Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns" īstenošanas noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Lai veicinātu aktualizētajā Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.–2030. gadam (aktualizēts ar Ministru kabineta 2024.gada 12.jūlija rīkojumu Nr.573 “Aktualizētais Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.–2030. gadam”) izvirzīto mērķu un izaicinājumu sasniegšanu atjaunīgo energoresursu īpatsvara palielināšanā un izmantošanā, t.sk. siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanā, ir būtiski veicināt arī biometāna ražošanas attīstību un tā izmantošanu, veicot ieguldījumus nepieciešamās infrastruktūras izveidošanā – uzstādot biometāna ražošanas iekārtas, attīstot infrastruktūru biometāna transportēšanai un uzpildei, kā arī izveidojot pieslēgumus pie gāzes pārvades vai sadales tīkliem. Biometāna izmantošanai ir būtisks potenciāls, t.sk. arī Latvijas tirgū – biometāna ražotājiem būs iespēja biometānu izmantot pašpatēriņam, tāpat biometāna izmantošana attīstāma arī transporta nozares zaļināšanai.
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veicināt atjaunīgo energoresursu (AER) izmantošanu Latvijas Republikas teritorijā, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām, kā arī sasniedzot klimata un enerģētikas nacionālos un Eiropas Savienības mērķus, uzlabojot uzņēmumu konkurētspēju, tajā skaitā starptautiskā līmenī, un veicinot ilgtspējīgu un videi draudzīgu uzņēmējdarbības attīstību.
Lai veicinātu virzību uz AER izmantošanu un piesārņojuma mazināšanu, ES kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam paredzēta 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns” (2.1.2. SAM) īstenošana. Lai nodrošinātu plānotā 2.1.2.SAM īstenošanu un veicinātu biometāna attīstību Latvijā, nepieciešams izstrādāt regulējumu 2.1.2 SAM īstenošanai, t.sk. nosakot kārtību, kādā īstenojams 2.1.2. SAM, nosakot atbalsta saņemšanai paredzēto finansējumu un izmaksu attiecināmības nosacījumus, kā arī noteikt īstenošanas nosacījumus, atbalsta saņēmējus, atbalsta uzskaiti, neatbalstāmās nozares un darbības.
Lai veicinātu virzību uz AER izmantošanu un piesārņojuma mazināšanu, ES kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam paredzēta 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns” (2.1.2. SAM) īstenošana. Lai nodrošinātu plānotā 2.1.2.SAM īstenošanu un veicinātu biometāna attīstību Latvijā, nepieciešams izstrādāt regulējumu 2.1.2 SAM īstenošanai, t.sk. nosakot kārtību, kādā īstenojams 2.1.2. SAM, nosakot atbalsta saņemšanai paredzēto finansējumu un izmaksu attiecināmības nosacījumus, kā arī noteikt īstenošanas nosacījumus, atbalsta saņēmējus, atbalsta uzskaiti, neatbalstāmās nozares un darbības.
Politikas jomas
Atjaunojamie energoresursi; Eiropas Savienības fondi un citi ārvalstu finanšu instrumenti
Teritorija
Visa Latvija.
Norises laiks
02.10.2024. - 16.10.2024.
Informācija
Sabiedrība var sniegt viedokli par noteikumu projektu.
Fiziskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
Īstenojot investīcijas, tiks veicināta atjaunīgo energoresursu izmantošana, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām.
Juridiskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
Atbalsta saņēmēji - komersanti, īstenojot projektus, veicinās atjaunīgo energoresursu izmantošanu Latvijas Republikas teritorijā, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām, kā arī veicinās virzību uz klimata un enerģētikas nacionālo un Eiropas Savienības mērķu sasniegšanu. Tāpat atbalsta saņēmēji uzlabos uzņēmumu konkurētspēju, tajā skaitā starptautiskā līmenī, veicinot ilgtspējīgu un videi draudzīgu uzņēmējdarbības attīstību.
Sagatavoja
Inga Bāliņa (KEM)
Atbildīgā persona
Līga Kurevska (KEM)
Izsludināšanas datums
01.10.2024. 10:07
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Maksis Rūdolfs Apinis - "Zaļā brīvība"
Lai pārliecinātos par investīciju atbilstību "Nenodarīt būtisku kaitējumu" prinicipam visā iegādātās, attīstītās infrastruktūras izmantošanas laikā, būtu nepieciešams iekļaut papildu nosacījumu attiecībā uz ar biometānu darbināmu transportlīdzekļu iegādi, lai novērstu iespējamu dabasgāzes izmantošanu iegādātajos transportlīdzekļos.
