministrijas plānu veicināt pilsoniskās līdzdalības prasmes skolēnu un pirmskolas vecuma bērnu vidū, piešķirot tam Eiropas Sociālā fonda finansējumu. Tomēr nav skaidrs, kā tieši plānots ieviest programmu, tādēļ lūdzam Izglītības un zinātnes ministriju paskaidrot, kādēļ tiek apvienotas STEAM un pilsoniskās līdzdalības jomas vienā programmā ar nosaukumu “STEAM skolas soma”, ņemot vērā, ka abas jomas būtiski atšķiras. Tāpat arī plānotās programmas nosaukums “STEAM skola soma” nekādā veidā neatspoguļo pilsoniskās līdzdalības aspektu un ietekmes mērķi, kas aprakstīts likumprojektā: “[…] paredzams, ka paaugstināsies jauniešu izpratne par pilsonisko līdzdalību, kā arī plašāka izpratne un piekļuve līdzdalības iespējām praktiski dažādām bērnu un jauniešu grupām, t.sk., jauniešiem ar ierobežotām iespējām.” Attiecīgi programmas nosaukums var radīt maldīgu priekštatu par programmā īstenotajām aktivitātēm.
Izstrādātajā redakcijā, kā projekta sadarbības partneri tiek minētas tikai pašvaldību iestādes. Taču nevalstiskās organizācijas ilgstoši veic pilsoniskās kompetences stiprināšanas aktivitātes, tai skaitā ieviešot skolās dažādas pilsoniskās izglītības programmas, ilgstoši sadarbojas ar izglītības iestādēm un aktīvi veicina pilsoniskās līdzdalības prasmju attīstīšanu jauniešu vidū atbilstoši valsts izglītības standartos noteiktajam. Aicinām paredzēt, ka aktivitātes var iesniegt, tai skaitā kā sadarbības partneri var būt arī biedrības un nodibinājumi, kā arī aicinām iesaistīt organizācijas jaunās programmas izstrādē. Papildus būtiski ir paredzēt, ka Skolas somas programmas var piedāvāt biedrības un nodibinājumi.
LPA apliecina gatavību sadarboties Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2.1. pasākuma "Kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošana pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības pakāpē" īstenošanas noteikumu izstrādes turpmākajā procesā, informējot un konsultējot, kā arī apkopojot organizāciju pārstāvju viedokļus. Aicinām informēt politikas koordinatori Anci Mālkalnu ance@nvo.lv par šī procesa tālāku virzību.
Augsti novērtējam Izglītības un zinātnes ministrijas plānu veicināt pilsoniskās līdzdalības prasmes skolēnu un pirmskolas vecuma bērnu vidū, piešķirot tam Eiropas Sociālā fonda finansējumu. Tomēr nav skaidrs, kā tieši plānots ieviest programmu, tādēļ lūdzam Izglītības un zinātnes ministriju paskaidrot, kādēļ tiek apvienotas STEAM un pilsoniskās līdzdalības jomas vienā programmā ar nosaukumu “STEAM skolas soma”, ņemot vērā, ka abas jomas būtiski atšķiras. Tāpat arī plānotās programmas nosaukums “STEAM skola soma” nekādā veidā neatspoguļo pilsoniskās līdzdalības aspektu un ietekmes mērķi, kas aprakstīts likumprojektā: “[…] paredzams, ka paaugstināsies jauniešu izpratne par pilsonisko līdzdalību, kā arī plašāka izpratne un piekļuve līdzdalības iespējām praktiski dažādām bērnu un jauniešu grupām, t.sk., jauniešiem ar ierobežotām iespējām.” Attiecīgi programmas nosaukums var radīt maldīgu priekštatu par programmā īstenotajām aktivitātēm.
Izstrādātajā redakcijā, kā projekta sadarbības partneri tiek minētas tikai pašvaldību iestādes. Taču nevalstiskās organizācijas ilgstoši veic pilsoniskās kompetences stiprināšanas aktivitātes, tai skaitā ieviešot skolās dažādas pilsoniskās izglītības programmas, ilgstoši sadarbojas ar izglītības iestādēm un aktīvi veicina pilsoniskās līdzdalības prasmju attīstīšanu jauniešu vidū atbilstoši valsts izglītības standartos noteiktajam. Aicinām paredzēt, ka aktivitātes var iesniegt, tai skaitā kā sadarbības partneri var būt arī biedrības un nodibinājumi, kā arī aicinām iesaistīt organizācijas jaunās programmas izstrādē. Papildus būtiski ir paredzēt, ka Skolas somas programmas var piedāvāt biedrības un nodibinājumi.
LPA apliecina gatavību sadarboties Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2.1. pasākuma "Kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošana pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības pakāpē" īstenošanas noteikumu izstrādes turpmākajā procesā, informējot un konsultējot, kā arī apkopojot organizāciju pārstāvju viedokļus. Aicinām informēt politikas koordinatori Anci Mālkalnu ance@nvo.lv par šī procesa tālāku virzību.
26.08.2024. 15:30