Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ministru kabineta 2025.gada 22.aprīļa sēdē tika atbalstīts informatīvais ziņojums "Par prioritārajiem pasākumiem birokrātijas mazināšanai 2025. gadā", kurā ietverti šādi prioritāri pasākumi būvniecībā:
- veicināt privātmāju energoefektivitāti, noteikt, ka viendzīvokļa un divdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes uzlabošanai nepieciešamai būvniecībai (pārbūve un atjaunošana) piemēro paziņošanas kārtību (pasākums Nr.17);
- lai veicinātu jauna un moderna mājokļa pieejamību, būtiski atvieglot privātmāju būvniecības administratīvo procesu, nosakot, ka viendzīvokļa dzīvojamās mājas, kuras iekštelpu platība nepārsniedz 150m2, būvniecībai piemēro paskaidrojuma raksta procesu (pasākums Nr.19);
- būtiski atvieglot nelielu ēku būvniecību:
1) nosakot, ka mazēku, t.i. ēku, kuru platība nepārsniedz 25m2 būvniecībai nepiemēro būvniecības administratīvo procesu, tās var nereģistrēt Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un var neierakstīt zemesgrāmatā. Ja persona vēlas šādu ēku reģistrāciju un ierakstīšanu, būvniecībai piemēro paziņošanas kārtību.
2) dzīvojamo ēku un palīgēku, kuru iekštelpu platība nepārsniedz 60m2, būvniecībai tiek piemērota paziņošanas kārtība.
Normatīvajā regulējumā noteikt gadījumus, kad vienkāršotā kārtība netiek piemērota (piemēram, pilsētas vēsturiskais centrs, teritorijas ar īpašu statusu, kāpu aizsargjosla un applūstošās teritorijas) (pasākums Nr.20).
Šobrīd Ministru kabineta 2014.gada 2.septembra noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi" (turpmāk - Ēku būvnoteikumi) pirmās grupas dzīvojamās ēkas, palīgēkas vai lauksaimniecības nedzīvojamās ēkas jaunai būvniecībai jāizstrādā paskaidrojuma raksts, bet palīgēkai vai nojumei, kas atbilst mazēkai - paziņojums par būvniecību. Nepieciešams atvieglot šādu nelielu ēku būvniecības prasības, lai tām varētu piemērot paziņojumu par būvniecību, bet mazēkas atsevišķos gadījumos varētu būvēt bez būvniecības ieceres dokumentiem.
Savukārt viena vai divu dzīvokļu dzīvojamo ēkas atjaunošanai jāizstrādā paskaidrojums raksts, kas jāskaņo pašvaldības būvvaldē. Lai veicinātu klimata mērķu sasniegšanu arī individuālo dzīvojamo ēku segmentā un arvien vairāk šādām ēkām tiktu veikti energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi, ir nepieciešams atvieglot dokumentu izstrādāšanu un tā skaņošanu, lai nodrošinātu raitāku šo darbu veikšanu, un būtu piemērojams paziņojums par būvniecību, kur persona būvniecības informācijas sistēma tikai paziņo plānotos būvdarbus, norādot kādus efektivitātes pasākums veiks.
Lai uzbūvētu jaunu viena dzīvokļa ēku, kuras apbūves laukums ir lielāks par 60 m2, bet tās iekšējā kopējā platība nav lielāka par 150 m2, ko atbilstoši Ēku būvnoteikumu 107. punktam var būvēt pats būvniecības ierosinātājs kā būvētājs (fiziskā persona, zemnieku vai zvejnieku saimniecība — zemes vai būves īpašnieks vai tiesiskais valdītājs), ir jāizstrādā būvprojekts un jāsaņem būvatļauja. Šāda ēku būvniecībai ir ilgs būvprojekta saskaņošanas laiks, līdz reāli var uzsākt būvdarbus. Tādējādi nepieciešams pārskatīt Ēku būvnoteikumos noteiktās prasības un paredzēt, ka šādu objektu būvniecībai būtu piemērojams paskaidrojuma raksts, kas samazinātu saskanošas laiku un paātrinātu būvdarbu uzsākšanu.
- veicināt privātmāju energoefektivitāti, noteikt, ka viendzīvokļa un divdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes uzlabošanai nepieciešamai būvniecībai (pārbūve un atjaunošana) piemēro paziņošanas kārtību (pasākums Nr.17);
- lai veicinātu jauna un moderna mājokļa pieejamību, būtiski atvieglot privātmāju būvniecības administratīvo procesu, nosakot, ka viendzīvokļa dzīvojamās mājas, kuras iekštelpu platība nepārsniedz 150m2, būvniecībai piemēro paskaidrojuma raksta procesu (pasākums Nr.19);
- būtiski atvieglot nelielu ēku būvniecību:
1) nosakot, ka mazēku, t.i. ēku, kuru platība nepārsniedz 25m2 būvniecībai nepiemēro būvniecības administratīvo procesu, tās var nereģistrēt Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un var neierakstīt zemesgrāmatā. Ja persona vēlas šādu ēku reģistrāciju un ierakstīšanu, būvniecībai piemēro paziņošanas kārtību.