No vienas puses, var šķist pašsaprotami, ka šajos transportlīdzekļos tiks izmantota tikai pašu saražotā atjaunīgā degviela. No otras puses, nav paredzamas visas iespējamās situācijas nākotnē, un, tā kā tehnoloģiski nav nekādu šķēršļu, lai transportlīdzekļos nevarētu izmantot arī fosilo dabasgāzi, tad noteikumos būtu jāietver skaidrs nosacījums, ka transportlīdzeklī izmantojams tikai biometāns (vai pašu saražots vai iegādāts citur, apliecinot to ar biometāna izcelsmes sertifikātu). Nosacījuma pārkāpšanas gadījumā, finansējuma saņēmējam jāatmaksā attiecīgā par transportlīdzekļa iegādi saņemtā atbalsta daļa. Atbalsta saņēmējam tas būtu jāapliecina, parakstot apliecinājumu (iespējams, to skaidri ietverot (nosaucot) jau paredzētajā "Nenodari būtisku kaitējumu", "Klimatdrošināšana" un "Energoefektivitāte pirmajā vietā" apliecinājumā).
72.1. punktā noteikta prasība iesniegt aizpildītu apliecinājumu par atbilstību "Nenodarīt būtisku kaitējumu" principam, tomēr nevar pieņemt, ka visiem ir pilnīgi skaidrs, ko nozīmē šis princips praksē (un ka tas attiecas arī uz fosilo degvielu nepatērēšanu nevienā brīdī).
No vienas puses, var šķist pašsaprotami, ka šajos transportlīdzekļos tiks izmantota tikai pašu saražotā atjaunīgā degviela. No otras puses, nav paredzamas visas iespējamās situācijas nākotnē, un, tā kā tehnoloģiski nav nekādu šķēršļu, lai transportlīdzekļos nevarētu izmantot arī fosilo dabasgāzi, tad noteikumos būtu jāietver skaidrs nosacījums, ka transportlīdzeklī izmantojams tikai biometāns (vai pašu saražots vai iegādāts citur, apliecinot to ar biometāna izcelsmes sertifikātu). Nosacījuma pārkāpšanas gadījumā, finansējuma saņēmējam jāatmaksā attiecīgā par transportlīdzekļa iegādi saņemtā atbalsta daļa. Atbalsta saņēmējam tas būtu jāapliecina, parakstot apliecinājumu (iespējams, to skaidri ietverot (nosaucot) jau paredzētajā "Nenodari būtisku kaitējumu", "Klimatdrošināšana" un "Energoefektivitāte pirmajā vietā" apliecinājumā).
72.1. punktā noteikta prasība iesniegt aizpildītu apliecinājumu par atbilstību "Nenodarīt būtisku kaitējumu" principam, tomēr nevar pieņemt, ka visiem ir pilnīgi skaidrs, ko nozīmē šis princips praksē (un ka tas attiecas arī uz fosilo degvielu nepatērēšanu nevienā brīdī).
03.10.2024. 19:38
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Ar tiesību akta projektu “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.‑2027. gadam 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana‑biometāns” īstenošanas noteikumi”, projekta ID 24-TA-340, turpmāk – Projekts, paredzēts noteikt kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.‑2027. gadam 2.1. prioritātes “Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām” 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns”, turpmāk – investīcija, īstenošanas un uzraudzības noteikumus.
[1] Projekta 20. punktā ir noteikts, ka atbalsts tiek sniegts tādu projektu īstenošanai Latvijas Republikas teritorijā, kas veicina biometāna izmantošanu. Atbalsts ir paredzēts šādām atbalstāmajām darbībām: 20.1. biogāzes attīrīšanas (biometāna ražošanas) iekārtu iegāde un uzstādīšana; 20.2. biometāna transportēšanai vai uzpildei nepieciešamās infrastruktūras izveidei, t. sk. izveidojot pieslēgumus pie gāzes pārvades vai sadales tīkliem; 20.3. ar biometānu darbināmu transportlīdzekļu iegāde biometāna transportēšanai.
