Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījums Mobilizācijas likumā
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
[1] Mobilizācijas likums konceptuāli balstās uz Nacionālās drošības likuma 22. panta piekto daļu, kas nosaka, ka ārkārtējās situācijas un izņēmuma stāvokļa gadījumā var izsludināt mobilizāciju, lai risinātu ar nacionālo drošību un valsts aizsardzību saistītos uzdevumus, kā arī likvidētu ārkārtējās situācijas un to sekas.
Savukārt Nacionālās drošības likuma 22. panta pirmajā daļā ir sniegta valsts apdraudējuma izpratne, kas nosaka, ka atkarībā no valsts apdraudējuma veida, tā intensitātes un rakstura, kā arī apdraudētās teritorijas lieluma nosaka atbilstošu terorisma draudu līmeni, kā arī likumā noteiktajā kārtībā var izsludināt pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu, ārkārtējo situāciju vai izņēmuma stāvokli.
Vienlaikus atbilstoši Mobilizācijas likuma 9. panta 6.1 punktam iedzīvotāju nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm tiek plānota valsts apdraudējuma gadījumam.
Tādējādi valsts apdraudējuma iestāšanās konstatācija un attiecīgi Mobilizācijas likuma ietvaros iegādāto pirmās nepieciešamības preču izmantošana ir saistīta ar noteiktu apstākļu iestāšanos un attiecīga režīma, situācijas vai stāvokļa izsludināšanu.
Ievērojot minēto, Mobilizācijas likuma normas šobrīd neparedz tiesisko regulējumu pirmās nepieciešamības preču izmantošanai citos gadījumos kā vien Mobilizācijas likumā noteiktās tiesiskās situācijas iestāšanās gadījumā.
[2] Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, publiskajā telpā aizvien tiek piedzīvota aktuāla retorika par nepieciešamību valstij rūpīgi pārdomāt visus ar kopējās sabiedrības aizsardzību saistītos aspektus un tās gatavību spēt operatīvi reaģēt jebkādas negatīvas eskalācijas gadījumā (piemēram, bēgļu uzņemšanā), vai arī humānas palīdzības sniegšanā ārvalstīm. Tāpat jebkādi citi iekšēji notikumi (piemēram, plūdi vai nogruvumi) var radīt situāciju, kad neatliekami liela Latvijas vai ārvalstu sabiedrības daļa ir nodrošināma ar pirmās nepieciešamības precēm.
Reizē šāda veida ģeopolitiski vai iekšēji notikumi, kad neatliekami liela sabiedrības daļa ir nodrošināma ar pirmās nepieciešamības precēm, var būt arī tāda veida situācijas, kas neatbilst valsts apdraudējuma raksturam.
Tomēr šādos gadījumos liela apjoma iedzīvotāju nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm ir cieši saistīta ar finansiālo līdzekļu piesaistes pasākumu īstenošanu, faktisku iepirkumu plānošanu un organizēšanu, pirmās nepieciešamības preču uzglabāšanas vietu izveidi. Vienlaikus ar lielu ticamību piegādātāju rīcībā var nebūt tik ievērojama skaita preces, kuru nodrošināšanai būtu vēl nepieciešami papildu laika resursi izejvielu sagādāšanai un preču saražošanai. Tāpat steidzamības kārtībā organizējot liela apjoma preču iegādi ar lielu ticamību ar preču nodrošināšanu saistītās izmaksas būtu ievērojami augstākas salīdzinājumā pie situācijas, kad pirmās nepieciešamības preču iegāde tiek organizēta plānveidīgi.
Šādā situācijā nepieciešamības gadījumā operatīva iedzīvotāju nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm ir faktiski neiespējama un veidotu ievērojami augstākas nepieciešamās finansiālās investīcijas.
[3] Tāpat Noteikumu Nr. 185 1. pielikumā "Pirmās nepieciešamības preču saraksts" ir iekļauts pirmās nepieciešamības preču saraksts, no kurām tiek veidotas pirmās nepieciešamības preču rezerves iedzīvotāju nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā.
Pirmās nepieciešamības preču sarakstā lielākoties ir ietvertas preces, kurām ir noteikti derīgumu termiņi. Attiecīgi pēc derīgumu termiņa beigām attiecīgās preces kļūst par lietošanai nederīgām un tās ir izņemamas no pirmās nepieciešamības preču rezervju sastāva, kā arī atbilstoši Noteikumu Nr. 185 3.8. apakšpunktam tiek veikta pirmās nepieciešamības preču krājumu atjaunošana.
Tādējādi, izveidojot pirmās nepieciešamības preču rezervi, par pastāvīgu procesu kļūst pirmās nepieciešamības preču nomaiņa, lai nodrošinātu, ka pirmās nepieciešamības preču rezervēs ir tikai lietošanai derīgas preces.
Ievērojot minēto, pirmās nepieciešamības preču rezervēs ietverto preču lietderīga izmantošana citos gadījumos pirms to derīgumu termiņa beigām, dotu iespēju racionāli izmantot ieguldītos finansiālos resursus.
Tādējādi, gadījumā, ja valstī jau ir izveidotas pirmās nepieciešamības preču rezerves, ir lietderīgi tās izmantot tāda veida situācijās, kad neatliekami valsts vai pašvaldību iestādēm sabiedrība vai tās daļa ir nodrošināma ar pirmās nepieciešamības precēm, vai kādu notikumu rezultātā (piemēram, zemestrīces vai plūdi) ir nepieciešams sniegt humāno palīdzību uz citām valstīm.