2) dzīvojamo ēku un palīgēku, kuru iekštelpu platība nepārsniedz 60m2, būvniecībai tiek piemērota paziņošanas kārtība.
Normatīvajā regulējumā noteikt gadījumus, kad vienkāršotā kārtība netiek piemērota (piemēram, pilsētas vēsturiskais centrs, teritorijas ar īpašu statusu, kāpu aizsargjosla un applūstošās teritorijas) (pasākums Nr.20).
Šobrīd Ministru kabineta 2014.gada 2.septembra noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi" (turpmāk - Ēku būvnoteikumi) pirmās grupas dzīvojamās ēkas, palīgēkas vai lauksaimniecības nedzīvojamās ēkas jaunai būvniecībai jāizstrādā paskaidrojuma raksts, bet palīgēkai vai nojumei, kas atbilst mazēkai - paziņojums par būvniecību. Nepieciešams atvieglot šādu nelielu ēku būvniecības prasības, lai tām varētu piemērot paziņojumu par būvniecību, bet mazēkas atsevišķos gadījumos varētu būvēt bez būvniecības ieceres dokumentiem.
Savukārt viena vai divu dzīvokļu dzīvojamo ēkas atjaunošanai jāizstrādā paskaidrojums raksts, kas jāskaņo pašvaldības būvvaldē. Lai veicinātu klimata mērķu sasniegšanu arī individuālo dzīvojamo ēku segmentā un arvien vairāk šādām ēkām tiktu veikti energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi, ir nepieciešams atvieglot dokumentu izstrādāšanu un tā skaņošanu, lai nodrošinātu raitāku šo darbu veikšanu, un būtu piemērojams paziņojums par būvniecību, kur persona būvniecības informācijas sistēma tikai paziņo plānotos būvdarbus, norādot kādus efektivitātes pasākums veiks.
Lai uzbūvētu jaunu viena dzīvokļa ēku, kuras apbūves laukums ir lielāks par 60 m2, bet tās iekšējā kopējā platība nav lielāka par 150 m2, ko atbilstoši Ēku būvnoteikumu 107. punktam var būvēt pats būvniecības ierosinātājs kā būvētājs (fiziskā persona, zemnieku vai zvejnieku saimniecība — zemes vai būves īpašnieks vai tiesiskais valdītājs), ir jāizstrādā būvprojekts un jāsaņem būvatļauja. Šāda ēku būvniecībai ir ilgs būvprojekta saskaņošanas laiks, līdz reāli var uzsākt būvdarbus. Tādējādi nepieciešams pārskatīt Ēku būvnoteikumos noteiktās prasības un paredzēt, ka šādu objektu būvniecībai būtu piemērojams paskaidrojuma raksts, kas samazinātu saskanošas laiku un paātrinātu būvdarbu uzsākšanu.
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir samazināt administratīvo slogu pirmās grupas un otrās grupas viena dzīvokļa dzīvojamo ēku jaunai būvniecībai un to atjaunošanai vai pārbūvei, kā arī pirmās grupas palīgēku būvniecībai, otrās grupas palīgēkas vai lauksaimniecības nedzīvojamās ēkas jaunai būvniecībai vai pārbūvei, izpildot informatīvajā ziņojumā "Par prioritārajiem pasākumiem birokrātijas mazināšanai 2025. gadā" (25-TA-1004) ietvertos prioritāros pasākumus būvniecībā (apstiprināts Ministru kabineta 2025. gada 22. aprīļa sēdē, prot.Nr.16 43.§)
Politikas jomas
Būvniecības politika
Teritorija
Latvija
Norises laiks
04.06.2025. - 18.06.2025.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumiem Nr.639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 18.2. apkašpunktam sabiedrības pārstāvis viedokļa sniegšanai izmanto TAP portālā šim mērķim izveidotu elektronisko pakalpojumu un autentificējas ar šajā elektroniskajā pakalpojumā pieejamiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem.
Fiziskās personas
- Būvniecības ierosinātāji, būvdarbu veicēji
Skaidrojums un ietekme
Izmaiņas kopumā samazinās slogu būvniecības ierosinātājam.
Mainot piemērojamo būvniecības procesu:
- privātmāju (viena dzīvokļa dzīvojamā ēkas), palīgēku vai lauksaimniecības nedzīvojamās ēkas, kuru iekštelpu platība nepārsniedz 60m2, jaunai būvniecībai un novietošanai no paskaidrojuma raksta uz paziņojumu par būvniecību, samazināsies kopējais būvniecības procesa garums par 20 darbdienām;
- atsevišķu mazēku būvdarbiem no paziņojuma par būvniecību uz būvdarbiem, kuru veikšanai nav nepieciešama būvniecības ieceres dokumentācija, samazināsies Būvniecības informācijas sistēmā pavadītās laiks un dokumentācijas sagatavošanas laiks;
- noteiktu privātmāju (viena dzīvokļa dzīvojamā māja) jaunai būvniecībai un novietošanai no būvatļaujas uz paskaidrojuma rakstu, samazināsies kopējais būvniecības procesa garums par 32 darbdienām;
- būvdarbiem privātmāju (viena vai divu dzīvokļu dzīvojamās ēkas) energoefektivitātes uzlabošanai (atjaunošanai) no paskaidrojuma raksta uz paziņojumu par būvniecību, samazināsies kopējais būvniecības procesa garums par 20 darbdienām;
- otrās grupas viena vai divu dzīvokļu dzīvokļa dzīvojamās ēkas, palīgēkas vai lauksaimniecības nedzīvojamās ēkas pārbūvei no būvatļaujas uz paskaidrojuma rakstu, samazināsies kopējais būvniecības procesa garums par 32 darbdienām.
Mainot piemērojamo būvniecības procesu:
- privātmāju (viena dzīvokļa dzīvojamā ēkas), palīgēku vai lauksaimniecības nedzīvojamās ēkas, kuru iekštelpu platība nepārsniedz 60m2, jaunai būvniecībai un novietošanai no paskaidrojuma raksta uz paziņojumu par būvniecību, samazināsies kopējais būvniecības procesa garums par 20 darbdienām;
- atsevišķu mazēku būvdarbiem no paziņojuma par būvniecību uz būvdarbiem, kuru veikšanai nav nepieciešama būvniecības ieceres dokumentācija, samazināsies Būvniecības informācijas sistēmā pavadītās laiks un dokumentācijas sagatavošanas laiks;
- noteiktu privātmāju (viena dzīvokļa dzīvojamā māja) jaunai būvniecībai un novietošanai no būvatļaujas uz paskaidrojuma rakstu, samazināsies kopējais būvniecības procesa garums par 32 darbdienām;
- būvdarbiem privātmāju (viena vai divu dzīvokļu dzīvojamās ēkas) energoefektivitātes uzlabošanai (atjaunošanai) no paskaidrojuma raksta uz paziņojumu par būvniecību, samazināsies kopējais būvniecības procesa garums par 20 darbdienām;
- otrās grupas viena vai divu dzīvokļu dzīvokļa dzīvojamās ēkas, palīgēkas vai lauksaimniecības nedzīvojamās ēkas pārbūvei no būvatļaujas uz paskaidrojuma rakstu, samazināsies kopējais būvniecības procesa garums par 32 darbdienām.
Juridiskās personas
- Būvniecības ierosinātāji, būvdarbu veicēji
Skaidrojums un ietekme
Izmaiņas kopumā samazinās slogu būvniecības ierosinātājam.
Mainot piemērojamo būvniecības procesu:
- atsevišķu mazēku būvdarbiem no paziņojuma par būvniecību uz būvdarbiem, kuru veikšanai nav nepieciešama būvniecības ieceres dokumentācija, samazināsies Būvniecības informācijas sistēmā pavadītās laiks un dokumentācijas sagatavošanas laiks;
- otrās grupas lauksaimniecības nedzīvojamās ēkas pārbūvei no būvatļaujas uz paskaidrojuma rakstu, tiks samazināts kopējais būvniecības procesa garums par 32 darbdienām.
Mainot piemērojamo būvniecības procesu:
- atsevišķu mazēku būvdarbiem no paziņojuma par būvniecību uz būvdarbiem, kuru veikšanai nav nepieciešama būvniecības ieceres dokumentācija, samazināsies Būvniecības informācijas sistēmā pavadītās laiks un dokumentācijas sagatavošanas laiks;
- otrās grupas lauksaimniecības nedzīvojamās ēkas pārbūvei no būvatļaujas uz paskaidrojuma rakstu, tiks samazināts kopējais būvniecības procesa garums par 32 darbdienām.
Sagatavoja
Evija Avota (EM)
Atbildīgā persona
Edmunds Valantis (EM)
Izsludināšanas datums
04.06.2025. 15:28
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Romāns Bedins
Ņemot vērā pašreizējo situāciju, kad daudzas nelielas savrupmājas Latvijā tiek būvētas ne tikai ar kādu ārtelpu, bet arī kopīgi ar papīgtelpu (palīgēku) - garāžu ar aptuvenu platību 40-60 m2, uzskatu par lietderīgu izteikt noteikumu Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi" 7.2 1.apakšpunktu šādā redakcijā: "7.2 1. pirmās grupas ēkas vai otrās grupas viena dzīvokļa dzīvojamās ēkas ar kopējo platību, kas nepārsniedz 250 m2, palīgēkas vai lauksaimniecības nedzīvojamās ēkas jauna būvniecība vai novietošana, izņemot šo noteikumu 7. un 7.1 punktā minēto gadījumu;".
10.06.2025. 20:11
Atis Sedlenieks
Kvalitātes un drošības pazemināšanās: Pāreja no būvprojekta uz paziņojumu par būvniecību samazina dokumentācijas prasības un pārnes atbildību uz būvniecības ierosinātājiem, kuriem var trūkt nepieciešamās kvalifikācijas. Tas ilgtermiņā var novest pie ēku ātrākas nolietošanās, dārgākiem remontdarbiem un pat apdraudēt cilvēku drošību.
Vides un teritorijas plānošanas degradācija: Atvieglotā kārtība var veicināt nekontrolētu apbūvi, īpaši ekoloģiski un ainaviski vērtīgās teritorijās, piemēram, kāpu aizsargjoslās un applūstošās teritorijās. Pastāv risks, ka tiks ignorēti pašvaldību teritorijas plānojumi, radot haotisku apbūvi un palielinot slodzi uz publisko infrastruktūru.
Negodīga konkurence un speciālistu lomas mazināšanās: Samazinātās prasības var dot priekšroku negodprātīgiem arhitektiem, kuri upurē kvalitāti zemākas cenas vārdā, negatīvi ietekmējot profesionālus un atbildīgus nozares speciālistus, kas ilgtermiņā var pazemināt nozares profesionālo līmeni.
Sociālekonomiskās sekas: Vienkāršotā kārtībā būvētas zemas kvalitātes ēkas var negatīvi ietekmēt blakus esošo īpašumu vērtību. Pastāv risks radīt divu līmeņu mājokļu tirgu, kur zemākas kvalitātes un potenciāli nedrošāki mājokļi kļūst pieejami sociāli mazaizsargātām grupām, tādējādi palielinot sociālo nevienlīdzību.
Starptautiskā Pieredze:
Zviedrijas "Attefallshus" reforma ir ļoti līdzīga šai iecerei. Mājokļu deficītu tā praktiski nemazināja, bet radīja jaunu slodzi pašvaldībām.
Lielbritānijas pieredze rāda, ka ilgstoša deregulācija var novest pie standartu pazemināšanās un traģiskām sekām, kā Grenfell Tower ugunsgrēks.
Vides un teritorijas plānošanas degradācija: Atvieglotā kārtība var veicināt nekontrolētu apbūvi, īpaši ekoloģiski un ainaviski vērtīgās teritorijās, piemēram, kāpu aizsargjoslās un applūstošās teritorijās. Pastāv risks, ka tiks ignorēti pašvaldību teritorijas plānojumi, radot haotisku apbūvi un palielinot slodzi uz publisko infrastruktūru.
Negodīga konkurence un speciālistu lomas mazināšanās: Samazinātās prasības var dot priekšroku negodprātīgiem arhitektiem, kuri upurē kvalitāti zemākas cenas vārdā, negatīvi ietekmējot profesionālus un atbildīgus nozares speciālistus, kas ilgtermiņā var pazemināt nozares profesionālo līmeni.
Sociālekonomiskās sekas: Vienkāršotā kārtībā būvētas zemas kvalitātes ēkas var negatīvi ietekmēt blakus esošo īpašumu vērtību. Pastāv risks radīt divu līmeņu mājokļu tirgu, kur zemākas kvalitātes un potenciāli nedrošāki mājokļi kļūst pieejami sociāli mazaizsargātām grupām, tādējādi palielinot sociālo nevienlīdzību.
Starptautiskā Pieredze:
Zviedrijas "Attefallshus" reforma ir ļoti līdzīga šai iecerei. Mājokļu deficītu tā praktiski nemazināja, bet radīja jaunu slodzi pašvaldībām.
Lielbritānijas pieredze rāda, ka ilgstoša deregulācija var novest pie standartu pazemināšanās un traģiskām sekām, kā Grenfell Tower ugunsgrēks.
18.06.2025. 19:05
Atlasīti 2 ieraksti.
Ierakstu skaits lapā25