Savukārt Projekta 12. punktā noteikts, ka investīcijas ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji: ar papildu iegādāto un uzstādīto iekārtu skaitu saražotais biometāna apjoms gadā; ar biometāna transportēšanai un uzpildei uzstādītās infrastruktūras transportētā biometāna apjoms gadā; ar biometānu darbināmu iegādāto transportlīdzekļu pārvadātā biometāna apjoms gadā; aprēķinātais siltumnīcefekta gāzu samazinājums gadā, oglekļa dioksīda (turpmāk - CO2) ekvivalenta tonnas gadā.
Ievērojot iepriekš minēto, nav šaubu, ka Projekts ir vērsts uz atbalsta veicināšanu komersantiem, lai palielinātu atjaunojamo energoresursu izmantošanu, kā arī uzlabotu komersantu konkurētspēju. Tomēr, lai arī Projektā ir paredzēts atbalsts, piemēram, nepieciešamās infrastruktūras izveidei, biedrības “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, turpmāk – LASUA, ieskatā Projekta 20. punkts būtu papildināms ar vēl vienu atbalstāmo darbību, tādējādi nodrošinot, ka Projektā norādītais atbalsts varētu tikt izmantots arī tādu darbību īstenošanā, kuras ir cieši saistītas ar 20. punktā ietvertajām aktivitātēm un bez kurām attiecīgās aktivitātes nevarētu īstenot. Proti, lai īstenotu un veiksmīgi realizētu iesniegto projektu (plānotās darbības) investīcijas ietvaros, noteiktai daļai komersantu būs nepieciešams izstrādāt būvprojektu biometāna iekārtas uzstādīšanai. LASUA ieskatā šāda veida darbība pakļaujas Projekta mērķim un jēgai un ir cieši saistīta ar Projekta 20.1. un 20.2. apakšpunkta darbībām, kā rezultātā arī būvprojekta izstrādes darbībai būtu jābūt kā vienai no atbalstāmajām darbībām.
Ievērojot iepriekš minēto LASUA ierosina Projekta 20. punktu papildināt ar 20.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
“20.4. būvprojekta izstrādei, ja tāds ir nepieciešams projekta realizācijai”.
[2] Saskaņā ar Projekta 11. punktu investīcijas mērķa grupa un gala labuma guvējs ir Latvijas Republikā reģistrēti uzņēmumi, biometāna ražotāji un biometāna pārvadātāji.
Lai pēc iespējas sekmīgāk īstenotu Projekta 11. punktā noteikto attiecībā uz gala labumu guvējiem, kā arī lai veicinātu Latvijas iekšējā tirgus attīstību attiecībā uz biometāna patēriņa paaugstināšanos, Projektā būtu nepieciešams paredzēt, ka, savstarpēji izvērtējot iesniegtos projekta iesniegumus, priekšroka tiek dota tādiem projektiem, kuru ietvaros tiek nodrošināts ne mazāk kā 80 % no saražotā biometāna pašpatēriņa vai realizācijas vietējā (nacionālā) tirgū vietējam patērētājam un šādas prasības atbilstību projekta iesniedzējs var dokumentāli apliecināt. LASUA ieskatā ar šādu Projekta prasību tiktu veicināts Projekta mērķis – atjaunojamo energoresursu izmantošanas paaugstināšanās, jo šādi tiktu nodrošināts ne tikai saražotā biometāna apjoma pieaugums, bet arī saražotā biometāna patēriņa pieaugums Latvijas tirgū.
[3] Projekta 71.4. apakšpunktā citastarp norādīts, ka sistēmas lietotājs Projektā norādītajā termiņā iesniedz dalībai investīcijā sagatavoto projekta tehnisko dokumentāciju. Ne no Projekta normām, ne no Projekta anotācijas neizriet, ko Projekta sagatavotāji ir domājuši ar terminu “sagatavotā projekta tehniskā dokumentācija”, kā rezultātā LASUA ieskatā, lai nākotnē, piemērojot Projekta normas, neveidotos dažāda veida interpretācija par minēto tiesību normu vai arī tā netiktu tulkota pārāk plaši un katrā konkrētā gadījumā citādāk, būtu nepieciešams detalizētāk noteikt, kāda veida dokumenti tiek ietverti Projekta 71.4. apakšpunktā.
LASUA ieskatā, vērtējot Projektā un tā anotācijā norādītās īstenošanas stadijas un kritērijus, ar Projekta 71.4. apakšpunktā minēto dokumentāciju būtu saprotami šādi dokumenti – projekta tehniskais apraksts; biogāzes attīrīšanas (biometāna ražošanas) iekārtu piegādes publiskā iepirkuma vai tirgus izpētes rezultāti; skiču projekti, ja projekta iesniegumā paredzētās darbības ir saistītas ar būvniecības procesu. LASUA ieskatā minēto dokumentu kopums būtu pietiekams, lai tiktu izpildītas Projekta 43. punkta prasības un akciju sabiedrības “Attīstības finanšu institūcija Altum” varētu izvērtēt attiecīgā projekta iesnieguma ekonomisko dzīvotspēju, tai skaitā izvērtēt viena vienota uzņēmuma investīciju projekta ilgtspēju, projekta īstenošanai nepieciešamo līdzfinansējumu, nodrošinājuma pietiekamību, uzņēmuma esošo un nākotnes finanšu situāciju, zināšanu un pieredzes atbilstību projektā paredzēto darbību veiksmīgai īstenošanai, kā arī analizēt identificētos uzņēmējdarbības riskus un citus faktorus uzņēmuma aizdevuma kvalitātes noteikšanai. Tajā pašā laikā LASUA uzskata, ka, iesniedzot projekta pieteikumu, ar Projektu nav pamata izvirzīt sistēmas lietotājam (biometāna ražotājam) prasību iesniegt apstiprinātu būvatļauju konkrēto būvdarbu veikšanai.
Ievērojot iepriekš minēto, LASUA ierosina Projekta 71.4. apakšpunktu izteikt šādā redakcijā:
“71.4. dalībai investīcijā sagatavoto projekta tehnisko dokumentāciju (projekta tehniskais apraksts, biogāzes attīrīšanas (biometāna ražošanas) iekārtu piegādes publiskā iepirkuma vai tirgus izpētes rezultāti, skiču projekti, ja projekta iesniegumā paredzētās darbības ir saistītas ar būvniecības procesu).”
[1] Projekta 20. punktā ir noteikts, ka atbalsts tiek sniegts tādu projektu īstenošanai Latvijas Republikas teritorijā, kas veicina biometāna izmantošanu. Atbalsts ir paredzēts šādām atbalstāmajām darbībām: 20.1. biogāzes attīrīšanas (biometāna ražošanas) iekārtu iegāde un uzstādīšana; 20.2. biometāna transportēšanai vai uzpildei nepieciešamās infrastruktūras izveidei, t. sk. izveidojot pieslēgumus pie gāzes pārvades vai sadales tīkliem; 20.3. ar biometānu darbināmu transportlīdzekļu iegāde biometāna transportēšanai.
Savukārt Projekta 12. punktā noteikts, ka investīcijas ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji: ar papildu iegādāto un uzstādīto iekārtu skaitu saražotais biometāna apjoms gadā; ar biometāna transportēšanai un uzpildei uzstādītās infrastruktūras transportētā biometāna apjoms gadā; ar biometānu darbināmu iegādāto transportlīdzekļu pārvadātā biometāna apjoms gadā; aprēķinātais siltumnīcefekta gāzu samazinājums gadā, oglekļa dioksīda (turpmāk - CO2) ekvivalenta tonnas gadā.
Ievērojot iepriekš minēto, nav šaubu, ka Projekts ir vērsts uz atbalsta veicināšanu komersantiem, lai palielinātu atjaunojamo energoresursu izmantošanu, kā arī uzlabotu komersantu konkurētspēju. Tomēr, lai arī Projektā ir paredzēts atbalsts, piemēram, nepieciešamās infrastruktūras izveidei, biedrības “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, turpmāk – LASUA, ieskatā Projekta 20. punkts būtu papildināms ar vēl vienu atbalstāmo darbību, tādējādi nodrošinot, ka Projektā norādītais atbalsts varētu tikt izmantots arī tādu darbību īstenošanā, kuras ir cieši saistītas ar 20. punktā ietvertajām aktivitātēm un bez kurām attiecīgās aktivitātes nevarētu īstenot. Proti, lai īstenotu un veiksmīgi realizētu iesniegto projektu (plānotās darbības) investīcijas ietvaros, noteiktai daļai komersantu būs nepieciešams izstrādāt būvprojektu biometāna iekārtas uzstādīšanai. LASUA ieskatā šāda veida darbība pakļaujas Projekta mērķim un jēgai un ir cieši saistīta ar Projekta 20.1. un 20.2. apakšpunkta darbībām, kā rezultātā arī būvprojekta izstrādes darbībai būtu jābūt kā vienai no atbalstāmajām darbībām.
Ievērojot iepriekš minēto LASUA ierosina Projekta 20. punktu papildināt ar 20.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
“20.4. būvprojekta izstrādei, ja tāds ir nepieciešams projekta realizācijai”.
[2] Saskaņā ar Projekta 11. punktu investīcijas mērķa grupa un gala labuma guvējs ir Latvijas Republikā reģistrēti uzņēmumi, biometāna ražotāji un biometāna pārvadātāji.
Lai pēc iespējas sekmīgāk īstenotu Projekta 11. punktā noteikto attiecībā uz gala labumu guvējiem, kā arī lai veicinātu Latvijas iekšējā tirgus attīstību attiecībā uz biometāna patēriņa paaugstināšanos, Projektā būtu nepieciešams paredzēt, ka, savstarpēji izvērtējot iesniegtos projekta iesniegumus, priekšroka tiek dota tādiem projektiem, kuru ietvaros tiek nodrošināts ne mazāk kā 80 % no saražotā biometāna pašpatēriņa vai realizācijas vietējā (nacionālā) tirgū vietējam patērētājam un šādas prasības atbilstību projekta iesniedzējs var dokumentāli apliecināt. LASUA ieskatā ar šādu Projekta prasību tiktu veicināts Projekta mērķis – atjaunojamo energoresursu izmantošanas paaugstināšanās, jo šādi tiktu nodrošināts ne tikai saražotā biometāna apjoma pieaugums, bet arī saražotā biometāna patēriņa pieaugums Latvijas tirgū.
[3] Projekta 71.4. apakšpunktā citastarp norādīts, ka sistēmas lietotājs Projektā norādītajā termiņā iesniedz dalībai investīcijā sagatavoto projekta tehnisko dokumentāciju. Ne no Projekta normām, ne no Projekta anotācijas neizriet, ko Projekta sagatavotāji ir domājuši ar terminu “sagatavotā projekta tehniskā dokumentācija”, kā rezultātā LASUA ieskatā, lai nākotnē, piemērojot Projekta normas, neveidotos dažāda veida interpretācija par minēto tiesību normu vai arī tā netiktu tulkota pārāk plaši un katrā konkrētā gadījumā citādāk, būtu nepieciešams detalizētāk noteikt, kāda veida dokumenti tiek ietverti Projekta 71.4. apakšpunktā.
LASUA ieskatā, vērtējot Projektā un tā anotācijā norādītās īstenošanas stadijas un kritērijus, ar Projekta 71.4. apakšpunktā minēto dokumentāciju būtu saprotami šādi dokumenti – projekta tehniskais apraksts; biogāzes attīrīšanas (biometāna ražošanas) iekārtu piegādes publiskā iepirkuma vai tirgus izpētes rezultāti; skiču projekti, ja projekta iesniegumā paredzētās darbības ir saistītas ar būvniecības procesu. LASUA ieskatā minēto dokumentu kopums būtu pietiekams, lai tiktu izpildītas Projekta 43. punkta prasības un akciju sabiedrības “Attīstības finanšu institūcija Altum” varētu izvērtēt attiecīgā projekta iesnieguma ekonomisko dzīvotspēju, tai skaitā izvērtēt viena vienota uzņēmuma investīciju projekta ilgtspēju, projekta īstenošanai nepieciešamo līdzfinansējumu, nodrošinājuma pietiekamību, uzņēmuma esošo un nākotnes finanšu situāciju, zināšanu un pieredzes atbilstību projektā paredzēto darbību veiksmīgai īstenošanai, kā arī analizēt identificētos uzņēmējdarbības riskus un citus faktorus uzņēmuma aizdevuma kvalitātes noteikšanai. Tajā pašā laikā LASUA uzskata, ka, iesniedzot projekta pieteikumu, ar Projektu nav pamata izvirzīt sistēmas lietotājam (biometāna ražotājam) prasību iesniegt apstiprinātu būvatļauju konkrēto būvdarbu veikšanai.
Ievērojot iepriekš minēto, LASUA ierosina Projekta 71.4. apakšpunktu izteikt šādā redakcijā:
“71.4. dalībai investīcijā sagatavoto projekta tehnisko dokumentāciju (projekta tehniskais apraksts, biogāzes attīrīšanas (biometāna ražošanas) iekārtu piegādes publiskā iepirkuma vai tirgus izpētes rezultāti, skiču projekti, ja projekta iesniegumā paredzētās darbības ir saistītas ar būvniecības procesu).”
16.10.2024. 09:18
Atlasīti 2 ieraksti.
Ierakstu skaits lapā25
