Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" pirmās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Viens no būtiskiem risināmiem jautājumiem Latvijas izglītības sistēmā 2021.‒2027.gadā ir profesionālās izglītības iestāžu kā nozaru izcilības un inovāciju centru nostiprināšana, elastīga un ilgtspējīga izglītības piedāvājuma attīstīšana un koordinētas un stratēģiskas sadarbības ar tautsaimniecības nozaru pārstāvjiem un darba devējiem stiprināšana, paredzot šī jautājuma risināšanai arī atbilstošas Eiropas Savienības fondu investīcijas. Jauniešiem un pieaugušajiem nepieciešams nodrošināt zināšanas, prasmes un kompetences, kas vajadzīgas konkrētās profesijās vai plašāk darba tirgū, to nodrošinot formālā un neformālā vidē, visos Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmeņos, tostarp attiecīgā gadījumā terciārajā līmenī. Izglītības attīstības pamatnostādnes 2021.-2027. gadam (turpmāk – IAP2027) paredz līdz 2027. gadam palielināt to pamatizglītību un vispārējo vidējo izglītību ieguvušo īpatsvaru, kuri turpina mācības profesionālajā izglītībā attiecīgi no 34,5% 2018. gadā līdz 45% 2027. gadā pēc pamatizglītības iegūšanas un no 5,7% 2018. gadā līdz 7% 2027. gadā pēc vispārējās vidējās izglītības iegūšanas, pilnveidojot profesionālās izglītības piedāvājumu un kvalitāti, palielinot šī izglītības veida pievilcību un paaugstinot prestižu, kā arī izmaksu efektivitāti. Tā pat IAP2027 paredz izcilības attīstību profesionālajā izglītībā, palielinot to profesionālās izglītības audzēkņu īpatsvaru, kuri iegūst vērtējumu “teicami” un “izcili” profesionālās kvalifikācijas eksāmenos no 24,5% 2018. gadā līdz 27% 2027. gadā, un vērtējumu “labi” un “ļoti labi” ieguvušo īpatsvaru no 49% 2018. gadā līdz 52% 2027. gadā, kā arī paredzot rīcībpolitikas attīstību un īstenošanu, lai palielinātu profesionālās izglītības programmās uzņemto un absolvējušo skaita attiecību no 54% 2018. gadā līdz 70% 2027. gadā. 
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas nosacījumus, kuras ietvaros tiks sniegts atbalsts darba tirgū aktuālo prasmju noteikšanai un ieviešanai profesionālās izglītības saturā, ilgtspējas, digitālas un zaļās ekonomikas nodrošināšanai, tai skaitā nozaru ekspertu padomju, Valsts izglītības satura centra un profesionālās izglītības iestāžu savstarpējā sadarbības koordinācijas mehānisma un vienotas metodoloģiskas pieejas izveidei, profesionālās izglītības mācību līdzekļu kartējuma un digitālu interaktīvu mācību līdzekļu izstrādei un iegādei, digitālās platformas “Nozaru kvalifikāciju sistēma” izveidei un uzturēšanai un profesionālās izglītības darba vidē balstītu mācību sadarbības un īstenošanas modeļa pilnveidei.
Politikas jomas
Profesionālās izglītības sistēmas attīstība
Teritorija
Visa Latvija
Norises laiks
27.12.2022. - 23.01.2023.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta kārtība ruļļa 31.6.apakšpunktam tiek nodrošināta TAP portālā iekļautās vispārpieejamās informācijas atklātība un pieejamība sabiedrībai.
Fiziskās personas
  • profesionālās izglītības iestāžu izglītojamie un pedagogi
Skaidrojums un ietekme
Noteikumu projektā īstenoto darbību rezultā profesionālās izglītības iestāžu izglītojamie, apgūstot aktuālās prasmes nozarē, paaugstinās konkurētspēju darba tirgū, kas kopumā pozitīvi ietekmēs izglītojamo mācību rezultātus, profesionālo pieredzi un iesaisti darba tirgū. Profesionālās izglītība iestāžu pedagogiem projekta ievaros pilnveidotās metodiskās pieejas un procedūras un pēc vienotiem principiem izstrādātie digitālie interaktīvie mācību līdzekļi sniegs atbalstu ikdienas darbā, mācību plānošanā un vadīšanā - kā klātienē, tā attālināti, tai skaitā, darba vidē balstītās mācībās.
Juridiskās personas
  • Valsts izglītības satura centrs, Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome, Izglītības kvalitātes valsts dienests, profesionālās izglītības iestādes
Skaidrojums un ietekme
Valsts izglītības satura centrs sadarbībā ar Latvijas Darba devēju konfederāciju, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību, Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomi, Izglītības kvalitātes valsts dienestu un profesionālās izglītības iestādēm īstenos  Eiropas Sociālā fonda Plus projektu.
Sagatavoja
Elīna Usāre (IZM)
Atbildīgā persona
Līga Lejiņa (IZM)
Izsludināšanas datums
28.12.2022. 08:06

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK)
LDDK vārdā aicinu noteikumu projekta 17.1.1. apakšpunktā vārdus "visos satura nodrošināšanas, ieviešanas un īstenošanas procesos" aizvietot ar "visos satura nodrošināšanas, ieviešanas, īstenošanas un novērtēšanas procesos".
Līdzīgi precizēt 17.1.2. apakšpunktā.
Pamatojums: Mācīšanās rezultātu novērtēšana, tai skaitā arī profesionālās kvalifikācijas eksāmena nodrošināšana, ir neatņemama profesionālās izglītības nodrošināšanas daļa, turklāt īstenojama sadarbībā ar ārējiem ekspertiem, kuru pastiprinātu iesaisti paredz gan nesenie grozījumi Profesionālās izglītības likumā, gan pilnveidotais profesionālās kvalifkācijas eksāmenu norises normatīvais regulējums (2022. gada 29. novembra Ministru kabineta noteikumi Nr. 752 "Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību"). Attiecīgi arī profesionālās izglītības novērtēšanas procesam ir būtiski izstrādāt un aprobēt vienotu metodisko pieeju, tāpat kā satura nodrošināšanas, ieviešanas un īstenošanas procesiem.

Savukārt 29.1. apakšpunktā aicinu precizēt vārdus "palielinot STEM (..) profesionālo kvalifikāciju īpatsvaru" ar "palielinot STEM (..) profesionālo kvalifikāciju absolventu īpatsvaru", jo valsts politikas mērķis ir palielināt kvalificētu STEM speciālistu skaitu un pieejamību darba tirgū, nevis kvantiatīvi palielināt un sadrumstalot profesionālo kvalifikāciju piedāvājumu.
23.01.2023. 16:29