Savukārt Nacionālās drošības likuma 22. panta pirmajā daļā ir sniegta valsts apdraudējuma izpratne, kas nosaka, ka atkarībā no valsts apdraudējuma veida, tā intensitātes un rakstura, kā arī apdraudētās teritorijas lieluma nosaka atbilstošu terorisma draudu līmeni, kā arī likumā noteiktajā kārtībā var izsludināt pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu, ārkārtējo situāciju vai izņēmuma stāvokli.
Vienlaikus atbilstoši Mobilizācijas likuma 9. panta 6.1 punktam iedzīvotāju nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm tiek plānota valsts apdraudējuma gadījumam.
Tādējādi valsts apdraudējuma iestāšanās konstatācija un attiecīgi Mobilizācijas likuma ietvaros iegādāto pirmās nepieciešamības preču izmantošana ir saistīta ar noteiktu apstākļu iestāšanos un attiecīga režīma, situācijas vai stāvokļa izsludināšanu.
Ievērojot minēto, Mobilizācijas likuma normas šobrīd neparedz tiesisko regulējumu pirmās nepieciešamības preču izmantošanai citos gadījumos kā vien Mobilizācijas likumā noteiktās tiesiskās situācijas iestāšanās gadījumā.
[2] Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, publiskajā telpā aizvien tiek piedzīvota aktuāla retorika par nepieciešamību valstij rūpīgi pārdomāt visus ar kopējās sabiedrības aizsardzību saistītos aspektus un tās gatavību spēt operatīvi reaģēt jebkādas negatīvas eskalācijas gadījumā (piemēram, bēgļu uzņemšanā), vai arī humānas palīdzības sniegšanā ārvalstīm. Tāpat jebkādi citi iekšēji notikumi (piemēram, plūdi vai nogruvumi) var radīt situāciju, kad neatliekami liela Latvijas vai ārvalstu sabiedrības daļa ir nodrošināma ar pirmās nepieciešamības precēm.
Reizē šāda veida ģeopolitiski vai iekšēji notikumi, kad neatliekami liela sabiedrības daļa ir nodrošināma ar pirmās nepieciešamības precēm, var būt arī tāda veida situācijas, kas neatbilst valsts apdraudējuma raksturam.
Tomēr šādos gadījumos liela apjoma iedzīvotāju nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm ir cieši saistīta ar finansiālo līdzekļu piesaistes pasākumu īstenošanu, faktisku iepirkumu plānošanu un organizēšanu, pirmās nepieciešamības preču uzglabāšanas vietu izveidi. Vienlaikus ar lielu ticamību piegādātāju rīcībā var nebūt tik ievērojama skaita preces, kuru nodrošināšanai būtu vēl nepieciešami papildu laika resursi izejvielu sagādāšanai un preču saražošanai. Tāpat steidzamības kārtībā organizējot liela apjoma preču iegādi ar lielu ticamību ar preču nodrošināšanu saistītās izmaksas būtu ievērojami augstākas salīdzinājumā pie situācijas, kad pirmās nepieciešamības preču iegāde tiek organizēta plānveidīgi.
Šādā situācijā nepieciešamības gadījumā operatīva iedzīvotāju nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm ir faktiski neiespējama un veidotu ievērojami augstākas nepieciešamās finansiālās investīcijas.
[3] Tāpat Noteikumu Nr. 185 1. pielikumā "Pirmās nepieciešamības preču saraksts" ir iekļauts pirmās nepieciešamības preču saraksts, no kurām tiek veidotas pirmās nepieciešamības preču rezerves iedzīvotāju nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā.
Pirmās nepieciešamības preču sarakstā lielākoties ir ietvertas preces, kurām ir noteikti derīgumu termiņi. Attiecīgi pēc derīgumu termiņa beigām attiecīgās preces kļūst par lietošanai nederīgām un tās ir izņemamas no pirmās nepieciešamības preču rezervju sastāva, kā arī atbilstoši Noteikumu Nr. 185 3.8. apakšpunktam tiek veikta pirmās nepieciešamības preču krājumu atjaunošana.
Tādējādi, izveidojot pirmās nepieciešamības preču rezervi, par pastāvīgu procesu kļūst pirmās nepieciešamības preču nomaiņa, lai nodrošinātu, ka pirmās nepieciešamības preču rezervēs ir tikai lietošanai derīgas preces.
Ievērojot minēto, pirmās nepieciešamības preču rezervēs ietverto preču lietderīga izmantošana citos gadījumos pirms to derīgumu termiņa beigām, dotu iespēju racionāli izmantot ieguldītos finansiālos resursus.
Tādējādi, gadījumā, ja valstī jau ir izveidotas pirmās nepieciešamības preču rezerves, ir lietderīgi tās izmantot tāda veida situācijās, kad neatliekami valsts vai pašvaldību iestādēm sabiedrība vai tās daļa ir nodrošināma ar pirmās nepieciešamības precēm, vai kādu notikumu rezultātā (piemēram, zemestrīces vai plūdi) ir nepieciešams sniegt humāno palīdzību uz citām valstīm.
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir noteikt, ka pirmās nepieciešamības preces, kas iegādātas iedzīvotāju nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā, citu uzdevumu izpildei var nodot ar Ministru kabineta lēmumu. Kā arī noteikt ka Ministru kabineta lēmumā nosaka kārtību, kādā tiek kompensēti izdevumi pirmās nepieciešamības preču rezervju atjaunošanai.
Politikas jomas
Enerģētika
Teritorija
-
Norises laiks
07.11.2024. - 21.11.2024.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 13.3. apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja iesaistīties attīstības plānošanā, iesaistoties publiskajā apspriešanā.
Fiziskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
-
Juridiskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
-
Sagatavoja
Barbara Sūniņa (EM)
Atbildīgā persona
Edmunds Valantis (EM)
Izsludināšanas datums
08.11.2024. 12:30
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts